Перед початком вивчення теми учні розподіляються в групи, кожній з яких повідомляється ії тема.Кожна група отримує завдання розкрити решті учням свою тему. Методи,форми,засоби для цього учні обирають самостійно.
Методична розробка уроку №7
з мистецтва
«Мистецькі перлини
Візантії та Київської держави»,
8 клас
Тема: Мистецькі перлини Візантії та Київської держави.
Мета: (формувати компетентності): предметні( уявлення про мистецтво Візантії та Київської держави; уявлення про мистецтво Київської держави; вдумливе сприйняття художніх творів; розуміння поняття «візантійський стиль», «книжкова мініатюра», логічне мислення; удосконалені виконавські навички;
ключові (уміння вчитися впродовж життя:самооцінювання досягнень і помилок; ініціативність і підприємливість: ініціативність щодо участі у творенні нових мистецьких продуктів; відповідальність за особистий і колективний результат; соціальну та громадську: готовність до комунікації, усвідомлення своєї причетності до соціокультурних і суспільних процесів; розуміння значущості мистецтва для суспільного розвитку; утвердження рівності як основи демократії; обізнаність і самовираження у сфері культури: пропагування національної культури через власну художню творчу діяльність, усвідомлення потреби збереження художнього надбання людства; екологічну грамотність і здорове життя: сприймання довкілля як об’єкта для художньо-образної інтерпретації.
Очікувані результати: учні навчаються складати порівняльну характеристику та зіставляти інформацію з різних джерел; визначати особливості розвитку культури України ІХ-ХІ ст.; характеризувати основні досягнення культури; розуміти значущість мистецтва для культурного розвитку; толерантне ставлення до культурного різноманіття; усвідомлюють потребу збереження художнього надбання людства.
Оснащення:
Тип уроку: комбінований урок.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
III. Мотивація навчальної діяльності.
До уроку ви підготували цікаві доповіді, які допоможуть нам перенестись у далекі часи Русі-України. Чим же була славетна ця держава? Яка культура існувала у той час? Саме про це ми сьогодні й поговоримо.
IV. Робота над новим навчальним матеріалом.
Слово вчителя.
Розвиток мистецтва Середньовічча охоплює період від падіння Римської імперії до початку доби Відродження.Одним з найваливіших центрів середньовічноо мистецтва була Візантія.Традиції античної та східної цивілізації поєдналися в культурі цієї держави, столицею якої став Константинополь.Відповідно до нових світоглядних уявлень головним завданням візантійського мистецтва було втілення божественного начала. Візантійський стиль народився в архітектурі та образотворчому мистецтві, виявився також в ілюструванні книг. Культура Київської держави- яскрава сторінка в історії світової культури.Балканами він поширився на Руь-Україну, де існував упродовж багатьох століть Для нього характерні урочістість і шляхетність.Фасади орнаментували цегляною кладкою,Приміщення храмів мали три галереї-нефи.Центральну частину увінчував купол, довкола якого розміщували інші, менші за розмірами.Куполи були переважно цибулеподібної , шоломоподібної іноді шатрової форми.Інтер’єри вражали красою і розкішшю.Найвідоміша у світі пам’ятка візантійської архітектури- собор Святої Софії у Константинополі(сучасне м.Стамбул, Турція).У споруді вперше було застосовано хрестово-купольний тип будування( тобто вона має у плані хрест). Собор щедро прикрашено барвистими мозаїками, фресками, іконами.Інтер’єр оздоблений мармуром різних кольорів.Візантійські митці створили неповторну гармонію барв, що ніби мерехтять під проміннями світла з вузьких арочних вікон.
Отже, візантійський храм- взірець ,синтезу мистецтв, у якому поєднано архітектуру, монументальний живопис, театральний церковний церемоніал і звучання хору а капела, який під час богослужіння співає літургію.
Мистецтво могутньої та високорозвиненої Київської держави вважають одним із найвизначніших художніх явищ у світі.Воно успадкувало найкращі традиції Візантії й привнесло свій неповторний колорит у сузір’я стародавніх культур.Запровадження християнства долучило культуру Русі до західноєвропейських цінностей.Сакральна архітектура,монументальний живопис,іконопис, книжкова мініатюра розвивалися на візантійських традиціях, поступово набуваючи своєрідних особливостей.
Інтерактивний прийом «Сам собі учитель» (робота в групах).
Учні об’єднані в малі групи: «Історики», «Архітектори», «Живописці», «Іконописці», «Майстри книжкової мініатюри», кожна з яких отримала завдання підготувати матеріал з теми.
Виступи учнів з повідомленнями, підготовленими в групах (по 2-5 хв.)
Група 1 “Історики”
Перша відома нині достовірна згадка про русів датується 839 р. у франкській хроніці «Бертинські аннали». З IX ст. скандинавські мореплавці почали освоювати новий шлях на південь, що отримав назву «шлях із варяг у греки» й починався від озера Ільмень, проходив де по малих річках, де волоком і по Дніпру у Чорне море. Київ відігравав значну роль завдяки своєму розташуванню на місці злиття двох найбільших артерій Русі – Дніпра та Прип’яті, що дозволило контролювати весь дніпровський шлях і сприяло розвитку та торгівлі: навколо Києва почав формуватися певний союз племен. Деякі історики та археологи вважають, що у IX ст. на Русі існувала протописемність у вигляді рисок та зарубок, про що згадується в арабських хроніках, але після прийняття християнства тут розповсюдилась нова писемність (кирилиця) абетка якої була складена братами-проповідниками Кирилом та Мефодієм. У цей час книги були рукописними й писали їх тоді на пергаменті. Книги створювалися повільно й коштували досить дорого (1 книга = 12 га землі). Писали також на бересті та дошках, у монастирях створювались перші історичні твори, в яких записувались ченцями основні події року . Тому ці книги називалися літописами ( від слова «літо» – рік). Перший літопис (1113р.) «Повісті минулих літ» була написана Нестером – ченцем Києво-Печерського монастиря. Іншими літературними пам’ятками культури Русі є також «Слово про закон і благодать митрополита Ілларіона», «Слово о полку Ігоревім» невідомого автора, «Руська правда» Ярослава Мудрого. У XI ст. (1051р.) в Києво-Печерській Лаврі виник центр підготовки духовенства, лікарів, художників тощо. (Відомо ім’я першого лікаря – Агапіт). При храмах відкривалися школи та бібліотеки (Софійський собор).
Група 2 «Архітектори»
Основні архітектурні об’єкти:
Більшість відомих нині архітектурних памяток було споруджено за часів так званої роздрібненості. Саме тоді в Києві збудували 19 камяних споруд. Над містом засяяли бані церкви Спаса на Берестові (1125), Богородиці Пирогощої на Подолі (1136), Кирилівської церкви (1146) тощо. Багато храмів зявилося в Чернігові.Досконалістю пропорцій і майстерною технікою виконання вражають Борисоглібський Собор, Успенський Собор Єлецького монастиря.
Група 3 «Живописці»
З-поміж образотворчих мистецтв Київської держави найпочесніше місце посідає монументальний живопис-мозаїка та фреска. Систему розписів культових споруд майстри запозичили у візантійців, але творче переробляли її. Інтер’єр Софії Київської (вівтарні приміщення та центральний підкупольний простір) було прикрашено мозаїкою, а стовпи нефів, бічні приміщення, стени-фресками. Підлога також була мозаїчною або шиферною.
Група 4 «Іконописці»
Сьогодні неможливо уявити собі українське образотворче мистецтво без ікон. У ХІ ст. було створено велику кількість ікон:
Відоме навіть імя одного з іконописців – Алампій ( у деяких джерелах –Аліпій, Олімпій), який жив наприкінці ХІ ст. ( бл. 1050-1114) та був ієромонархом Києво-Печерського монастиря. Окрім іконопису, він займався мозаїкою та ювелірною справою. Ікони Алімпія прославилися як чудотворні. Ікони ХІ-ХІІІ ст. відзначаються своєю монументальністю й особливою урочистістю. Найчастіше це були образи Христа й Богоматері.
Група 5 «Майстри книжкової мініатюри»
Особливим розділом давньоруського живопису є мистецтво книжкової мініатюри.
Книга була дієвим засобом поширення християнської віри на Русі.
У книжковій графіці пам'яток XI—XII ст. відбилися самобутні риси творчості майстрів Русі-України, стильові ознаки давньоруського мистецтва – величність у вирішенні композиції й умовно-площинне зображення. Звісно, помітні й індивідуальні особливості творчості кожного з художників, але разом вони дають нам уявлення про характер і стиль мистецтва Русі-України, оскільки книжкова мініатюра й орнаментика наслідують прийоми тогочасного іконопису, фрески, мозаїки, декоративно-ужиткового мистецтва.
До видатних пам'яток мистецтва книжкової мініатюри належать:
«Остромирове Євангеліє» (1056-1057);
«Радзивілівський літопис» (XV ст.). Його 617 мініатюр є своєрідною художньою енциклопедією історії та культури тих часів;
«Трірський псалтир» (або «Кодекс Гертруди»; 1078-1087);
«Юр'ївське Євангеліє» (1120-1128);
«Добрилове Євангеліє» (1164).
Мініатюри численних кодексів – ізборників – були виготовлені за розпорядженням Ярослава Мудрого і склали першу бібліотеку Русі-України .
Ізборник Святослава (1073) є розкішно оздобленим кодексом із 5 мініатюрами.
V. Актуалізація набутих знань (рефлексія).
1. Прийом «Мікрофон».
Завершіть речення:
2. Вирішення кросворду по темі уроку.
VI. Підбиття підсумків уроку
VII. Художньо-творча робота
Використовуючи підготовлену інформацію та наочність, створити відео-презентацію «Художня культура Київської держави» для ознайомлення з нею учнів 5-7 класів.