1
Розробка уроку мистецтва для 2 класу
Тема семестру: Основні музичні жанри
Тема уроку: Космічна подорож
Зміст уроку: Т. Ньюман «Зоряний корабель» – слухання; В. Гребенюк «Кенгуру» – виконання.
Дидактична мета: ознайомити учнів з таким музичним інструментом як синтезатор; закріпити поняття «імпровізація», формувати вміння виразного співу з інсценізацією пісні; навчати учнів імпровізації на дитячих шумових музичних інструментах.
Розвивальна мета: розвивати здатність аналізувати музику, тембровий та метроритмічний слух, вміння імпровізувати на дитячих музичних інструментах.
Виховна мета: виховувати естетичний смак в учнів, повагу та інтерес до творчості Томаса Ньютона та В. Гребенюка.
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: телевізор, відеозапис, фонозапис.
Література: Мистецтво: підруч. Для 2-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Л. М. Масол, О. В. Гайдамака, Н. В. Очеретяна, О. М. Колотило. – Київ : Генеза, 2012. – 144 с.
Вч. – вчитель;
В.в. – вірні відповіді.
Хід уроку
І. Організаційний момент: учні заходять до класу.
Музичне привітання: «Добрий день вам, діти, добрий день, учитель!».
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Вч: Діти, на попередньому уроці ми з вами знайомилися з творчістю дуже відомого французького композитора, який відображав у своїй музиці різних тварин. Хто мені скаже як його звали?
В.в: Каміль Сен-Санс.
Вч: Молодці, а чи пам'ятаєте ви, яке свято для тварин створив композитор?
В.в: «Карнавал тварин».
Вч: Правильно. А хто скаже, яких за характером тварин Каміль Сен-Санс відображав у своїх музичних творах?
В.в: сильних, гарних, спритних.
Вч: правильно, а чи були у його карнавалі птахи? Які саме?
В.в: лебідь.
Вч: правильно, а яка ж була за характером музика лебедя? Ніжна і лагідна чи весела і танцювальна?
В.в: ніжна і лагідна.
Вч: так, а яку екзотичну тварину, що живе в Австралії, відобразив у своєму музичному творі Сен-Санс?
В.в: Кенгуру
Вч: так, молодці, а пригадайте з якими ще музичними творами ми знайомилися на минулому уроці, музику яких тварин ми ще слухали?
В.в: слона і рибок.
Вч: а як називається музичний твір, у якому композитор відображає підводний світ?
В.в: акваріум.
Вч: молодці, правильно. Які ви розумники!
Вч: а яку пісню ми з вами вивчали на минулому уроці?
В.в: «Кенгуру».
Вч: Правильно, ми з вами її зараз повторимо, але спочатку нам потрібно розспіватися!
Розспівування
Вч: а тепер виконаємо нашу пісню.
Виконання пісні «Кенгуру» під фонограму.
Вч: які молодці, дуже гарно виконали пісню.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вч: Сьогодні на уроці ми з вами продовжуємо нашу подорож, але тепер вона в нас буде дуже незвичайною, а знаєте чому? А тому що ми відправимося у космос і будемо справжніми космонавтами. Ми з вами дізнаємося як і за допомогою яких музичних інструментів можливо створити музику космосу.
IV. Сприйняття нової теми.
Вч: Як високо небо! Його не дістати.
А що там? Що далі? Хотілось би знати…
Перед тим як летіти у космос нам потрібно про нього все-все дізнатися, але ви ж розумні діти, і мабуть вже все знаєте, але мені потрібно це перевірити, і тому зараз ви будете відгадувати загадки.
Відгадування загадок за відеозаписом.
Вч: Які ви молодці, я переконалася, що ви знаєте про космос дуже багато. А уявіть собі, люди не завжди знали, що космос існує. Перші люди навіть не здогадувалися про його існування. З давніх давен вчені почали досліджувати нашу землю, небо, сонце, а потім вони дізналися, що існує безмежний простір, і назвали його космос. Багато художників та композиторів присвячували свої твори саме космосу.
Зараз ми з вами прослухаємо музичний твір американського композитора Томаса Ньюмана, що має назву «Зоряний корабель». Під час слухання всі закрийте очі і уявіть цей зоряний корабель, а також послухайте, які музичні інструменти звучать у творі.
Слухання Т. Ньюман «Зоряний корабель» із фільму «Пробудження».
Вч: що вам нагадує ця музика?
В.в: космос
Вч: а яка ця музика за темпом? Швидка, помірна чи повільна?
В.в: помірна.
Вч: а ви почули, що музичні інструменти у творі не схожі на ті, які ми звикли чути. А все тому, що таку музику створюють за допомогою електронних музичних інструментів, а зокрема синтезаторів. А хто знає, що це за інструмент, синтезатор?
В.в: синтезатор – це клавішний електронний інструмент.
Вч: Так, а що означає електронний?
В.в: працює від електроенергії.
Вч: Правильно, а також на синтезаторі є дуже багато різних функцій, наприклад, можна легко змінити тембр фортепіано, на будь-який інший інструмент. Зараз ми наглядно подивимося в чому особливість синтезатора. Уважно слухайте, а потім скажете, у чому ж його особливість.
Перегляд відеозапису «Особливості синтезатора».
Вч: так у чому ж особливість синтезатора?
В.в: у тому, що він може мати багато тембрів різних інструментів.
Вч: правильно, і таким чином, саме за допомогою синтезатора і створюється космічна музика.
Ну що ж здається ви готові до подорожі у космос, тож скоріше відправимося туди!
Руханка «Ракета, літак, гелікоптер»
Вч: які ви всі молодці, що ж тепер ми прилетіли у космос. Зараз ми з вами познайомимося з незвичайним хлопчиком, його звати Майлз, він у космосі дуже добре знається.
Перегляд фрагменту м/ф «Майлз із майбутнього» .
Вч: ви помітили, який космічний костюм на хлопчику? А як він називається?
В.в: скафандр
Вч: правильно, а чому хлопчик може у космосі літати?
В.в: тому що там невагомість.
Вч: так, правильно. А скажіть діти, чи знаєте ви, скільки існує всього планет у галактиці?
В.в: вісім
Вч: правильно, зараз я вам зачитаю вірш про вісім планет, а ви уважно слухайте, щоб потім перерахувати ці планети.
«Всі планети стали в ряд,
Починається парад!
Раз – Меркурій-мандрівник,
Два – Венера, ясний лик.
Три – Земля вітає нас,
А чотири – красень Марс.
П'ять – Юпітер, Шість – Сатурн,
Сім – Уран, за ним Нептун.
Всі планети стали в ряд,
Починається парад!».
Тож, діти, ще раз проговоримо і перерахуємо назви всіх планет!
А тепер ми з вами пограємо у гру «Музична планета». До дошки виходять вісім чоловік. Кожен з вас буде планетою, наприклад, Марсом, і цій планеті ми повинні обрати музичний інструмент, який буде підходити їй. Я дам усім планетам музичні інструменти, і ви повинні створювати музику для цієї планети з ходу. А пам'ятаєте як називається музика створена з ходу?
В.в: імпровізація.
Вч: правильно, тож розпочинаємо нашу гру.
Гра «Музична планета».
V. Осмислення та систематизація знань.
Вч: Ви сьогодні дуже великі молодці, ви були космонавтами! А зараз ми пограємо у гру, що має назву «Справжній космонавт». Правила дуже прості, я задаю вам питання, а якщо ви відповідаєте правильно, то ви – справжній космонавт!
Перше питання: з яким композитором ми сьогодні познайомилися, що написав музичний твір присвячений космосу?
В.в: Томас Ньюман
Вч: так, а як називається його музичний твір?
В.в: «Зоряний корабель».
Вч: так, а який інструмент виконує цю музику?
В.в: синтезатор.
Вч: правильно, а це звичайний чи електронний інструмент?
В.в: електронний.
Вч: а до якої групи інструментів належить синтезатор?
В.в: клавішної.
Вч: а в чому особливість синтезатора?
В.в: він може відтворювати тембри різних інструментів.
Вч: так, а скажіть музика космосу швидка, повільна чи помірна?
В.в: помірна.
Вч: добре, а скільки у космосі планет?
В.в: вісім
Вч: а на якій планеті живемо ми?
В.в: Земля
Вч: а чому ми у космосі не можемо стояти як на землі?
В.в: тому що там – невагомість.
Вч: Правильно!
VI. Підсумки уроку.
Вч: Отже, сьогодні ми з вами були справжніми космонавтами, ми познайомилися з американським композитором Томасом Ньюманом, що створив музичний твір про космос «Зоряний корабель», дізналися, що таку космічну музику можна створити за допомогою електронного клавішного інструмента – синтезатора, таким чином ми з вами завершуємо нашу космічну подорож, і продовжуємо вивчати основні музичні жанри у музиці.