1
Розробка уроку мистецтва для 2 класу
Тема семестру: Основні музичні жанри
Тема уроку: Завітаємо до театру
Зміст уроку: М. Лисенко «Арія Кози», «Арія Рака», «Арія Лисички» – слухання; «Арія Лисички» – розучування.
Дидактична мета: ознайомити учнів з особливостями оперного театру; дати поняття «опера-казка»; познайомити з творчістю українського композитора М. Лисенко; закріпити поняття «арія»; формувати навички співацького звукоутворення, вміння виразного співу з інсценізацією пісні;
Розвивальна мета: розвивати здатність аналізувати музику, тембровий та звуковисотний слух;
Виховна мета: виховувати естетичний смак в учнів, повагу та інтерес до творчості М. Лисенка, до театрального мистецтва.
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: телевізор, відеозапис, фонозапис.
Література: Мистецтво: підруч. Для 2-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Л. М. Масол, О. В. Гайдамака, Н. В. Очеретяна, О. М. Колотило. – Київ : Генеза, 2012. – 144 с.
Вч. – вчитель;
В.в. – вірні відповіді.
Хід уроку
І. Організаційний момент: учні заходять до класу.
Музичне привітання: «Добрий день вам, діти, добрий день, учитель!».
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Вч: Діти, на попередньому уроці ми з вами подорожували у космос, ми слухали музику космосу та знайомилися з творчістю композитора, що створює цю музику, а також ознайомилися з музичним інструментом, що виконує її. Тож хто мені відповість, яка музика космосу за характером?
В.в: Чарівна, загадкова.
Вч: Так, а яка вона за темпом?
В.в: Помірна.
Вч: Молодці, а яким видатним композитором, що написав музичний твір присвячений космосу, ми познайомилися на минулому уроці?
В.в: Томас Ньюман
Вч: Правильно. А з якої країни цей композитор?
В.в: Америки.
Вч: Так, а хто скаже, як називається його музичний твір?
В.в: «Зоряний корабель».
Вч: правильно, а який музичний інструмент виконує цей твір?
В.в: синтезатор
Вч: правильно, а це звичайний музичний інструмент чи електронний?
В.в: електронний.
Вч: так, а що означає електронний?
В.в: працює від електроенергії.
Вч: так, молодці, а в чому ще особливість синтезатора?
В.в: в тому, що він може відтворювати тембри різних інструментів, а також має багато різних функцій.
Вч: молодці.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вч: Сьогодні на уроці ми з вами здійснимо подорож до театру, дізнаємося які бувають театри за видами, які професії є у світі театру; познайомимося з творчістю видатного українського композитора Миколи Лисенко, що створив дуже багато музики для дітей, а також ознайомимося з його оперою-казкою «Коза-дереза».
IV. Сприйняття нової теми.
Вч: Затихнув гомін.
В залі згасло світло,
і, враз заполонивши всі чуття,
розсунулась завіса…
І розквітло життя — мов казка,
й казка — мов життя.
Відкритими очима і серцями
поринули в ту казку глядачі,
захоплено, бурхливо до нестями,
всім помислом за дією йдучи.
Скажіть, чи здогадалися ви про що цей вірш?
В.в: про театр.
Вч: так, правильно. А скажіть, театри всі однакові, чи вони бувають різні за видами?
В.в: різні за видами.
Вч: так, а які ви знаєте театри?
В.в: ляльковий, оперний, театр тіней, театр драми та комедії.
Вч: Так, молодці, а чи знаєте ви, чим відрізняється театр драми та комедії від оперного театру?! А я вам скажу, в оперному театрі актори грають свої ролі – співаючи, якщо в звичайному театрі актори просто виразно розмовляють і ми можемо відразу зрозуміти все, що вони говорять, то в оперному театрі актор співає, і потрібно дуже уважно слухати, щоб зрозуміти його. А чи знаєте ви, як називається в оперному театрі пісня кожного персонажа?
В.в: арія.
Вч: так, правильно. Ну я бачу ви дуже знаєтеся у театрі, тож давайте з вами пригадаємо професії, які є у театрі.
Він ходить по сцені скаче,
То сміється він, то плаче!
Хоч кого зобразить, –
Майстерністю всіх вразить!
В.в: актор.
Вч: Він пише музику для нас,
Мелодії грає,
Вірші покладе він на вальс.
Хто пісні складає?
В.в: композитор.
Вч: правильно.
Клоуном чи то царем,
Жебраком або королем.
Актора одягнути допоможе
Театральний…
В.в: костюмер.
Вч: Текст літературний він складає,
Головну посаду у театрі має.
Пише він сценарій до вистави,
Що ж це за професія цікава?
В.в: сценарист.
Вч: так. Весь театр на ньому тримається
Він головний, всі йому підкоряються
Всі дії та сцени вистави
Він має на свій розсуд поставить...
В.в: режисер-постановник
Вч: які ви всі молодці, професії у театрі ви знаєте, а чи знаєте ви, як називається група музикантів, що грають музику у театрі?
В.в: оркестр.
Вч: так, молодці. Ну що ж зараз ми з вами завітаємо до справжнього оперного театру і подивимося оперу-казку, яку саме – ви здогадаєтеся самі і мені потім скажете.
Перегляд фрагменту опери-казки «Коза-дереза» М. Лисенка.
Вч: ви здогадалися, як називається ця опера-казка?
В.в: «Коза-дереза».
Вч: так, молодці. Цю казку про вередливу козу ви знаєте ще з дитинства.
Дуже багато композиторів створювали свої музичні спектаклі та опери на основі казок. А ось музику саме до казки «Коза-дереза» створив видатний український композитор Микола Віталійович Лисенко, цей композитор взагалі є першим в Україні, хто почав створювати опери, а також першим, хто писав музику для дітей. Композитор дуже любив казку «Коза-дереза» та створив до неї музику, а саме для кожного персонажа свою пісню, яка характеризує героя – арію, і таким чином ця казка перетворилася в оперу-казку. Зараз ми з вами послухаємо арію кози, а ви мені скажете, яка вона за характером і який має темп.
Слухання «Арія кози».
Вч: Яка за характером арія кози?
В.в: Хитра, вередлива.
Вч: так, а яка вона за темпом?
В.в: помірна.
В.в: так, правильно. А ця арія може нам нагадати якогось іншого персонажа, не козу?
В.в: ні.
Вч: Так, правильно, а чому?
В.в: Тому що арія – це пісня, що характеризує персонажа.
Вч: Молодці, тепер ми послухаємо арію лисички з опери-казки «Коза-дереза», а ви мені скажете, який вона має характер, темп, а також ми вияснимо чи відрізняється вона від арії кози.
Слухання «Арія Лисички».
Вч: Яка ця арія за характером?
В.в: добра, працелюбна.
Вч: так, а який в неї темп?
В.в: швидкий.
Вч: правильно, молодці. Арія лисички схожа на арію кози?
В.в: ні.
Вч: Правильно. А зараз ми з вами послухаємо арію рака, і визначимо який у неї характер і темп, і чим вона відрізняється від арії лисички та кози.
Слухання «Арія рака».
Вч: Яка за характером арія рака?
В.в: весела.
Вч: правильно, а який в неї темп?
В.в: помірний.
Вч: так, ця арія схожа на арії лисички і кози?
В.в: ні.
Вч: Тобто, ви переконалися, що кожна арія була створена композитором за характеристикою персонажа, і коли ми слухаємо арію рака ми не можемо сказати, що то арія кози.
Ну що, ви втомилися, зараз ми з вами порухаємося.
Руханка
Вч: Молодці. Зараз ми з вами теж будемо акторами оперного театру та вивчимо арію лисички. Але спочатку розспіваємося.
Розспівування.
Вч: Добре розспівалися, а тепер вивчимо нашу арію.
Розучування «Арія лисички».
Вч: Добре, а тепер виконаємо цю арію під фонограму.
Виконання пісні під фонограму.
Вч: А тепер уявили, що ми актори, і будемо зараз співати і рухатися як лисичка.
Виконання пісні з використанням інсценізації.
V. Осмислення та систематизація знань.
Вч: Ви сьогодні дуже великі молодці, ви були справжніми акторами оперного театру! А зараз ми пограємо у гру, що має назву «Загадкове слово». Правила цієї гри дуже прості, я буду вам задавати питання, а хто з вас знає правильну відповідь – піднімає руку і відповідає, якщо відповідь вірна – відкривається буква загадкового слова. І таким чином, ми з вами повинні відкрити усі букви і дізнатися, що ж за слово у нас тут загадкове.
Перше питання: який український композитор писав дуже багато опер-казок для дітей?
В.в: Микола Лисенко (Буква «Л»)
Вч: так, а як називається його опера-казка, з якою ми сьогодні знайомилися?
В.в: «Коза-дереза» (Буква «К»).
Вч: так, а як називається пісня, що характеризує персонажа опери?
В.в: арія (Буква «А»)
Вч: правильно, а з якими аріями ми сьогодні познайомилися?
В.в: «Арія Кози», Арія Лисички, Арія Рака («К»).
Вч: Яка за характером арія Лисички?
В.в: добра, працелюбна («Е»).
Вч: а до якого театру ми з вами сьогодні завітали?
В.в: до оперного («П»).
Вч: а в чому його особливість?
В.в: там актори співають («С»)
Вч: так, а як називається група музикантів, що виконують музику в оперному театрі?
В.в: оркестр («Ь»).
Вч: А як називається професія у театрі, у якій потрібно писати сценарій?
В.в: Сценарист («Т»).
Вч: Так, які ви молодці, яке загадкове слово у нас відкрилось?
В.в: «Спектакль».
Вч: Правильно!
VI. Підсумки уроку.
Вч: Отже, сьогодні ми подорожували до оперного театру, ми познайомилися з творчістю українського композитора Миколи Віталійовича Лисенко, ознайомилися з його оперою-казкою «Коза-дереза»; дізналися, що опера-казка – це казка, у якій кожний герой має свою пісню, що називається арією; впевнилися, як арія може відображувати характер персонажа; розучили «Арію лисички» та виконували її як справжні оперні актори. Тож таким чином, ми з вами продовжуємо вивчати основні музичні жанри.