1
Розробка уроку мистецтва для 3 класу
Тема семестру: Комічні та фантастичні образи
Тема уроку: Гумор у мистецтві
Зміст уроку: В. Сильвестров «Скерцо», Д. Шостакович «Вальс-жарт», М. Лисенко «Думка-Шумка» – слухання; українська народна пісня «Грицю, Грицю до роботи» – розучування.
Дидактична мета: дати поняття «гумор у мистецтві», «скерцо», «шумка», «гумореска», «карикатура», «шарж»; познайомити учнів з творчістю В. Сильвестрова, Д. Шостаковича, М. Лисенка; формувати навички співацького звукоутворення.
Розвивальна мета: розвивати здатність аналізувати музику, образне мислення, звуковисотний та метроритмічний слух.
Виховна мета: виховувати естетичний смак в учнів, повагу та інтерес до творчості В. Сильвестрова, Д. Шостаковича, М. Лисенка; працелюбство та неповагу до ледарства.
Тип уроку: урок поглиблення теми
Обладнання: телевізор, відеозапис, фонозапис.
Література: Мистецтво: підруч. Для 3-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Л. М. Масол, О. В. Гайдамака, Н. В. Очеретяна. – Київ: Генеза, 2012. – 144 с.
Вч. – вчитель;
В.в. – вірні відповіді.
Хід уроку
І. Організаційний момент: учні заходять до класу.
Музичне привітання: «Добрий день вам, діти, добрий день, учитель!».
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Вч: Діти, на минулому уроці ми з вами побували у царстві вигадки, познайомилися з творчістю видатного композитора та його вигаданим персонажем, а також самі були вигадниками! Хто пам'ятає з яким вигаданим персонажем ми знайомилися?
В.в: Чорномором
Вч: Так, а з якої опери цей персонаж?
В.в: «Руслан і Людмила».
Вч: Так, правильно! А хто композитор цієї опери?
В.в: Михайло Глінка.
Вч: Так, а скажіть Чорномор був злим персонажем чи добрим?
В.в: злим.
Вч: Так, а за допомогою чого на уроці ми з вами це зрозуміли?
В.в: за допомогою музики.
Вч: Правильно, а якою за характером була музика Чорномора?
В.в: грізною та комедійною.
Вч: Так, музика постійно змінювалась, була то грізною, то комедійною, а чому, хто може сказати?
В.в: Тому що Чорномор був злим карликом, він хотів, щоб його всі боялися, а всі з нього сміялися за його спиною.
Вч: Так, правильно. А хто пам'ятає, який музичний жанр композитор використав для відтворення образу Чорномора?
В.в: Марш.
Вч: Молодці, а як перекладається марш?
В.в: Рух, крок.
Вч: Так, а чому ж композитор використав саме марш, а не танець наприклад?
В.в: Для того, аби передати як Чорномор заходить у палац, як він йде і йому всі поклоняються, тобто показати рух.
Вч: Правильно, молодці!
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вч: Сьогодні у нас буде не простий урок, це буде урок-подорож! Ми з вами будемо подорожувати до країни гумору, де дізнаємося як існує гумор у мистецтві; познайомимося з гумористичними музичними творами українських композиторів Валентина Сильвестрова, Дмитра Шостаковича та Миколи Лисенка; вивчимо українську народну пісню «Грицю, Грицю до роботи»; дізнаємося як використовують гумор у живописі.
IV. Сприйняття нової теми.
Вч: Українці славляться своїм добрим гумором, а хто може відповісти, що таке гумор?
В.в: це те, що змушує людей сміятися.
Вч: Так, а в у яких видах мистецтва може бути присутнім гумор?
В.в: в музичному мистецтві та в живописі, в театральному мистецтві.
Вч: Так, правильно, а у яких жанрах музичного мистецтва може існувати гумор?
В.в: у піснях і танцях.
Вч: Так, молодці. А що частіше всього висміюється у піснях і танцях?
В.в: Ледарство, лінь, неробство.
Вч: Так, правильно! Народ віками здобував істину: праця людину годує, а лінь марнує.
Ну що, розпочинаємо нашу подорож до країни гумору!
Руханка «Ракета, літак, гелікоптер».
Вч: От ми з вами і прилетіли до країни гумору. Подивиться на екран, кого ви там бачите? (Картинка з м/ф «Антошка»)
В.в: Антошку.
Вч: Так, у країні гумору нас зустрічає Антошка. Зараз ми з вами переглянемо фрагмент з м/ф «Антошка», а ви мені скажете, що висміюється у цьому мультфільмі.
Перегляд фрагменту з м/ф «Антошка».
Вч: Що висміюється у цьому мультфільмі?
В.в: ледарство Антошки.
Вч: Так, правильно. Діти, які весь день працювали, копали картоплю – заслуговують її їсти, а Антошка, який весь день байдики бив, не хотів нічого робити, а як тільки за обід почув, так відразу прибіг, ще й з найбільшою ложкою, – не заслуговує. У мультфільмі засуджують таку поведінку Антошки та висміюють її.
А ви знали що у Антошки є друг - Гриць, який теж нічого не хоче робити, тільки він цього прямо не каже, а шукає постійно якісь відмовки. Зараз ми подивимося на цього хлопчика, а ви скажете, які саме відмовки він шукає, чи правильно так себе поводити.
Перегляд відеозапису «Грицю, Грицю до роботи».
Вч: Які відмовки постійно шукає Гриць?
В.в: що він хворий.
Вч: так, він прикидається хворим, щоб не допомагати мамі, як ви вважаєте, чи можна так себе поводити?
В.в: не можна.
Вч: Так, правильно, я думаю ніхто з вас ніколи так себе не поводив та не буде поводити! А яка пісня Гриця за характером?
В.в: весела.
Вч: Так, вона весела, гумористична. Зараз ми з вами розучимо цю пісню, в якій висміюється лінь та ледарство, та ніколи не будемо лінуватися, будемо завжди допомагати мамі! Спочатку розспіваємося!
Розспівування
Розучування пісні «Грицю, Грицю до роботи»
Вч: Так, молодці. А тепер виконаємо цю пісню під фонограму.
Виконання пісні під фонограму
Вч: Молодці, у музиці комічні та сатиричні твори називаються «скерцо», що в перекладі з італійського – жарт. А також для втілення гумору, сміху та жартів композитори називають твори: «гумореска», «жарт», «шумка».
Ми познайомимося сьогодні з трьома композиторами, які втілювали гумор у свої твори. Перший – Валентин Васильович Сильвестров – це сучасний український композитор, який написав багато, різних за жанрами, музичних творів, ми послухаємо його особливий гумористичний твір – «скерцо», що ввійшов до альбому дитячої музики. Прослухайте і скажіть який характер цього твору, який темп, який настрій.
Слухання В. Сильвестров «Скерцо».
Вч: Який цей музичний твір за характером?
В.в: жвавий, насторожений, загадковий.
Вч: Правильно, а який темп він має?
В.в: швидкий
Вч: Так, а який настрій музичного твору?
В.в: веселий
Вч: так, а музика була одноманітною чи змінною, контрастною?
В.в: контрастною.
Вч: Добре, скажіть будь-ласка ще раз, як називається цей музичний твір?
В.в: скерцо.
Вч: Так, молодці.
Також ми з вами познайомимося з творчістю видатного радянського композитора Дмитра Дмитровича Шостаковича, який написав безліч музичних творів різних за жанрами, це і опери, і балети, і симфонії, і різні інструментальні твори, він створював музику навіть для кінофільмів! Ми прослухаємо його музичний твір, але назву я вам говорити не буду, скажу лиш, що це танець, а який саме – ви повинні почути самі. Уважно слухайте який темп та характер має танець, щоб правильно визначити його!
Слухання «Вальс-жарт» Д. Шостакович
Вч: Який темп має музичний твір?
В.в: Повільний
Вч: Правильно. А який характер?
В.в: ніжний, лагідний, прекрасний.
Вч: Так, ви здогадалися, що це за танець?
В.в: Вальс
Вч: Так, правильно. Це вальс, але не простий! Д. Шостакович назвав цей музичний твір – «Вальс-жарт». А як ви гадаєте, чому саме жарт, що було жартівливим, смішним у цьому танці?
В.в: мелодія.
Вч: Так, правильно, а які музичні інструменти ви почули?
В.в: скрипку, флейту.
Вч: так, а кого нам нагадують ці інструменти?
В.в: пташок.
Вч: так, ніби пташки співають цю прекрасну мелодію, і ми можемо уявити ніби пташки граються. Це і буде жартівливим у вальсі.
Як бачите, жарти можуть бути і в такій прекрасній, ніжній та лагідній музиці вальсу.
Ще одним композитором-жартівником був вже вам знайомий композитор Микола Лисенко, хто пам'ятає з якої він країни?
В.в: України.
Вч: Так, молодці. Микола Лисенко створив чудовий музичний твір, який назвав «Думка-Шумка». Взагалі «Шумка» – це українська народна жартівлива пісня, яку виконували кобзарі та лірники з давніх давен. Композитор дуже надихнувся пісенними мотивами та закарпатським колоритом, де виконувалися ці пісні та створив свою інструментальну версію «Шумки». Зараз ви прослухаєте цей музичний твір та визначите його характер і темп, щоб зрозуміти жарт у цій музиці.
Слухання М. Лисенко «Думка-Шумка»
Вч: який характер цього твору?
В.в: веселий
Вч: так, а який темп?
В.в: змінний, то швидкий, то повільний.
Вч: так, молодці, а в залежності від темпу – змінювався настрій твору, завжди твір був веселий, чи коли музика була повільною, то і настрій був сумний?
В.в: так, коли музика була швидкою – настрій був веселий, а коли повільною – то сумним.
Вч: так, а закінчився твір весело чи сумно?
В.в: весело.
Вч: так, а все тому, що це шумка – жартівлива пісня.
Ну от ми з вами і дізналися як жарти можуть існувати у музиці, а тепер час дізнатися про існування жартів у живописі! Ви помічали, що є такі картини, що викликають у нас посмішку? «Смішне» мистецтво створюють художники-графіки. Їх картини називаються дружній шарж або карикатури.
У кого низька культура,
На того й карикатура.
Це – набридлий грубіян,
Забіяка-хуліган,
Або дівчинка криклива,
Неслухняна, вередлива:
Показати ці натури
Зможуть нам карикатури.
Зараз ми подивимося як саме виглядають карикатури.
Перегляд картин «Карикатури».
Вч: А добродушно-гумористичні зображення конкретних людей називають дружніми шаржами.
Перегляд зображень «Дружній шарж».
Вч: У циркових виставах завжди присутній персонаж, який постійно жартує і смішить глядачів, про кого я веду мову?
В.в: про клоуна.
Вч: Так, а навіщо клоун завжди розмальовує своє обличчя?
В.в: щоб бути смішним.
Вч: так, правильно. Вдома у своїх робочих зошитах намалюйте портрет кумедного клоуна.
V. Осмислення та систематизація знань.
Вч: Ось наша подорож до країни гумору добігає до кінця, але щоб виїхати з цієї країни, ми з вами повинні пройти випробування у короля гумору ( на екрані король гумору). Він підготував для нас запитання, якщо ми на усі вірно відповімо, то отримаємо ключ, який відкриє нам двері у нашу країну.
Перше питання: які види мистецтва можуть жартувати?
В.в: музичне, образотворче, театральне мистецтво.
Вч: Правильно. Де існує гумор у музичному мистецтві?
В.в: В музичних творах.
Вч: А які назви можуть мати гумористичні твори?
В.в: Скерцо, шумка, жарт, гумореска.
Вч: Правильно, а з творчістю яких композиторів-гумористів ми сьогодні познайомилися?
В.в: В. Сильвестрова, Д. Шостаковича, М. Лисенка.
Вч: Так, музичні гумористичні твори цих трьох композиторів були різними чи схожими, поясніть чому?
В.в: Різними, «Скерцо» Сильвестрова було у швидкому темпі та за характером – загадковим, настороженим, «Вальс-жарт» Шостаковича був у повільному темпі та за характером суттєво відрізнявся – був лагідним, ніжним, «Думка-Шумка» Лисенка взагалі була несхожою на інші, тому що її темп і настрій постійно змінювались.
Вч: Так, молодці. А з якими ледащими хлопчиками ми сьогодні познайомилися?
В.в: з Грицем та Антошкою.
Вч: Так, а якою за характером була пісня про Гриця?
В.в: веселою.
Вч: Так, а про що в ній співалося?
В.в: про те, що Гриць постійно придумував відмовки, щоб не допомагати мамі.
Вч: Так, а якщо за характером ця пісня весела, а за сюжетом ми бачимо лінь та ледарство, то ця пісня буде звичайною чи гумористичною?
В.в: гумористичною.
Вч: Так, дуже добре, а як у живописі називаються зображення людей, яких висміюють?
В.в: карикатури.
Вч: а як називаються добродушні гумористичні зображення?
В.в: дружній шарж.
Вч: Так, молодці! На всі питання ви відповіли вірно, тож король гумору віддав нам ключ, і ми можемо повернутися у нашу країну!
VІ. Підсумки уроку.
Вч: Сьогодні на уроці ми з вами побували у країні гумору, де познайомилися з двома ледачими хлопчиками, яких висміюють у піснях за їх лінь та ледарство; дізналися, що гумор може існувати в інструментальних творах – скерцо, жарт, гумореска, шумка; ознайомилися з творчістю композиторів-жартівників: В. Сильвестрова, Д. Шостаковича, М. Лисенка; переконалися, що гумор може існувати і в живописі, його створюють художники-графіки, а їх твори називають карикатури та дружній шарж. Ви сьогодні були дуже активні та старанні! Дякую вам!