Урок мистецтва 3 клас. Тема: Гумор у мистецтві

Про матеріал
Розробка уроку мистецтва для 3 класу. Тема уроку: Гумор у мистецтві. Ми знайомимо учнів з творчістю В. Сильвестрова, Д. Шостаковича, М. Лисенка; даємо поняття «гумор у мистецтві», вивчаємо назви гумористичних музичних творів: «скерцо», «шумка», «гумореска», а також розглядаємо гумор у образотворчому мистецтві: «карикатура», «дружній шарж».
Перегляд файлу

1

 

Розробка уроку мистецтва для 3 класу

 

Тема семестру: Комічні та фантастичні образи

Тема уроку:  Гумор у мистецтві

Зміст уроку: В. Сильвестров «Скерцо», Д. Шостакович «Вальс-жарт», М. Лисенко «Думка-Шумка» – слухання; українська народна пісня «Грицю, Грицю до роботи» – розучування. 

Дидактична мета: дати поняття «гумор у мистецтві», «скерцо», «шумка», «гумореска», «карикатура», «шарж»; познайомити учнів з творчістю В. Сильвестрова, Д. Шостаковича, М. Лисенка; формувати навички співацького звукоутворення.

Розвивальна мета: розвивати здатність аналізувати музику, образне мислення, звуковисотний та метроритмічний слух.

Виховна мета: виховувати естетичний смак в учнів, повагу та інтерес до творчості В. Сильвестрова, Д. Шостаковича, М. Лисенка; працелюбство та неповагу до ледарства.

Тип уроку: урок поглиблення теми

Обладнання: телевізор, відеозапис, фонозапис.

Література: Мистецтво: підруч. Для 3-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Л. М. Масол, О. В. Гайдамака, Н. В. Очеретяна.  – Київ: Генеза, 2012. – 144 с.

 

Вч. – вчитель;

В.в. – вірні відповіді.

Хід уроку

І. Організаційний момент: учні заходять до класу.

Музичне привітання: «Добрий день вам, діти, добрий день, учитель!».

ІІ. Актуалізація опорних знань:

Вч: Діти, на минулому уроці ми з вами побували у царстві вигадки, познайомилися з творчістю видатного композитора та його вигаданим персонажем, а також самі були вигадниками! Хто пам'ятає з яким вигаданим персонажем ми знайомилися?

В.в: Чорномором

Вч: Так, а з якої опери цей персонаж?

В.в: «Руслан і Людмила».

Вч: Так, правильно! А хто композитор цієї опери?

В.в: Михайло Глінка.

Вч: Так, а скажіть Чорномор був злим персонажем чи добрим?

В.в: злим.

Вч: Так, а за допомогою чого на уроці ми з вами це зрозуміли?

В.в: за допомогою музики.

Вч: Правильно, а якою за характером була музика Чорномора?

В.в: грізною та комедійною.

Вч: Так, музика постійно змінювалась, була то грізною, то комедійною, а чому, хто може сказати?

В.в: Тому що Чорномор був злим карликом, він хотів, щоб його всі боялися, а всі з нього сміялися за його спиною.

Вч: Так, правильно. А хто пам'ятає, який музичний жанр композитор використав для відтворення образу Чорномора?

В.в: Марш.

Вч: Молодці, а як перекладається марш?

В.в: Рух, крок.

Вч: Так, а чому ж композитор використав саме марш, а не танець наприклад?

В.в: Для того, аби передати як Чорномор заходить у палац, як він йде і йому всі поклоняються, тобто показати рух.

Вч: Правильно, молодці!

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вч: Сьогодні у нас буде не простий урок, це буде урок-подорож! Ми з вами будемо подорожувати до країни гумору, де дізнаємося як існує гумор у мистецтві; познайомимося з гумористичними музичними творами українських композиторів Валентина Сильвестрова, Дмитра Шостаковича та Миколи Лисенка; вивчимо українську народну пісню «Грицю, Грицю до роботи»; дізнаємося як використовують гумор у живописі.

IV. Сприйняття нової теми.

Вч: Українці славляться своїм добрим гумором, а хто може відповісти, що таке гумор?

В.в: це те, що змушує людей сміятися.

Вч: Так, а в у яких видах мистецтва може бути присутнім гумор?

В.в: в музичному мистецтві та в живописі, в театральному мистецтві.

Вч: Так, правильно, а у яких жанрах музичного мистецтва може існувати гумор?

В.в: у піснях і танцях.

Вч: Так, молодці. А що частіше всього висміюється у піснях і танцях?

В.в: Ледарство, лінь, неробство. 

Вч: Так, правильно! Народ віками здобував істину: праця людину годує, а лінь марнує.

Ну що, розпочинаємо нашу подорож до країни гумору!

Руханка «Ракета, літак, гелікоптер».

Вч: От ми з вами і прилетіли до країни гумору. Подивиться на екран, кого ви там бачите? (Картинка з м/ф «Антошка»)

В.в: Антошку.

Вч: Так, у країні гумору нас зустрічає Антошка. Зараз ми з вами переглянемо фрагмент з м/ф «Антошка», а ви мені скажете, що висміюється у цьому мультфільмі.

Перегляд фрагменту з м/ф «Антошка».

Вч: Що висміюється у цьому мультфільмі?

В.в: ледарство Антошки.

Вч: Так, правильно. Діти, які весь день працювали, копали картоплю – заслуговують її їсти, а Антошка, який весь день байдики бив, не хотів нічого робити, а як тільки за обід почув, так відразу прибіг, ще й з найбільшою ложкою, – не заслуговує. У мультфільмі засуджують таку поведінку Антошки та висміюють її.

 А ви знали що у Антошки є друг - Гриць, який теж нічого не хоче робити, тільки він цього прямо не каже, а шукає постійно якісь відмовки. Зараз ми подивимося на цього хлопчика, а ви скажете, які саме відмовки він шукає, чи правильно так себе поводити.

Перегляд відеозапису «Грицю, Грицю до роботи».

Вч: Які відмовки постійно шукає Гриць?

В.в: що він хворий.

Вч: так, він прикидається хворим, щоб не допомагати мамі, як ви вважаєте, чи можна так себе поводити?

В.в: не можна.

Вч: Так, правильно, я думаю ніхто з вас ніколи так себе не поводив та не буде поводити! А яка пісня Гриця за характером?

В.в: весела.

Вч: Так, вона весела, гумористична. Зараз ми з вами розучимо цю пісню, в якій висміюється лінь та ледарство, та ніколи не будемо лінуватися, будемо завжди допомагати мамі! Спочатку розспіваємося!

Розспівування

Розучування пісні «Грицю, Грицю до роботи»

  1. Проголошення тексту у ритмі пісні;
  2. Вивчення мелодії по-фразно «за рукою» вчителя та під супровід фортепіано;
  3. Розучування мелодії з текстом у повільному темпі під супровід фортепіано.

Вч: Так, молодці. А тепер виконаємо цю пісню під фонограму.

Виконання пісні під фонограму

Вч: Молодці, у музиці комічні та сатиричні твори називаються «скерцо», що в перекладі з італійського – жарт. А також для втілення гумору, сміху та жартів композитори називають твори: «гумореска», «жарт», «шумка».

 Ми познайомимося сьогодні з трьома композиторами, які втілювали гумор у свої твори. Перший – Валентин Васильович Сильвестров – це сучасний український композитор, який написав багато, різних за жанрами, музичних творів, ми послухаємо його особливий гумористичний твір – «скерцо», що ввійшов до альбому дитячої музики. Прослухайте і скажіть який характер цього твору, який темп, який настрій.

Слухання В. Сильвестров «Скерцо».

Вч: Який цей музичний твір за характером?

В.в: жвавий, насторожений, загадковий. 

Вч: Правильно, а який темп він має?

В.в: швидкий

Вч: Так, а який настрій музичного твору?

В.в: веселий

Вч: так, а музика була одноманітною чи змінною, контрастною?

В.в: контрастною.

Вч: Добре, скажіть будь-ласка ще раз, як називається цей музичний твір?

В.в: скерцо.

Вч: Так, молодці.

Також ми з вами познайомимося з творчістю видатного радянського композитора Дмитра Дмитровича Шостаковича, який написав безліч музичних творів різних за жанрами, це і опери, і балети, і симфонії, і різні інструментальні твори, він створював музику навіть для кінофільмів! Ми прослухаємо його музичний твір, але назву я вам говорити не буду, скажу лиш, що це танець, а який саме – ви повинні почути самі. Уважно слухайте який темп та характер має танець, щоб правильно визначити його!

Слухання «Вальс-жарт» Д. Шостакович 

Вч: Який темп має музичний твір?

В.в: Повільний

Вч: Правильно. А який характер?

В.в: ніжний, лагідний, прекрасний.

Вч: Так, ви здогадалися, що це за танець?

В.в: Вальс

Вч: Так, правильно. Це вальс, але не простий! Д. Шостакович назвав цей музичний твір – «Вальс-жарт». А як ви гадаєте, чому саме жарт, що було жартівливим, смішним у цьому танці?

В.в: мелодія.

Вч: Так, правильно, а які музичні інструменти ви почули?

В.в: скрипку, флейту.

Вч: так, а кого нам нагадують ці інструменти?

В.в: пташок.

Вч: так, ніби пташки співають цю прекрасну мелодію, і ми можемо уявити ніби пташки граються. Це і буде жартівливим у вальсі.

Як бачите, жарти можуть бути і в такій прекрасній, ніжній та лагідній музиці вальсу. 

Ще одним композитором-жартівником був вже вам знайомий композитор Микола Лисенко, хто пам'ятає з якої він країни?

В.в: України.

Вч: Так, молодці. Микола Лисенко створив чудовий музичний твір, який назвав «Думка-Шумка». Взагалі «Шумка» –  це українська народна жартівлива пісня, яку виконували кобзарі та лірники з давніх давен. Композитор дуже надихнувся пісенними мотивами та закарпатським колоритом, де виконувалися ці пісні та створив свою інструментальну версію «Шумки». Зараз ви прослухаєте цей музичний твір та визначите його характер і темп, щоб зрозуміти жарт у цій музиці.

Слухання М. Лисенко «Думка-Шумка»

Вч: який характер цього твору?

В.в: веселий

Вч: так, а який темп?

В.в: змінний, то швидкий, то повільний.

Вч: так, молодці, а в залежності від темпу – змінювався настрій твору, завжди твір був веселий, чи коли музика була повільною, то і настрій був сумний?

В.в: так, коли музика була швидкою – настрій був веселий, а коли повільною – то сумним.

Вч: так, а закінчився твір весело чи сумно?

В.в: весело.

Вч: так, а все тому, що це шумка – жартівлива пісня.

 Ну от ми з вами і дізналися як жарти можуть існувати у музиці, а тепер час дізнатися про існування жартів у живописі! Ви помічали, що є такі картини, що викликають у нас посмішку? «Смішне» мистецтво створюють художники-графіки. Їх картини називаються дружній шарж або карикатури.

У кого низька культура,

На того й карикатура.

Це – набридлий грубіян,

Забіяка-хуліган,

Або дівчинка криклива,

Неслухняна, вередлива:

Показати ці натури

Зможуть нам карикатури.

 Зараз ми подивимося як саме виглядають карикатури.

Перегляд картин «Карикатури».

Вч: А добродушно-гумористичні зображення конкретних людей називають дружніми шаржами.

Перегляд зображень «Дружній шарж».

Вч: У циркових виставах завжди присутній персонаж, який постійно жартує і смішить глядачів, про кого я веду мову?

В.в: про клоуна.

Вч: Так, а навіщо клоун завжди розмальовує своє обличчя?

В.в: щоб бути смішним.

Вч: так, правильно. Вдома у своїх робочих зошитах намалюйте портрет кумедного клоуна.

V. Осмислення та систематизація знань.

Вч: Ось наша подорож до країни гумору добігає до кінця, але щоб виїхати з цієї країни, ми з вами повинні пройти випробування у короля гумору ( на екрані король гумору). Він підготував для нас запитання, якщо ми на усі вірно відповімо, то отримаємо ключ, який відкриє нам двері у нашу країну.

Перше питання: які види мистецтва можуть жартувати?

В.в: музичне, образотворче, театральне мистецтво.

Вч: Правильно. Де існує гумор у музичному мистецтві?

В.в: В музичних творах.

Вч: А які назви можуть мати гумористичні твори?

В.в: Скерцо, шумка, жарт, гумореска.

Вч: Правильно, а з творчістю яких композиторів-гумористів ми сьогодні познайомилися?

В.в: В. Сильвестрова, Д. Шостаковича, М. Лисенка.

Вч: Так, музичні гумористичні твори цих трьох композиторів були різними чи схожими, поясніть чому?

В.в: Різними, «Скерцо» Сильвестрова було у швидкому темпі та за характером – загадковим, настороженим, «Вальс-жарт» Шостаковича був у повільному темпі та за характером суттєво відрізнявся – був лагідним, ніжним, «Думка-Шумка» Лисенка взагалі була несхожою на інші, тому що її темп і настрій постійно змінювались.

Вч: Так, молодці. А з якими ледащими хлопчиками ми сьогодні познайомилися?

В.в: з Грицем та Антошкою.

Вч: Так, а якою за характером була пісня про Гриця?

В.в: веселою.

Вч: Так, а про що в ній співалося?

В.в: про те, що Гриць постійно придумував відмовки, щоб не допомагати мамі.

Вч: Так, а якщо за характером ця пісня весела, а за сюжетом ми бачимо лінь та ледарство, то ця пісня буде звичайною чи гумористичною?

В.в: гумористичною.

Вч: Так, дуже добре, а як у живописі називаються зображення людей, яких висміюють?

В.в: карикатури.

Вч: а як називаються добродушні гумористичні зображення?

В.в: дружній шарж.

Вч: Так, молодці! На всі питання ви відповіли вірно, тож король гумору віддав нам ключ, і ми можемо повернутися у нашу країну!

VІ. Підсумки уроку.

Вч: Сьогодні на уроці ми з вами побували у країні гумору, де познайомилися з двома ледачими хлопчиками, яких висміюють у піснях за їх лінь та ледарство; дізналися, що гумор може існувати в інструментальних творах – скерцо, жарт, гумореска, шумка; ознайомилися з творчістю композиторів-жартівників: В. Сильвестрова, Д. Шостаковича, М. Лисенка; переконалися, що гумор може існувати і в живописі, його створюють художники-графіки, а їх твори називають карикатури та дружній шарж. Ви сьогодні були дуже активні та старанні! Дякую вам! 

 

 

 

docx
Додано
11 квітня 2020
Переглядів
6891
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку