НАБЛИЖАЄТЬСЯ ЗИМА
Мета:
✵ ознайомити учнів з поняттями «хроматичні», «ахроматичні» кольори; навчити збагачувати палітру колірних відтінків;
✵ розвивати кольоросприйняття ока, формувати естетичні почуття, смак, уяву та фантазію;
✵ виховувати любов та дбайливе ставлення до природи.
Оснащення
✵ Матеріали та інструменти: папір для малювання, гуаш, пензлі, ємності з водою, серветки для витирання рук та пензлів.
✵ Зоровий ряд: фотографії зимових пейзажів; репродукції картин (О. Саврасов «Зима», «Зимова дорога»; І. Бродський «Зима»).
✵ Літературний ряд: Д. Мегелик «Зима ось-ось прилине».
Тип уроку: комбінований урок.
Словник термінів
Хроматичні кольори беруть свою назву від слова «хромое» — колір. Тобто такі, які забарвлені, кольорові — це всі кольори спектра та їх сполучення (сині, жовті, оранжеві, червоні, зелені, блакитні, коричневі та інші). Ахроматичні кольори — це кольори, які не мають забарвлення, тобто безколірні — білий, сірий, чорний та їх відтінки.
Хід уроку
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
✵ Які кольори ми вивчили на попередньому уроці?
✵ Які з них ми називаємо теплими? Чому?
✵ А які — холодними? Які відчуття викликають у вас холодні кольори? Про що нагадують?
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Сьогодні ми вирушимо у подорож у часі. Ми зазирнемо на кілька місяців уперед. Чи цікаво вам дізнатися, що на нас чекає у грудні чи січні місяці?
ЗИМА ОСЬ-ОСЬ ПРИЛИНЕ
Пов’яли пишні квіти,
Затих осінній сад.
Туманом ліг на віти
Холодний листопад.
Повільно на світанні
Бреде він у степах,
Де листячком останнім
Легкий мороз пропах.
В полях затихли луни,
Замовкли трактори,
А над зеленим руном
Розносяться вітри.
Зима ось-ось прилине,
В снігах засне земля,
І пісня хуртовини
Над нею загуля.
Навстріч вітрам крилатим
В долину до ріки
Із гірки на санчатах
Помчаться малюки.
(Д. Мегелик)
4. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Подивіться уважно за вікно. Зараз на вулиці стоїть ще тепла осіння погода, ще кружляють різнобарвні листочки, які зірвав вітер. Які кольори ви бачите за вікном? Правильно, теплі. Але мине ще тропіки часу — і почне хмуритись небо, підуть холодні дощі, які пообривають останні осінні листочки. Які тоді кольори переважатимуть у природі? Так, холодні.
А що ж відбудеться, коли прийде справжня зима?
Заплющте оченята, і ми перенесемось у зимовий день, коли на сонці виблискує сніг, а дерева навкруги надягли пухнасті снігові шуби. Чи відчули ви дихання зими? А які кольори навколо?
♦ Які кольори ви бачите на фотографії зимового пейзажу?
♦ Якою зиму зобразив художник Олексій Кіндратович Саврасов? (Аналізування наочності)
Дуже багато білого навкруги. Чи знаєте ви, до якої групи кольорів належить білий колір?
Ми з вами уже вивчили основні та похідні кольори, теплі та холодні. А сьогодні ми зустрічаємося з іншими кольорами — хроматичними та ахроматичними.
Хроматичні кольори беруть свою назву від слова «хромое» — колір. Тобто такі, які забарвлені, кольорові — це всі кольори спектра та їх сполучення (сині, жовті, оранжеві, червоні, зелені, блакитні, коричневі та інші). А ось ахроматичні кольори — це кольори, які не мають забарвлення, тобто безколірні — білий, сірий, чорний та їх відтінки (запис до словничків).
Тому ще раз подивімося на роботу художника Олексія Кіндратовича Саврасова «Зимова дорога» і з’ясуймо, які кольори переважають в його роботі. Так, це ахроматичні кольори.
Фізкультхвилинка
Навчальна вправа
Учитель. Поступово додаючи чорної фарби до білої, утворіть багато відтінків цих ахроматичних кольорів.
5. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ
Зображення зимового пейзажу за допомогою ахроматичних кольорів (чорного, білого та їх відтінків)
6. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
♦ Які кольори ми називаємо ахроматичними? Чому?
♦ Які кольори є хроматичними?
♦ Які кольори — хроматичні чи ахроматичні — переважають у зимовому пейзажі? А в літньому?
7. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку, перегляд дитячих робіт, демонстрування кращих).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: принести пластилін, дощечки для ліплення, стеки; роздивитися зображення статуеток, пам’ятників на вулицях рідного міста (селища).
3. Проголошення уроку завершеним.