Тема уроку: Мистецтво бароко
Мета уроку:формування ключових компетентностей:
Загальнокультурна компетентність: Виховувати естетичний смак, інтерес до стилів мистецтва, найкращі моральні якості.
Інформаційна компетентність: переглянути відео фільм «Стиль бароко» за допомогою інтернет-джерела.
міжпредметна естетична компетентність: визначити особливості стилю бароко, вчити визначати взаємозв'язок між різними видами мистецтва; удосконалювати вміння порівнювати та характеризувати різні види мистецтва, розвивати творчі здібності.
предметні компетентності:
навчальна:розширити загально-естетичний кругозір учнів, ознайомити їх із стилями часу, поняттями, з життям і творчістю художників, скульпторів, архітекторів; художніми творами;
розвиваюча:розвивати навички образного, осмисленогосприйняттяхудожніхтворів;
виховна:формуватиемоційні, естетичні, моральні, загальнолюдськіякостіособистості;любовідо народнихтрадицій, до живопису.
Методи і прийоми: коментар, бесіда, демонстрування наочності, організація процесу сприймання, пізнавальної, ігрової та практичної діяльності учнів, стимулювання творчої активності учнів, педагогічне спостереження, індивідуальне консультування, порівняльний аналіз.
Форма організації: виконання творчої роботи – у групах.
Терміни і поняття : бароко
Види мистецтв (предметів), що інтегруються на уроці: образотворче мистецтво, архітектура.
Міжпредметні зв’язки– література, музичне мистецтво, історія, художня культура
Хід уроку
1 Організаційний момент. Створення позитивного настрою.
Слайд №1
2.Актуалізація опорних знань.Слайд №2
— На попередніх уроках ми подорожували великими європейськими стилями; ознайомилися з античною культурою, романським і готичним стилями, а також мистецтвом Ренесансу.
Пригадаємо основні риси архітектури, музики, живопису певного стилю.
(4 групи – кожній групі свій стиль) -------------------------------------------за роботу мак. 3 б.
3.Оголошення теми і мети уроку.
-Ми продовжуємо подорожувати, і назву наступного стилю, з яким ми будемо знайомитись пропоную відгадати за допомогою (Дешифратора) сл.4 бароко (1б.)
-Ваші очікування від сьогоднішнього уроку?
4. Розповідь вчителя
— Філософи XVII ст. переконували: Бог подарував людині розум і серце. Людина повинна осягнути навколишній світ, такий привабливий, загадковий і прекрасний, але при цьому вона повинна покладатися лишена себе. І людина захотіла зрозуміти закони світобудови, покластися на власний досвід. В історії людства розпочалася нова доба, сповнена протиріч, суперечливих думок та почуттів — бароко.
Що таке бароко? ( перегляд відео)
Слайд №5
Бароко (італ. barocco — дивний, химерний) — напрям у мистецтві та літературі XVI —XVIII ст., якому належить важливе місце в розвитку європейської культури. (Термін багатозначний, походить від португальської назви la perrola baroca — перлина (або мушля з перлиною) незвичайної форми.) Спочатку так назвали художній стиль архітектури й образотворчого мистецтва XVII ст. Потім цей термін поширили на музику й літературу. Сьогодні так називають усю культуру XVII ст. У стилі бароко, що прийшов на зміну добі Ренесансу, поєднуються традиції готики і Ренесансу.
Бароко — стиль в європейському мистецтві XVI— XVIII ст., якому притаманні пишність, прагнення до об’єднання реальності й ілюзії, містичні алегорії, монументальність, театральність.
Слайд №6
Для архітектури бароко характерні просторовий розмах, злитість, плинність складних, зазвичай криволінійних форм.
Архітектурні форми стиль бароко успадкував від італійського Відродження, проте перевершив його за складністю, різноманіттям і живописністю. Для архітектурних споруд цього стилю характерні ускладненість планів, пишність інтер’єрів з несподіваними просторовими і світловими ефектами, велика кількість кривих, пластично вигнутих ліній і поверхонь, що надають статичним спорудам відчуття ритмічності й руху.
Слайд №7
Бароковій архітектурі притаманне використання великої кількості колон, напівколон, зокрема завитих колон, пілястр, розкішних скульптурних деталей, фарбування поверхонь стін. Завдяки химерній пластиці фасадів, складним криволінійним планам та обрисам палаци й церкви бароко набувають мальовничості та динамічності. Вони ніби «вливаються» в навколишній простір. Жодна деталь не є самостійною - усі вони підпорядковані загальному архітектурному задуму, до якого належить оформлення і оздоблення інтер’єрів, а також садово-паркового та міського архітектурного середовища.
Слайд №8
Найвідомішим прикладом барокового міського планування є площа Святого Петра в Римі, яку створив Лоренцо Берніні. Довгі півовальні кам’яні колонади, ніби дві гігантські руки, «обіймають» площу, створюючи особливий ефект урочистості.Лоренцо Берніні, як і великі творці епохи Відродження, блискуче проявив себе і в скульптурі, і в архітектурі.
Слайд №9
Яскравим зразком характерного для бароко синтезу мистецтв є фонтан Фіумі (Чотирьохрічок) у Римі. Створені майстром гігантські скульптурні образи символізують чотири річки в чотирьох частинах світу: Дунай (Європа), Ганг (Азія), Ніл (Африка), Ла Плата (Америка). Уся багатофігурна композиція ніби оживає під сріблястими струменями води.
- Яка відома вам архітектурна форма утворює композиційну вертикаль фонтана Фіумі? (відповідь учнів)
Слайд №10
В інтер’єрах бароко також усе підпорядковане основним рисам стилю - контрастність, динамічність, тяжіння до пишності й декоративності.
До речі в епоху бароко розквітло мистецтво творення та оздоблення меблів ,Вони набули складних обрисів з переважанням форм овалів і спіралей, численних опуклостей і ввігнутостей. Більшість меблів почали покривати лаком. У меблів для сидіння з’явилися гнуті ніжки, оббивкою стали дорогі декоративні тканини, наприклад, гобелен. Меблі прикрашали дерев’яною мозаїкою, різьбленням і бронзовими накладками. В епоху стилю бароко виниклопоняття «гарнітур» - комплект із кількох предметів меблів, що гармоніюють один з одним. З’явився новий різновид столу - консоль, або консольний столик, який приставлявся до площини стіни, а також нова форма меблів - комод. Серед корпусних меблів набувають популярності шафи, бюро та кабінети. Найвишуканішим предметом інтер’єру стало ліжко у формі шатра, спорудженого з використанням пишних завіс і драпірувань.
Робота в групах ( роздаю фото)
- Проаналізуйте як в екстер’єрах та інтер’єрах утілено характерні риси бароко: грандіозність, пишнота і динаміка, пристрасть до ефектних видовищ, контрастів, масштабів і ритмів, матеріалів і фактур, світла і тіні тощо.
- Які елементи декору стилю бароко ми можемо спостерігати в сучасних приміщеннях? (макс .4 Б.)
Слайд №11
Стиль бароко в живописі характеризується динамізмом композицій, «площиною» та пишністю форм, аристократичністю і непересічністю сюжетів. Найхарактерніші риси — яскрава барвистість і динамічність.
Живопис
Слайд №12
Улюбленим жанром живопису доби бароко був декоративний розпис інтер’єрів. Розглядаючи ці монументальні розписи, важко сказати, де закінчується архітектура і починається живопис. Зверніть увагу, як художник, уміло застосовуючи знання перспективи, створив ілюзію нескінченності простору. Центральну картину оточує живописне зображення архітектурних деталей, які покликані візуально продовжити реальну архітектуру храму.
Слайд №13
Майстри живопису бароко, живучи в різних країнах, виявляли спільний інтерес до світла і світлових ефектів. Перші кроки у використанні світла зробив Мікеланджело да Караваджо. Художник висвітлював лише окремі - найважливіші - частини картини, залишаючи решту деталей у напівтемряві, досягаючи в такий спосіб відповідного емоційного ефекту
( Розглядаємо картини художника)
Слайд №14
На картинах іспанського художника Дієго Веласкеса плямисвітла й тінічергуються так, щофігуриздаютьсясправжніми, а не намальованими на полотні. Цікаво, що художник до кожної окремої картини добирав певний колорит, примушуючи глядача мимоволі милуватися грою тонів як на обличчі та одязі простих людей, так і на парадному вбранні, зачісці, коштовностях знаті. (переглядаємо картини)
Голландський художник Рембрандт ван Рейн у своїх численних портретах і сюжетних композиціях зміг за допомогою світла й тіні відтворити не тільки зовнішній, а й внутрішній світ людей. (переглядаємо, аналізуємо картини)
Творче завдання:
Об’єднайтеся у групи. Уявіть, про що можуть спілкуватися персонажі картин Д. Веласкеса «Сніданок» та Р. ван Рейна «Нічна варта». «Оживіть» картини, спробуйте відтворити їх сюжет у ролях. (4б -макс)
5.Підсумок уроку. Рефлексія.Слайд №15
Бесіда
- Які характерні риси стилю бароко?
- Назвіть представників стилю бароко яких ви запам’ятали в архітектурі, скульптурі, живописі.
- В чому на ваш погляд є особливість стилю бароко?
- Що найбільшезапам’яталося?
- Як ви гадаєте цілі які були поставлені на уроці виконані?
Слайд №16
6Домашнє завдання.
Слайд №17 Пройти вправу на вордволі.