Моє місто – Харків . Харкова у поетичних творах письменників. Створення малюнків «Мій Харків" Кожен пишається своєю землею, ми не вийняток!!! Збірка цікавинок про Харківщину з видатними місцями, історією виникнення та славетними харків'янами;
Тема: Моє місто – Харків . Харкова у поетичних творах письменників. Створення малюнків «Мій Харків».
Мета:
Навчальна: познайомити дітей з видатними місцями рідного міста, історією виникнення Харкова, славетними харків’янами; формувати навички виразного читання поетичних творів, зв’язного висловлювання; збагачувати словниковий запас; вчити створювати композиції; удосконалювати навички малювання, вирізання симетричних форм із паперу.
Розвивальна: розвивати мовлення, увагу, зорові аналізатори, уяву, фантазію, спостережливість.
Виховна: виховувати патріотичне ставлення до Батьківщини, до рідного міста; повагу і чемне ставлення до історічних і архітектурних пам’яток; охайність; почуття дружби, взаємодопомоги.
Обладнання: тексти творів, записи на дошці, індивідуальні картки, ілюстрації з символами України та Харкова, карта України та Харкова, фотографії, ілюстрації вулиць, музеїв, портрети видатних харків’ян, таблички з назвами дослідницьких груп, кольоровий папір, пісок, фарби, аркуші формату А3, мультимедійні презентації Microsoft PowerPoint на тему «Харкове мій, моє місто кохане».
Тип уроку: інтегрований
Форми організації навчальної діяльності: колективна, групова, індивідуальна.
Хід уроку.
1. Організація класу.
Сядьте, діти, всі гарненько,
Руки покладітьрівненько,
Голову вище підніміть,
Свої плечі розведіть.
Мені, діти усміхніться
Веселіше подивіться!
Давайте прочитаємо слова. Які стануть нашим девізом?
Видумуй, пробуй. Твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним бувай
І про кмітливість не забувай!
2. Повідомлення теми та завдань уроку
- Сьогодні у нас незвичайний урок присвячений нашому місту. Познайомимося з видатними людьми, які жили і творили у Харкові, з історичними місцями.
- Діти, а хто мені підкаже в якій державі ми живемо?
- А в якому місті України ?
( На дошці карта Харкова, герб і прапор нашого міста.)
Це герб і прапор нашого міста. Поряд з прапором міста і державним прапором України ви можете побачити біля міської Ради синій прапор з золотим сузір’ям, розташований колом – це прапор Європейского союзу – могутнього об’єднання багатьох країн.
Харків отримав його як почесний подарунок на визначення видатних досягнень нашого міста у науці, культурі, промисловості, спорті.
Сформулювати мету сьогоднішнього заняття – до снаги кожному з нас. Спробуйте сформулювати її самостійно
3. Вивчення нового матеріалу.
3.1. Харків-історичний.
Запитання журналістки Наталки – Питалки.
- Цікаво почути історію заснування Харкова.
Розповідь групи «істориків».
1-й учень. Слайд 1.
2-й учень. Слайд 2. Слайд 3
3-й учень. Слайд 4 .Слайд 5.
3.2. Харків-архітектурний.
-Дякуємо. Наступне запитання журналіста Пізнайка .
- Як і люди, міста теж можуть мати свої візитні картки. І цими візитними картками є прекрасні та неповторні вулиці, чисельні архітектурні пам’ятки, монументи, музеї, храми. Хотілось узнати про міста якими пишаються харків’яни.
Учитель. Мікрофон надається учням другої дослідницької групи «Краєзнавцям».
1-й учень. Слайд 1. Слайд 2.
2-й учень. Слайд 3.
3-й учень. Слайд 4.
3.3. Видатні люди Харкова.
-Дякуємо за цікаві доповіді. Наступне запитання журналіста газети «Факти» Петра Колобкова.
- Які видатні люди жили і працювали у місті Харкові?
- Це питання ми адресуємо групі «Дослідники».
1-й учень. Слайд 1,2,3.
Славетні люди жили у Харкові в різні часи. Іван Каркач був главою першого козачого поселення у Харкові 355 років тому. 245 років тому жив і прощавав у місті великий мислитель, поет-мандрівник Григорій Сковорода. 200 років тому Василь Каразін заснував у нашому місті університет.
2-й учень. Слайд 3.
У нашому місті працювали видатні вчені: філологи І. Срезневський і О. Потебня, хімік М. Бекетов, біолог І.І.Мечніков, фізик Ландау, композитор М.В.Лисенко, письменники М.П.Старицький.
Вулиці Харкова і сьогодні прикрашають чудові будівлі Олексія Бекетова, яким вже майже 100 років.
– Іменами кого із славетних харків’ян у місті названі вулиці, проспекти, станції метро, навчальні заклади?
Учитель. Дякуємо.
3.4. Харків-поетичний.
Учитель.А зараз ми влаштуємо поетичний відпочинок і познайомимось з поетичними творами про наше місто.
4. Робота в групах:
Кожна група дітей декламує вірш про Харків
Група 1.
ЛЕГЕНДА ПРО ХАРКІВ
Нам доля легенду дарує про Харків і назву його.
По Дикому Полю гарцює козацький отаман Харко.
Той гомін козацької слави і герць пам’ятає Сумська.
Як краяли небо заграви, мов шабля Івана Сірка.
У Лопані, баяли люди, ловились великі лини.
А тихою річкою Уди ходили козацькі човни.
І містом ходив стоголосим в задумі, як тиха вода,
Великий і мудрий філософ Григорій Сковорода.
Микола Возіянов
Питання на картці:
– Про що писав М. Возіянов? Яким ми бачимо Харків у легенді?
Група 2.
Я чую кожен день могутній подих міста,
Де труби димні тягнуться до хмар,
Де руки простягає місто багрянисте
Не вимитий дощами тротуар.
Воно у вікна загляда раненько,
Немов шепоче тихо – уставай!
І кличе сад. А там Тарас Шевченко –
Його рука вітає вільний край.
А десь вгорі над містом – гуркотіння,
Моторів шум. Крилаті журавлі
Пересікають сонячне проміння,
То знов зникають в голубій імлі.
Біжить трамвай від ХТЗ до парку,
За ним другий і третій, і назад…
Гуде, шумить велике місто Харків,
А серед міста зеленіє сад. (1937)
В. Лефтій
Питання на картці:
– Яким ми бачимо Харків у вірші?
Мій Харків.
Люблю, твої, Харкове,
Сквери і парки,
Люблю я бувати
В твоїм зоопарку.
І вулиці довги,
Проспекти широкі,
Споруди великі,
Будинкі високі.
Заводи і фабрики-
Гордість країни,
Ти – перша столиця
Моєї Вкраїни.
Галина Комісарова.
Питання на картці:
- Чому поетеса пишається Харковом?
5. Художня майстерня
-Тож на останьому етапі нашої конференції ми спробуємо себе уявити художниками і створимо у різних техніках малюнок «Мій улюблений куточок мого рідного міста».
1 група: «дзеркальний струмінь»
2 група: « парк Шевченка»
3 група: « Набережна річки Лопань»
(Аналіз і виставка колективних робіт).
Д/З: Скласти проект програми з теми «Що необхідно зробити, щоб Харків став сучасним європейським містом?»
Метод «Мікрофон».
Продовжити речення, написане на дошці «Для мене Харків – це ...»