У школі слід навчати дітей піклуватися про своє здоров'я. Оскільки система освіти має щоденний доступ до дитини, велика роль у підтриманні здоров'я дитини належить учителю. Система освіти будь-яких форм навчання повинна зберегти майбутнє нації, повернути здоров'я нашим дітям. Тому що першочерговим завданням навчального закладу має бути високий рівень здоров'я дитини, а за ним – високий рівень знань.
Здоров'я людини залежить від нашого способу життя, а воно, в свою чергу, стоїть на трьох китах: здорове харчування, фізичні навантаження та позитивне сприйняття світу. І здоровому харчуванню в курсі «Основи здоров'я» присвячено лише 1 годину на рік. Тому у нашій школі 3 рік поспіль впроваджується корисний і цікавий курс"Абетка харчування".Пропоную вашій увазі одне із занять з дуже важливої теми"Мій щоденний раціон"
Факультативне заняття з курсу « Абетка харчування»
Тема. Мій щоденний раціон
Мета. Розширити уявлення дітей про роль харчування і фізичної активності для здоров’я; сформувати уявлення про щоденний раціон з урахуванням власної фізичної активності; дати уявлення про раціональний розподіл щоденного раціону між окремими прийомами їжі(сніданок вдома та в школі, обід, підвечірок, вечеря)
Хід заняття
I. Організаційна частина
II. Повторення вивченого матеріалу
-На попередніх заняттям ми з вами ознайомилися із назвами поживних речовин ,які отримує наш організм споживаючи ту чи іншу їжу. Згадаймо їх.
(Учні виходять до дошки і прикріплюють потрібні назви)
Поживні речовини
Білки жири вуглеводи мінерали вітаміни
-Більшість продуктів харчування містить усі поживні речовини однак їх співвідношення в різних продуктах відрізняється (одних речовин – більше, інших- менше). Харчування має бути різноманітним для того, щоб організм отримував користь для розвитку, здоров’я і краси.
Автор. В одному незвичайному царстві, у казковій державі жили-були нерозлучні друзі Білок, Жирок та Вуглеводик. Якось друзі посперечалися між собою, хто з них найважливіший.
Білок. (Гордо.) Я найважливіша. Я потрібна як будівельний матеріал для організму. Без мене не утворюються нові клітини, а коли нема росту – нема життя.
Жирок. Я теж потрібен організму. Якщо мене немає, організм не отримає тепла, вистигне і помре.
Вуглеводик. Усе в світі створено руками людини: одяг і взуття, їжа і телевізор, все зроблено її працею. І якщо мене не буде, організм не рухатиметься, людина не буде жити.
Організм. (Почувши це.) Будинок складається з блоків, перекриттів, цементу і цегли, віконних і дверних рам; і якщо не буде хоч одної деталі, будинок зруйнується. Ось так і я. Всі ви для мене потрібні: Білок, Жирок і Вуглеводик. Завдяки вам я росту, живу, працюю і навчаюсь.
-Для нормального росту і розвитку дитячого організму їжа повинна містити білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінеральні речовини та воду.
-Окремі учні вдома підготували рекламу про певні продукти і зараз нам про них розкажуть.
-У вас на партах є картки із зображеними продуктами. Ваше завдання визначити, які поживні речовини ми отримуємо споживаючи їх. Тобто визначити чи цей продукт багатий на білки чи жири, чи вітаміни, чи мінерали, чи вуглеводи.(Учні виходять по одному і розподіляють картинки по групах).
III. Пояснення нового матеріалу
-Сучасний школяр, на думку дієтологів, повинен їсти не менше 5 разів на день. Для організму, що росте, обов’язкове молоко, сир, кисломолочні продукти- джерела кальцію та білка. Дефіцит кальцію і фосфору допоможуть заповнити рибні страви. На гарнір краще використовувати не картоплю і макарони, а тушковані або варені овочі. За день школяр повинен випивати не менше 1-1,5 літра рідини, але не газованої води, а фруктових або овочевих соків.
-Дуже важливо правильно нагодувати дитину зранку. Як ви думаєте, що корисно споживати на сніданок? (Відповіді учнів)
-Ви обов’язково повинні вживати хлібобулочні вироби солодкий чай, а ще краще каші. Вівсянка себе зарекомендувала найкраще, поживними також є гречана та рисова каші.
-Заняття в школі, ігри на перервах та уроки фізкультури підвищують ваш апетит. Як ви думаєте чим корисно перекусити на перервах?
-Перекусити ви можете печивом, булочкою, фруктовими напоями, фруктами(перевагу віддавайте яблукам багатим клітковиною та пектином), а також цукерками,
які забезпечать постійне надходження глюкози в кров і стимулюватимуть вашу розумову активність.
-Для задоволення енергетичних потреб школярів необхідні жири.
Потребам дитячого організму найбільше відповідає молочний білок. Тому молоко повинно бути у вашому раціоні обов’язково. Добова норма молока 500 мл.
У рослинній їжі багато вуглеводів, а у тваринній - білка .
-Ви повинні уважно слухати поради наших друзів з країни Абетка харчування. Адже, ви сьогодні самостійно складатимете свій раціон харчування на день.
-Що нового ви дізналися ,переглядаючи цей мультик?
-Яку їжу варто вживати на сніданок?
-Що радить робити Смачнуля, якщо снідати не хочеться?
-А чим снідали сьогодні ви?
-Зі скількох страв повинен складатися обід?
-За скільки часу до сну ви повинні вечеряти?
-Я думаю,що ви справитеся з моїм наступним завданням.
-По двоє учнів з кожної групи відправляться у магазин за продуктами для приготування сніданку(1 група) , обіду (2 група) та вечері (3 група). Вибравши продукти ,подумайте ,які страви ви з них приготуєте. Складене вами меню запишіть на аркушах паперу. ( Учні зачитують і аргументують свій вибір).
-Дозвольте мені теж обрити продукти для перекусу на перервах між уроками. (Демонструю свій вибір. Я навмисно обрала некорисні продукти: чипси, солодощі та кока-колу.Чекаю на заперечення від учнів)
IV. Підсумок заняття