Даний урок містить різні форми роботи, щоб виховувати почуття патріотизму, любові до рідного краю, пошану до свого народу, бажання приносити користь своїй країні; розвивати громадянську свідомість, пізнавальні інтереси.
План-конспект
на тему
«Мій сонячний дім – моя Україна!»
3-Б клас
Класовод: Куценко Ю.Ю.
Мета: поглибити знання дітей про Україну,її історію, культуру, формувати в учнів поняття «єдність», «цілісність»; розвивати мовлення дітей, їх кругозір; виховувати любов до рідної країни та почуття повали до неї.
Тип уроку: урок-подорож з елементами проектної технології. Робота у групах.
Форма проведення: заочна мандрівка « Живи в моїм серці, Україно, благослови добром мене! »
Обладнання: відеороліки, вислови про Україну», квітка – семицвітка, епіграф, паперові квіти для українського віночка
Хід уроку:
І. Організація класу.
1.Привітання
Привітання.
Встаньте, діти всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько,
Посміхніться ви до мене,
Поверніться до гостей,
Пивітайтесь: «Добрий день!»
- Привітали гостей, що до нас завітали.
Хочу чути, чого б ви усім побажали.
- Всім присутнім здоровя ми зичим й добра,
А тепер до роботи нам братись пора.
Учитель:
Адже сьогодні у нас незвичайний урок,
До світу фантазії ми робимо крок.
І з Творчістю ми зустрічались не раз
І знову Вона завітає до нас.
Це час міркувань, наполегливий час –
Цікаві завдання чекають на вас!
2.Вступне слово вчителя.
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб виконати на уроці завдання, будьте старанними і слухняними.
А девіз наш такий:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
А тепер разом всі ми на дошку поглядаємо,
Пелюстку відриваємо, гуртом всі починаємо! ( далі використовувати прийом « Квітка-семиквітка» на зворотній стороні кожної пелюстки написано завдання)
II. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
1-ша пелюстка: Зі мною будете грати, тему уроку визначати. Слайд 1
Учитель: Скажіть, любі діти, яка тема нашого уроку? ( Діти допомагають
визначити тему уроку)
Учень1
Моя найкраща в світі сторона,
Чарівна, неповторна, Україно!
Для мене в цілім світі ти — одна
І рідна, й мила, дорога, єдина.
Учень 2
Ми всі малі пагінчики твої
Прийшли у світ, щоб в нім добро творити.
Хоч, може, й кращі є на цій землі краї,
Та нам судилось в Україні жити.
Учень 3
Ми — патріоти, дочки і сини,
Для твого блага все в житті здолаєм!
Бо ти найкращий, краю мій ясний,
Вітчизну й матір ми не вибираєм.
Епіграфом нашого уроку стануть слова відомого українського поета В.Сосюри
Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну,
красу її вічно живу і нову і мову її солов'їну.
3. Визначення мети і завдань уроку ( вправа « Мікрофон»)
Учитель: - Любі діти, тема нашого уроку пов’язана з нашою країною.
Тому, я хочу знати, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
( учні висловлюють свої думки у мікрофон, який передають один одному по черзі )
Учитель: Гаразд, враховуючи ваші очікування, на сьогоднішньому уроці ми спробуємо
разом дослідити нашу Батьківщину з різних сторін, а щоб наші дослідження були корисними для інших, ми їх зберемо в окрему книгу під назвою « Моя прекрасна Україна».
IIІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів ( вправа « Асоціативний кущ- малюнковий»)
Учитель: Діти, скажіть, будь ласка, а з чим у вас асоціюється назва «Україна»
Рідна земля Батьківщина батьки
Українська пісня Україна Звичаї
Державна мова традиції працьовитий народ .
А й справді, Україна - це рідна мова, якою мама співала колискову, бабуся розповідала казки, передаючи одвічну народну мудрість. Кожна людина з теплотою згадує свій дім, це місце, де вона народилася, де пройшло її дитинство. Це її маленька батьківщина, затишне родинне вогнище. Коли скласти маленькі батьківщини кожного з нас, вийде наша велика Батьківщина - Україна.
ІV. Основна частина.
Учитель:
Кожний з вас готував власне завдання тому й буде відповідати за окрему сторінку у нашій книзі.
Тож не будемо гаяти часу,
другу пелюстку відриваємо
книгу розпочинаємо
2-га пелюстка:
СИМВОЛИ УКРАЇНИ
Кожна країна в якій живуть люди, має свої візитні картки. Вони неповторні, по них впізнають країну. Це-символи. Є вони і в нашої країни. Вони називаються державними, бо закріплені в головному законі України – Конституції.
Прапор – державний символ.
Гімн – найголовніша пісня України, слухати яку потрібно стоячи, мовчки.
Герб – найголовніший із символів, тризуб символізує мир і творчу працю.
А тепер, ми поговоримо про національні символи України. Наші однокласники підготували інсценізацію легенди, яка називається «Урочиста пісня трьох братів».
Інсценізація легенди «Урочиста пісня трьох братів»
Кобзар: Давно – давно жила колись собі жінка. І було в неї три сини. Росли вони чесними, сміливими, дуже любили свою матусю, готові були віддати за неї своє життя. Попідростали і вирішили піти у світ.
1-й син. Мамо, піду-но я межи люди, подивлюся світ.
Мати. Ну що ж, сину, йди, та пам'ятай рідну домівку, а на згадку візьми із собою золоту корону з трьома промінцями, хай в далекім краю зігріває вона тебе.
Кобзар: Минув час, і завдяки своєму розуму став старший син великим князем, бо трьохпроменева корона, яка зігрівала людей і вела вперед, показувала шлях до кращого життя. Дали першому синові ім'я Тризуб, а знак, що дала йому мати, назвали гербом.
Вчитель: Золотий тризуб на блакитному тлі — символ влади. Він зустрічається ще з часів Київської Русі, зокрема на монетах Київського князя Володимира Великого. Герб - це частина корони, яку носили київські князі. Чому саме тризуб вважають гербом України? Мабуть, тому, що число три завжди вважалося числом казковим, чарівним. У багатьох казках ви знайдете розповіді про три бажання, три дороги.
А ще у тризубові відображено триєдність життя - це батько, мати, дитя, які символізують собою Силу, Мудрість, Любов.
Кобзар: Настала черга середнього сина.
2-й син. Пустіть мене, мамо, світ подивитися.
Кобзар: Дала йому мати в дорогу жовто-блакитний одяг. Своїми звитяжними ділами прославляв свою матір, одержав середній син імення Прапор.
Вчитель: Національний прапор України — це синьо-жовтий прапор. Синій - це колір неба, води, миру, а жовтий - колір хліба, життя.
Кобзар: А там, де був наймолодший син, завжди лунала дзвінкоголоса пісня. Адже мама своєму наймолодшому синові подарувала соловейків голос. І одержав син за свій джерельний голос, величний спів на ім'я Гімн.
Вчитель: З давніх-давен люди в урочистих обставинах виконували хвалебні пісні, які з часом стали називатися гімнами, але з ширшим змістом та ідеями.
Вчитель: Ось і підійшла до кінця наша казка.
З того часу ідуть поруч три брати - Тризуб, Прапор, Гімн і прославляють рідну неньку.
3-я пелюстка
Діти, а чи любите ви Україну? Давайте перевіримо і пограємо в гру «Яка для тебе Україна»
Україна для нас єдина, наче сонце в небі. Ви вирізали долоньки і ось ми з вами спробуємо зробити Україну-сонечко. Вам потрібно говорити яка для вас Україна, і з’єднаємо ваші долоньки. (мила, єдина, неповторна, любима, найрідніша, гарна, найкраща, чудова, весела, світла, мов мати, калинова, пісенна, заквітчана).
Подивіться, яке вийшло сонечко. Гарне? Нехай це сонечко світить вам завжди, зігріває вас своїми промінцями, дарує тепло, віру та надію.
Мій маленький друже?
Люблю дуже, дуже!
В світі не боюся.
І щоранку я до Бога
За нею молюся.
Щоб була щаслива дуже,
Щоб була багата.
Я люблю її так дуже,
Як маму і тата.
4-я пелюстка:
НАШІ ОБЕРЕГИ
Наші пам’ятки архітектури відвідують європейці, нашу продукцію з радістю споживають у всьому світі, нашу вишиванку вважають витвором мистецтва та навіть створили на її честь свято!
Третього четверга травня уся Україна майорить червоними та чорними, синіми та блакитними, зеленими та білими кольорами. Великі й малі, молоді та літні – усі одягаються у вишиванку. Візерунки на вишитих сорочках та рушниках – не просто орнаменти – це прадавні обереги.
Обереги – невід’ємна частинка душі українського народу. Та не лише сорочка й рушник були оберегами нашого народу. Давайте переглянемо відеоролик і дізнаємося які ж обереги славлять українців у всьому світі.
Слайд 2
Саме так. Обмотуючи і обв’язуючи ляльку-мотанку кольоровими нитками і стрічками, майстрині подумки бажали майбутньому власнику ляльки здоров’я, любові, добра. Вважалося, що голка чи ножиці можуть пошкодити «Ниточку» здоров’я чи стрічечку «достатку» і саме тому ці інструменти ніколи не використовувалися при виготовленні ляльки - мотанки.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Хто вже дуже так втомився
Що ліворуч нахилився
Час настав всім нам відпочити
І музичну фізкультхвилинку вгості запросити. Слайд 3
5-а пелюстка:
Квіти ніжно ви любіть
І в віночок їх вплетіть.
Учитель: у багатьох піснях згадується якась рослина. А як ви думаєте, чому? (діти відповідають).
Учитель: Так, діти. Наш народ понад усе любить свою землю, свою природу, кожну травинку, кожну тваринку. Українці завжди шанобливо ставилися до природи. І природа їм віддячувала й оберігала. І про це нам розкажуть наші природолюби.
1 –й природолюб:
Так, звичайно, природа України багата і прекрасна. І ми, українці, її вивчаємо і примножуємо. Ми з гордістю перегортаємо на наступну сторінку нашої книги під назвою «Наш чарівний, дивний світ !»
2 –й природолюб:
Існує багато рослин, які українці використовують як обереги і вплітають їх у віночки.
Хай кожна дівчинка в Україні знає, що вінок — це давня українська традиція, яка прийшла з глибини віків. Віночок завжди був окрасою голівок дівчат, і кожна виплітала його так майстерно, щоб він був їй до лиця і підкреслював вроду.
3 –й природолюб:
Нехай наша мандрівка нагадає кожному з нас чарівну пору цвітіння українських полів, прохолодний ставок, над яким схилилися старезні верби, красуються біля самої водички кущики калини, а над шляхом височіють темно зелені тополі, на яких змостили гнізда лелеки, улюблені птахи нашого народу.
4 –й природолюб:
Майже в усіх народів є улюблені рослини - символи. Правду каже прислів'я: « Без верби та калини - нема України»
1 –й природолюб: А зараз я пропоную дівчатам сплести віночок, адже вінок є невід’ємною частиною українського національного костюма.
1 дівчинка – Я хочу вплести до віночка деревій. Він є символом нескореності. Хоч би де проросла ця рослина, вона завжди цвіте.
2 дівчинка – А я вплету до віночка ромашку. Вона дає людям не тільки здоров’я, а й доброту і ніжність.
3 дівчинка – Поряд з ромашкою вплету гроно калини – символ краси та дівочої вроди.
4 дівчинка – А я вплету до віночка барвінок. Ця дивна квітка не боїться морозу. Люди шанують барвінок. Вважають його символом життя.
5 дівчинка – Я вплету до віночка любисток. Він символізує відданість.
6 дівчинка – А я вплету чорнобривця. У віночку це символ вроди.
7 дівчинка – Я вплету безсмертник, бо він дарує здоров’я. У віночку – це символ довголіття.
8.дівчинка – А я вплету мак. Він дає дитині сон. А ще мак вплітають у вінок ті, у кого хтось із рідних загинув на війні.
9. дівчинка - А я вплету незабудку – символ хорошої пам’яті.
10.дівчинка – Я вплету цвіт вишні – символ материнської любові.
Жовта стрічка – символ сонця,
Коричнева – символ землі-годувальниці,
Синя – небо і вода, що надають силу і здоровя.
Жовтогаряча – символ хліба,
Зелена – краса і молодість,
Фіолетова – мудрість,
Малинова—душевність і щирість,
Червона – символ печалі і магічності.
Учитель: ось який гарний вийшов український віночок-оберіг.
6-а пелюстка
Давайте спробуємо підібрати риму до вірша про Україну.
Вірш про Україну
Ось небо блакитне і сонце в зеніті!
Моя Україна найкраща у …(світі)
Моя Україна – це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні .. (джерельця)
Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і річки … ,(глибокі)
Міста старовинні і замки прекрасні
Великі будови і дуже … (сучасні)
Сади чарівні, мальовничії села,
Моя Україна – це пісня…(весела)
Це щира, багата, як світ її мова,
Крилата така, мелодійна…(чудова)
Її обереги верба і калина,
Найкраща у світі – моя…(Україна)
Бо нам найрідніші Вітчизна і мати.
То як же нам, дітям, її не любити!
Вона дорога нам, і рідна, і мила,
Бо світ перед нами, як мати, …(відкрила)
Вітчизна свята, дорога Україна,
Для кожного з нас ти у світі --…(єдина).
Учитель: у нас залишилася остання пелюстка, зірвемо її.
7-а пелюстка: Робота в групах
1-а група -- сенкан
2-а група -- Малюнок «Дерево любові»
Намалювати дерево з гілками. На плодах написати якою для них є Батьківщина.
3-я група – робота з прислівям
Гарно всі ми мандрували,
Фільм новий приготували.
Наша Батьківщина На малюнку. Слайд 4
Плакат «Вінок любові для України»
Нещодавно наша держава відзначила знаменну дату.
Хто знає – яку? (25-та річниця Незалежності)
Вирізати улюблену красиву квітку. Потім прикріпити ці квітки по контуру карти України, щоб вийшов своєрідний вінок. Дії учнів супроводжуються побажаннями дії України(Я бажаю для любої України добра, радості, миру,безпеки,процвітання, щастя, мудрих людей,щирості, доброзичливості,краси, гармонії,спокою, здобутків).
У день народження прийнято дарувати подарунки і говорити приємні слова. Давайте і ми подаруємо Україні намисто з чарівних українських слів і квітів. Діти прикріплюють вирізані квіти з кольорового паперу по контуру до карти України, щоб вийшов своєрідний віночок. Свої дії учні супроводжують побажаннями рідній Вітчизні. (Я бажаю своїй країні … Моя країна …) (Рідна, люба, мила, вільна, щира, золота, свята, неосяжна, незалежна, багата, співуча, красива, могутня, миролюбна, працьовита, весела, завзята, молода, чарівна, вродлива, мальовнича, дорога, велика, лагідна, різнокольорова, тремтлива, ласкава, ясна, прекрасна, талановита, горда, найдорожча, сильна…)
Слайд 5
– Діти, ви дуже добре попрацювали, подарували чудові слова і подарунки нашій Україні, адже й справді вона славиться мальовничою природою, задушевною піснею, співучою українською мовою, щирою та відвертою душею народу.
III. Підсумки. Рефлексія.
Урок підходить до кінця і пелюсток уже нема!
Квітка-семіцвітка, прощавай, лети,
З радістю ми грались, щиро, від душі.
Пелюстки чарівні ти подарувала,
Грою зацікавила, про знання подбала!
Учитель: Ось ми і перегорнули останню сторінку книги «Моя країна – Україна», авторами якої були кожен з вас. Мені ця книга дуже сподобалася, але залишається одне питання: для чого ми її створили? Невже не краще було придбати вже готову? (відповіді дітей).
Учитель: Діти, серед нас є присутній журналіст. Він хоче написати статтю в шкільну газету про нашу роботу. І хоче взяти у вас інтерв’ю.( вправа «Мікрофон»)
Закінчіть одну з фраз :
Учитель: а закінчити наш урок хотілося б прекрасною піснею про Україну.
Слайд 6
Діти, дякую вам за урок. Хай щастить вам!