Тема. Міжнародне, внутрішньополітичне та економічне становище України в перші повоєнні роки
Мета: охарактеризувати зміни геополітичного становища України, що відбулися після Другої світової війни; з'ясувати адміністративно-територіальні зміни у повоєнний час; розкрити зміст процесу відбудови та його складності; показати героїзм українців у відбудові народного господарства; виховувати в учнів інтерес та повагу до своєї історії та рідного краю.
Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть: визначати хронологічну послідовність головних подій відбудовчого періоду; пояснювати на основі карти зміни в адміністративно-територіальному устрої та відбудовчі процеси у промисловості; на основі різних джерел інформації характеризувати зовнішньополітичну діяльність УРСР; зіставляти різні точки зору щодо цього питання та давати їм свою оцінку; визначати умови та особливості відбудовчих процесів в Україні порівняно із загальноєвропейськими варіантами післявоєнної конверсії та відбудови; описувати повсякденне життя та визначати зміни, пов'язані з відбудовчими процесами.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: роздатковий матеріал, що включає документи, контурні карти, фотографії плакату часів відбудови; мультимедійна презентація; відеофрагменти «Україна - ООН», «Голодомор 1946-1447рр.»
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель підносить учням тарілку крихтами чорного хліба, запалює свічку і запитує: «Які асоціації виникають у вас?». Після відповідей учнів учитель оголошує тему та завдання уроку.
Учитель. Дійсно, ви праві, чорний хліб і запалена свічка наводять на думку про горе, біль, страждання людей. Саме це я і хотіла від вас почути. Вивчення історії України ми закінчили важкою темою – Другою світовою війною. війна закінчилась, але важкі часи для населення ні. В якому стані була Україна після війни? Які проблеми були у населення? Яке міжнародне становище було в Української Республіки? Саме на ці питання ми сьогодні спробуємо відповісти.
Працюватимемо за планом
План
1. Адміністративно - територіальні зміни.
2. Україна в ООН та міжнародних організаціях.
3. Відбудова господарства.
4. Голод 1946-1947рр.
5. Зміни у житті та побуті населення.
Учитель. Після цього уроку ви зможете:
IІI. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Назвіть наслідки Другої світової війни для України.
Учитель. Попри те, що наслідки війни для України були жахливими, на звільнених від загарбників територіях налагоджувалося мирне життя. Як нам відомо, визволення території радянської України почалося визволенням с.Півнівки Ворошиловградської області, підкажіть дату ... (18 грудня 1942 року), а завершилося звільненням Ужгорода, коли … (27 жовтня 1944 р.)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Звільнення території республіки від німецько-фашистських загарбників поставило на порядок денний головне питання про кордони України, зокрема міжнародне визнання, уведення західних областей України до складу УРСР. На уроках всесвітньої історії ми знайомились із змінами, що відбулись у світі після Другої світової війни. І вже знаємо, що питання про кордони України поставало і на Тегеранській (1943), і на Ялтинській (1945) конференціях глав урядів держав антигітлерівської коаліції. Радянське керівництво наполегливо домагалося закріплення кордону за так званою «лінією Керзона». Але це не влаштовувало Великобританію та СІІІА.Ситуація ускладнювалася:
— У який же спосіб вдалося розв’язати питання про кордони? Щоб відповісти на це питання ми маємо опрацювати роздатковий матеріал № 1 та позначити на контурній карті території, що ввійшли до УРСР.
Робота з підручником та картою. Заповнення контурної карті
Робота з картою
Учитель. Таким чином, після закінчення війни уперше за багато століть фактично всі українські землі увійшли до складу Української РСР. Польща, Чехословаччина, Угорщина, Румунія визнали нові політичні реалії, підтвердили в міжнародних актах згоду змінити свої кордони на користь Радянського Союзу.
В УРСР відбулися не тільки територіальні зміни, а й внутрішньополітичні. На посаді Першого секретаря УРСР Микиту Хрущова замінив 1947 р. Лазар Каганович.
У 1949 р. було змінено герб і прапор. Український прапор тепер був двокольоровий: додали стрічку блакитного кольору, яка мала символізувати самостійність республіки (демонструються державні символи післявоєнної України.)
Було створено наркомат закордонних справ УРСР, але західні історики стверджують, що його функції були суто «церемоніальними, декоративними та символічними». Уважно перегляньте відеосюжет та скажіть, чи погоджуєтеся ви з цією думкою? Свою відповідь аргументуйте.
Завдання ставиться перед переглядом фрагменту.
Питання для обговорення:
Учитель. Україні формально було надано право встановлення прямих міжнародних відносин, у тому числі обмін дипломатичними місіями, але всі питання вирішувалися на всесоюзному рівні. Проте навіть за цих обставин вихід України наприкінці Другої світової війни на міжнародну арену, її вступ до ООН мав велике значення для подальшої розбудови української державності.
Учитель. Незважаючи на позитивні зміни, не слід забувати, що країна перебувала у стані повоєнного занепаду. Розруха, за словами історика Ярослава Грицика, нагадувала становище після розгрому Наполеона. Чому він так міг сказати?
Учитель. Політика «спаленої землі», яку застосовували і радянські, і німецькі війська призвела до повного занепаду господарства. Як і слід було чекати, у серпні 1946 року влада затвердила четвертий п’ятирічний план (1946-1950), який вимагав підвищення продуктивності праці на 36%. У містах і селах стають масовими соціалістичні змагання. Скрізь лунали заклики, до відбудови. А тепер, попрацюємо із візуальним джерелом.
Робота із візуальним джерелом (плакатом)
Розгляньте плакати та дайте відповіді на питання:
Учитель робить узагальнення: Даний плакат мав вплинути на свідомість радянських людей з метою залучити їх до відбудови країни після війни, надати надію на щасливе майбутнє.
Робота з документом
Учитель. Ви правильно з'ясували, що основним завданням на ІV п'ятирічку влада ставила відбудову важкої та військової промисловості, нехтуючи потребами людей. Збільшення виробництва сільськогосподарської продукції було досягнуто, але й у результаті безжальної експлуатації сільських жителів. І у 1946-1947 роках це стало причиною страшної трагедії в Україні.
Перегляд відеофрагменту «Голод 1946-1947рр»
Завдання
Учитель. Отже, третій голод в Україні був спричинений насамперед сталінським керівництвом, яке нехтувало долею мільйонів українців заради імперських інтересів. Україна через цю трагедію втратила 1 млн. своїх громадян.
IV. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
1-ша група – опрацювати матеріал підручника «Відбудова важкої промисловості».
2-га група – опрацювати матеріал підручника «Відбудова сільського господарства».
3-тя група – знайомиться із змінами у житті та побуті населення.
Завдання
Учитель. Зросли обсяги промислового виробництва. Разом з тим в економіці УРСР, як і всієї економіці СРСР, не проводилася необхідна модернізація, що здійснювалася в західних країнах; кращі сили і ресурси відволікалися на прискорене будівництво підприємств військово-промислового комплексу; значно відставала відбудова підприємств легкої і харчової промисловості, відбудова не сприяла зростанню життєвого рівня населення, відклала вирішення соціальних проблем на наступні десятиліття. 2. Опрацювання документальних джерел.
Завдання
Середня заробітна плата в 1950 р.- 640 руб. в місті та 164 руб. у селі.
Ціни на продовольчі товари після грошової реформи 1947 році:
Хліб пшеничний – 4-8 руб.
Пшоно – 6-7 руб.
Гречка – 11-13 руб.
Цукор – 13,5-16,5 руб.
М’ясо – 28-32 руб.
Вершкове масло – 62-66 руб.
Олія – 28-32 руб.
Водка – 120 руб.
Ціни на промислові товари:
Сукня жіноча з кашеміру – 77-86 руб.
Чоловічий вовняний костюм – 430-450 руб.
Чоловічі туфлі – 250-280 руб.
Жіночі туфлі – 260-280 руб.
Калоші гумові – 45 руб.
Висновок учителя. Таким чином, можемо зробити висновок, що прожити на отримані гроші у місті було важко, а сільським жителям – не реально, якщо не мав свого власного господарства. Колгоспники на трудодні отримували зерно для худоби.
- А тепер скажіть, будь ласка, чи варто застосувати методи та підходи, що використовувались за часів повоєнної відбудови, для розв’язання економічних проблем сучасної України?
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати відповідний параграф підручника.
Написати есе на тему «Чи хотів (хотіла) би я жити в Україні в період 1945-1952рр., якби машина часу могла Вас перенести у цей період? Чому?»
Роздатковийматеріал№Адміністративнотериторіальнийустрій
ДругасвітовавійнапризвеладозначнихзмінудоліУкраїни
ДомовленістьміжСРСРіПольщеюбулодосягнутосерпняколибулоукладенодоговірщодорадянськопольськогодержавногокордонуЦяугодазакріплювалакордонполініїКерзоназвідхиленняминасхідтобтонакористьПольщінакманаокремихділянкахсімнадцятикілометроверайонНемирівЯлувкаінавітьтридцятикілометроверайонрСолоніяімКрилів
ОстаточнопроцеспольськоукраїнськогорозмежуваннязавершивсяколинапроханняПольщівідбувсяобмінприкордоннимиділянкамиВнаслідокцьогодоЛьвовськоїобластіувійшлиземліврайонімістаКристополязгодомпереіменованоговЧервоноградадоПольщівідійшлитериторіїдовколамістаНижніУстрикиДрогобицькоїобластіЗнаближеннямрадянськихвійськдокордонівЧехословаччинипосталопитанняпроподальшудолюКарпатськоїУкраїниУрадянськочехословацькихпереговорахземігрантськимурядомЕБенешаівдоговоріпродружбувзаємодопомогуіпіслявоєннеспівробітництвоміжЧСРіСРСРгруднярпитанняпроКарпатськуУкраїнувирішувалосьнакористьЧехословаччини
ПозиціянаселенняЗакарпаттябулачіткоюіпослідовноюдоУкраїниСРСРпорушуючипопередніугодипрагнувякнайшвидшевирішитидолюЗакарпаттянасвоюкористьУсіспробиурядуЧСРперенестицепитаннянаобговоренняповоєнноїміжнародноїконференціїнаражалисьнаспротивсталінськогокерівництваЗрештоюурядЧСРзмушенийбувпоступитисяУчервнірдоговірміжЧСРіСРСРюридичнозакріпиврішеннязїздувМукачевісічнярбуловиданоуказПрезидіїВерховноїРадиСРСРпроутвореннявскладіУРСРЗакарпатськоїобластіЦейактодночасноліквідовувавбеззгодинаселенняЗакарпатськуУкраїнуякдержавнеутворення
ВиступаючичервнярнасесіїВерховноїРадиУРСРМХрущовзаявивщоукраїнськийнародвпершевоззєднавсявєдинійУкраїнськійдержаві
ОстаннюкрапкуувизначенніповоєннихкордонівУкраїнибулопоставленолютогорпідчаспідписаннярадянськорумунськогодоговорузаякимвизнавалосьправоУРСРнаПівнічнуБуковинуХотинщинуІзмаїльщинутобтоюридичнозакріплювалисякордонивстановленівчервнір
ОтжеповоєннийпроцесврегулюваннякордонівУРСРвідбувавсяметодамипритаманнимитоталітарнимрежимамівінтересахйогостратегічнихінтересівякіспівпализпрагненнямукраїнцівобєднатисявєдинійдержаві
ПроцесврегулюваннятериторіальнихпитаньмавдляУкраїнитакінаслідкибулиостаточновизначенітаюридичновизнанікордониреспублікитериторіяУРСРзбільшиласьнаквкмвідбулисьдемографічнізміниосновнучастинуукраїнськихземельбулообєднановскладіоднієїдержави
Роздатковий матеріал №2 Україна ООН
Дата |
Подія |
травняр |
УкраїнськаделегаціяприймалаучастьуроботіустановчоїконференціїООНуСанФранциско |
р |
УчастьУкраїниурозробцітаприйняттіСтатутуООНЗокремаДМануїльськийочоливкомітетконференціїщомавпідготуватитекстпреамбуливступуіпершогорозділуСтатутуЦілітапринципиООНЧленамикомісійООНзпитаньосвітинаукитакультуристаютьІСенінОПалладійВБондарчукМПетровськийППогребняк |
липняжовтняр |
УчастьделегаціїУкраїниуПаризькіймирнійконференціїВключенняУкраїнидоскладуЕкономічноїіСоціальноїРад |
Лютийр |
УкладаннямирнихдоговорівзІталієюРумунієюУгорщиноюБолгарієютаФінляндією |
р |
УчастьуроботіДунайськоїконференціїщорозглядалапитанняпроправасудноплавстванаДунаїУкраїнськаделегаціявиступаєпротизбереженняконвенціїяказабезпечувалапривілейованестановищевцьомурегіонінедунайськихдержавСШААнгліїтаФранції |
|
УкраїнанепостійнийчленРадиБезпекиООН |
р |
ПершаУкраїнськареспубліканськаконференціяприхильниківмирууКиєвіУкраїнапідтрималапроханняпровступдоООНЦейлонутаЛаосу |
Протягомхроків |
УкраїнськідипломатипрацюютьуміжнароднихорганізаціяхісамостійноуклалиугодПротеУкраїнаніколиневідхиляласьвідпозиційякізаймавСРСР |
Роздатковий матеріал № 3 «Документ + діаграма»
Роботазвізуальнимджерелом