Відділ освіти Лозівської міської ради
Методичний кабінет Лозівського ліцею № 4
Бобрицька Н. І.
Сучасний інноваційний урок в контексті європейського виміру
Розробка уроку математики у 5 класі з метою впровадження технології поетапного формування розумових дій
м. Лозова
Відділ освіти Лозівської міської ради
Методичний кабінет Лозівського ліцею № 4
Бобрицька Н.І.,
вчитель математики Лозівського ліцею № 4,
місто Лозова, Харківська область
Сучасний інноваційний урок в контексті європейського виміру
Розробка уроку математики у 5 класі з метою впровадження технології поетапного формування розумових дій
м. Лозова
Упорядник: Гляненко Л. І., заступник директора з навчально-виховної роботи Лозівського ліцею № 4
Рецензент: Сидоренко Л. В., заступник директора з навчально-виховної роботи Лозівського ліцею № 4
Автор: Бобрицька Н. І., вчитель математики Лозівського ліцею № 4, працює над проблемою впровадження особистісно-зорієнтованого навчання та нових освітніх технологій у навчально-виховний процес.
Запропонована збірка містить розробку уроку математики у п’ятому класі з метою впровадження технології поетапного формування розумових дій для підвищення продуктивності навчальної діяльності.
Проблема підвищення рівня знань з математики нині особливо актуальна. Недоліки системи шкільної освіти, соціальні умови призвели до того, що більшість школярів почали просто уникати цей предмет. Одні вважають, що він їм не під силу, інші – що знання з математики не знадобляться у житті. Моє завдання – переконати кожного учня в тому, що навіть мінімальний рівень математичних знань піднімає його на більш високий рівень людського спілкування.
Як допомогти дитині вчитися? Як зробити щоденну роботу радістю й необхідністю? Як досягти успіху? Ці питання, без сумніву, хвилюють і батьків, і педагогів. Пропоную разом увійти до “храму мистецтва виховання” і побачити та сприйняти дітей такими, якими вони є насправді, з усіма їх недоліками і перевагами. Я вважаю, що дитина в процесі власного розвитку оволодіває тими засобами і способами, за допомогою яких люди виконують різні види діяльності. І якщо ми прагнемо сформувати в учнів повноцінні розумові дії, то повинні розгорнути процес утворення дій і провести їх через всі етапи цього процесу. Ознайомившись з теорією П. Я. Гальперіна, я вирішила впроваджувати її при викладанні математики .
Так, дійсно, поетапне формування розумових дій дає можливість проводити засвоєння цих дій планомірно і цілеспрямовано. При поетапному формуванні розумових дій не виникає проблеми відриву знань від умінь і навичок. Це пов’язано з тим, що знання формуються без попереднього заучування, а в процесі застосування у виконанні завдань.
Враховуючи тему виставки-ярмарку педагогічних ідей і технологій „Шляхи модернізації навчально-виховного процесу в контексті європейського виміру”, пропоную надану розробку одного з уроків математики у 5 класі за теорією поетапного формування розумових дій як сучасний інноваційний урок в контексті європейського виміру.
Тема „ Множення десяткових дробів „
Мета : ввести поняття множення десяткових дробів та сформулювати загальне правило множення десяткових дробів; розпочати роботу з формування вмінь застосовувати правило множення десяткових дробів.
Хід уроку
а) прочитати дроби :
6,23 ; 98,704 ; 7,024 ; 8,003 ; 10,028 ; 4,004 ; 24,2006 .
б) повторити правило порівняння десяткових дробів. Перевірити правильність порівняних дробів за допомогою сигнальних карток.
6,37 > 6,299 7,01 < 7,018
10,1 > 10,99 9,004 < 9,04
9,18 > 9,1798 28,028 < 28,0209
в) обчислити, записавши дані величини в метрах. (Учні дають відповіді на планшетах)
32,5 м – 92 см 19,7 м – 58 см
4,3 км – 740 м 3,6 км – 450 м
Вступ (мотивація) .
Як відомо, щоб знайти площу прямокутника, треба перемножити його довжину і ширину. Якщо, наприклад, довжина прямокутника 435 см, а ширина 25 см, то площа дорівнюватиме :
435
х
25
-----------
2175
+
870
-----------
10875
Відповідь : 10875 см2.
А якщо ці розміри сторін виразити в метрах, одержимо довжину – 4,35 м, ширину – 0,25 м. Щоб знайти площу заданого прямокутника, виражену в метрах, треба знайти добуток 4,35 х 0,25 = ? (проблемна ситуація).
У кожного учня на парті лежить розробка для вивчення нового матеріалу у вигляді зошита з друкованою основою – переходимо до роботи з ним.
ЗОШИТ
З ДРУКОВАНОЮ ОСНОВОЮ.
ТЕМА:
„МНОЖЕННЯ ДЕСЯТКОВИХ ДРОБІВ”
5 КЛАС.
Уважно прочитай і запам’ятай !
ПРАВИЛО МНОЖЕННЯ ДЕСЯТКОВИХ ДРОБІВ
Для того, щоб помножити два десяткових дроби, треба :
Наприклад, треба перемножити 0,005 і 0,006.
5 помножити на 6 дорівнює 30. В першому числі 3 цифри після коми, в другому – 4 . Всього – 7 . Значить у добутку треба відокремити 7 цифр. Але у числа 30 тільки дві цифри! Дописуємо до нього ПОПЕРЕДУ нулі і ставимо кому так, щоб справа від неї було всього 7 цифр – 0,0000030. Останній справа нуль МОЖНА І ТРЕБА відкинути. Кінцевий результат – 0,000003 (читається: нуль цілих 3 мільйонних).
Тепер послухайте пояснення вчителя, звертаючи увагу на оформлення. Повернемось до задачі на знаходження площі прямокутника.
Відповідь: 1,0875 м2.
Виконайте письмово завдання, використовуючи правило множення десяткових дробів.
Знайти добуток чисел 0,248 і 4,03.
Розв’язання: щоб перемножити десяткові дроби 0,248 і 4,03 треба :
248
х
403
-------
- - 4
+ - - 0
+ - - 2
----------
- - - - 4
Відповідь : 0,248 х 4,03 = --------.
А тепер розгляньте і запам’ятайте пояснення до прикладу для розвитку математичного мовлення.
Знайти добуток чисел 5,016 і 0,48.
ПОЯСНЕННЯ
5016
х
48
--------
40128
+ 20064
-----------
240768
При письмовому розв’язуванні ведеться такий запис:
ОФОРМЛЕННЯ
Завдання: знайти добуток чисел 2,705 і 0,24.
2,705 (3 зн.)
х
0,24 (2 зн.)
---------
10820
+ 5410
---------
0,64920
Відповідь: 0,6492.
Зауваження: при множенні в стовпчик треба підписувати числа, вирівнюючи по правому краю, не звертаючи уваги на нулі наприкінці чисел.
Наприклад:
230 57000 235,1234
х х х
123,3 456,7 74580
--------- ------------- -------------
ВИКОНАЙ ПИСЬМОВУ РОБОТУ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ
а) правильно постав кому :
32,76 х 0,3 = 9828 22,1 х 3,7 = 8177 0,54 х 21,6 = 11664 125 х 0,03 = 375 2,69 х 1,34 = 36046 39 х 0,15 = 585 17,01 х 0,2 = 34046 9,99 х 3,1 = 30969
б) обчисли усно :
0,5 х 3,2 = 0,8 х 0,5 =
2,5 х 2 = 0,1 х 2,5 =
127,3 х 0,1 = 18,4 х 0,01 =
в) виконай множення в стовпчик (див. оформлення). Знайшовши правильно добуток, взнаєш – хто ти ! (складай букви по черзі виконання) :
.
85,3 6,36 27,2 1,56
х х х х
4,1 32,5 4,8 20,7
------ ------- ------- -------
+ + +
---------- ----------- ------------
+
----------------
0,75 0,08 23,375 х 1,6 = 3,46 х 1,18 =
х х
0,12 0,21 х х
-------
-------------- --------------
+
---------------
--------------
130,56(л) 0,09(Д)
0,0168(Е) 349,73(М)
37,4(Ц) 4,0828(Ь)
206,7(О) 32,292(О)
III. Підсумок уроку.
Учитель повторює з учнями правило множення десяткових дробів і цікавиться результатами виконаної письмової роботи. Зошити з друкованою основою здаються на перевірку.
Додаток 1
ЗОШИТ
З ДРУКОВАНОЮ ОСНОВОЮ.
ТЕМА:
„МНОЖЕННЯ ДЕСЯТКОВИХ ДРОБІВ”
5 КЛАС.
Уважно прочитай і запам’ятай
ПРАВИЛО МНОЖЕННЯ ДЕСЯТКОВИХ ДРОБІВ
Для того, щоб помножити два десяткових дроби, треба :
1) не звертаючи уваги на коми, виконати множення натуральних чисел;
2) в отриманому результаті (добутку) відокремити комою СПРАВА стільки цифр, скільки їх міститься в обох множниках разом.
Наприклад, треба перемножити 0,005 і 0,006.
5 помножити на 6 дорівнює 30. В першому числі 3 цифри після коми, в другому – 4 . Всього – 7 . Значить у добутку треба відокремити 7 цифр. Але у числа 30 тільки дві цифри! Дописуємо до нього ПОПЕРЕДУ нулі і ставимо кому так, щоб справа від неї було всього 7 цифр – 0,0000030. Останній справа нуль МОЖНА І ТРЕБА відкинути. Кінцевий результат – 0,000003 (читається: нуль цілих 3 мільйонних).
Тепер послухайте пояснення вчителя, звертаючи увагу на оформлення. Повернемось до задачі на знаходження площі прямокутника.
1) 435 х 25 = 10875 ;
2) 4,35 – 2 знаки; 0,25 – 2 знаки ;
3) 10875 (2+2=4 знаки) відокремлюємо справа – 1,0875.
Відповідь: 1,0875 м2.
Виконайте письмово завдання, використовуючи правило множення десяткових дробів.
Знайти добуток чисел 0,248 і 4,03.
Розв’язання: щоб перемножити десяткові дроби 0,248 і 4,03 треба :
1) перемножити натуральні числа ----------- і ------------ :
248
х
403
-------
- - 4
+ - - 0
+ - - 2
----------
- - - - 4
2) підрахувати кількість десяткових знаків у обох множниках : 0,248 – --- знаки; 4,03 – --- знаки. Отже, ---+---=5.
3) відокремити в отриманому числі комою СПРАВА знаків.
Відповідь : 0,248 х 4,03 = --------.
А тепер розгляньте і запам’ятайте пояснення до прикладу для розвитку математичного мовлення.
Знайти добуток чисел 5,016 і 0,48.
ПОЯСНЕННЯ
5016
х
48
--------
40128
+ 20064
-----------
240768
2) в множнику 5,016 – 3 знаки після коми, в множнику 0,48 – 2 . Разом – 5 .
3) в одержаному числі 240768 відокремимо комою справа 5 знаків.
4) Відповідь: 5,016 х 0,48 = 2,40768.
При письмовому розв’язуванні ведеться такий запис:
ОФОРМЛЕННЯ
Завдання: знайти добуток чисел 2,705 і 0,24.
2,705 (3 зн.)
х
0,24 (2 зн.)
---------
10820
+ 5410
---------
0,64920
Відповідь: 0,6492.
Зауваження: при множенні в стовпчик треба підписувати числа, вирівнюючи по правому краю, не звертаючи уваги на нулі наприкінці чисел.
Наприклад:
230 57000 235,1234
х х х
123,3 456,7 74580
--------- ------------- -------------
ВИКОНАЙ ПИСЬМОВУ РОБОТУ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ
а) правильно постав кому :
32,76 х 0,3 = 9828 22,1 х 3,7 = 8177
0,54 х 21,6 = 11664 125 х 0,03 = 375
2,69 х 1,34 = 36046 39 х 0,15 = 585
17,01 х 0,2 = 34046 9,99 х 3,1 = 30969
б) обчисли усно :
0,5 х 3,2 = 0,8 х 0,5 =
2,5 х 2 = 0,1 х 2,5 =
127,3 х 0,1 = 18,4 х 0,01 =
в) виконай множення в стовпчик (див. оформлення). Знайшовши правильно добуток, взнаєш – хто ти ! (складай букви по черзі виконання):
85,3 6,36 27,2 1,56 0,75
х х х х х
4,1 32,5 4,8 20,7 0,12
------ ------- ------- ------- -------
+ + + +
---------- + ------------ +
------------
23,375 х 1,6 = 3,46 х 1,18 =
х х
------------- -------------
+
130,56(л) 0,09(Д)
0,0168(Е) 349,73(М)
37,4(Ц) 4,0828(Ь)
32,292(О) 206,7(О)