Вчитель: Заєць Марія Олександрівна
Урок математики у 5 класі
Тема: «Множення десяткових дробів»
Мета: сформувати вміння виконувати множення десяткових дробів та вдосконалювати навички застосування одержаних знань при розв’язуванні вправ та задач прикладного змісту; формувати вміння правильно і чітко висловлювати власні думки, формулювати математичні твердження; розвивати логічне та абстрактне мислення, пам’ять; виховувати дисциплінованість, позитивне ставлення до знань.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.
Обладнання та матеріали: комп’ютер, мультимедійна презентація, картки, кружочки-смайлики.
Хід уроку
На початку уроку вчитель роздає учням заготовки кругів. Дітям необхідно на одній зі сторін намалювати смайлик, який характеризує їхній емоційний стан на початку уроку.
Вчитель виводить на екран розв’язану діагностувальну ( контрольну) роботу та разом з учнями проводить аналіз допущених помилок. Можна навести схожі завдання та розв’язати їх.
Математичні приклади (виконати дії у стовпчик):
1). 12,354 + 5,26
2). 45,36 – 16, 251
3). 3,125 + 46,47 – 27,8
4). 65*9
5). 253 * 12
6). 67*34
Сьогодні ми з вами на уроці розглянемо та навчимося виконувати множення десяткових дробів. Вивчимо правила за якими виконуються множення десяткових дробів та навчимося виконувати операції письмово ( у стовпчик). Розглянемо «японський» метод множення натуральних чисел та як його можна примінити до даної теми.
План
1). Множення десяткових дробів.
2). Правила множення десяткових дробів.
3). Письмове множення.
4). «Японський» метод.
Щоб виконувати множення десяткових дробів, достатньо вміти множити натуральні числа та навчитися визначати місце коми в отриманому добутку. А зрозуміти і сформулювати правило множення десяткових дробів нам допоможе такий приклад.
Нехай треба знайти площу S прямокутника зі сторонами 12,5 дм і 6,5 дм. Виконаємо це завдання, використовуючи правило множення натуральних чисел. Оскільки 12,5 дм = 125 см, а 6,5 дм = 65 см, то S = 125 ⋅ 65 = 8125 (см2).
Але 1 дм2 = 100 см2, тому 1 см2 = дм2, а 8125 см2 = дм2 = 81 дм2 = 81,25 дм2. Отже, S = 81,25 дм2, тобто 12,5 ⋅ 6,5 = 81,25.
Можна зробити висновок: добуток чисел 12,5 ⋅ 6,5 можна знайти простіше: достатньо перемножити натуральні числа 125 і 65, тобто не звертаючи уваги на коми, а в знайденому добутку відокремити справа комою дві цифри — стільки, скільки їх після коми в обох множниках разом.
Правило множення десяткових дробів
Щоб перемножити два десяткових дроби, треба:
1). Перемножити їх як натуральні числа, тобто не звертаючи уваги на коми.
2). У добутку відокремити справа комою стільки десяткових знаків, скільки їх мають обидва множники разом.
Примітка. Для письмового множення не треба записувати дроби так, щоб кома розміщувалася під комою, адже множення виконуємо, не звертаючи уваги на коми. Головне — вирівняти множники по правому боку.
Крім того, для виконання множення у стовпчик зручніше першим записувати десятковий дріб з більшою кількістю цифр. А другий дріб розмістити під першим так, щоб його остання цифра стояла під останньою цифрою першого множника.
Примітка. Якщо в добутку, який отримано після множення натуральних чисел, буде менше цифр, ніж їх треба відокремити комою, то зліва слід дописати потрібну кількість нулів.
Наприклад, виконаємо множення:
Додатково:
Вчитель за допомогою презентації або на дошці показує японський метод множення натуральних чисел. Завдяки цьому розумному старому трюку з Японії можна перемножати великі числа без будь-якої технічної допомоги.
Робота з підручником.
Виконання задач і вправ 1-2 рівня складності
( №1458-усно, 1459, 1461, 1463, 1466).
Відомо, що 123 * 45= 5535. Знайдіть добуток:
1,23 * 45
12,3 * 4,5
0,123 * 45
1,23 * 0,45
12,3 * 0,45
12,3 * 45
0,123 * 4,5
1,23 * 4,5
0,123 *0, 45
Обчислити:
0,9 * 27 + 8,7 *17; (15,84 – 8,76) * 12.
Виконати приклади на карточках.
Творче завдання (завдання на логіку).
Використовуючи рівно чотири рази цифру 7, Знаки дій і дужки, напишіть всі натуральні числа від 0 до 10.
Продовжіть речення:
- На уроці я дізнався про…
- Сьогодні я навчився…
- Найбільше мені сподобалося…
- Я не зрозумів…
На кружочках, отриманих на початку уроку, з іншої сторони дітям необхідно намалювати смайлик, який характеризує їхній емоційний стан на кінець уроку.
1). Опрацювати параграф 44 ст. 242-244.
2). Вивчити правила.
3). Виконати вправи № 1462, № 1465.