Тема. Множення і ділення на 10. Задачі на знаходження четвертого пропорційного.
Мета:
Навчальна: формувати вміння вчитися, використовувати здобутий досвід у конкретній навчальній та життєвій ситуації ; ознайомити з правилом множення і ділення числа на 10; продовжити роботу по формуванню навичок усних та письмових обчислень, умінь розв’язування задач на знаходження четвертого пропорційного;
Розвивальна: розвивати, мислення, уяву, математичне мовлення, аналітичні здібності, вміння коригувати результатами своєї діяльності ;
Виховна: виховувати інтерес до математики , бажання піклуватися про власне здоров’я.
Обладнання: таблиця з правилами множення і ділення на 10,ілюстративний матеріал (малюнок сніговика), методичні матеріали( надруковані правила безпеки поведінки взимку) картка – сніжинки, демонстраційний матеріал ( модель снігової кульки).
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
– Діти, девізом нашого уроку будуть такі слова:
Математика – наука, друже,
І цікава дуже – дуже!
Вона розум розвиває,
Мислить правильно навчає!
– Як ви їх розумієте?
– І сьогоднішній урок покаже нам, що математика потрібна нам у будь – якій життєвій ситуації, зокрема, коли прийде ось ця пора року. А яка, ви дізнаєтесь, розгадавши загадку.
Мухи білі прилітають, на головоньки сідають,
Замітають всі доріжки і дарують діткам сніжки.
Хто ж дарує жартома білі мухи? Це … (Зима)
– На парту до вас впала сніжинка, на аркуші паперу ви в кінці уроку поставите собі об’єктивну оцінку за вашу роботу протягом уроку.
– Для першої гри нам потрібно пригадати правила множення та ділення на 1, 0, 10.
– При множенні 1 на будь – яке число , отримуємо -… (теж саме число).
– При множенні будь – якого числа на 1 отримуємо -… (теж саме число).
-При діленні будь – якого числа на одиницю отримуємо -… (теж саме число).
– При множенні 0 на будь – яке число отримуємо… ( 0)
-При діленні 0 на будь – яке число отримуємо… (0)
-На 0 ділити … ( не можна).
- При діленні числа само на себе отримуємо… (1 )
– Отже, які правила множення на нам потрібно знати?
– Яка гра зі снігом була в загадці? ( Сніжки).
– Ми з вами проведемо гру, яка так і називається « Сніжки».
Умова гри : вам необхідно розв’язати приклад, перекинути сніжку іншому в руки для розв’язання наступного приклада, ланцюжком. Всі повинні бути уважними та готові виправити помилку.
0 • 6 21 : 21 1 • 17
71 : 71 9 • 1 34 : 0
0 • 5 930 : 0 126 : 1
24 • 0 0 • 21 99 • 0
– Ви, діти, молодці! Засвоїли правила які ми вивчили!
– Отже, запам’ятайте таке правило: Грай уважно! (Картка з записом правил прикріплюється на дошку).
— Сьогодні на уроці ми розглянемо прийоми множення і ділення числа на 10, продовжимо роботу над задачами. Наше завдання засвоїти це правило, навчитися його застосовувати під час практичних вправ.
Ці знання нам необхідні для подальшого вивчення математики та у повсякденному житті.
Робота за підручником с.92. Правила.
– Наступне наше завдання пов’язане з такою загадкою:
Кулі снігові катаємо
Та докупоньки складаємо.
Капелюх – відро стареньке,
Ніс морквяний, червоненький…
Вийде білий чоловік.
Як він зветься? (Сніговик) –
– І ми зараз ми з вами зліпимо сніговита, обчисливши значення виразів. А допоможуть нам вивчені правила.
7 • 10 9 • 10 2 • 10
6 • 10 4 • 10 3 • 10
5 • (5+5) 3 • (7+3) 9 • (1+9)
Вирази записані на елементах сніговика.
– Зараз ви об’єднаєтесь в групи. На виконання завдання вам дається 1 хвилина.
Перевірка у формі презентації сніговиків.
– Ви справилися з завданням, бо не тільки засвоїли правило множення і ділення числа 10, а й були дружніми.
Правило: «Грай дружно! Обирай безпечне місце для розваг!» (Картка з записом правила прикріплюється на дошку).
– Діти, які правила треба знати, щоб правильно розв’язувати приклади?
Взаємоперевірка (обмін зошитами)
Фізкультхвилинка
– Для того, щоб виконати наступне завдання потрібно скласти і розв’язати задачу.
– А допоможе нам зимова гра. Відгадайте загадку.
Дві команди, як в футболі,
Та на крижаному полі,
І дорослих, і дітей
Позбирав на лід… ( Хокей )
Гра « Математичний хокей» . (Хлопчики складають умову задачі, а дівчатка – розв’язують їх).
7 гусок — 35 кг 1 гуска — 5 кг 7 гусок — 35 кг
1 гуска — ? 5 гусок — ? 5 гусок — ?
Підсумок гри.
Правило: « Перш ніж ступити на лід, упевнись, що він міцний.»
– Прочитайте задачу та уявіть про що йде мова.
Покатають нас вони,
Але це не ковзани!
Білі, чорні, сині, рижі…
Дощечки ці звуться.. (Лижі.)
– Для катання на лижах потрібно бути спритним та в уважним.
– Це потрібно і для наступних завдань: розв’язування задач.
На змагання прибуло 4 однакові команди лижників, у яких було 32 учасники. Скільки таких команд можна утворити з 56 учасників?
– Прочитайте задачу і уявіть про кого йде мова.
– Що означає число 4?
– Що означає число 32?
– Яке запитання задачі?
– Отже, нам невідомо скільки було лижників у одній команді. Як це можна дізнатись?
- Ми дізнались що в одній команді 8 учасників, чи можемо тепер відповісти скільки команд можна утворити з 56 учасників?
- Потрібно 56 учасників розкласти по 8 учасників, яка дія нам допоможе?
– Чи дали відповідь на запитання задачі? – Яка відповідь?
– Діти, хто працював самостійно, підніміть руку. У кого отрималась інша відповідь.
(При потребі працюємо над виправленням помили з поясненням)
Відгадайте загадку.
У зимову веселу пору
Ми – кращі друзі дітвори.
Вивозять діти нас на гору,
А ми веземо їх з гори. (Санки)
– На санчатах краще кататися самому, чи з друзями? – Ось ви зараз в парі з другом по парті розважите задачу. Разом, думаю вам це вдасться зробити.
Представлення відповідей задачі.
Правило: Не катайся на санчатах та лижах поблизу доріг, водойм! (Картка з записом правила прикріплюються на дошку).
– Які правила множення і ділення числа на 10?
– Помножте числа на 10 . 8 , 5, 3, 9, 4.
– Де ми використаємо набуті сьогодні знання?
– Яких правил безпечного зимового відпочинку необхідно дотримуватись? (Використовуємо картки).
С.93, завдання 580; 581. Інструктаж щодо виконання.