Урок "Множення раціональних чисел"

Про матеріал
Розробка уроку математики для 6 класу за підручником Н. А. Тарасенкова. Урок успіху, присвячений Т. Г. Шевченку .
Перегляд файлу

Тема уроку: Множення раціональних чисел

Мета уроку:

  • Удосконалити вміння виконувати множення раціональних чисел, використовуючи властивості множення та властивості 0, 1 та -1 при множенні раціональних чисел;
  • Сприяти розвитку логічного мислення, уваги, кмітливості учнів та вдосконаленню обчислювальних навичок учнів;
  • Виховувати уважність, цілеспрямованість, свідоме ставлення  до навчання.
    Тип уроку : удосконалення знань, умінь, навичок.

Очікувані результати:

  • Учні знають правила множення раціональних чисел з однаковими та різними знаками;
  • Учні пояснюють поняття модуля та протилежних чисел;
  • Обґрунтовують властивості множення раціональних чисел;
  • Розв’язують вправи, що передбачають множення раціональних чисел та обчислюють значення числових виразів, що містять додатні та від’ємні числа.

Хід уроку

І. Організаційний етап уроку

- Доброго дня, дорогі учні! Усім зичу гарного настрою, творчої праці, дружнього спілкування. Зберімося з думками, будемо уважними, активними. Сподіваюся, що сьогодні на уроці на нас чекають і успіх, і радість. Ви зможете продемонструвати власну обдарованість і компетентність. Нехай девізом нашого уроку стануть рядки ось такого вірша:

Проникаючи в зоряні далі
В таємниці земної кори,
Математика всіх закликає:
Ти міркуй, фантазуй і твори!

  •              А зараз я роздам вам ось таку пам’ятку:
  •        Міркуй самостійно, твори і дій наполегливо;
  •        Поважай думки інших учнів;
  •        Експериментуй і виправляй невдалі спроби;
  •        Спробуй оцінити себе об’єктивно.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Прошу відкрити свої зошити і швиденько перевіримо домашнє завдання. У номері 1270 треба було розв’язати рівняння. У всіх цих рівняннях невідоме  ділене.

  •              Як знайти невідоме ділене?

Ще потрібно було розв’язати № 1273 та №1279.

  •              Хто бажає прочитати цілі числа, більші за ( - 4) і менші за 11? Чому дорівнює їх добуток?
  •              Хто пояснить чому добуток цих чисел дорівнює 0?

Відповіді до домашніх завдань заздалегідь записані на дошці. – Чи такі ж результати отримали ви?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Продовжити наш урок  я хочу ось такою притчею-казкою «Пряник».

Рано-вранці, до сходу сонця, взяла людина Пряник і пішла в поле, де росла пшениця, жито. Зірвала Колосок, витягла з нього зернинку, покуштувала, посміхнулася. Поклала Колосок до кишені.

Зустрівся Колосок з Пряником.

  • Хто ти такий? – запитав Пряник.
  • Колосок!
  • Ой, який же ти колючий! Чому ти такий? Яка від тебе користь?

Посміхнувся Колосок, повернув вусами й говорить:

  • Без мене не було б ні хліба, ні сухаря, ні тебе, Прянику.

Здивувався Пряник, з повагою подивився на Колоска, поступився місцем.

  • Отже, говорить Пряник, - усе від тебе. Але хто над тобою старший?
  • Праця, - відповів Колосок, вона все створить. А праця – в руках Людини. Праця і Людина – ось що головне.

Цю казку написав своєму синові-школяреві відомий педагог В.О. Сухомлинський. У  житті людини головне – праця.

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

Головне у вивченні математики – навитися вільно розв’язувати будь-які рівняння та задачі та обчислювати вирази. А ми із вами вдосконалимо вміння множити раціональні числа та розв’язувати вправи, що передбачають множення раціональних чисел. Тому темою нашого уроку є «Множення раціональних чисел». Запишемо сьогоднішнє число та тему.

V. Актуалізація опорних знань

Антична мудрість стверджує: «Знання – це сила». На мою думку, знання – це одна із сходинок до успіху. Тому зараз проведемо гру «Брейн-ринг», під час якої і дізнаємося чи міцні ваші знання.

Правила гри:

Члени команд почергово відповідають на питання брейн-рингу. Правильна відповідь – 1 бал. Якщо команда дає неправильну відповідь, то право виправити помилку має друга команда. Діє правило піднятої руки. Відповідь чітка, повним реченням.

Команди наші називатимуться « Плюс » та « Мінус ».

Запитання команді «Плюс»

  1. Назвіть компоненти дії множення?
  2. Як помножити два від’ємні числа?
  3. Що  таке модуль числа?
  4. Два множники мають різні знаки. Який знак матиме добуток?
  5. Чому дорівнює добуток деякого числа а і 1?
  6. Сформулюйте переставний закон множення.
  7. Сформулюйте розподільний закон множення відносно додавання.
  8. Як додати два числа з різними знаками?

Запитання команді «Мінус»

  1. Як помножити два додатні числа?
  2. Сформулюйте правило множення раціональних чисел з різними знаками?
  3. Два множники мають одинаків знак. Який знак матиме добуток ?
  4. Чому дорівнює добуток деякого раціонального числа а і 0?
  5. Чому дорівнює добуток деякого числа а та (- 1)?
  6. Сформулюйте сполучний закон множення.
  7. Чому дорівнює сума двох протилежних чисел7
  8. Як додати два від’ємні числа?

VІ. Відпрацювання вмінь

Досягти успіху можна тоді, коли є мета, а силу розумові надають вправи.

Усна гра «Сонечко» . Кожен приклад – 1 бал.
Завдання команді «Плюс»

 

 

                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання команді «Мінус»     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Гра «Ромашка».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІ. Застосування знань, умінь, навичок

Зібратися разом – це початок, триматися разом – це прогрес, працювати разом – це успіх. (Генрі Форд, американський підприємець)

Тому зараз ми працюємо над удосконаленням умінь використовувати набуті знання до розв’язування вправ.

1. Розв’яжіть рівняння, записані на дошці.
а) - 2 * (х - 4) = 0 – команді «Плюс»   (1 бал)
б) 12 * (7,8 + х) = 0 команді «Мінус»  (1 бал)

2. Обчисліть вирази, використовуючи розподільну властивість множення:
а) - 24 * ( - ) =    (3 бали «Плюс»)

б) 153 * ( - + ) – 18 * (  - ) =   (3 бали «Мінус»)

VІІІ. Фізкультхвилинка

Із-за парт ми миттю встали,
Гарно спинки підрівняли.
Вгору тягнемось усі,
Мов трава в дрібній росі.
Потім легко всі присіли,
Наче ноги заболіли.
Потім встали, руки в боки
І зробили два підскоки.
Каблучками цок та цок
І продовжимо урок.

ІХ. Закріплення вивченого

Китайська мудрість говорить: «Покажи мені – і я запам’ятаю. Дай мені діяти самому – і я навчуся». Щоб кожен міг досягти успіху, необхідно самостійно виконати завдання. Робота в групах.
Початковий і середній рівень. Вправа «Сходинки». Кожен приклад – 1 бал.

155 * 13

                                                        - 99 * 101             -101 * 88   
                                          - 22 * ( - 8 )                                  - 22 * ( - 6 )

                             34 * ( - 11 )                                                                 - 43 * 11
               -32 * ( - 4 )                                                                                            - 21 *  (- 7)
     -18 * 3                                                                                                                            - 27 * 2
І учень                                                                                                                              ІІ учень

Достатній рівень (2 бали)
Обчисліть зручним способом:
І група
(- 1 * 1 + ) * ( - ) =
ІІ група
(- 3 * - ) * ( 3 ) =

Високий рівень (3 бали)

Розв’яжіть рівняння:

І група:      3 * = 6;
ІІ група:     4 * = 16.

Виконавши різнорівневі завдання в групах за відповідями в таблиці ви зможете себе перевірити. А також за нижче поданими ключем прочитаєте вислів великого Кобзаря – Тараса Шевченка.

- Який це вислів?

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

-54

128

-374

176

-9999

-8888

132

-473

147

2

-6

1

- 3

- 2

6

2015

а

р

д

с

е

я

т

ч

б

і

у

м

и

о

й

ї


 

11

8

10

7

5

4

6

,

 

9

2

1

7

13

 

 

12

14

16

,

 

3

11

12

1

15

7

5

,

8

13

7

1

15

7

5

 

Повідомлення учнів

Учень1.
Тарас Григорович Шевченко – все життя вчився. Нещасливо склалася його доля. У дитинстві його освіта обмежувалася «лекціями» п’яного дяка і тільки юнаком, після того, як викупили його з кріпацтва, Шевченко зміг навчатися в Академії мистецтв.

Учень 2.
Потім тюрма й солдатчина в закаспійських пустелях. Однак навіть за таких умов поет повсякчас учився, багато читав не тільки художніх творів, але й книжок з історії, філософії. Щоденник Шевченка, який він вів на засланні, містить сотні згадок про вітчизняних і зарубіжних письменників, композиторів, художників, акторів. Слова «Учітеся, брати мої, думайте, читайте»… взято із поеми «І метвим, і живим»…

Х. Домашнє завдання: § 28, №1281, 1285, 1287.

ХІ. Підсумок уроку

Саме час повернутися до початку уроку – до мети, яку ми перед собою ставили. Поміркуйте:

  • Чи досягнули ми мети?
  • Чи відтворили знання про множення раціональних чисел?
  • Які нові знання здобули на уроці?
  • Які вміння розвивали?
  • Чи всі наполегливо працювали?
  • У якому настрої ви перебували на уроці?
  • На розвиток яких здібностей, рис характеру вплинув цей урок?
  • Що на цьому уроці вам сподобалося?
  • Що заважало вам працювати продуктивно на уроці?
  • Якої оцінки ви заслуговуєте?

Слово учителя:

Дорогі друзі! Ви були наполегливі та допитливі і знайшли мій замок. У нагороду я відкрию вам секрет.

Математика – цариця всіх наук. Її кохання – істина, її убрання – простота і ясність. Палац цієї цариці оточений тернистими заростями. Щоб дістатися його, кожному доводиться пробиратися крізь хащі. Краса палацу відкриється лиш розуму, що любить істину, загартованому в боротьбі з труднощами. Той, хто знайде цей палац, отримає величезну радість. Бажаю вам нових відкриттів і подвигів.
 

 


 

docx
Додано
26 березня 2023
Переглядів
291
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку