Тема. Множення. Запис множення.
Мета: дати поняття про множення як суму однакових доданків; закріпити обчислювальні прийоми додавання і віднімання, вміння розв'язувати задачі; розвивати логічне мислення, увагу; виховувати акуратність, дисциплінованість.
Хід уроку
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Ось дзвінок сигнал подав – До роботи час настав. Ось і ми часу не гаймо, А урок свій починаймо.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1.Усна лічба 2. Хвилинка каліграфії 3.Математичний диктант - Від 45 відніміть суму чисел 9 і 3. - Число 56 збільшіть на різницю чисел 19 і 4. - Суму чисел36 і 28 зменшити на 5. - Скільки треба відняти від 47, щоб вийшло 35? - До якого числа додали32 та отримали 36? - Зменшіть 92 на 82. III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про дію множення. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Робота за підручником А. Заїка (с.92) Завдання 1. Колективне опрацювання матеріалу — Прочитай суми і поясни,чим вони схожі. Обчисли. 2 + 2 + 2 + 2 + 2 + 2 + 2 + 2 + 2 +2 = 20 + 20 + 20 =
5 + 5 + 5 + 5 + 5 + 5 + 5= 50 + 50 =
— Які доданки в кожній сумі? (Однакові) -Скільки доданків у першій сумі? (10) -Скільки доданків у другій сумі? (7) — Якщо всі доданки в сумі однакові, то додавання можна замінити іншою дією — множенням. Додавання однакових доданків називають множенням. Суму однакових доданків 2 + 2 + 2 + 2 + 2+ 2 + 2 + 2 + 2 + 2 записують так: 2 · 10 = 20, Крапка (·) — знак множення. Перше число в цьому записі (2) показує, яке число брали доданком, а друге число (10) показує, скільки однакових доданків було в сумі. Записи на множення читають так: «Два помножити на десять, дорівнює двадцять», або: «По два взяти десять разів, дорівнює двадцять». (Аналогічно проводиться пояснення наступних прикладів) Після аналізу прикладів, діти читають і заучують правило на с.92 Висновок: — У яких випадках можна замінювати приклад на додавання прикладом на множення? — Що показує в прикладі на множення кожне число? (Перше число — число, яке беремо доданком, друге число — число, яке показує, скільки однакових доданків.)
2.Фізкультхвилинка
Всі піднесли руки - раз, І навшпиньки став весь клас. Два – присіли, руки вниз. На сусіда не дивись. Будем дружно ми вставати, Щоб ногам роботу дати. Хто старався присідати – Може вже відпочивати.
Завдання 4 Прочитай. Поясни,що означають ці записи.
2 • 10 4 • 5 5 • 4 10 • 8
Учні пояснюють, як замінити множення додаванням, працюючи у зошитах. — Поясніть, що означає перше число в цьому записі? (Яке число береться доданком.) Що означає друге число? (Скільки разів береться доданком перше число.) Щоб обчислити результат, замінимо цей приклад на множення прикладом на додавання. 4 · 5 — Що означає число 4? (4 береться доданком.) Що означає число 5? (5 разів береться доданком число 4.) Який приклад на додавання можна записати? (4 + 4 + 4 + 4 + 4)
Завдання 5 Ознайомившись з умовою задачі, учні виконують схематичний малюнок та самостійно розв’язують задачу діями додавання й множення.
Діти аналізують умову задачі.
— Скільки велосипедів?(5)
— По скільки коліс у кожному велосипеді? (По 3.)
— Скільки всього коліс? (15)
— Як ви порахували? Як дізналися, скільки всього? (3 + 3 + 3 + 3 + 3 = 15)
— Яку дію використовували? (Додавання)
— Що ви можете сказати про доданки? Які доданки в цій сумі? (Однакові)
— Як можна записати коротше? (3 · 5 = 15) Прочитайте запис.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ 1.- Замініть,де це можливо, дію додавання множенням,а дію множення додаванням. 9 + 9 4 + 4 + 4 + 4 2 • 5 4 • 7
6 + 6 + 6 3 + 3 + 3 + 3 + 5 8 • 3 9 • 2 2. Робота над задачею
Дві білки знайшли по 2 горішки. Скільки всього горішків вони знайшли? Розв’язання запишіть діями додавання і множення.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що нового дізналися на уроці?
— Чого навчилися?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 92, завдання 6; 7.