Мета. Ввести поняття множини, елементів множини, підмножини, визначити дії над множинами, навчити учнів записувати множини, знаходити переріз, об'єднання та різницю множин.
Тип уроку. формування вмінь і навичок.
Мета. Ввести поняття множини, елементів множини, підмножини, визначити дії над множинами, навчити учнів записувати множини, знаходити переріз, об’єднання та різницю множин.
Тип уроку. формування вмінь і навичок.
Хід уроку
Повідомляю тему, мету уроку.
— Зіронька! Красуня! Лиска! — підганяє пастух корів, що йдуть на пасовисько. Так і дивись, якась поверне до лісу або загубиться. Особливо Красуня: тільки замислився — шукай вітру в полі. Зіронька — та нічого: поки батогом не підженеш, з місця не зсунеться. А з Лискою своя біда: дуже бодлива, не підчепила б когось на роги...
Для пастуха кожна корова — особлива: у кожної свій характер, свої звички. Для дaчникiв усі корови на галявині однакові — просто стадо.
Ось що означає точка зору. Для одного — неповторні індивідуальності. Для іншого — сукупність, що розглядається як єдине ціле.
Взагалі, людині властиво розглядати те або інше зібрання предметів, споріднених за якою-не-будь ознакою, як самостійний об'єкт.
Перша скрипка, друга скрипка, альт, віолончель, контрабас, флейта, гобой, фагот, валторна, труба, литаври. Про все це, взяте разом, ми говоримо: оркестр.
Посуд для кави, молока, цукру, кілька чашок і стільки ж блюдець. А все це разом — сервіз.
А, Б. В. Г. Д..Ю, Я. Всі літери разом —алфавіт.
1,2,3.4,5.6, 7,8,9. 10, 11, 12,... Разом усі ці числа утворюють натуральний ряд чисел.
Невипадково кожну з них сукупностей ми називаємо іменниками в однині: оркестр, сервіз, алфавіт, ряд — ідея об'єднання помітна навіть у такій граматичній категорії.
Подібне об'єднання доцільне, коли треба говорити про сукупність об'єктів як про єдине ціле.
Німецький математик Георг Кантор (1845— 1918), коли йому було 30 років, дocлiджyючи тригонометричні ряди і числові послідовності, опинився перед необхідністю порівнювати між собою нескінченні сукупності чиceл. Для розв'язування проблем, що постали при ньому. Кантор увів поняття множини, відповідно розвинув це поняття і став одним із засновників теорії множин.
Ця нова теорія стала наріжним каменем усієї математичної науки. Основні ідеї, символи цієї теорії допоможуть нам обговорювати певні математичні проблеми, виконувати записи, робити пояснення конкретнішими, значно коротшими і простішими.
у сучасній математиці поняття множини вважається одним з основних. Так або інакше з нього починається викладання традиційних математичних дисциплін і побудова нових математичних теорій, що виникають у зв'язку з поширенням сфери застосування математики. Універсальність цього поняття полягає в тому, що під нього можна підвести будь-яку сукупність як матеріальних, так і нематеріальних об'єктів. Тут підійде все: марки, люди, зірки, птахи, квіти, корови, книжки, числа, точки, функції, аксіоми, відтінки, типи людських характерів, війни, революції тощо.
Навіть самі множини можуть об'єднуватись у множини. Наприклад, математики говорять про множину фігур на площині, про множину тіл у просторі, але кожну фігуру, кожне тіло вони розглядають як множину точок.
Що ж таке множина? Що ж це за об'єкт розгляду, в якому, як у скриньці фокусника, ховаються і марки, і числа, і посуд, і музичні інструменти?
Г. Кантор говорив: «Під множиною розуміють об'єднання в одне спільне об'єктів, які добре розрізнює ваша інтуїція або наша думка».
Але ці слова не можна розглядати як строге математичне означення множини. Такого означення не існує, оскільки поняття множини є в математиці первинним, а на його основі базуються інші математичні поняття.
Отже, множина — це основне математичне поняття, і не означається.
У повсякденному житті зміст цього поняття можна виразити словами: сукупність, набір, клас, табун, колекція, команда, екіпаж, букет, зграя тощо.
Наведемо приклади різних множин і підберемо інші слова, що вказують на ту саму сукупність об'єктів. Множина квітів у вазі — букет. Множина сухих листочків різних рослин у альбомі — гербарій. Множина книжок на полицях — бібліотека. Множина людей, які є громадянами однієї країни. — співвітчизники.
Поняття множини використовують у різних шкільних предметах: математиці, географії, біології, хімії. Наведемо приклади.
Коло — це множина всіх точок площини, рівновіддалених від однієї точки цієї площини. Меридіан — це множина всіх точок земної поверхні, що мають одну й ту саму довготу. Паралель — це множина всіх точок земної поверхні, що мають одну й ту саму широту. Ізотерма — це множина всіх точок земної поверхні, що мають однакову середню річну температуру. Бджолина сім'я (рій) — це множина бджіл.
Множина подібних організмів, які мають однакову будову та функції, є вид. Множина видів є рід. Множина родів — родина. Множина родин — загін. Множина загонів — клас. Множина класів — тип. Обмін речовин — це множина хімічних реакцій. Кухонна сіль — це множина молекул NaCl.
Прикладом множин можуть бути множина учнів класу, множина книг у бібліотеці, множина цифр, множина чотирикутників, множина коренів рівняння тощо.
Якщо елемент b не належить множині А то записують .
Н а п р и к л а д, множина точок перетину двох паралельних прямих є порожньою.
якщо кожний елемент множини В належить множині А.
Позначається: .
Н а п р и к л а д. Нехай -
множина всіх цифр, а - множина парних цифр.
Тоді .
з усіх елементів, які належать кожній з даних множин.
Позначається: .
Н а п р и к л а д. Якщо , ,
то .
з усіх елементів, які містяться хоча б в одній з двох множин
А і В і тільки з них.
Позначається: .
Н а п р и к л а д. Якщо , ,
то .
елементів множини А, які не містяться у множині В.
Позначається: .
Н а п р и к л а д. Якщо , ,
то ; .
множина .
Н а п р и к л а д. Якщо , ,
то = .
а) ; б) ; в) ; г) .
2. Записати множини різними літерами, перелічивши їх елементи :
а) додатні числа, кратні 7 і менші від 60 ;
в) множину коренів рівняння ;
д) множину простих чисел, менших 40 ;
е) множину учнів класу, які зараз відсутні .
3. Записати всі підмножини множини
5. Знайти об'єднання і переріз множин розв'язків рівнянь :
а) і ; б) і .
7. Дано , і . Знайдіть:
а) ; б) ; в) ; г) ; д) ; е) ; є) .
5. Підсумок уроку.
Сьогодні на уроці ми вивчили поняття множини, навчились записувати множини, виконувати операції над множинами.
6. Домашнє завдання. Стор 92 – 93, § 5.2. вправа 32 ( 2(б,г), 3, 6, 9)
1