Тема: Молюски
Мета:
Освітня:
дати загальну характеристику молюскам, ознайомити учнів з особливостями зовнішньої будови, з процесами життєдіяльності молюсків у зв’язку із середовищем існування; сформувати знання про різноманітність молюсків, ознайомити з їхньої роллю в природі й житті людини.
Розвиваюча:
розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; формувати вміння і навички роботи з роздавальним матеріалом, удосконалювати вміння і навички роботи з природними об’єктами, підручником, схемами.
Виховна:
виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.
Цілі:
учні повинні знати:
учні повинні вміти:
учні повинні розуміти:
Обладнання та матеріали:
проектор, екран, комп’ютер, визначні картки
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Міжпредметні зв’язки: історія, медицина
Базові поняття та терміни:
мушля, мантія, устя, черевоногі, двостулкові, головоногі, асиметрія
Методи та прийоми
№ |
Методи |
Форми |
Прийоми |
1 |
Інформаційно-рецептивний |
|
|
а) словесний |
Розповідь, бесіда
|
Пояснення |
|
б) наочний |
Демонстрація наочних засобів, спостереження |
Лабораторне дослідження |
|
2 |
Репродуктивний |
Відкриті запитання |
Конкретизація і закріплення набутих вже знань |
3 |
Проблемно -пошуковий |
Проблемний виклад знань, пошукова діяльність учнів |
Постановка взаємопов`язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення |
Інноваційні технології навчання:
«Впізнай себе», «Асоціативний кущ», «Уявна подорож до морського дна», «Це цікаво», «Мікрофон», «Творча лабораторія», «Словникова робота», «Відгадай загадку», «Вставити пропущені слова», «Тести», «Закінчи речення», «Цікаве запитання», «Складання опорної схеми», «Складання Т-схеми», «Взаємооцінювання»
План уроку
Етапи уроку, їх зміст |
Час |
Форми і методи навчальної діяльності |
Цільове призначення |
І. Орієнтація, мотивація діяльності |
2 хв. |
Привітання класу, розминка «Впізнай себе» |
Створення позитивної психологічної атмосфери, яка сприяє цілісному розвитку особистості, налаштування на активну роботу на уроці, зацікавлення учнів у вивчені нової теми |
ІІ. Цілепокладання |
8 хв. |
«Асоціативний кущ», «Уявна подорож», «Мікрофон» |
Актуалізація й корекція опорних знань, мотивація навчальної діяльності, визначення теми, мети, завдань, очікувань уроку |
ІІІ. Цілереалізація |
30 хв.
|
Розповідь вчителя з елементами бесіди про молюсків згідно програми та коротка характеристика; «Це цікаво», «Творча лабораторія», «Відгадай загадку», «Вставити пропущені слова», «Тести», «Закінчи речення», «Цікаве запитання», «Складання опорної схеми», «Словникова робота», «Фізкультхвилинка» |
Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення; виконання лабораторного дослідження, узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих; повідомлення та пояснення домашнього завдання |
ІV. Рефлексивно -оцінюючий |
5 хв. |
«Складання Т-схеми»
|
Усвідомлення учнями власного рівня знань; підведення підсумків уроку; рефлексія; оцінювання |
Хід уроку
І. Орієнтація, мотивація діяльності
Розминка «Впізнай себе».
Любі друзі, у кожного з вас в класі є друг або людина з якою вам приємно спілкуватися. Погляньте на неї. Посміхніться. Нехай тепло ваших посмішок зігріє ваші серця. Пронесіть позитивні емоції крізь весь наш урок і нехай вони допоможуть вам здобути нові знання.
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку
ІІ. Цілепокладання
1. Актуалізація й корекція опорних знань
Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «молюски». Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці.
Можливі варіанти відповідей учнів: мають черепашку, тверді, м’які, слизькі, різнокольорові, повільно рухаються, водяні, наземні тощо.
Узагальнення результатів.
2. Мотивація навчальної діяльності
Пропоную учням поглянути на дошку, на зображення двостулкових молюсків. Любі діти уявіть собі, що ви знаходитесь біля водойми, наприклад озера або на морському дні. Ось ви побачили дивовижних істот, які зображені на цих малюнках. Ці тварини належать до типу молюски. Отже, ми сьогодні продовжимо вивчати тип Молюски, дізнаємося про особливості будови тварин, які вас зацікавили під час подорожі. Чи хотіли б ви навчитися визначати до якого виду належить той, чи інший молюск самостійно? На всі ці запитання ми зможемо відповісти вивчивши нову тему, а якою вона буде це вже ви мабуть здогадалися (учні формулюють тему, мету, завдання уроку, якщо необхідно. З допомогою вчителя). Пропоную учням висловитися щодо застосування здобутих ними знань на уроці у майбутньому.
3. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Слово вчителя:
Ці тварини — природні компоненти, які постійно є довкола нас. Деяких із них ми бачимо постійно, у садах і лісах, на полях та городах, інших — лише у відповідних екологічних умовах: у річках та озерах, у морі і на його узбережжі.
Первісні люди виготовляли з них ножі, наконечники для стріл та списів, скребки тощо. Дещо пізніше використовували для зберігання рідин або сипучих матеріалів.
Окрім того, з них виготовляли прикраси. А ще не так давно — триста років тому — їх використовували як гроші.
Запитання до учнів:
— Про яку тварину йдеться? Яку частину тіла цієї тварини використовували люди? (Молюски, черепашки.)
Учні разом з учителем формулюють мету, завдання уроку.
4. Визначення очікуваних результатів
«Мікрофон»?
– Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
ІІІ. Цілереалізація
1. Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення.
План пояснення нового матеріалу
1. Загальна характеристика молюсків. Ознаки будови, які вирізняють молюсків з-поміж інших тварин. (Розповідь учителя, бесіда, використання демонстраційного матеріалу (таблиці, проекція зображення на екран), складання опорного конспекту.)
2. Різноманітність молюсків. Черевоногі молюски. Особливості зовнішньої будови та процесів життєдіяльності, зумовлені пристосуванням до середовища існування. (Розповідь учителя, пошукова робота, складання опорної схеми.)
3. Різноманітність молюсків. Двостулкові молюски. Особливості зовнішньої будови та процесів життєдіяльності, зумовлені пристосуванням до середовища існування. (Розповідь учителя, пошукова робота, складання опорної схеми, лабораторне дослідження.)
Розповідь учителя
Відомо понад 130 тис. сучасних видів молюсків, з них в Україні — понад 600 видів. Одні з них живуть у морях чи прісних водоймах, інші — на суходолі. Серед молюсків є хижаки, рослиноїдні види, форми, що живляться, відфільтровуючи з води поживні частки, а також паразити тварин. Більшість молюсків повільно повзає або веде прикріплений спосіб життя, проте є такі молюски, які добре плавають і можуть розвивати значну швидкість.
Складання опорної схеми
(Проектування зображення на екран або використання його як роздавального матеріалу.)
Завдання для учнів:
— Розгляньте зображення та визначте спільні ознаки, які характерні для цих тварин.
Очікувана відповідь учнів:
Тіло несегментоване, більшість мають захисну черепашку, двобічносиметричні (деякі види асиметричні), більшість видів мають голову.
Тіло більшості молюсків складається з голови, тулуба та ноги. Нога являє собою виріст черевної стінки тулуба і служить для пересування, ловлі здобичі, прикріплення, закопування в ґрунт. Характерна особливість молюсків — наявність черепашки. Із внутрішнього боку до черепашки прилягає шкірна складка — мантія. Простір між мантією і тілом називається мантійною порожниною. У порожнині знаходяться зябра, а також у неї відкриваються отвори органів виділення та анальний отвір.
Розповідь учителя та складання опорного конспекту
• Кровоносна система незамкнена, складається із серця (два- або трикамерного) та судин.
• Органи дихання — зябра (у водяних видів) та легеня у наземних видів і деяких водяних (наприклад, ставковика великого).
• Наявність у багатьох молюсків радули, або тертки, призначеної для захоплення і перетирання їжі.
• Органи виділення — нирки (у більшості видів нирка одна, у деяких — дві).
• Нервова система розкидано-вузлового типу.
• Більшість — гермафродити, є роздільностатеві види.
Розповідь учителя (демонстрація таблиці «Тип Молюски. Клас Черевоногі» або проектування зображення на екран)
Черевоногі молюски об’єднують близько 85 тис. видів, представники яких мають розміри від кількох міліметрів до 7–15 см. У більшості видів черепашка закручена в спіраль і вкриває все тіло. У слимаків вона маленька і частково або повністю накрита виступаючою мантією. У деяких видів черепашка повністю редукована.
Нога, як правило, розвинена добре і служить органом пересування. У багатьох черевоногих молюсків задня частина ноги має рогову кришечку, яка щільно закриває устя, коли молюск ховається в черепашку.
Самостійна робота учнів з підручником
Запитання до учнів:
— Які пристосування є в черевоногих молюсків для полегшеного пересування?
Очікувана відповідь учнів:
Рясний слиз, що виділяється шкірними залозами ноги, полегшує плавне ковзання.
Розповідь учителя
Черевоногі пристосувалися до надзвичайно різноманітних умов існування. Вони заселили прибережні зони океанів, морів та їхні глибини (рапани), прісноводні водойми (ставковики), частина видів пристосувалася до життя на суші (виноградний слимак, слизні), заселивши навіть пустелі та вершини гір. У наземних форм захистом від несприятливих умов середовища (посухи, холоду) служить затягування отвору черепашки плівкою слизу, який твердне на повітрі. Органами дихання в прісноводних і наземних видів є легені.
Наземні молюски мають на голові дві пари щупалець (органи дотику); на кінцях однієї з них розташовані очі (виноградний слимак). У прісноводних форм очі знаходяться біля основи єдиної пари щупалець. Їжа черевоногих надзвичайно різноманітна: планктон, водяні та наземні рослини, черви, ракоподібні, інші молюски.
Черевоногі молюски роду Конус є хижаками, що полюють на коралових риб. З-під черепашки молюск висовує довгий хоботок, і, щойно риба підпливає ближче, миттєвим ударом він пробиває луску і шкіру й впорскує отруту, що вбиває рибу, а тоді спокійно, не кваплячись, поїдає мертву жертву. Для людей кожний третій контакт із конусом закінчується смертельним випадком від паралічу.
Запис термінів та їхніх значень у зошит (або словник):
• мантія;
• устя;
• черепашка;
• мантійна порожнина.
Розповідь учителя (демонстрація таблиці «Тип Молюски». Клас Двостулкові» або проектування зображення на екран)
Двостулкових молюсків налічується близько 20 тис. видів, більшість з яких мешкають у морях і лише деякі заселили прісні води.
Черепашка двостулкових складається з двох стулок, сполучених еластичною зв’язкою. Кожна стулка зсередини вкрита мантією. У разі небезпеки молюск закриває черепашку. Це здійснюється завдяки роботі м’язів-замикачів. Для збільшення сили скріплення стулок на кожній з них часто є безліч зубчиків (замок).
Самостійна робота учнів з підручником
Завдання для опрацювання:
— Як відбувається рух жабурниці у просторі?
Очікувані відповіді учнів:
За допомогою сплощеної ноги молюск може повільно повзати по дну водойми. Багато видів двостулкових закопуються в пісок. Деякі види не здатні до руху, вони приростають до підводних предметів однією зі стулок (наприклад, устриці) або приклеюються до них спеціальними клейкими нитками (дрейсена, мідії).
Не всі двостулкові ведуть малорухомий спосіб життя. Морські гребінці здатні плавати в товщі води, із силою відкриваючи й закриваючи стулки черепашки.
Розповідь учителя
Голова і пов’язані з нею органи чуття редуковані. Відсутня також глотка, слинні залози, тертка. У мантійній порожнині двостулкових розташовані зябра, які постійно омиваються потоком води. Вода надходить у порожнину крізь трубкоподібний виріст мантії — ввідний сифон, а видаляється крізь вивідний сифон.
Самостійна робота учнів з підручником
Завдання для учнів:
— Які особливості внутрішньої будови двостулкових молюсків указують на пристосування їх до середовища життя?
(Обговорення відповідей учнів.)
Слово вчителя
Послухайте загадку
Ми чарівні скриньки.
На морському дні живемо,
Коли до нас піщинка потрапляє,
То назад вже не вертає.
Одягається, прикрашається,
На чарівну принцесу обертається,
Яка Перлиною називається.
Відгадайте, не зволікайте, як ці чарівні
Скриньки називаються. (Перлівниці.)
Це цікаво
• У Японії устриць розводять штучно, починаючи із XVII ст.
• Перлини найчастіше з’являються в устрицях (на узбережжі Японії).
• У XVIII–XIX ст. у Великій Британії устриць продавали так дешево, що їх купували в основному бідняки.
• Час утворення перлини може тривати від семи місяців до семи років.
• Молюск корабельний черв’як дістав свою назву через червоподібну форму тіла, яке сягає завдовжки 10 см. Своєю загостреною черепашкою, розташованою на передньому кінці тіла, він проробляє ходи у дерев’яних днищах кораблів і човнів, різних спорудах, розташованих у воді.
Лабораторне дослідження
Тема. Будова мушлі черевоногих та двостулкових молюсків.
Мета: дослідити особливості будови мушлі молюсків різних класів.
Обладнання: мушлі молюсків: беззубки, ставковика, виноградного слимака тощо, визначні картки, лупа, лінійка
Хід дослідження
1. Розгляньте мушлі черевоногих молюсків. Знайдіть основні частини мушлі: устя, завитки, верхівку.
— Розгляньте внутрішню поверхню мушлі й визначте її колір.
— Чому мушлі ззовні і всередині мають різний колір?
2. Розгляньте мушлі двостулкових молюсків. Знайдіть передній (притуплений) та задній (загострений) кінці мушлі.
— Дослідіть стулку мушлі ззовні. Знайдіть верхівку на верхній частині спинної поверхні стулки.
— Розгляньте зовнішній роговий шар мушлі. Якого він кольору?
— Знайдіть на поверхні мушлі місця, де роговий шар стерся. Ви побачите фарфоровий шар, який формується з пластинок вапна (кальцій карбонату) та має матово-білий колір.
— Розгляньте мушлю з внутрішнього боку. Який колір вона має?
3. Встановіть ознаки подібності і відмінності в будові мушлі черевоногих і двостулкових молюсків.
4. За допомогою визначної картки визначте назву молюсків.
1. Черепашка не має стулок – 2.
0. Черепашка з двох стулок -5.
2. Устя черепашки закрите кришечкою – 4.
0. Устя черепашки не закрите кришечкою – 3.
3. Черепашка закручена в спіраль – Котушка рогова.
0. Черепашка закручена у вигляді башти – Ставковик великий.
4. Черепашка велика понад 2,5 см заввишки, з трьома поздовжніми смугами – Калюжниця, або Живородка.
0.Черепашка маленька, до 1,5 см заввишки – Бітинія.
5. Черепашка невелика, опукла, з малопомітною опуклою верхівкою посередині. Замок із зубчиками – Шаровка.
0. Черепашка овальна, довгасто-яйцевидна, з двома стулками -6.
6. Черепашка овальна, тонкостінна, верхівка не виступає над черепашкою. Зубів, борідок, які з’єднують стулки, немає – Беззубка.
0. Черепашка витягнута, товстостінна, верхівка її виступає над черепашкою. Стулки черепашки сполучені за допомогою замка – Перлівниця.
2. Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих
1. Тіло більшості молюсків укрите … (черепашкою).
2. Зверху тіло молюсків укрите спинною шкіряною складкою — … (мантією).
3. Між тілом молюска і складкою шкіри розміщена — … (мантійна порожнина).
4. У більшості водяних молюсків органи дихання — … (зябра).
5. Органи дихання наземних молюсків представлені … (легенями).
6. Двостулкові молюски закривають черепашку за допомогою … (м’язів-замикачів).
7. Вода надходить до мантійної порожнини двостулкових молюсків через … (ввідний сифон).
8. Вода видаляється з мантійної порожнини двостулкових молюсків через … (вивідний сифон).
Це трапилось у 1235 р. біля західних берегів Франції. Ірландець Вілтон потрапив на пустельний острів унаслідок аварії корабля. На нього чекала голодна смерть. Що робити? Вілтон зробив з морської трави сітку. Устромив гілки в мул і натягнув на них сітку. Він хотів спіймати птаха, а спіймав… чорно-синіх молюсків. Вони і врятували життя Вілтону. Кого спіймав Вілтон?
(Вілтон спіймав мідій, м’ясо яких і вирішив скуштувати.)
∙ Вставте пропущені слова в тексті (роздавальний матеріал)
Молюски опанували (водне) та (наземно-повітряне) середовища життя. Тіло їх складається з (голови), (ноги) і (тулуба). Тулуб молюска оточений складкою шкіри —(мантією). Між тілом і мантією є (мантійна) порожнина. Тіло більшості молюсків, укрите захисною (черепашкою). Вона утворена (3) шарами. Органами дихання мешканців водойм є (зябра), у наземних тварин — переважно (легені). Органи виділення молюсків — (нирки).
Вибрати одну або декілька правильних відповідей.
1. Для молюсків характерною є наявність:
А шкірно-м’язового мішка В мантійної порожнини
Б мантії Г черепашки
2. До черевоногих молюсків належать:
А устриця В ставковик малий
Б каракатиця Г рапана
3. Черепашка молюсків утворена внаслідок діяльності:
А шкірних залоз мантії В печінки
Б слинних залоз Г чорнильної залози
4. Мантійна порожнина — це простір:
А між внутрішніми органами В між мантією і тулубом
Б між черепашкою та мантією Г між серцем і тілом
5. До двостулкових молюсків належать:
А мідія В тридакна
Б устриця Г голий слимак
6. Органи виділення молюска представлені:
А видільними канальцями В мальпігієвими судинами
Б нирками Г поверхнею тіла
3. Повідомлення домашнього завдання
індивідуальне завдання: скласти кросворд на тему «Молюски» або підготувати повідомлення про головоногих молюсків*
ІV. Рефлексивно-оцінюючий
Складання Т-схеми до уроку
Я знав |
Я дізнався |
|
|
Різноманітність молюсків
Картка 1
Схарактеризуйте риси пристосування зображеної тварини
|
Картка 2
Напишіть, які частини тіла молюска позначені цифрами,
|
Картка 3
Схарактеризуйте риси пристосування зображеної тварини до середовища існування.
|
Вставте пропущені слова в тексті.
Молюски опанували __________ та ___________ середовища життя. Тіло їх складається з __________, __________ і __________. Тулуб молюска оточений складкою шкіри — __________. Між тілом і мантією є __________ порожнина. Тіло більшості молюсків укрите захисною __________. Вона утворена __________ шарами. Органами дихання мешканців водоймищ є __________, у наземних тварин переважно __________. Органи виділення молюсків — ____________________________________