Урок історії України, проведений у 7 класі має опис подій, які відбувалися на українських землях у ХІІІ столітті. Він описує жахіття , які пережив український народ під час монгольської навали та під ярмом Золотої Орди.
Монгольська навала на українські землі
Урок з історії України у 7 класі.
Тема. Монгольська навала на українські землі
Мета: - ознайомити учнів з особливостями організації військових походів монголів на Русь у ХІІ! ст.,і визначити причини їх завоювання Північно - Східної і Південно – Західної Русі;
- охарактеризувати сутність управління монгольськими ханами завойованих земель;
- розвивати навички роботи з історичною картою, уміння аналізувати різні види джерел, встановлювати причинно – наслідкові зв’язки;
- виховувати в учнів повагу до героїчного минулого свого народу.
Тип: вивчення нового матеріалу.
Обладнання : карта « Монгольська навала», атлас, мультимедійна презентація, художня книга В. Яна , « Батий», енциклопедії по історії, картина « Баскаки», відеофільм «Історія України»59 с. ,
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Починається урок.
Він серйозний та цікавий,
Тож гостей зібрав чимало.
Повернімося обличчям до гостей,
Усміхнімось і промовим : “ Добрий день!”.
Учитель: за доброю українською традицією шановних гостей зустрічали щиро. Але були на теренах нашої землі і непрохані гості. Пригадайте хто це?( печеніги, половці, варяги, торки ).
Сьогодні на уроці ми познайомимось з племенами , які намагались підкорити наші землі і про яких арабський історик сказав так: “ Не було з часів створення світу катастрофи, жахливішої для людства ”. 1
Тема нашого уроку «Монгольська навала на українські землі»
Завдання уроку: з’ясувати, хто такі монголи; . Слайд 2
ІІ. Актуалізація.
Учитель. Наш урок я хочу розпочати такою притчею.
« У одного чоловіка було семеро синів. Між собою вони увесь час сварились. Щоразу батько наказував дітям, щоб жили вкупі, але діти не слухали старого. Одного разу батько дуже заслаб. Він знав, що після його смерті діти поділять майно, розійдуться в світи й будуть терпіти голод та нужду. Щоб діти краще зрозуміли силу гурту, батько звелів принести віника. Батько каже: «Зламайте його!» Як не ламали діти, та нічого в них не вийшло. Тоді батько розв'язав віника і, розібравши на прутики, поламав по одному. «Дивіться, діти! - промовив батько. - Отак і ви: як будете жити в злагоді, ніхто вас не здолає».
-З якою подією можна порівняти притчу? (роздробленість Київської Русі)
-з чим у вас асоціюється термін- розробленість? (метод асоціацій)
Слайд 3
міжусобиці
відсутність єдиної влади роздробленість відсутність єдиного війська
політична і економічна слабкість
ІІІ. Мотивація.
Слайд 4
Вчитель. Саме в той час, коли панувало безладдя на Русі, Київ переходив з рук у руки, на Сході утворилась величезна держава, яка стала справжнім жахіттям для багатьох народів Азії і Європи на чолі з Чингісханом. Воїни Чингісхана називали себе монголами. Руські ж літописці називали їх татарами, не відаючи, що останнім самим довелося потерпати від монгольських луків і мечів. У 19 ст. в історичній науці набув поширення термін «монголо-татари». Християнський світ був шокований, як кочові « некультурні» монголи змогли створити таку державу. Королі Європи відправляли послів, шпигунів туди, розпитували купців, які плани виношували його правителі. А були вони страхітливими і стосувались на жаль, і Русі- України.
Оголошення епіграфу уроку: слайд 5
« Монголи промайнули над Руссю подібно до хмари сарани, подібно до урагану, крушачи усе, що зустрічалося на їхньому шляху, руйнуючи села і міста ».
Олександр Герцен
Вчитель. Напротязі уроку я прошу вас бути уважними, щоб в кінці дати відповідь на проблемне питання слайд 6
Чи можна було уникнути монгольської навали на Руські землі?
( Діти обєднані у 4 групи, кожна з яких опрацьовувала матеріал , готуючись до сьогоднішнього уроку. У кожній групі ви оберете капітана, який буде скориговувати роботу своєї групи… . Під час роботи вам треба буде вести записи у таблиці… «Монголо-татарська навала на Русь» та відмічати події на контурній карті, яку ви підпишете і здасте в кінці уроку. .Ще вам треба буде заповнювати картку оцінювання, яка має три складові- самооцінка, оцінка вчителя та оцінка капітана вашої групи. Максимальний бал для кожної із трьох складових- 4 бали. Оберіть капітана, капітани- представтеся. Дякую !Урок наш проходитеме у вигляді подорожі у той далекий та грізний час за таким планом
План уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу. І так, вирушаємо.
1.Перший похід монголів на Русь. До слова запрошується літописець 1 групи слайд 8 Літописець. За свідченнями європейського хроніста – мандрівника Плано Карпіні,
« Великий Монгол мав намір підкорити собі всю землю й не мати миру з жодним народом, якщо він не підкориться. Монголи вдень і вночі радяться, як би прийти й захопити королівство християн. Тому що в них є намір іти на завоювання Риму й подальшого світу».
Вчитель. Цим Монголом був Темучин. Ось як про нього розповідає історія
Історик., Майбутній великий хан монголів Темучин народився між 1155 і 1167 рр. ). У давній легенді про народження Темучина говориться, що він був сином голубого вовка і дикої лані. Насправді його батьком був вождь одного з могутніх родів південних монголів. Батька майбутнього великого хана отруїли, коли хлопчик ще був маленьким. Очолюване батьком об'єднання монголів розпалося. Коли Темучин підріс, він, маючи гнучкий розум, тверду волю, жорстокість та обережність, згуртував навколо себе прихильників, здолав ворогів і продовжив справу батька. У драматичній боротьбі він неодноразово опинявся за крок до загибелі. Проте зумів об'єднати більшість монгольських племен. Його вважали безжалісним і підступним. За необхідності він міг відступити, а для досягнення своєї мети використовував будь-які засоби. Так, він не зупинився перед убивством брата, якого запідозрив у змові. Завдяки власним зусиллям він пройшов шлях від напівжебрака до вождя усіх монголів - Чінгіс Кагана («Царя Всесвіту»).- Чингісхана.
Силоміць він об'єднав під своєю владою монголів, деякі сусідні племена і створив військо, якому в XIII—XIV ст. не було рівних ані в Азії, ані в Європі.
Вчитель. слайд 9
У 1215р. –монголи підкорили Китай
У 1219 р. - Хорезм
У 1222 р. - Іран, Закавказзя
А у 1223 р.- підійшов Чингісхан до рубежів Русі- України слайд 10
Вчитель. Як це було-вашій увазі розповідь.
Історик. Перша звістка про безжалісних завойовників - -монголо - татарів прийшла до Києва у 1223 р. Принесли її половці, які просили допомоги і захисту від могутніх завойовників у київського князя Мстислава. Романовича. Половські посланці розповідали, що монголів іде велика сила і веде їх жорстокий і безстрашний полководець Чингісхан.. "Сьогодні нас поб'ють, а завтра вас здолають, якщо не допоможете", - переконували киян половці. Мстислав доклав багато зусиль, щоб об’єднати руських князів для протидії монголам. У похід вирушили 7 князів зі своїми воїнамикнязі. Очолили його Мстислав Романович київський, Мстислав Мстиславович Удатний галицький та Мстислав Святославович чернігівський..
Слайд 11
Битва з основними силами монголів відбулася на берегах річки Калки 31 травня ( за іншими даними – 16 червня) 1223р. Русичі не мали спільного плану дій та спільного командування, між князями не було згоди. Галицькі і волинські дружини князів Мстислава Удатного та Данила Галицького разом з половцями перейшли річку Калку і почали битву, не чекаючи на інших князів.. Невдовзі половці залишили поле бою, спричинивши розлад у війську русичів. Цим скористалися монголи і розбили їх. Після цього ординці оточили табір дружини Мстислава Романовича на правому березі річки. Три доби йшла жорстока битва. Київський князь добре знав військову справу, він вправно керував обороною. Кияни влучно вражали татарських вершників стрілами, збивали їх списами, відбивали всі атаки ворога. Хоробро бились київські лицарі, але перевага була на боці ворога. Загинуло багато русичів. Знайшов смерть і сам князь Мстислав Київський. Татари захопили полонених, але і самі зазнали великих втрат, і хан наказав повернути коней у рідні степи.
Письменник. Із книги Василя Яна « Чингісхан», слайд 12
На березі Калки, на високому кургані ,Шаман Бекі викрикував молитви і, притуливши до волосатого обличчя бубон, то свистів, як дрізд, то гукав, як пугач, то гарчав, як ведмідь, або завивав, як вовк,— це він «бесідував» з могутнім богом війни Сульде, який подарував монголам нову перемогу.
- Чуєте, як гнівається бог Сульде? — ревів шаман.— Сульде знову голодний, він вимагає людської жертви!..
Тисячі татарських воїнів розташувалися на рівнині, навколо Кургана. Вони розпалили багаття і кололи молодих кобилиць.
Татари принесли голоблі і дошки, одірвані від руських возів, і поклали їх на зв'язаних князів. Триста татарських воєначальників посідали на цих дошках. Підіймаючи чаші з кумисом, вони величали грізного бога війни Сульде, покровителя монголів, і славили непереможного червонобородрго Чінгісхана. Відмовившись од грошей за викуп найзнатніших руських князів, татари жертвували богові Сульде цих полонених, що наважилися вступити в бій з військами «посланого небом» Чінгісхана... Багатури реготали, коли з-під дощок неслися стогони і прокляття розчавлених князів. Стогони і зойки поступово затихали, і їх заглушила радісна пісня монгольських воїнів
Вчитель. Зробіть відповідний запис до зошита та відмітьте битву на контурній карті.
Чому так сталося, що русько- половецьке військо потерпіло поразку? Роздробленість
Вчитель. Переходимо до 2 пункту нашого плану- секрети монгольських перемог. У чому ж їх секрет? До слова запрошую перського історика.
2. Секрети монгольського війська.. .слайд 13
Перський історик. «для завоювань потрібне було військо - сильне, мобільне, витривале. Чингісхан запровадив у війську сувору дисципліну: якщо в бою хтось із десятка побіжить від ворога, то страчували весь десяток; якщо з сотні побіжить десяток - страчували всю сотню. Якщо з тисячі побіжить сотня, страчували тисячу. У них мужність лева, терпіння собаки, передбачливість журавля, хитрість лисиці, далекоглядність ворона, хижість вовка, бойовий запал півня, турбота про ближніх курки, чутливість кішки, а в нападі - буйність вепра. І ось таке військо Чингісхан спрямував на Китай, Корею, Іран, держави Середньої Азії, де були високорозвинені торгівля, ремесла, сільське господарство, але на той час вони потерпали від роздробленості і ворогували між собою. Монголи квітучі міста зрівнювали із землею, жителів винищували.»
Вчитель. Після десятирічної перерви в 1235 році монголи почали готуватися до завойовницького походу на Захід. Очолив його хан Батий.
Яким був онук великого Чинхісхана? Як продовжував справу свого діда, розповість він сам
Історичний портрет слайд14
Батий . Я вважаю своїм обов’язком виконати задуми мого діда Чингізхана. Він говорив так:.«Монголи — найбільш хоробрі, сильні та розумні люди на землі, тому монголи повинні царювати над світом. Тільки монголи — обраний народ, відзначений небом. Усі інші народи повинні бути нашими рабами і працювати для нас, якщо ми залишимо їх живими. Всі непокірні будуть зрівняні із землею. Вони,згорять на монгольських багаттях».У поході ми використовуваємо досягнення підкорених народів. Так, у китайців ми навчилися прокладати дороги й перекидати мости через річки та прірви, будувати облогові машини, кидати каміння й вогонь, рити підкопи й колодязі, висаджувати фортечні стіни, отруювати, відводити та осушувати річки. Китайці лікували хворих і поранених травами. У арабів монголи навчилися загартовувати сталь й виготовляти з неї шаблі, що розтинали одним ударом і пухову подушку, і камінь. Араби знали далекі країни, дороги, міста, жителів, були майстрами розводити баских скакунів і перекладати хану мову інших народів. За різними прикметами перси допомагали монголам дізнаватися про погоду та знаходити за допомогою зірок правильний шлях у незнайомому просторі.
Вчитель.У чому секрети монгольських перемог?
Висновок: на відміну від русичів, монголи мали єдине військо, єдиного правителя, сувору дисципліну, досвід воєнних дій, жорстоке ставлення до завойованих народів.
Вчитель. Які ж нещастя приніс Батий на руські землі- про це наша наступна розповідь.
3. Вторгнення Батия на українські землі
А) Вчитель. . На які ж землі Русі були спрямовані перші удари Батиєвого війська? .Про це ви дізнаєтеся опрацювавши п. 3 параграфа15. слайд 15
Робота з підручником- «5 хвилин мовчання»-ст. 136- запис у таблицю та зошит
1239- зруйнування Переяслава та Чернігова,
Вчитель. Не забудьте все це позначити на контурній карті, слайд 16
Б)Оборона Києва фільм
Вчитель. У 1240 р. Батиєва навала докотилася до Галицько-Волинського князівства, яке щойно було об’єднано під владою Данила Романовича (Галицького). Саме перед монгольським наступом до володінь Данила було приєднано Київ, управління яким було доручено тисяцькому Дмитру, талановитому і хороброму воєначальнику.
Вашій увазі- фільм про ці події. Будьте уважні, передивляючись його. Не забудьте зробити помітки у таблицю.
Із Повісті «Минулих літ» про оборону Києва Ніч на 6.XII 1240 слайд 17
І поставив Батий пороки під город коло воріт Лядських,— бо тут підступили були дебрі,— і пороки безперестану били день і ніч. Вибили вони стіни, і вийшли городяни на розбиті стіни, і було тут видіти, як ламалися списи і розколювалися щити, [а] стріли затьмарили світ переможеним, і Дмитро поранений був. Вийшли татари на стіни і сиділи [там] того дня й ночі, а городяни зробили ще друге укріплення навколо [церкви] святої Богородиці [Десятинної].
Ранок 6.XII 1240
А назавтра прийшли [татари] на них, і була битва межи ними велика. Люди тим часом вибігли і на церкву, і на склепіння церковне з пожитками своїми, од тягаря повалилися з ними стіни церковні, і так укріплення було взяте [татарськими] воями. Дмитра ж вивели [доБатия], пораненого, але вони не вбили його через мужність його.
Із записів італійського мандрівника Плано де Карпіні про відвідання Києва в 1246 р.
«. Обложили Київ, який був столицею Русі, і після тривалої облоги вони взяли його, повбивавши жителів міста. Коли ми їхали через їхню землю, ми знаходили незліченні голови і кістки мертвих людей, які лежали на полі, бо місто це було досить великим і дуже багатолюдним; а тепер воно зведено майже нанівець, ледве існує там 200 будинків, а людей там тримають вони в найтяжчому рабстві». (До навали місто мало 9 тис. дворів, і мешкало в ньому 50 тис. осіб).
Вчитель. Як оборонялися кияни? Мужньо
Чому ж монголи їх здолали? Як повелися з жителями? Куди спрямував Батий свої війська далі?
В).Історик. Здобуття Києва відкрило Батию шлях на Захід. Подолавши опір на лінії укріплень уздовж річок Верхній Тетерів, Горинь, Случ, на початку 1241 р. монголи вдерлися на Волинь, прямуючи до Володимира-Волинського. Несподівано для себе монголи зіткнулися із сильним опором міст-замків Данилів і Кременець. Зрозумівши, що облога затягнеться надовго, а приступ принесе великі втрати, Батий змінив тактику. Відступивши від неприступних замків, він розділив свою армію на декілька сильних загонів, які розійшлися по землях Галичини й Волині, нищачи все на своєму шляху. Основними силами Батий узяв в облогу Володимир-Волинський. Боротьба за місто була кривавою — воно боронилося до останнього. Останніми центрами опору стали муровані церкви, які після відходу ворога залишилися заповненими трупами, про що свідчать дані археологічних досліджень. Так само завзято захищалися й інші міста князівства . Лише новозбудований і сильно укріплений Холм та гірські фортеці відбили напади ворогів.
Тим часом як монголи знищували землі Галицько-Волинського князівства, князь Данило Галицький безуспішно намагався схилити до спільної боротьби проти монголів правителів Угорщини та Польщі. Останні сподівалися, що навала їх обмине, однак монголи, здолавши карпатські перевали, уступили в межі Угорщини і Польщі, де продовжили свій похід до Адріатичного моря, завдавши угорцям і полякам нищівної поразки. ..
Вчитель. У 1242 р. монголи повернулися в Причорноморські та Прикаспійські степи. Приводом до повернення стала смерть великого монгольського хана Угедея, проте причини були набагато серйознішими: Батий не мав достатніх сил, щоб тримати в покорі всі завойовані народи Східної та Центральної Європи. Русь і народи Центральної Європи своїм героїчним опором урятували Західну Європу від монгольської навали.
V.Узагальнення вивченого.
1.Вчитель. Підсумуємо ваші знання на даному етапі. .Для цього проведемо інтерактивну гру «Знайди помилку». На партах у кожної групи є салатного кольору листочок, -де записане речення з помилкою. Щоб
її знайти- вам 2 хвилини. Результати представте капітани.
1.Русичі разом з половцями, 1223, битва на річці Калка, поразка русько-половецького війська., Чингісхан
2.1240 , оборона Києва, тисяцький Дмитро, Лядські ворота, Десятинна церква, хан Батий
3.1239, зруйнування Переяслава та Чернігова, хан Батий,
4.1241р., основними силами Чингісхан взяв у облогу Володимир - Волинський, Холм та гірські фортеці відбили напад ворогів,
Молодці.
2. Самоперевірка таблиці .
Дата
|
Подія
|
1223 р.
|
Битва на річці Калці, у якій русько-половецькі дружини зазнали нищівної поразки
|
1239 р.
|
захоплення Переяслава, Чернігова
|
1240 р.
|
Похід Батия на Київ |
1241 р.
|
Похід монголів на Західну Русь (зруйновані міста Київського і Галицько-Волинського князівства); |
Хто справився ? Оцініть себе. слайд 18
Вчитель. Переходимо до останнього пункту нашого плану
4. Утворення Золотої Орди
Історик, У Причорноморських та Прикаспійських степах монголи заснували свою державу Золота Орда. ЇЇ столицею стало місто Сарай .Під владу Золотої Орди потрапило багато народів у тому числі і українські землі Київщини, Чернігово-Сіверщини, Переяславщини .Монголи установили на північно-східних землях важке і принизливе ординське панування- монгольське іго. слайд 19
Вони вимагали, щоб народи «давали їм десяту частину від усього — як від людей, так і від майна».
Крім того, монголи збирали плужне (податок із плуга), мито, подвірне (податок із двору), корм (перевезення й утримання ханських послів). Для визначення розмірів надходжень від податків і поборів на підкорених землях монголи здійснювали переписи населення і майна. Перший такий перепис відбувся в Південній Русі на зламі 1245—1246 рр. Збирали данину золотоординські урядники- баскаки.
слайд 20
Вчитель. Зараз на декілька хвилин перенесемось у той далекий грізний час.
(Інсценізація)
Вчитель. Ось так було майже у кожному селі. На землях, де монголи зберегли княжу владу, сам князь повинен був збирати данину і відправляти її в Орду. Також князь мав отримувати ярлик — дозвіл на княжіння у своїх володіннях. Ось як про це говориться у літописі:
«Вони (золотоординці) ні з ким не укладали мир, окрім тих, що підкорялися їм, бо... мають від Чингісхана наказ підпорядкувати собі всі народи... І ось, що вони від них вимагають: ходити з ними, коли їм заманеться, на війну і давати десятину з усього - як з людей, так і з речей... Чоловіків, що не мають дружин, забирали з собою, так само чинили з жінками, у яких не було законних мужів... Іншим же, за ординськими звичаями, переписавши їх, наказували, щоб кожен, як малий, так і дорослий, навіть одноденне немовля, бідне й багате, платили данину... Хто не заплатить данину, залишається у рабстві...»
Вчитель. Такою була ця держава. Що ж принесла вони руським землям? Гра « Віднови інформацію» слайд 21
По (грабування)
Руй(нування)
За(непад)
Зне(люднення)
Спус(тошення)
Перевірка
Вчитель. Підсумуємо і цей етап нашої роботи. Голубого кольору листочок- . Розташуйте події в хронологічній послідовності.У кожної групи є подія того далекого часу.
а) Розорення монголами Переяславської та Чернігівської земель;
б) заснування Золотої Орди;
в) вторгнення монголів у Галицько-Волинську землю;
г) битва на р. Калка;
д) розорення монголами Києва.
Відповідь: г — а — д — в — б.
Підсумуємо і оцінки . Капітани, вам слово. Картку здайте
VI. Підсумок уроку.
Вчитель.» Мікрофон» Чи можна було уникнути монгольських завоювань?
(Якби була єдність у землі Руській, походи монголів були не кожного року, можна було б підготуватися,довгий час не було іноземної загрози, що приспало пильність князів руських.)
Не можна протистояти такій добре організованй та добре навченій силі.
Сильні полководці.
Учитель. Закінчити урок хотілося б словами Ярослава Мудрого: «Майте любов між собою... І якщо будете жити в любові між собою, Бог буде у вас і підкорить вам ворогів. І будете мирно жити. Якщо ж будете в ненависті жити, у сварках і незгодах, то загинете самі і загубите землю батьків своїх і дідів своїх, які здобули її трудом своїм великим…».
Оцінювання
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати тему: монгольська навала на українські землі;
«Монголо-татарська навала на українські землі» записати у довідник нові слова, дати.
Літописець. За свідченнями європейського хроніста – мандрівника Плано Карпіні,
« Великий Монгол мав намір підкорити собі всю землю й не мати миру з жодним народом, якщо він не підкориться. Монголи вдень і вночі радяться, як би прийти й захопити королівство християн. Тому що в них є намір іти на завоювання Риму й подальшого світу».
Перський історик. «для завоювань потрібне було військо - сильне, мобільне, витривале. Чингісхан запровадив у війську сувору дисципліну: якщо в бою хтось із десятка побіжить від ворога, то страчували весь десяток; якщо з сотні побіжить десяток - страчували всю сотню. Якщо з тисячі побіжить сотня, страчували тисячу. У них мужність лева, терпіння собаки, передбачливість журавля, хитрість лисиці, далекоглядність ворона, хижість вовка, бойовий запал півня, турбота про ближніх курки, чутливість кішки, а в нападі - буйність вепра. І ось таке військо Чингісхан спрямував на Китай, Корею, Іран, держави Середньої Азії, де були високорозвинені торгівля, ремесла, сільське господарство, але на той час вони потерпали від роздробленості і ворогували між собою. Монголи квітучі міста зрівнювали із землею, жителів винищували.»
Із Повісті «Минулих літ» про оборону Києва І поставив Батий пороки під город коло воріт Лядських,— бо тут підступили були дебрі,— і пороки безперестану били день і ніч. Вибили вони стіни, і вийшли городяни на розбиті стіни, і було тут видіти, як ламалися списи і розколювалися щити, [а] стріли затьмарили світ переможеним, і Дмитро поранений був. Вийшли татари на стіни і сиділи [там] того дня й ночі, а городяни зробили ще друге укріплення навколо [церкви] святої Богородиці [Десятинної].
Ранок 6.XII 1240
А назавтра прийшли [татари] на них, і була битва межи ними велика. Люди тим часом вибігли і на церкву, і на склепіння церковне з пожитками своїми, од тягаря повалилися з ними стіни церковні, і так укріплення було взяте [татарськими] воями. Дмитра ж вивели [доБатия], пораненого, але вони не вбили його через мужність його.
Із записів італійського мандрівника Плано де Карпіні про відвідання Києва в 1246 р.
«. Обложили Київ, який був столицею Русі, і після тривалої облоги вони взяли його, повбивавши жителів міста. Коли ми їхали через їхню землю, ми знаходили незліченні голови і кістки мертвих людей, які лежали на полі, бо місто це було досить великим і дуже багатолюдним; а тепер воно зведено майже нанівець, ледве існує там 200 будинків, а людей там тримають вони в найтяжчому рабстві».
«Вони (золотоординці) ні з ким не укладали мир, окрім тих, що підкорялися їм, бо... мають від Чингісхана наказ підпорядкувати собі всі народи... І ось, що вони від них вимагають: ходити з ними, коли їм заманеться, на війну і давати десятину з усього - як з людей, так і з речей... Чоловіків, що не мають дружин, забирали з собою, так само чинили з жінками, у яких не було законних мужів... Іншим же, за ординськими звичаями, переписавши їх, наказували, щоб кожен, як малий, так і дорослий, навіть одноденне немовля, бідне й багате, платили данину... Хто не заплатить данину, залишається у рабстві...»
Прізвище
Картка оцінювання
1.Самооцінка-
2.Оцінка вчителя
3.Оцінка капітана групи
Прізвище
Картка оцінювання
1.Самооцінка-
2.Оцінка вчителя
3.Оцінка капітана групи
Прізвище
Картка оцінювання
1.Самооцінка-
2.Оцінка вчителя
3.Оцінка капітана групи
Прізвище
Картка оцінювання
1.Самооцінка-
2.Оцінка вчителя
3.Оцінка капітана групи
Прізвище
Картка оцінювання
1.Самооцінка-
2.Оцінка вчителя
3.Оцінка капітана групи
Прізвище
Картка оцінювання
1.Самооцінка-
2.Оцінка вчителя
3.Оцінка капітана групи
Прізвище
Картка оцінювання
1.Самооцінка-
2.Оцінка вчителя
3.Оцінка капітана групи
Прізвище
Картка оцінювання
1.Самооцінка-
2.Оцінка вчителя
3.Оцінка капітана групи
Прізвище
Картка оцінювання
1.Самооцінка-
2.Оцінка вчителя
3.Оцінка капітана групи
Прізвище
Картка оцінювання
1.Самооцінка-
2.Оцінка вчителя
3.Оцінка капітана групи
Прізвище
Картка оцінювання
1.Самооцінка-
2.Оцінка вчителя
3.Оцінка капітана групи
Прізвище
Картка оцінювання
1.Самооцінка-
2.Оцінка вчителя
3.Оцінка капітана груп
У 1240 р. Батиєва навала докотилася до Галицько-Волинського князівства, яке щойно було об’єднано під владою Данила Романовича (Галицького). Саме перед монгольським наступом до володінь Данила було приєднано Київ, управління яким було доручено тисяцькому Дмитру, талановитому і хороброму воєначальнику.
Зараз ми переглянемо - фільм про ці події. Будьте уважні, дивіться уважно, робіть записи та позначки на карті.
Із Повісті «Минулих літ» про оборону Києва Ніч на 6.XII 1240 слайд 17
І поставив Батий пороки під город коло воріт Лядських,— бо тут підступили були дебрі,— і пороки безперестану били день і ніч. Вибили вони стіни, і вийшли городяни на розбиті стіни, і було тут видіти, як ламалися списи і розколювалися щити, [а] стріли затьмарили світ переможеним, і Дмитро поранений був. Вийшли татари на стіни і сиділи [там] того дня й ночі, а городяни зробили ще друге укріплення навколо [церкви] святої Богородиці [Десятинної].
Ранок 6.XII 1240
А назавтра прийшли [татари] на них, і була битва межи ними велика. Люди тим часом вибігли і на церкву, і на склепіння церковне з пожитками своїми, од тягаря повалилися з ними стіни церковні, і так укріплення було взяте [татарськими] воями. Дмитра ж вивели [доБатия], пораненого, але вони не вбили його через мужність його.
Із записів італійського мандрівника Плано де Карпіні про відвідання Києва в 1246 р.
«. Обложили Київ, який був столицею Русі, і після тривалої облоги вони взяли його, повбивавши жителів міста. Коли ми їхали через їхню землю, ми знаходили незліченні голови і кістки мертвих людей, які лежали на полі, бо місто це було досить великим і дуже багатолюдним; а тепер воно зведено майже нанівець, ледве існує там 200 будинків, а людей там тримають вони в найтяжчому рабстві». (До навали місто мало 9 тис. дворів, і мешкало в ньому 50 тис. осіб).
Вчитель. Як оборонялися кияни? Мужньо Чому ж монголи їх здолали? Їх було значно більше, ніж киян, та й облога тривала занадто довго.
Переходимо до останнього пункту нашого плану Утворення Золотої Орди
Історик, У Причорноморських та Прикаспійських степах монголи заснували свою державу Золота Орда. ЇЇ столицею стало місто Сарай .Під владу Золотої Орди потрапило багато народів у тому числі і українські землі Київщини, Чернігово-Сіверщини, Переяславщини .Монголи установили на північно-східних землях важке і принизливе ординське панування- монгольське іго. слайд 19
Вони вимагали, щоб народи «давали їм десяту частину від усього — як від людей, так і від майна».
Крім того, монголи збирали плужне (податок із плуга), мито, подвірне (податок із двору), корм (перевезення й утримання ханських послів). Для визначення розмірів надходжень від податків і поборів на підкорених землях монголи здійснювали переписи населення і майна. Перший такий перепис відбувся в Південній Русі на зламі 1245—1246 рр. Збирали данину золотоординські урядники- баскаки.
слайд 20
Вчитель. Зараз на декілька хвилин перенесемось у той далекий грізний час.
(Інсценізація)
Вчитель. Ось так було майже у кожному селі. На землях, де монголи зберегли княжу владу, сам князь повинен був збирати данину і відправляти її в Орду. Також князь мав отримувати ярлик — дозвіл на княжіння у своїх володіннях. Ось як про це говориться у літописі:
«Вони (золотоординці) ні з ким не укладали мир, окрім тих, що підкорялися їм, бо... мають від Чингісхана наказ підпорядкувати собі всі народи... І ось, що вони від них вимагають: ходити з ними, коли їм заманеться, на війну і давати десятину з усього - як з людей, так і з речей... Чоловіків, що не мають дружин, забирали з собою, так само чинили з жінками, у яких не було законних мужів... Іншим же, за ординськими звичаями, переписавши їх, наказували, щоб кожен, як малий, так і дорослий, навіть одноденне немовля, бідне й багате, платили данину... Хто не заплатить данину, залишається у рабстві...»
Вчитель. Такою була ця держава. Що ж принесла вони руським землям? Гра « Віднови інформацію» слайд 21
По (грабування)
Руй(нування)
За(непад)
Зне(люднення)
Спус(тошення)
Перевірка
Вчитель. Підсумуємо і цей етап нашої роботи...У кожної групи є подія того далекого часу.-на голубому листочку. Розташуйте події в хронологічній послідовності
а) Розорення монголами Переяславської та Чернігівської земель;
б) заснування Золотої Орди;
в) вторгнення монголів у Галицько-Волинську землю;
г) битва на р. Калка;
д) розорення монголами Києва.
Відповідь: г — а — д — в — б.
Підсумуємо і оцінки . Капітани, вам слово. Картку і контурну карту здайте.
Вчитель.» Мікрофон» Чи можна було уникнути монгольських завоювань?
(Якби була єдність у землі Руській, походи монголів були не кожного року, можна було б підготуватися,довгий час не було іноземної загрози, що приспало пильність князів руських.) Не можна протистояти такій добре організованй та добре навченій силі. Сильні полководці.
Учитель. Закінчити урок хотілося б словами Ярослава Мудрого: «Майте любов
між собою... І якщо будете жити в любові між собою, Бог буде у вас і підкорить вам ворогів. І будете мирно жити. Якщо ж будете в ненависті жити, у сварках і незгодах сварячись, то загинете самі і загубите землю батьків своїх і дідів своїх, які здобули її трудом своїм великим…».
Домашнє завдання.
Опрацювати тему: монгольська навала на українські землі;пар.15
записати у довідник нові слова, дати.