Метою уроку є охарактеризувати внутрішнє та зовнішньополітичне становище
Галицько-Волинської держави за князя Данила (Романовича)
Галицького, розкривши основні напрямки його внутрішньої та
зовнішньої політики; навчити учнів аналізувати історичні факти та
події, давати стислу характеристику історичним діячам, розкривати
їхнє місце в історичному процесі, використовуючи джерела
інформації; сприяти національно-патріотичному вихованню учнів.
Тема. Галицько-Волинська держава за князя Данила Галицького
Мета: характеризувати внутрішнє та зовнішньополітичне становище
Галицько-Волинської держави за князя Данила (Романовича)
Галицького, розкривши основні напрямки його внутрішньої та
зовнішньої політики; навчити учнів аналізувати історичні факти та
події, давати стислу характеристику історичним діячам, розкривати
їхнє місце в історичному процесі, використовуючи джерела
інформації; сприяти національно-патріотичному вихованню учнів.
Удосконалювати вміння:
Основні знання:
Основні поняття: Галицько-Волинська держава, баскак, ярлик.
Дати:
1201-1264 рр. – хронологічні межі правління Данила Галицького;
17 серпня 1245 р. –перемога Данила під Ярославом;
1253 р. – коронація Данила;
1256 р. – перша письмова згадка про м.Львів;
1264 р. – смерть Данила;
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
Називати:
- Пояснювати поняття «Королівство Руське».
- Показувати на карті територію галицько-Волинської держави у час володарювання Данила та її адміністративні центри.
- Розкривати причини та значення коронації Данила.
- Характеризувати основні напрямки внутрішньої та зовнішньої політики Данила Галицького.
- Характеризувати Данила як особу і державного діяча.
- Визначати хронологічну послідовність подій історії Галицько-Волинської держави.
Обладнання:
Підручник. Історія Підручник . Історія України. 7 кл., В.А.Смолій, В.С.Степанков,К., «Генеза», 2007
Карта «Галицько-Волинська держава», атлас.
Картки з джерелами інформації.
Портрет Данила Галицького.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Структура уроку.
І.Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація знань учнів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІУ. Вивчення нового матеріалу.
1.Данило-васал Батия.
2.Внутрішня і зовнішня політика Данила Галицького.
3.Коронація Данила Галицького.
У. Узагальнення та систематизація знань учнів.
УІ. Підсумок уроку.
УІІ. Завдання додому.
ХІД УРОКУ
Актуалізація знань учнів.
Бесіда за питаннями:
Передумови утворення Галицько-Волинської держави
1.Вигідне географічне розташування (важко доступність для кочовиків, віддаленість від Києва, розташування на перехресті торгівельних шляхів) |
Необхідність об'єднання для спільної боротьби проти Польщі та Угорщини |
Величезні родовища солі, які сприяли економічному піднесенню князівств |
Енергійна об'єднавча політика волинського князя Романа Мстиславича |
Завдання:
2)Хто переміг у цій битві?
3)Визначте причини поразки військових дружин руських князів та їхніх союзників.
4)Поміркуйте і зробіть припущення, чи могли описані вище події розгортатися інакше? Чому?
5)Хто є винуватцем поразки руських дружин? Якою є ваша думка щодо цього питання?
Опрацювавши історичні джерела, учні заповнюють схему:
Битва на річці Калка
__________ р.
Учасники |
Учасники |
|
|
Результат |
|
Слухаючи дискусію, заповнити таблицю:
Суть монголо-татарського іга |
Особливості монголо-татарського іга на Русі |
Економічна: система податей та повинностей-данина, мито,плужне,підводне та ін. |
1.Руські землі не увійшли безпосередньо до складу Золотої Орди. |
Політична:затвердження Ордою князів на престолах та видавання нею ярликів на управління землями |
2.На території Русі не було створено постійно діючого адміністративного апарату завойовників. |
Військова:обов'язок руських князівств брати участь у воєнних походах монголо-татар |
3.Толерантне ставлення золото ординців до християнства та православного духовенства. |
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Створена Романом Мстиславичем Галицько-Волинська держава розпалася після його смерті. Почалася міжусобна боротьба бояр і князів. У 1238 році Данило, син Романа Мстиславича, утвердився на галицькому престолі. Яку роль він відіграв у процесі становлення галицько-Волинської держави? Які причини занепаду держави після смерті Данила Галицького? Про це ми дізнаємось сьогодні на уроці.
Вивчення нового матеріалу.
Вивчення нового матеріалу починається з прослуховування повідомлення учня про князювання Данила Галицького.
Завдання для учнів:
Слухаючи розповідь, записати у зошити корисні справи, які князь Данило зробив для зміцнення своєї держави?
ЗАХОДИ ЩОДО ЗМІЦНЕННЯ ДЕРЖАВИ. КОРОНАЦІЯ ДАНИЛА
- прагнув замиритися із сусідніми державами, плекаючи надії отримати від них допомогу. Насамперед він порозумівся з угорським королем;
- шукав спосіб заручитися підтримкою польських князів і хрестоносців Тевтонського ордену.
Вступив у переговори з напою римським Інокентієм IV, котрий хотів шляхом об'єднання (унії) прилучити Руську церкву до Риму (в 1054 р. Вселенська Церква розкололася на Східну й Західну, православну й католицьку ). Однак папу насамперед цікавило питання церковної унії, а князя - організація хрестового походу західних держав проти Орди.
- Данило вирішив заснувати Галицьку православну митрополію.
- Він також спробував порозумітися з північними князівствами, зокрема Володимирським і Тверським.
- Відбудовувалися розорені міста, споруджувалися кам'яні фортеці. Особливо швидко розвивався Холм, куди запрошувалися переселенці з різних країв і країн. Укріплювалися Володимирський і Кременецький замки. Розпочалося будівництво Львова, названого на честь сина Данила, Лева, котрий, вочевидь, безпосередньо керував будівельними роботами. Уперше місто Лева згадується під 1256 р.
- Відбуваються зміни у військовій справі: уперше важкоозброєні кіннотники (оружники) одягнули поширений в Європі рицарський обладунок, виокремлюються підрозділи кіннотників, озброєних луками (стрільці).
- Було поновлено переговори з Папою римським. Коли той у 1253 р. прислав корону, Данило вирішив коронуватися. Ця видатна подія трапилася в грудні у м. Дорогочині. Данило отримав від посланця папи королівські регалії -вінець, скіпетр і корону й титул короля Русі. Коронація Данила сприяла визнанню Руської держави як рівної коронованими володарями Європи.
- Політика Данила та його коронація створювали умови для перетворення королівства на політичне ядро об'єднання руських земель у межах єдиної держави.
Данило – васал Батия.
Князь Данило Романович у ставці татарського хана Батия
Минув майже місяць, як князь Данило прибув до Золотої Орди. Згодився відвідати хана Батия, щоб мати хоч і гіркий, але мир. Данило ввійшов до Батия, поклонився за тамтешнім звичаєм.
— Випий, князю, нашого пиття,— простягнув хан повну
чашу кумису.
Данило знав, що випити кумис із ханських рук — велика честь. Та знав і те, що негоже русичам пити кобиляче молоко, Недарма називають його чорним: хто вип'є кумис, той визнає перед світом свою підлеглість. Замислився на мить Данило, та знав, що іншого способу зберегти рідну землю від спустошливих набігів степовиків немає, тому сказав твердо:
— Досі я не пив. А нині ти велиш — я п'ю.
Випивши чашу, поклонився князь, як велів татарський звичай. О, лихіша від лиха честь татарська! І все-таки краще данина, німе загибель.
Завдання:
1.Дайте оцінку вчинку Данила. Чи є підстави вважати поїздку Данила до Золотої Орди успішною? Якщо так, то чому?
2. Чому «честь татарська» була для князя «тихіша від лиха»?
«Літопис Руський» про боротьбу Данила з татарами
Данило ж і Василько все одно збиралися вдвох, маючи намір битися з татарами.
У рік 6769 [1261]. Настала тиша по всій землі, то в ті дні весілля було у Василька-князя у Володимирі-городі. Став він оддавати дочку свою Ольгу за Андрія-князя Всеволодовича до Чернігова, і був тоді [тут] брат Васильків Данило-князь з обома синами своїми, і зі Львом і з Шварном, і інших князів багато, і бояр багато.
І коли була ж веселість немала у Володимирі-городі, то прийшла тоді вість Данилові-князю і Василькові, що Бурундай іде, окаянний, проклятий, і опечалилися цим обидва брати вельми. Він бо прислав був [посла], так кажучи: «Якщо ви есте мої спільники — зустріньте мене. А хто не зустріне мене — той ворог мені».
І поїхав Василько-князь зі Львом і з владикою назустріч Бурундаєві, узявши дари многі і пиття, і зустрів його коло [города] Шумська. І прийшов Василько зі Львом і з владикою перед нього з дарами, а він великий гнів положив на Василька-князя і на Льва, а владика стояв у страху великому. А потім сказав Бурундай Василькові:
«Якщо ви єсте мої спільники — розмечіте ж городи свої всі».
[1] Лев розкидав [городи] Данилів і Стіжок, а звідти пославши [воїв], Львів розметав. Василько ж, пославши [воїв], Крем'янець розметав і Луцьк.
Бурундай же став мовити про Володимир: «Васильку! Розмечи город!» І князь Василько почав думати в собі про город, тому що не можна було розкидати його скоро через [його] величину. [І] повелів він запалити його, і так за ніч він згорів увесь».
Завдання:
1.Чим закінчилася боротьба Данила Галицького з татарами? І Чому?
2.Чому Данилові Галицькому не вдалося вигнати ординців з руської землі?
Внутрішня і зовнішня політика Данила Галицького.
Група працює зі змістом підручника і історичними джерела, та заповнює таблицю «Внутрішня і зовнішня політика князя Данила Галицького», після чого відповідає на запитання.
Політика |
Основні заходи |
Результати та наслідки |
Внутрішня |
|
|
Зовнішня |
|
|
«Літопис Руський» про боротьбу Данила із зовнішніми ворогами
...Данило здійняв війну проти татар. Порадившись із братом [Васильком] і сином [Львом], послав він [воєводу] Діонісія Павловича [і] взяв [город] Межибоже. А потім Данилові таки люди і Василькові пустошили Волохів, а Львові — Побожжя і людей татарських. Коли ж настала весна, послав [Данило] сина свого Шварна на Городок, і на Сімоць, і на всі [тамтешні] городи. І взяв він Городок, і Сімоць, і всі городи, що піддались татарам, Городеськ і [городи] по [ріці] Тетереву до Жедечева. Але воз-вягляни обманули Шварна: узявши тивуна [його], вони не дали йому тивунити, і Шварно прийшов [назад], узявши городи всі. А вслід за ним прийшли білобережці, і чернятинці, і всі болохівці [із покорою] до Данила.
Литва тим часом... пустошила [землю Данилову], бо держали вони гнів [на нього]. Отож, поїхавши, пустошили вони довкола Луцька, а [цього] Данило не відав, ні Василько. Тоді князі, що служили в Данила, і Василькові люди — [тисяцький] Юрій [Домажгірич], Олекса [Орішок] двірський та інші — поїхали на них. Але коли вони їхали на них, то ті примчали насупротив до притоки, і кінники зітнулися. [Литовці] не видержали і повернули навтікача, а вони, рубаючи їх і колячи, увігнали їх в озеро. Десять мужів хапалися за одного коня, думаючи, що «кінь винесе нас», і при цім тонули, бо ангел їх топив, посланий богом. І натонуло в озеро трупів, і щитів, і шоломів, так що місцеві жителі велику користь мали, виволікаючи їх. Велика ж проти Литви була січа. Побідники славили бога і святую владичицю богородицю, і послали вони здобич Данилові й Василькові, і обрадувалися Данило й Василько божій помочі, що [була] проти поганих...
1.На основі документа визначте, із якими зовнішніми ворогами довелося воювати Данилові Романовичу? Чому?
Коронація Данила Галицького.
Прочитайте текст і виконайте завдання.
У 1253 р. Данило Галицький був увінчаний королівською короною, яку отримав від Папи Інокентія IV. Місцем коронації князь обрав Дорого-чин. Дослідник Антін Лотоцький так описав цю подію: «Коронація відбулася в дорогочинській церкві дуже велично. Насамперед, мав промову легат Пізо. У своїй промові висловив він радість, що такий могутній, розумний і лицарський володар, як князь Данило, з'єднується зі святою римською церквою, і передав папське благословення володареві, його сім'ї й усьому народові. ...На другий день відбулася коронаційна урочистість. Була Служба Божа, князь Данило причащався. Потім митрополит мав проповідь. Говорив він про велике значення з'єднання української церкви з римською і про значення коронації князя Данила на короля Галицько-Волинської держави. Князь Данило став перед царськими воротами навколішки, і легат Пізо вложив йому королівську корону на голову».
Узагальнення та систематизація знань.
Завдання: Яку роль відіграв Данило Галицький в історії Галицько-Волинської держави?
Учні об'єднуються в 5 груп . Відбувається обговорення.
Підведення підсумків. (Метод «Синтез думок»).
Підсумок уроку.
Застосовується метод «Мікрофон».
Домашнє завдання.
Опрацювати текст підручника – параграф 22, 23(п.1).
Скласти історичний портрет Данила Галицького.
1