Метою уроку є охарактеризувати соціально-економічне та політичне становище Галицько-Волинської держави за наступників Данила Галицького; розвивати в учнів уміння працювати з картою, джерелами інформації, визначати хронологічну послідовність подій історії Галицько-Волинської держави; виховуватив учнів патріотичні почуття на прикладах героїчних сторінок історії Галицько-Волинської держави.
Тема. Королівство Руське у першій половині ХІУ ст. за наступників Данила Галицького
Мета: характеризувати соціально-економічне та політичне становище Галицько-Волинської держави за наступників Данила Галицького; розвивати в учнів уміння працювати з картою, джерелами інформації, визначати хронологічну послідовність подій історії Галицько-Волинської держави; виховувати в учнів патріотичні почуття на прикладах героїчних сторінок історії Галицько-Волинської держави.
Удосконалювати вміння:
Основні знання:
Основні дати:
1270-1301 – володарювання Лева Даниловича;
1303 р. – утворення Галицької митрополії;
1323 р. – династія Романовичів припинила своє існування;
1349 р. – польський король Казимир ІІІ заволодів Галичиною;
1387 р. – припинення існування Галицько-Волинської держави.
Очікувані результати:
Після уроку учні зможуть:
- основні дати;
- державно-політичні здобутки галицько-волинських князів ХІІІ-ХІУ ст.;
- заходи,до яких вдалися наступники Данила, щоб втримати могутність Галицько-Волинської держави;
- факти, що свідчать про занепад князівства після смерті Юрія І.
Обладнання:
Підручник. Історія Підручник . Історія України. 7 кл., В.А.Смолій, В.С.Степанков,К., «Генеза», 2007
Карта «Галицько-Волинська держава», атлас.
Портрети Юрія І, Любарта.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Структура уроку .
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
ІУ. Вивчення нового матеріалу.
У. Узагальнення та систематизація знань учнів.
УІ. Домашнє завдання.
ХІД УРОКУ
Актуалізація опорних знань учнів.
Метод «уявний мікрофон».
Учні , передаючи один одному «мікрофон», дають відповідь на питання: Які події історії Галицько-Волинської держави в першій половині і середині ХІІІ ст. вам найбільше запам'яталися? І чому?
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні на уроці ми з'ясуємо хто успадкував владу після смерті Данила Галицького і який внесок зробили його нащадки в розвиток держави.
Вивчення нового матеріалу.
Завдання.
Визначіть, в якому становищі опинилася Галицько-Волинська держава після смерті Данила Галицького? )Метод «Мозковий штурм»).
Учні об'єднуються в 2 групи. Опрацьовують матеріал підручника і історичні джерела і виконують завдання до них.
Юрій І Львович був сином галицько-волинського князя Лева Даниловича та Констанци, дочки угорського короля Бели IV. У 1269—1301 рр. правив на Холмщині, був князем белзьким. У 1282 р. одружився з дочкою тверського князя Ярослава Ярославича. У 1287 р. одружився вдруге з дочкою куявського князя (Польща) Казимира Конрадовича. Після смерті батька об'єднав усі землі Галицько-Волинської держави під своєю владою. Переніс столицю до Володимира-Волинського. Наслідуючи свого діда Данила, мав титул «короля Русі».
Уривок з поеми «Княжа Україна» О.Олеся
Після Льва закняжив Юрій, Землі Галицьку й Волинську
Внук Данила-короля. В одно ціле Юрій злив
І за його панування І корону королівську
Розгорнулася земля. Діда славного носив.
За Карпатами забрав він Мудрі теж сини у його,
Мукачів та Ужгород. І відважні, як орли,
Знов зміцнилася держава, Та в боях в степах татарських
Знов на ноги став народ. Лев з Андрієм полягли.
Останньому галицько-волинському володарю поет дорікає:
Ой ти, князю Тройденович, Та обман завжди помститься,
Діло ти зробив негоже,— За вину іде покута:
Хоч прийняв ти нашу віру, 3 рук бояр тобі дісталась
Та народ манив, небоже. У вино отрута!
Ю. Шкрумеляк про князя Юрія
А за тебе, мудрий князю, Для земель своїх господар.
Люд спокоєм проживає. Доброї опікун слави.
Твою силу, твою мудрість Щедрий ти для духовенства,
Ворог навіть поважає. Знав його вагу велику:
Ти король і князь великий, Першого настановляєш
Для людей своїх ласкавий, Українського владику...
1-ша група заповнює таблицю «Галицько-Волинське князівство за наступників Данила Галицького».
Ім'я князя |
Роки правління |
Внутрішня і зовнішня політика |
|
|
|
2-га група заповнює таблицю «Здобутки та прорахунки політики останніх галицько-волинських правителів».
Здобутки |
Прорахунки |
|
|
Завдання. Покажіть на карті землі, що входили до Галицько-Волинської держави за Юрія І.
3-та група. Королівство Руське за наступників Данила.
Група працює з матеріалом підручника та складає схему, після чого дає відповіді на запитання.
Наступники князя Данила Галицького
|
|||
Брат Василько (Володимир) |
Син Лев (Галич) |
Син Шварно (Холм) |
Син Мстислав (Луцьк) |
1.Позначте характерні риси правління наступників Данила Галицького. Чи згодні ви з думкою, що саме за їх правління розпочався поступовий занепад Галицько-Волинської держави?
2. Боротьба іноземних держав за землі Галицько-Волинської держави. Волинь за правління Любарта.
Розповідь учителя.
Опрацювання історичних джерел.
Уривок із народної пісні про князя Любарта .
Ти Волинь і гордий Галич Але горе! Сил у тебе
Від чужих обороняв, На врага уже нема,
Хоч ти литвин, але близький Через те під чужу владу
За пролиту кров нам став. Впала рідная земля.
Завдання:
Автори «Історії України для дітей шкільного віку» таким чином характеризують становище в галицько-волинських землях у 40—80-х рр. XIV ст.: «Польські королі налякалися, що Литва разом з українськими землями зросте в таку силу, що зможе завоювати й Польщу. Боялися також, що князь Любарт прилучить Галичину і Волинь до Литви, і так Литва стане близьким сусідом Польщі. Тому вже перший польський король Воло-дислав думав, як би то Галичину прилучити до Польщі і таким чином ослабити Литву, але це йому не вдалося. Аж його син, король Казимир Великий, раптом у 1349 р. пішов походом на Галичину і здобув Львів, а потім і частину Волині. Відтепер Литва і Польща почали змагатися за українські землі, щоби над ними панувати».
Завдання:
Опрацювавши історичні джерела і прослухавши розповідь вчителя, учні визначають причини занепаду Галицько-Волинської держави і записують в зошити:
Узагальнення та систематизація знань.
Визначте історичне значення Галицько-Волинської держави.(Метод «Синтез думок»).
Орієнтовні відповіді:
Домашнє завдання.
Опрацювати текст підручника - параграф 23.
1