Урок "Мотив жіночої долі у творчості Т. Шевченка. Поеми «Катерина», «Наймичка»

Про матеріал
- допомогти учням усвідомити, чому Т. Шевченко так уболівав за долю жінок, дослідити особливості тематики жіночої долі у творчості Кобзаря в кріпосній Україні; розкрити ідейно-художній зміст поем «Катерина», «Наймичка», охарактеризувати образи головних героїнь творів; - удосконалювати навички виразного читання, аналізу ліро-епічних творів, висловлення власної думки щодо прочитаного; - виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, милосердя, прагнення до дотримання загальноприйнятих моральних норм; - формувати комунікативну та творчу компетентність учнів.
Перегляд файлу

Українська література, 9 клас

Тема : Мотив жіночої долі у творчості Т. Шевченка. Поеми «Катерина»,

            «Наймичка»

Мета:  - допомогти учням усвідомити, чому Т.  Шевченко так уболівав за   долю  жінок, дослідити особливості тематики жіночої долі у творчості Кобзаря в кріпосній Україні; розкрити ідейно-художній зміст поем «Катерина», «Наймичка», охарактеризувати образи головних героїнь творів;

- удосконалювати навички виразного читання, аналізу ліро-епічних                                творів, висловлення власної думки щодо прочитаного;

 - виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, милосердя,   прагнення до дотримання загальноприйнятих моральних норм;

 - формувати комунікативну та творчу компетентність учнів.

Тип уроку:  урок формування знань, умінь і навичок

Форма проведення уроку:  урок-презентація

Обладнання: «Кобзар» Т. Шевченка на кожній парті, виставка творів Т.Г.Шевченка, портрет поета, рушник, учнівський проект «Тема жіночої долі у творчості Тараса Шевченка – художника», електронна презентація уроку

Випереджувальні вправи: прочитання поем «Катерина», «Наймичка», міні-доповідь «Становище жінки в кріпацькій Україні часів Шевченка», учнівський проект «Тема жіночої долі у творчості Тараса Шевченка – художника»

Методи і прийоми: інтерактивні вправи: «Мозковий штурм», «Мозкова атака», «Мікрофон», «Дерево рішень», «Інформативне гроно», робота в групах, виразне читання твору

Очікувані результати:

– учні знатимуть:

  • становище жінки в кріпацькій Україні часів Шевченка;
  •     ідейно-художній зміст поем «Катерина», «Наймичка».

– учні вмітимуть:

  •     порівнювати різні типи втілення теми жіночної долі у творчості поета;
  •     формулювати власні думки щодо прочитаного;
  •     усвідомлювати шанобливе ставлення до жінки в усіх її іпостасях(жінка-мати, жінка-кохана та ін.).

Епіграф: Все упованіє моє

  На тебе, мати, возлагаю,

  Пренепорочная, благая!

    Т. Шевченко

  Нічого кращого немає,

  Як тая мати молодая

  З своїм дитяточком малим.

               Т. Шевченко

 

Література:  Програма для ЗНЗ. Українська література.  5 – 12 класи за заг.  редакцією Р. В. Мовчан. – К.- Ірпінь: Перун, 2005.

 Чупринін О.О. Усі уроки української літератури в 9 класі.    II семестр. - Х.: Вид. група «Основа», 2011.

Паращич В.В. Укр. література. 9 клас.  Плани - конспекти для шкіл з українською мовою навчання. - Х.:  Ранок,  2009.

Кузьменко В.І.Словник літературознавчих термінів. – К.: Український письменник, 1997.

Lib.misto.kiev.ua/UKR/TVIR/SHEVCHENKO/

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. Організація класу

II. Актуалізація опорних знань учнів

1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

  • Установіть відповідність між творами Т. Шевченка та їх героїнями:

      1. «Гайдамаки»                                              а) Цариця

2. «Лілея»                                                       б) Пріся

3. «Великий льох»                                         в) Дівчина – байстря

 4. «Причинна»                                              г) Оксана   

 5. «Сон» ( «Увсякого своя доля»)               д) Русалка

                                                                         е) Катерина

Ключ: 1 - г; 2 - в; 3 - б; 4 - д; 5 – а.

III. Повідомлення теми і мети уроку

IV. Мотивація навчальної діяльності школярів

     1. Визначення очікуваних результатів. Інтерактивна вправа «Мозкова атака

  • Чого ви очікуєте від цього уроку?
  • Які знання ви сподіваєтесь здобути?
  • Які вміння і навички хотіли б удосконалити?

    2. Створення ситуації успіху

    3. Робота з епіграфом

V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

    1. Вступне слово вчителя

 Однією з ценральних тем у творчості Т.Шевченка є трагічна доля жінки в тогочасному феодально-кріпосницькому суспільстві. Саме цій темі поет присвятив цілу низку творів, звертався до неї в усі періоди творчості. Серед них- поеми «Слепая», «Сова», «Наймичка», «Відьма» та інші, повісті російською мовою – «Наймичка», «Капитанша», «Художник», «Музыкант».

   2. Учнівська міні - доповідь на тему «Становище жінки в кріпацькій Україні часів Шевченка»

    3.Теорія літератури

  • Учні згадують визначення терміна «поема».

( Поема - (грецьк. роіеmа — твір) — ліричний, епічний, ліро-епічний твір, переважно віршований, у якому зображені значні події і яскраві характери. Назва "П." загальна, у літературознавстві частіше мовиться про конкретний жанровий різновид П.: ліро-епічну, ліричну, епічну, сатиричну, героїчну, дидактичну, бурлескну, драматичну і т. п. )

    3. Слово вчителя про поему «Катерина»

Для Шевченка доля жінки-кріпачки була не тільки суспільним, але й  особистим, глибоко інтимним горем. Його рідну матір «ще молодую у могилу нужда та праця положила». Подруга його юнацьких літ, Оксана Коваленко, стала жертвою кріпосницького ладу. Рідні сестри поета поневірялись на панщині. Про них завжди турбувався поет,  допомагав їм чим міг.

Серед творів, присвячених показові гіркої жіночої долі, особливе місце посідає «Катерина» Т.Шевченка, присвячена В.А. Жуковському в память 22 квітня 1838 року,  дня викупу поета з кріпацтва.

Однотемні твори  з  «Катериною»:

  • поема «Эда» Є. Баратинського
  • повість «Сердешна Оксана» Г. Квітки - Основ’яненка
  • повість «Сердешна Ліза» М. Карамзіна.

Жанр «Катерини» - реалістична ліро - епічна соціально - побутова поема.

    4. Інтерактивна вправа «Мозкова атака»

  • Як побудована поема?
  • До кого звертається автор у своїх ліричних відступах?
  • Як ви ставитеся до Катерини? Запишіть ланцюжок почуттів, що виникали протягом читання твору.
  • Які емоції виникають у вас, коли ви думаєте про вчинок батьків Катерини?
  • Чому те, що офіцер недотримався свого слова стосовно сільської дівчини, не осуджувалося?

    5. Інтерактивна вправа «Дерево рішень»

Проблема

  • Яке рішення могла б прийняти Катерина, коли залишилася з позашлюбною дитиною?

Висновок :  Катерина є символом України, зрадженої й зневаженої Російською імперією.

 (Символічне значення поеми).

     6. Слово вчителя про поему «Наймичка»

Написана у 1860р. Жанр - епічна поема. Назва – секрет високої майстерності Шевченка.

  • Чому «Наймичка», а не «Мати» або «Мати - наймичка»?
  • Жанр - епічна поема.

      7. Інтерактивна вправа «Мозкова атака»

  • Чому героїня твору порівнюється з тополею?
  • Яке лихо спіткало молодицю?
  • Яке значення має вступ до поеми?
  • Чи співчуваєте ви стражданням героїні?
  • Чим пояснити виконання Ганною пісні “Ой у полі могила”?
  • Яким чином ця пісня молодиці помогла читачеві зрозуміти горе Ганни?
  • Над чим змушує задуматися поема після закінчення її читання?

      8. Інтерактивна вправа «Інформативне гроно»

VI. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Об’єдняння в 3 групи.
  2. Правила роботи в групах.

      1. Потрібно дотримуватися правила активного слухання: коли хтось  говорить, усі слухають і не переривають.

          2. Утримуватись від оцінок та образ членів групи.

3. Намагатися дійти спільної думки. Поважати й обов’язково фіксувати осібну думку, пам’ятаючи, що вона має право на існування.

  1. Робота в групах.

І група

Чи можна вважати Катерину з однойменної поеми  Т.Шевченка жінкою легкої поведінки? Чи засуджуєте ви Ганну за приховування від Марка, що вона є його матір’ю?

ІІ група

У чому полягає актуальність проблем, порушених поетом у даних творах?

ІІІ група

Чим схожі і різні героїні поем Т. Шевченка?

  1. Захист групами власних досліджень.
  2. Поеми «Катерина» та «Наймичка» в оцінці літературознавців.

(Поема «Наймичка» належить до найбільших тріумфів правдивої штуки й мусить вважатися найкращим доказом великої геніальності Шевченка.

                                                                                                     І. Франко

 Поема «Наймичка» є геніальним надбанням вселюдської літератури.

                                                                                            Еміль Дюран

 Ми не знаємо нічого простішого і в той же час поетичнішого від його «Наймички».

                                                                                            О. Плещеєв

 Обидві поеми мають спільне тло суспільне... Катерина натура проста, палка, вразлива... ошукана москалями, відіпхнута... Наймичка — натура безмірно глибша, чуттє у неї... сильне, високе, любов до дитини така могутня, що перемагає все інше, заслоняє перед нею весь світ, заставляє забути про себе саму, віддати все своє життя не для хвилевої покути, а для довгої жертви на користь своєї дитини.

                                                                                                         І. Франко.)

  1. Презентація учнівського проекту «Тема жіночої долі у творчості Тараса Шевченка – художника».

VII.  Підсумки уроку

  1. Рефлексія. Інтерактивна вправа «Мікрофон» 

Продовжіть речення:

“ На мене незабутнє враження справив епізод... ”

“ Я зрозумів (зрозуміла)... ”

  1. Узагальнююча бесіда:
  •  Які знання ви здобули за урок?
  •  Що було для вас складним?
  •  Що далося легко?
  •  Що на уроці вам найбільше сподобалось?
  1. Оцінювання навчальних досягнень учнів

VIII. Домашнє завдання (за рівнями)

ІІ рівень – намалювати ілюстрації до творів;

ІІІ рівень – аналізувати поеми,

характеризувати образи та порівнювати їх;

ІV рівень – написати твір-мініатюру на тему: “Майбутнє Івася” (за поемою ”Катерина”).

                                                                     Такого полум’яного материнства,

                                                                      такого апофеозу жіночого кохання

                                                                      і жіночої муки, мабуть,

                                                                      не знайти ні в одного з поетів світу.

                                                                                                   Максим Рильський

(Додатковий матеріал для вчителя)

Зіставлення поем Т. Шевченка «Катерина» і «Наймичка»

I. Спільне та відмінне в поемах.

 1. Напруженість вступу у «Наймичці» і поступове наростання трагізму в «Катерині». (Поема «Наймичка» починається прологом, з якого дізнаємося про велике горе Ганни, про її глибокі страждання. Молодиця йде з сином полем і співає крізь сльози «Як удова в Дунаєві синів поховала». Читач бачить, як тяжко карається Ганна, і переживає, чи не вчинить вона з дитиною так, як співається в пісні. Після такого напруженого вступу автор переходить на спокійну розповідь. Поема ж «Катерина» розпочинається звертанням до читачів, а потім іде розповідь про кохання Катерини, про її життя без милого, про народження дитини. А далі — трагізм і безвихідне становище дівчини-покритки.)

 2. Наявність ліричних відступів. (Ліричні відступи у поемі «Катерина» можна поділити на три групи: звернення автора до героїв твору, звернення до читачів і відступи, у яких звучать роздуми про суспільні причини нещастя Катерини, про антигуманність тогочасного ладу. У «Наймичці» наявні тільки відступи-роздуми.)

 3. Любов Катерини й Ганни до своїх дітей.

 4. Покора та слабкодухість Катерини й сила духу Ганни. (Катерина не витримує випробувань, які випали на її долю, залишає дитину саму на дорозі, а сама накладає на себе руки. Ганна перш за все думає про сина. Вона знаходить сили боротися з обставинами, робить усе, щоб бути поруч із сином, хоч як це й важко для неї.)

 

 

docx
Додано
13 квітня 2021
Переглядів
986
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку