Тема: Мова як джерело знань про минуле
Учні мають навчитися:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Вступна частина уроку (виклик) – 7-10хв.
1. Користуючись знаннями, одержаними на попередніх уроках, назвіть по одному важливому слову , що відповідало б змісту попередніх уроків, - своєрідний пароль, який дає змогу почати працювати. Важливі умови гри: слова не повинні повторюватися; діти називають слова ланцюжком, одне за одним. Гру завершує узагальнююча бесіда.
2. Тепер розглянемо ілюстрацію, вміщену в підручнику (с.45) і обговорюємо питання до неї.
Разом складаємо кластер. Проблемне питання:
Приклад кластера
ІІ. Основна частина (засвоєння нових знань) – 25-30 хв.
План вивчення нової теми:
1. Як географічні назви зберігають пам'ять минулих поколінь?
2. Як називали в минулому нашу країну та її частину?
3. Про що можна довідатися за прізвищами?
Читаємо 1-4 абзац §7, використовуючи методику «Кероване читання з передбаченням». Учні по черзі читають текст, а вчитель зупиняє їх і запитує їх думку стосовно походження тієї чи іншої назви.
Потім діти об’єднуються у дві групи і разом складають перелік з 10-15 географічних назв, пов’язаних з їх родинами, називають міста, села, де народились їх батьки, бабусі й дідусі, називають міста, де живуть їх родичі тощо. І спільно відповідають на запитання :
2. Школярі мовчки читають перші два абзаци другого пункту параграфа (с.47-48). Для перевірки рівня сприйняття прочитаного учитель пропонує гру «Редагування тексту». Учням необхідно заповнити пропуски важливих історичних фактів.
Текст:
«В далекому минулому нашу країну називали ________.
У ________ році в літописі вперше вжито до Київщини, Переяславщини та Чернігівщини назву __________.
Вона походить від слова _____. Згодом ця назва поширилась на всю нашу землю, витіснивши з ужитку давнішу.»
3. Вчитель: з часів гетьманування Б.Хмельницького до нас дійшов важливий документ : «Реєстр Війська Запорізького 1949 року». В ньому вказано перелік прізвищ сорока тисяч козаків і цим закарбовано безцінні відомості про мову тогочасних українців. Найпоширенішими є прізвища, що є похідні від імен – Андрієнко, Василенко, Гриценко, Іваненко і т.д.
Частка – ко означає «син», тож прізвища, що закінчуються на – ко, – енко вказують, що спочатку так називали синів Андрія, Василя, Грицька, а згодом це прізвисько стало родовим.
Прізвища , які закінчуються на – ич, - ович, -евич вважались привілеєм соціальної верхівки суспільства і походять також від імені батька. Назви людей за ім`ям батька називають «патроніми». У різних говорах української мови патронімічні назви утворювались також за допомогою суфіксів – еня, -ак, -чак, -ів, -єв, -ин.
Прізвища, які закінчуються на – цький, -ський, -ець найчастіше відображували місце з якого походить його носій (Полтавський, Гадяцький, Канівець і т.д.)
Багато прізвищ відбивають народний гумор, дотепність, доброзичливу вдачу українців, зокрема такі, як Зозулька, Голубчик, Неїжмак, Нетудихата, Нездійминога, Затуливітер, Недайкаша, Печиборщ, Задерихвіст, Загубиколесо, Покиньчереда та інші.
Разом з`ясуємо спосіб творення прізвищ таких, як Шевченко, Коваленко, Головчак, Корж, Сірий Козак …
Робота з ілюстрацією на с.49 . роздивіться ілюстрації до слів, що вже вийшли з ужитку. Сформулюйте кілька припущень, чому слова застарівають, чому з`являються нові. Поділіться своїми припущеннями з класом.
ІІІ. Підсумкова частина (рефлексія)
Розв’язуємо історичну задачу:
Назву «Україна» в писемних джерелах вперше вжито в 1187 році. Скільки років тому це сталося?
Осмислення нового матеріалу завершує узагальнювальна бесіда за запитаннями:
За наявності часу можна скласти невеликий кросворд. Вчитель на дошці креслить клітинки і вписує в них слова, що стосуються вивченого матеріалу, а учні формулюють запитання до цих слів.
ІV. Домашнє завдання: опрацювати §7; з`ясувати спосіб творення власного прізвища та походження і значення власного імені.