УРОК МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ
«ВИШИВАНІ КВІТИ»
МЕТА: навчальна: вчити учнів усно переказувати художній текст з елементами роздуму, аналізувати події, учинки, давати їм оцінку, робити певні висновки; розвивати усне мовлення, уміння визначати структуру тексту, складати план, добирати мовні засоби
розвивальна:розвивати творче і логічне мислення, пізнавальну активність учнів, уяву, уміння узагальнювати й систематизувати вивчений матеріал, підвищувати мовну й мовленнєву культуру п'ятикласників
виховна:виховувати любов до рідної природи, її краси, бережливе ставлення до неї, повагу до українських звичаїв, традицій, бажання вивчати минуле українського народу, любов до рідної мови, її краси і милозвучності..
Внутрішньопредметні зв'язки: культура мовлення й стилістика, текст.
Інтеграція: історія, народознавство, культурологія.
Очікувані результати: учні вміють докладно усно переказувати текст розповідного характеру, що містить елементи роздуму; розпізнають структурні елементи тексту; визначають тему та основну думку; складають план почутого, добирають мовні засоби.
Обладнання: текст для переказу, дидактичний матеріал, картинки-зображення вишиванок, презентація, відео- та аудіо матеріал, інтерактивна дощка.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок
.
I.ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Релаксаційне введення в тему.
(Прослуховування та обговорення відео-пісні у виконанні Марії Яремчук «Два кольори»)
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми удосконалимо свої знання, уміння з розвитку мовленнєвої діяльності. А допоможе нам в цьому наша вишиванка. І для цього ми виконаємо різні завдання, трішки пограємо та краще познайомимо один одного з вишиванкою. І все це буде за допомогою докладного переказу з елементами роздуму «Вишивані квіти».
III.АНАЛІЗ МАТЕРІАЛУ З МЕТОЮ УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Фронтальна бесіда
II. Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Інтерактивна гра «Одягни ляльку у вишиванку» (хвилинка-розвантаження)
III. Основний зміст роботи
2. Докладний усний переказ розповідного тексту, що містить роздум.
1) Читання тексту для переказу вчителем.
Вишивані квіти
Жили колись у Чернігові брат із сестрою. Брат звався Яромир, а сестра Доброслава. Яромир був лицар у княжому війську. Вирушив князь на половців, пішов із ним Яромир з іншими дружинниками.
Пройшло багато днів. Повернулися княжі воїни й сказали Доброславі, що захопив Яромира половецький хан у неволю.
Заплакала Доброслава. А вранці пішла у степ.
Хан держав Яромира замкненим у наметі. Не захотів руський лицар до нього на службу стати, тому хан наказав його самим сухим хлібом годувати. Мучився Яромир, чорнів та охлявав. Здавалось, навіть кроку ступити вже не може.
А Доброслава заходилася квіти в степу зривати й плести з них сорочку. Білі квіти були за полотно, а з синіх та червоних дівчина виплітала узори на плечах. Скінчила плести і пішла у степи половецькі. Ублагала сторожів, щоб занесли сорочку Яромирові.
Кинули сторожі сорочку у шатро. Одягнув лицар сорочку і знову набрав сили.
Викрався уночі Яромир з намету, буйним вихором погнав у степ, де знайшов Доброславу. Тоді пішли обоє в Україну.
З того часу українки вишивають барвисті квіти, тому що сила їхня – дивовижна (За Л.Храпливою-Щур; 172 сл.)
Практичне завдання.
І.*Пояснити лексичне значення слів половці, лицар, дружинники, шатро (легке, розбірне конусоподібне житло з тканини або шкіри; намет).
ІІ. *Дібрати синоніми до слів благати, охлянути, узори.
ІІІ. *Скласти план (орієнтовний):
1. Жили в Чернігові брат із сестрою.
2. Яромир потрапив у полон.
3. Сестра пішла в степ.
4. Брат охлявав у наметі.
5. Сплетена з квітів сорочка.
6. Обоє пішли в Україну.
7. Дивовижна сила вишиваних квітів).
ІV/ *Усно переказати текст.
V. Підсумок уроку
Заключна бесіда.
— Що нового ви дізналися на уроці?
— До яких роздумів спонукає текст?
Додаток до уроку.
Цікаві факти про вишиванку: чому український національний одяг полюбився цілому світу
Щороку в Україні у третій четвер травня відзначають День вишиванки. Цей день не передбачає особливої помпезності, хоча має надзвичайно глибокий контекст.
60 країн світу – під знаком вишиванки
Всесвітній день вишиванки, як наголошують його організатори, цьогоріч відзначається у 60 країнах світу. Там уже підхопили флеш-моб "Вишиванка єднає українців", акцію "Народжені у вишиванці" та інші, влаштовують покази мод на зразках українського автентичного народного одягу, організовують концерти, ходи, виставки, ярмарки.
У Києві, серед інших святкових заходів, триває показ фільму "Спадок нації" – першого документального повнометражного фільму про вишиті сорочки.
Красива вишита українська сорочка з льону з давніх-давен вважається символом здоров'я та краси, щасливої долі й родової пам'яті, любові та святковості; оберіг і захист відзлого ока і слова.
Нині вишиванка переживає піднесення і відродження, адже українці згуртувалися так, як ніколи, з любов'ю підтримуючи власні традиції. Елементи української вишивки все частіше використовуються в дизайні одягу, і не лише українці – навіть голлівудські красуні залюбки одягають ніжну вишиту вдяганку. Тепер носити вишиванку стало не тільки патріотично, а й модно та ексклюзивно.
Чим же насамперед є вишиванка для українця – оберегом, святинею, місточком між поколіннями чи красивим елементом одягу? Звернемося до історії вишиванки – основних її етапів, кожен з яких – цікавий факт, який, можливо, відомий не всім.
Ім’я головного героя |
Хто він / звідки |
Де знаходиться |
Що робить |
Чому?/ навіщо? |
1.
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
ПЕРЕКАЗ: КРОК ЗА КРОКОМ (таблиця)