УРОК МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ «ВИШИВАНІ КВІТИ»

Про матеріал
МЕТА: : вчити учнів усно переказувати художній текст з елементами роздуму, аналізувати події, учинки, давати їм оцінку, робити певні висновки; розвивати усне мовлення, уміння визначати структуру тексту, складати план, добирати мовні засоби. Розвивати творче і логічне мислення, пізнавальну актив¬ність учнів, уяву, уміння узагальнювати й систематизувати вивчений матеріал, підвищувати мовну й мовленнєву культуру. Виховувати любов до рідної природи, її краси, бережливе ставлення до неї, повагу до українських звичаїв, традицій, бажання вивчати минуле українського народу, любов до рідної мови, її краси і милозвучності.. Внутрішньопредметні зв'язки: культура мовлення й стилістика, текст. Інтеграція: історія, народознавство, культурологія.
Перегляд файлу

 

УРОК МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ

«ВИШИВАНІ КВІТИ»

МЕТА: навчальна: вчити учнів усно переказувати художній текст з елементами роздуму, аналізувати події, учинки, давати їм оцінку, робити певні висновки; розвивати усне мовлення, уміння визначати структуру тексту, складати план, добирати мовні засоби 

розвивальна:розвивати творче і логічне мислення, пізнавальну актив­ність учнів, уяву, уміння узагальнювати й систематизувати вивчений матеріал, підвищувати мовну й мовленнєву культуру п'ятикласників

                             виховна:виховувати любов до рідної природи, її краси, бережливе ставлення до неї, повагу до українських звичаїв, традицій, бажання вивчати минуле українського народу, любов до рідної мови, її краси і милозвучності..

Внутрішньопредметні зв'язки:  культура мовлення й стилістика, текст.

Інтеграція:  історія, народознавство, культурологія.

Очікувані результати: учні вміють докладно усно переказувати текст розповідного характеру, що містить елементи роздуму; розпізнають структурні елементи тексту; визначають тему та основну думку; складають план почутого, добирають мовні засоби. 

Обладнання: текст для переказу, дидактичний матеріал, картинки-зображення вишиванок, презентація, відео- та аудіо матеріал, інтерактивна дощка. 

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок 

.

ХІД УРОКУ

I.ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Релаксаційне введення в тему.

(Прослуховування та обговорення відео-пісні у виконанні Марії Яремчук «Два кольори»)

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ

Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми  удосконалимо свої знання, уміння з розвитку мовленнєвої діяльності. А допоможе нам в цьому наша вишиванка. І для цього ми виконаємо різні завдання, трішки пограємо та краще познайомимо один одного з вишиванкою. І все це буде за допомогою докладного переказу з елементами роздуму «Вишивані квіти».

III.АНАЛІЗ МАТЕРІАЛУ З МЕТОЮ УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Фронтальна бесіда

  • Які типи мовлення ви знаєте?  (розповідь, опис, роздум)
  • Назвіть особливості тексту-роздуму. Роздум – висловлювання, роздум-доведення, роздум-пояснення
  • Як будується стягнений і нестягнений текст?  (три частини: теза, докази, висновок)

II. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

  1. «Група істориків» - повідомлення про історію виникнення вишивки.
  2. «Група народознавців» - повідомлення прло квіти на вишивці.
  3. «Група культурологів» - про популярність вишиванки

ІІІ. Інтерактивна гра «Одягни ляльку у вишиванку» (хвилинка-розвантаження)

III. Основний зміст роботи

2. Докладний усний переказ розповідного тексту, що містить роздум.

1) Читання тексту для переказу вчителем.

                                                                  Вишивані квіти

Жили колись у Чернігові брат із сестрою. Брат звався Яромир, а сестра Доброслава. Яромир був лицар у княжому війську. Вирушив князь на половців, пішов із ним Яромир з іншими дружинниками.

Пройшло багато днів. Повернулися княжі воїни й сказали Доброславі,  що захопив Яромира половецький хан у неволю.

Заплакала Доброслава. А вранці  пішла у степ.

Хан держав Яромира  замкненим у наметі.  Не захотів руський лицар до нього на службу стати, тому хан наказав  його самим сухим хлібом годувати. Мучився Яромир, чорнів та охлявав. Здавалось, навіть кроку ступити вже не може.

А Доброслава заходилася  квіти в степу зривати й плести з них сорочку. Білі квіти були за полотно, а з синіх та червоних дівчина виплітала  узори на плечах. Скінчила плести і пішла у степи половецькі. Ублагала сторожів, щоб  занесли сорочку Яромирові.

Кинули сторожі сорочку у шатро.  Одягнув лицар сорочку і знову набрав сили.

Викрався уночі Яромир з намету, буйним вихором погнав у степ, де знайшов Доброславу. Тоді пішли обоє в Україну.

З того часу українки вишивають барвисті квіти, тому що сила їхня – дивовижна (За Л.Храпливою-Щур;  172 сл.)

Практичне завдання. 

І.*Пояснити лексичне значення слів половці, лицар, дружинники, шатро (легке, розбірне конусоподібне житло з тканини або шкіри; намет).

ІІ. *Дібрати синоніми до слів благати, охлянути, узори.

ІІІ. *Скласти план (орієнтовний):

1. Жили в Чернігові брат із сестрою.

2. Яромир потрапив у полон.

3. Сестра пішла в степ.

4. Брат охлявав у наметі.

 5. Сплетена з квітів сорочка. 

6. Обоє пішли в Україну.

7. Дивовижна сила вишиваних квітів).

ІV/ *Усно переказати текст.

V. Підсумок уроку

Заключна бесіда.

 Що нового ви дізналися на уроці?

 До яких роздумів спонукає текст?

 

Додаток до уроку.

Цікаві факти про вишиванку: чому український національний одяг полюбився цілому світу

Щороку в Україні у третій четвер травня відзначають День вишиванки. Цей день не передбачає особливої помпезності, хоча має надзвичайно глибокий контекст. 

60 країн світу – під знаком вишиванки

Всесвітній день вишиванки, як наголошують його організатори, цьогоріч відзначається у 60 країнах світу. Там уже підхопили флеш-моб "Вишиванка єднає українців", акцію "Народжені у вишиванці" та інші, влаштовують покази мод на зразках українського автентичного народного одягу, організовують концерти, ходи, виставки, ярмарки.

У Києві, серед інших святкових заходів, триває показ фільму "Спадок нації" – першого документального повнометражного фільму про вишиті сорочки.

Красива вишита українська сорочка з льону з давніх-давен вважається символом здоров'я та краси, щасливої долі й родової пам'яті, любові та святковості; оберіг і захист відзлого ока і слова. 

Нині вишиванка переживає піднесення і  відродження, адже українці згуртувалися так, як ніколи, з любов'ю підтримуючи власні традиції. Елементи української вишивки все частіше використовуються в дизайні одягу, і не лише українці – навіть голлівудські красуні залюбки одягають ніжну вишиту вдяганку.  Тепер носити вишиванку стало не тільки патріотично, а й модно та ексклюзивно.
Чим же насамперед є вишиванка для українця – оберегом, святинею, місточком між поколіннями чи красивим елементом одягу? Звернемося до історії вишиванки – основних її етапів, кожен з яких – цікавий факт, який, можливо, відомий не всім.

 

 

Імя головного героя

Хто він / звідки

Де знаходиться

Що робить

Чому?/ навіщо?

1.

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

ПЕРЕКАЗ: КРОК ЗА КРОКОМ (таблиця)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 лютого
Переглядів
362
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку