Урок мовленнєвого розвитку "Твір-опис природи за картиною в художньому стилі "

Про матеріал
Матеріали уроку мовленнєвого розвитку з української мови у 6 класі на тему «Твір – опис природи за картиною в художньому стилі за простим планом» допоможе вчителю сприяти збагаченню мовлення учнів з погляду лексичної та граматичної будови, засвоєння норм української літературної мови, розширенню культурного кругозору, формуванню особистісних якостей, розвитку інтелекту тощо.
Перегляд файлу

Урок української мови у 6 класі

Твір – опис природи за картиною в художньому стилі за простим планом

Мета: формувати в учнів уміння складати твори-описи природи за картиною, сприяти збагаченню словникового запасу; розвивати культуру мовлення, творчі здібності, спостережливість, відчуття прекрасного; навчати самостійно мислити; виховувати естетичні смаки, інтерес до національного образотворчого мистецтва.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

ІІІ. Основний зміст уроку

1.Слово вчителя

…Україна… прекрасна її природа: високі гори, живописні краєвиди, Дніпро-Славута і тихі струмки, безмежні степи. Жодна людина, що любить природу, не може не звернути увагу на її барви. Про природу пишуть поети і прозаїки, художники і музиканти.

 

2.Робота з текстами

2.1. Прочитайте текст. Чи можна назвати його автора художником слова?

Пречудовий літній ранок. У холоднім легенькім вітрі ледве-ледве леліється широкий лан жита. Жито, мов золото. Колосся, наче праники, аж похилились під вагою зерна та перлових крапель роси, що позвисали з кожної стеблини. Стоять стебла високі та рівні, жовті і гладкі під зеленим листям повійки, осету та іншого бур’яну, що стелиться сподом. Де-не-де видніється з-посеред того золотого, шумливого та пахучого моря синє, чаруюче око блавату, або квітка куколю, або дівоче паленіюче лице польового маку.

(За І. Франком)

2.2.Прочитайте вірш. Яка пора року зображена у творі? Відповідь обґрунтуйте. Які художні засоби використані у вірші?

Догоря багрянець листопаду,   А на полі вже вруна зелені

Покотився туманами дим.    Розстелились, мов килим весни.

На стежках опустілого саду   І щось часто під вітром студеним

Тільки осені мокрі сліди.    Так схвильовано шепчуть вони.

 

Скоро паморозь висріблить віти,    Мабуть, просять для себе вологи -

І дерева в дзвінкій тишині    Більш дощів і снігів-завірюх…

Будуть снити про травень і квіти,   Листопад стелить грудню дорогу,

Про ясні солов’їні пісні.    Запаливши рум’яну зорю.

         (П. Баратинський)

 

3.Слово вчителя

Художники передають власне ставлення до зображуваного: захоплення або відразу, зачарування, здивування. Відчувається і їхній настрій: радість, смуток, гнів. Художники досягають потрібного ефекту, використовуючи різні фарби та їх відтінки. Чим користуються письменники для того, щоб живо зобразити картину природи? Який опис називається пейзажем? Як називають художників, які малюють (пишуть) пейзажі? Чим користуються письменники для того, щоб живо зобразити картину природи?

 

4.Словникова робота

Пейзажем називається твір живопису, у якому головним предметом зображення є природа. Пейзажі бувають не лише ландшафтними, а й мариністичними (зображення моря), урбаністичними (зображення міста), виробничими.

 

5.Слово про художника

Архи́п Іва́нович Куї́нджі — видатний український живописець-пейзажист.     Народився в Маріуполі. Рано залишився без батьків і жив у злиднях. Живопис опановував здебільшого самостійно. Деякий час займався в майстерні Івана Айвазовського.

         1868 року навчався в Петербурзькій академії мистецтв. Писав сповнені урочистості й оптимізму картини української природи.

         А. І. Куїнджі відомий як неперевершений майстер пейзажного живопису. У спадщині художника є безліч робіт, які визнані справжніми шедеврами світового мистецтва. У своїх роботах  майстер пензля намагався передати не просто красивий вигляд того чи іншого місця з мальовничою природою, але й закарбувати саме стан природи в той чи інший сезон, при тих чи інших обставинах.
         Його картини - це справжня поезія живопису, яку можна не просто побачити, а й  відчути. Від сонячних картин Куїнджі йде тепло, а дивлячись на полотна засніженого лісу, можна буквально почути морозну тишу і бадьорість холоду; задивившись на гай, - зловити себе на думці, що починаєш чути спів лісових птахів, а річкові та морські пейзажі здатні донести шум прибою та  свіжий запах води.

 

6.Робота зі словником. Пояснити значення слів.

Як же працює художник над картиною? Розглядає, обдумує, відчуває настрій того, що збирається описати. Ваше завдання – відчути настрій картини, побачити неповторність саме цього ландшафту, саме цієї миті, зображеної художником. Потім треба з’ясувати, за допомогою яких засобів співець природи досягнув мети. Отже, вам необхідно буде пригадати значення таких мистецьких термінів, як композиція картини, світлотінь, фон, перспектива, палітра (або колорит).

Композиція картини – розміщення предметів і фігур у просторі; співідношення об’ємів, світла і тіні.

Фон – та частина поверхні полотна, на якій вимальовано головні елементи композиції.

Перспектива – відтворення на малюнку уявної зміни розміру, форми об’ємних предметів; об’ємність зображення.

Світлотінь – розподіл світлих і тіньових штрихів, плям як засіб передачі в живописі об’ємності зображуваного.

Малюнок – зображення предмета на площині, зроблене олівцем, пером, фарбами тощо.

Палітра (колорит) – сукупність, сполучення кольорів, характерне для окремої картини, творчості художника.

Репродукція – фотографічне або поліграфічне відтворення зображень творів живопису, друкованого тексту, малюнків, карт та інше.

7. Розгляньте картину Архипа Куїнджі «Місячна ніч на Дніпрі». Опишіть її усно за поданою схемою.

 

https://art.lib.kherson.ua/images/gallery/art/big/5/502f0971b5ef3b53.jpg

 

Орієнтовний план-схема твору-опису природи за картиною

1. Вступ:

а) загальне враження від художнього полотна;

б) історія написання твору, відомості про митця.

2. Основна частина:

а) що зображено в центрі картини;

б) що зображено на передньому і задньому планах картини;

в) які художні деталі використовує митець для підсилення враження від картини;

г) як зображено предмети на картині.

3. Висновок (емоційна оцінка твору, власне ставлення до картини).

 

8. Зразок твору-опису за картиною Архипа Куїнджі «Місячна ніч на Дніпрі»

Благодать

Заради «Місячної ночі…» художник Архип Куїнджі влаштував свою персональну виставку й показав на ній тільки одну картину.

«Чи знаєте ви українську ніч? – писав Микола Гоголь. О, ви не знаєте української ночі. Вдивіться в неї. Із середини неба дивить місяць. Неосяжний небесний звід роздався, розсунувся ще недосяжніше. Хвиля вся в срібному світлі… Тихі і спокійні ставки; холод і морок вод їх тужно укладений у темно-зелені стіни садів… Весь ландшафт спить. А вгорі все дихає, усе дивно, усе урочисто… Як зачароване, дрімає на узвишші село. Ще більше, ще краще блищать при  місяці хати; ще сліпучіше вирізуються з мороку низькі їхні стіни. Усе тихо».

Образ, створений Куїнджі, перегукується з цією хвилюючою поетичною картиною природи, намальованою Миколою Гоголем. Він так само проникливий і лірично пережитий художником.

Куїнджі запам’ятав пейзаж ніби з висоти пташиного польоту. Уся природа немов занурилася в сон, огорнена темнотою ночі. Тиша панує над світом. Сріблястою свічкою розпластався по рівнині широкий повноводий Дніпро. Іскряться легкі брижі на воді. Подекуди видні стежини, що ведуть до Дніпра. Протилежний берег потопає в темряві ночі. Бездонним і величним розкинулося над землею небо. Хмари легкі, ледве посріблені місячним світлом. Але найбільше враження залишає світло місяця, що вийшов крізь хмари. Сріблясто-зелене відлуння ллється з небес на землю, прорізаючи нічну пітьму, збуджуючи уяву. У його радісному сяйві все набуває примарних обрисів, невпізнанно перетворюється.

Мазанки (українські хати), що приліпилися на спуску до ріки, виділяються в темряві білизною стін. Кілька вогників у них підсилюються відчуттям спокою.

Зачаровуюся глибокою південною ніччю. Ясна і велика ця ніч-душа, бо в нас, і мова, і пісня, і молитва, і ніч мають одну душу.

Тиша обняла село, а з небес зійшла на Дніпро благодать. Стиха обійшов приземкуваті хати сон, обійняв дерева і приліг на недовго. Перед ранком підхопив його вітер на легкі крила і поніс колисковою у далекий світ. І вже співають пісню весни багатоголосі вишняки, вторить їм передсвітанкова зоря, водить хороводи з місячним променем по Дніпрових бурунах, переливається з борів у хутори, возноситься попід небеса.

Образ, створений Куїнджі, перегукується з хвилюючою поетичною картиною природи, намальованою Миколою Гоголем. Він так само проникливий і лірично пережитий художником.

У 1880 році художник Архип Куїнджі влаштував персональну виставку. На ній він показав тільки одну картину – «Місячна ніч на Дніпрі».

9.Робота з картками. З’єднайте слова відповідною лінією

( -------------------  - слова-епітети,  ______________ слова-метафори)

Дерева        убоге

Небо        підкрався

Стежка       упала

Погода       спить

Ліс        сумує

Листя        прозоре

Поле        застигли

День        безвітряна

Осінь        шелестить

Вітер        застигли

Листопад       змарніє

Паморозь       танцює

10.Колективне опрацювання пам’ятки «Як працювати над створенням власного твору?»

11.Самостійна письмова робота учнів над твором.

11.1. Складання твору на чернетках.

11.2.Редагування написаного.

ІV. Підсумок уроку.

V. Домашнє завдання.

Переписати відредаговану роботу в зошит.

 

 

docx
Додано
13 лютого 2021
Переглядів
4975
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку