Урок – мовне кафе
Тема. Вимова й правопис слів з префіксом з- (-с)
(3 клас)
Мета:
уміння вчитися: формувати здатність орієнтуватися в часі, відведеному на виконання поставленого завдання;
загальнокультурної: учити шанобливо ставитися до рідного слова.
Тип уроку: урок – мовне кафе.
Обладнання: сигнальні картки, картки для самостійної роботи, картки для «Кластеру», таблиці, предметні малюнки; ляльки для театру.
Хід уроку
І Організація класу
У нас сьогодні незвичайний урок. Нас запросили у кафе.
ІІ Актуалізація опорних знань та вмінь
Щоб запам’ятати в який день ми ходили у кафе , запишемо число, класна робота. Сьогодні 21 день першого місяця зими і 21 день останнього місяця року.
Св вя ят то
Про цей день говорять, що він незвичайний. Чому?
Цей день називають днем зимового сонцестояння, початок астрономічної зими і святкування різдвяних свят. За словами астрологів, це особливий день: саме він є справжнім Новим роком, коли після найдовшої ночі почне приростати день. Триденне «завмирання» Сонця святкувалося як свято народження молодого Сонця.
21, 22, 23 грудня – найкоротші дні року, а ніч з 20 на 21 – найдовша.
Найдовша ніч – найкоротший день.
Скільки дзвінких звуків у слові найдовша, глухих у слові найкоротший, скільки букв у слові ніч, скільки звуків у слові день?
Давайте подивимося на наш календар погоди «Що там за вікном?».
Люди завжди спостерігали за погодою. Є таке повір’я: яка сьогодні погода, така буде і 31 грудня. Вирушаємо в путь.
Сніговик зустрівся нам. Щось з ним не так. Який він? Давайте запишемо слова: безокий, безносий, безрукий, безногий, розсміявся, розвеселився. Відро, камінці, морквина , гілля – сніговика зліпила дітвора. А як записати слово зліпили?
ІІІ Повідомлення теми та мети уроку
Ми продовжуємо вивчати тему «Префікси. Написання префіксів». Сьогодні нам треба розібратися, коли писати префікс з-, а коли с-.
Девізом нашого уроку стануть слова «Щоб перетравити знання, потрібно поглинати їх із апетитом».(Анатоль Франс – французький письменник)
Гарного вам апетиту у навчанні й успіхів у вивченні української мови.
ІV Мотивація навчальної діяльності
На нашому шляху ялинка. Вона ще не прикрашена. В цей день обов’язково треба прикрашати ялинку - дерево бажань. Вішали символи того, що хотіли отримати в новому році. Ялинку бажань ми прикрасили. Давайте прикрасимо цю ялинку нашими очікуваннями від уроку. (прикрашається ялинка іграшками).
На вашу думку, коли треба писати префікс з-, а коли с-?
Ви звернули увагу, що кафе, у яке нас запросили має назву кафе «Птах». Як ви думаєте, чому нас запросили у кофе з такою назвою?
V Сприймання та засвоєння нового матеріалу
Звучить запис голосу сороки. Чий голос ви почули? Це господарка кафе «Птах». Вона знає про все, бачить все. Перша розносить новини. На своєму хвості принесла нам казку. (Що означає цей вираз?)
Послухайте її.
На своєму хвості принесла нам казку. (Що означає цей вираз?)
Послухайте її.
Жили у країні Граматиці українські префікси. Було їх дуже багато. Були вони поважними, і пишалися собою, бо служили українській мові.
Префікс - це? Шанували префікси порядок. Вони завжди знали, де й коли стати. Де стоять префікси? Префікси вміють________________
Вони знають , як грамотно писатися. Які префікси ми вже вміємо писати? Братик без і сестричка роз завжди пишуться з буквою з. Але в родині префіксів народилися близнюки з та с, жваві пустуни. Як вітер гасали вони наввипередки по палацу. У поважних префіксів аж голова йшла обертом від того гасання. А коли їх кликали до роботи, то вони створювали такий безлад. Уявляєте. Як вони з розгону. Не задумуючись, ставали коло якогось слова. Хто перший добіг. Той і став. Особливо обурювались префікси роз- та без-: «Ми теж можемо вимовлятися нечітко, але ж пишемося завжди однаково». Але вмовляння не допомагали. І тоді префікси зібрали велику нараду. Бабуся Граматика розсудила їх так: «С- стає перед буквами к, п, т, ф, х, з- стає перед усіма іншими буквами». З того часу запанувала в Українській мові гармонія.
Сорока запрошує нас на дегустацію основного блюда пирога «Префікс». Розраховуватися ми будемо своїми знаннями. Перед вами меню. Ознайомтеся з ним (Додаток 1)
Префікс с-, як чуємо, так і пишемо.
Префікс з- перед дзвінкими, як чуємо, так і пишемо, а перед глухми читаємо як [с], [ш].
Пишемо |
Вимовляємо |
зсипати |
[сс]ипати |
зчищати |
[шч]ищати |
зсікати |
[сс’]ікати |
Як чуємо, так і пишемо |
|
[С] – скидати, спилити, стулити, сфотографувати, схилити |
|
[З ]– зламати, збудувати, здивувати, згоріти, звернути |
з- перед усіма іншими буквами
Практична робота. Діти добирають до слів префікс з- чи с-.
Складання та запис речення зі словом зліпили.
Дітвора зліпила сніговика. (Встановити зв'язок слів у реченні)
Динамічна пауза
VІ Узагальнення і систематизація знань
Робота з сигнальними картками (з-, с-)
Сказати, зрізати, спитати, зробити, стягнути, схопити, сформувати, збудувати, зліпити, змастити, скласти, схвалити (показ слайдів).
Робота в парах
Вставте префікси з- (с-)
…шити сукню, …пекти пиріг, …летіти з гілки, …тиснути руку, …ховатися у нірку, …бігати до товаришів.
Розділити на два стовпчика слова (1- з префіксом з-, 2- з префіксом с-)
Картка №1
…творити, …розуміти, …ламати, …хилити, …будувати, …формувати.
Картка №2
…кинути, …дати, …терти, …клеїти, …повзати, …рушити.
Картка №3
…питати, …ламати, …пекти, …сушити, …класти, …бити.
Картка №4
…тулити, …горіти, …хотіти, …летіти, …повзати, …дати.
Картка №5
…ховати, …дивувати, …фотографувати, …робити, …чистити, …писати.
Діти! А ви знаєте, скільки в нашій мові префіксів, коренів,суфіксів? Виявляється цього не знає ніхто. Вчені називають близько 100 префіксів і близько чотирьох сотень суфіксів. А коренів виявляється близько 1500. У старих граматиках української мови префікси називалися приростками, а суфікси - наростками.
Робота в групах.
Дістаньте з конвертів частини слова і складіть з них два слова (І група – зрадники, східний).
Рефлексія
Чого ви навчилися сьогодні на уроці?
Що ми робили на уроці?
Для чого ми це робили?
Чи справдилися ваші очікування від уроку?
Яке завдання вам принесло найбільшу радість на уроці?
Вправа «Портфель» (яке правило ви понесете сьогодні додому)
Вправа 195. Утворити слова за допомогою префіксів з-, (с-).
VІ Підсумок уроку
Додаток 1
МЕНЮ
ДЕГУСТАЦІЯ пирога «Префікс» |
|
1б |
КОКТЕЙЛЬ «З – С» |
|
1б |
ЧАЙ НА ДВОХ «Зимовий» |
|
2б |
МУЗИЧНА ПАУЗА
|
|
|
БАНКЕТ «Асорті» |
|
3б |
ДЕСЕРТ
|
|
|
БУТЕРБРОД «Словниковий» |
|
1б |
РОЗРАХУНОК
|
|
|
СТРАВА ДОДОМУ
|
|
|