Урок музичного мистецтва
В 7 класі
Тема уроку: Розучування пісні ”Виростеш
ти сину”, знайомство з творчістю В.А. Моцарта
Чигиринський ліцей №2
Вчитель: Весельський С.В.
Тема уроку: Розбір та розучування пісні на слова В. Симоненка та музику А. Пашкевича ” Виростеш ти сину”. Слухання та аналіз симфонії “соль-мінор”- В.-А.Моцарта.
Мета уроку: Навчити слухати і вслухатись в різні теми почутої музики , вміти проаналізувати прослуханий твір. Розвивати вокальні дані при розучуванні пісні “Виростеш ти сину”.
Повторити, закріпити попередньо вивчену пісню “Козацькому роду нема переводу”.
Виховати почуття любові до рідної землі, до україн- ської пісні.
Обладнання: Аккордеон, комп’ютер, фонограми, портрет.
Структура уроку.
1. Організаційний момент. (привітання).
2. Розспівки.
3. Повторення, закріплення та виконання попередньо вивченої пісні “Козацькому роду нема переводу”.
4. Коротке ознайомлення з творчістю В.-А. Моцарта.
5. Слухання уривку з симфонії В.-А.Моцарта (соль-мінор).
6. Аналіз та обговорення почутої музики.
7. Розбір та розучування пісні “Виростеш ти сину”.
8. Підсумок уроку.
9. Домашнє завдання.
Розгорнутий план-розробка уроку музики в 7 класі.
Головна тема: Музична драматургія.
Тема уроку: Розбір та розучування пісні на слова В. Симоненка та музику А. Пашкевича – “Виростеш ти сину”.
Слухання та аналіз симфонії В.-А.Моцарта (соль-мінор) Мета уроку: Навчити слухати і вслухатись в різні теми почутої музики, вміти проаналізувати прослуханий твір.
Розвинути вокальні дані при розучуванні пісні “Виростеш ти сину”. Навчити самокритично виявляти помилки та недоліки. Домогтись чистого, інтонованого та виразного виконання. Ознайомити учнів з творчістю композитора-класика В.А.Моцарта.
Повторити попередньо вивчену пісню “Козацькому роду нема переводу” на музику М. Балеми.
Виховати почуття любові до рідної землі, до українсь- кої пісні.
Обладнання: Аккордеон, комп’ютер, фонограми, портрет.
Структура уроку.
1. Організаційний момент. (привітання).
Вчитель вітається з учнями у формі тризвуку, знизу вгору (до-брий-день), а учні відповідають у формі тризвуку, але зверху вниз (до-брий-день).
2. Розспівки.
А) виконання розспівки “Диби-диби”, тихим звуком (піано)- плавно і протяжно (легато).
Б) виконати розпівку “Сидір-Федір”, гучним звуком (форте), але вже швидше, чіткіше, відривчасто (стакато).
В) виконати гамму “до-мажор “ від ноти “до”, до ноти “до” другої октави, починаючи тихо і поступово набираючи звук, і навпаки.
Г) повторювати за вчителем (ехо) по три ноти з динамічними відтінками , в повільному темпі. Наприклад: до-ре-мі,-учні— до-ре-мі, вчитель—ре-мі-фа, учні—ре-мі-фа, вчитель—мі-фа- соль, учні – мі-фа-соль, і так далі.
Д) повторювати за вчителем по ці самі три ноти, тільки вже рівним, однаковим, середнім звуком, і в швидшому темпі.
Е) повторювати ці ж самі ноти, але вже без допомоги вчителя, після музики.
Вчитель в швидкому темпі виконує на інструменті по три ноти, а учні їх повинні називаючи проспівати в передньому і зворотньому напрямках.
Є) виконувати під музичний супровід звуки: мі, ме, ма, мо, му / супровід- до, ре, мі, фа, соль/, тихим голосом, протягуючи останній звук “му”, і в зворотньому напрямку: мі, ме, ма, мо, му, голосним голосом, також протягуючи
останній звук “му”, /супровід- соль, фа, мі, ре, до./
Потім, з кожним разом, перестроювати супровід на одну ноту вгору ( наприклад: ре, мі, фа-дієз, соль, ля – ля, соль, фа-дієз, мі, ре, тоді, знову перестроюватись акордами ре, фа-дієз, ля – мі, соль-дієз, сі…мі, фа-дієз, соль-дієз,ля, сі – сі, ля, соль-дієз, фа-дієз, мі.)
Повторення, закріплення та виконання попередньо вивченої пісні “Козацькому роду нема переводу”, аналіз виконання.
Сяяли на сонці шаблі запорожців,
Як вони на конях гнали ворогів.
Козацькому роду нема переводу, Лине його слава з далечі віків.
Приспів:
Гей, співай, козаки, Про любов, про землю святу,
Про землю.
Славте, гей, козаки, Волю золоту.
Наші козаченьки – славні запорожці,
Вірними шаблями очищали світ.
Козацькому роду нема переводу, Прапор малиновий кличе у похід.
Приспів.
Квітне наша доля, наче маки в полі.
І ранкове сонце виплива з дібров.
Козацькому роду нема переводу, Козаки в колисках виростають знов.
Приспів.
3.
Перед виконанням, визначити складні місця в творі , звернути увагу дітей на місця, де можуть виникнути ускладнення у виконанні, на які місця у творі потрібно звернути особливу увагу. Виконує пісню весь клас. По закінченню, вчитель аналізує виконання, зупиняючись на місцях, де були допущені неточності.
Після цього, клас розділяється на групи. Одна група виконує пісню, а інші уважно слухають. Після закінчення пісні, група, яка слухала, самостійно робить аналіз виконаної пісні, щоб не допустити цих самих помилок і неточностей. Потім, група, яка робила аналіз, виконує пісню, а група, яка співала— робить аналіз. Найактивніші та найкращі виконавці та “аналізатори” отримують заохочувальну оцінку.
4. Коротке ознайомлення з творчістю В.-А.Моцарта.
Австрійський композитор Вольфганг-Амадей Моцарт належить до великих геніїв світового музичного мистецтва. Його творчість є найвищим вираженням прогресивних досягнень музичної культури того часу.
В.-А.Моцарт народився в 1756 році, в старовинному місті Зальцбурзі. Музичну освіту отримав під керівництвом батька—професійного музиканта і диригента. В чотири роки маленький Моцарт виконував невеличкі п’єси на клавесині і намагався творити музику. В шестирічному віці Вольфганг уже виступав з концертами. Разом з сестрою Анною-Марією та батьком він здійснив концертне турне по країнах Європи ( Відень, Мюнхен, Лондон, Париж, Амстердам, Женева ). Поїздка тривала три роки. Їхні виступи викликали шалені овації. Маленький віртуоз грав на клавесині один і в чотири руки з сестрою.
Не менш складні твори він виконував на скрипці та органі, імпровізував на задану мелодію, акомпанував співакам незнайомі йому твори. Його називали „чудом 18 століття”. Разом з тим Моцарт вивчав історію, географію, арифметику, малювання, англійську, французьку, італійську та латинську мови.
Батько старався продовжити музичну освіту свого сина.
Він знайомив його з кращими творами музикантів свого часу, водив на концерти, в оперу, особисто займався з ним композицією.
У 1764 році вийшли з друку перші сонати Моцарта, написані ще в семирічному віці. Тим часом він виконував замовлення на нові твори, а в дванадцять років написав свою першу оперу.
В 1769 році разом з батьком Моцарт їде в Італію, де виступає з концертами в різних містах. Концерти його проходять з величезним успіхом ( крім того, він грав на органі в церквах, монастирях, соборах). На його концерти збиралось стільки глядачів та слухачів, що йому важко було пройти до інструменту. Моцарт володів абсолютним слухом та феноменальною пам’яттю. Перебуваючи в Римі під час богослужіння в Сикстинській капелі, Моцарт, прослухавши лише один раз багато голосний твір „Мізерере” італійського композитора Алегрі, з пам’яті записав його вдома. Перебування в Італії, знайомство з італійською музикою, значно збагатили його знання. Симфонії, опери і різні твори, написані ним в Італії, свідчать про глибоке проникнення юного композитора в характер і склад італійської музики. В 14 років його прийняли в члени Болонської академії. Це була дуже висока честь, якою вшановувались небагато композиторів. Але незважаючи на успіхи композитора, ні в Італії, ні у Франції йому не вдалося знайти постійної роботи, і він повернувся у Зальцбург, де виконував роль музикантаслуги.
У 1781 році Моцарт переїжджає до Відня, де живе до кінця своїх днів. Останні десять років—пора найвищого творчого розквіту і одночасно важкої матеріальної скрути, яка підірвала кінець кінцем сили композитора.
В.-А.Моцарт був представником віденської класичної школи. В його творчості відзеркалюються передові ідеї тогочасної епохи—віра в торжество і справедливість. Музиці Моцарта властиві життєрадісні тони, виразна лірика і разом з тим, вона містить немало сторінок, насичених душевним смутком і драматизмом. Мистецтво Моцарта—одна з найвищих вершин світової культури. Музична спадщина композитора вражає багатогранністю і багатством. Він написав 19 опер (серед них „Весілля Фігаро”, „Дон Жуан” , „Викрадення із Сералю”, „Чарівна флейта”) , біля 50 симфоній, 21 концерт для клавіра з оркестром, 5 концертів для скрипки з оркестром, концерти для флейти, кларнета, фагота, валторни,арфи, струнні квартети і квінтети, сонати для скрипки і клавіра, сонати для клавіра, фантазії, варіації,рондо, менуети для клавіра. Останнім твором Моцарта був „Реквієм”. Однією з найбільш відомих симфоній композитора є його симфонія соль-мінор.
5. Слухання уривку з твору В-.А.Моцарта „Симфонія сольмінор”.
Після слухання уривку, вчитель дає коротку характеристику почутої музики:
Перша частина симфонії—сонатне алегро—не має вступу, а починається одразу з викладення теми головної партії. Трепетна, ніжна, з відтінками суму, музика нагадує схвильовану і щиру розповідь людини. Мелодію виконують скрипки, і це надає музиці наспівності, м’якості і теплоти.
Побічна тема звучить світло, безхмарно і витончено, нагадуючи граціозний танок. М’якому співу скрипок вторять дерев’яні духові інструменти ( флейта, гобої, кларнет ).
Симфонія ніби розкриває весь життєвий шлях
В.-А.Моцарта—від романтичності, безтурботності геніального хлопчика до трагічних переживань великого художника, який випередив своє покоління.
6. Після характеристики вчителя, учні дають свою характеристику почутої музики і передають свої враження від почутого твору. Визначають супровід, який вони почули,(називають інструменти), визначають характер музики, темп, ритм, жанр. Розвивають свою думку про почуття, які передає почута музика.
7. Розбір та розучування пісні на слова В. Симоненка та музику А. Пашкевича „ Виростеш ти сину” .
Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу, Виростуть з тобою приспані тривоги. За тобою завше будуть мандрувати Очі материнські і білява хата. За тобою завше будуть мандрувати Очі материнські і білява хата. І якщо впадеш ти на чужому полі, Прийдуть з України верби і тополі. Стануть над тобою, листям затріпочуть, Тугою прощання душу залоскочуть. Стануть над тобою, листям затріпочуть, Тугою прощання душу залоскочуть. Можна вибрать друга і по духу брата, Лиш не можна, сину, матір вибирати. Можна все на світі вибирати, сину, Вибрати не можна тільки Батьківщину. Можна все на світі вибирати, сину, Вибрати не можна тільки Батьківщину. |
Перед розучуванням пісні ( не називаючи назву пісні ), охарактеризувати її і програти на інструменті мелодію- (ігровий момент на уроці),- діти намагатимуться відгадати назву, або кілька рядків з пісні ( як у грі „Вгадай мелодію”). Той, хто вгадав, яка це пісня, також заохочується підвищенням балу.
Після цього розбирається пісня, визначаються складнощі в тексті і в мелодії, і порядково, або покуплетно розучується вся пісня.
8. Підсумок уроку.
Вчитель визначає підсумок уроку. Що було пророблено на уроці, яких результатів досягли учні, яку повторювали, яку розучували пісню, про яких композиторів йшла мова на уроці, яку слухали музику на уроці , які почуття передавала музика і так далі. Учні, за допомогою вчителя, визначають поняття „Музична драматургія” , і намагаються пов’язати це поняття з проробленою на уроці роботою.
9. Домашнє завдання.
Навчитись слухати, і головне, вслухатись в музику різних жанрів, характерів і напрямків. Пригадати, відшукати родинні пісні. Попрацювати над чистим, виразним, інтонаційним виконанням.