Конспект відкритого уроку музичного мистецтва, проведений під час конкусу "Вчитель року". Розроблено за підручником Кондратової Л.Г. Пропонується на допомогу вчителям музичного мистецтва загальноосвітніх шкіл.
Мирнопільська
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Урок
з музичного мистецтва,
проведений у
5 класі
Народна музика
Давні українські народні обряди
Поняття для засвоєння «Кантата»
Матеріал для музичного
сприймання М. Лисенко.
Кантата «Радуйся, ниво неполитая»,
V ч. «Оживуть степи, озера»
Матеріал для виконання Українська народна пісня
«Ой на горі женці жнуть»
Вчитель музичного мистецтва
Зубкова Н.Ю.
2016-2017 н.р.
Тема Народна музика
Давні українські народні обряди
Поняття для засвоєння «Кантата»
Матеріал для музичного
сприймання М. Лисенко.
Кантата «Радуйся, ниво неполитая»,
V ч. «Оживуть степи, озера»
Матеріал для виконання Українська народна пісня
«Ой на горі женці жнуть»
Мета Ознайомити учнів з українськими народними осінніми обрядами та традиціями; розширити поняття про жниварські пісні; актуалізувати знання сторінок біографії М. Лисенка; ознайомити з V ч. кантати М. Лисенка «Радуйся, ниво неполитая»; розкрити поняття «кантата»; удосконалювати вокальні вміння при виконанні української народної пісні «Ой на горі женці жнуть»; розширювати світогляд дітей;
розвивати образне, логічне мислення, вміння сприймати, розрізняти та аналізувати музичні твори; розвивати творчу уяву, вокально-хорові навички;
виховувати поважне ставлення до людей праці, почуття патріотизму, сприяти виникненню інтересу до історії та культури українського народу.
Тип уроку Комбінований
Обладнання Підручник;
ТЗН: комп,ютер, проектор,екран, акордеон;
Відеоматеріали: відео уроки 1-7 кл., тема «Жниварські пісні»;
відео уроки 1-7 кл. тема «М. Лисенко»;
відеозапис з V ч. кантати М. Лисенка
«Радуйся, ниво неполитая»;
фізкультхвилинка.
Аудіоматеріали: українські народні пісні «Вийшли в поле
косарі», «Ой на горі женці жнуть»;
О. Янушкевич «Веселкова пісня»;
V ч. кантати М. Лисенка
«Радуйся, ниво неполитая»;
Наочність: портрети М. Лисенка, Т. Шевченка;
репродукція картини М. Дерегуса «Т. Бульба
на чолі війська» ;
ілюстрація обряду зажинків, обжинків, жнив;
картки із завданням для пар (різнокольорові);
картки із завданням для груп;
назви жниварських пісень; картка із завданням
перед слуханням
«колоски» з текстом-поясненням змісту обрядів;
сходинки-гамма, картки з нотами «до», «мі», «соль»;
картки для інтонування музичного вітання;
зображення снопа, коси, серпа.
Хід уроку
І Організація класу.
1. Перевірка готовності до уроку.
2. Музичне вітання з використанням інтонаційних карток.
- Добрий день!
Я Вас щиро всіх вітаю!
Добрий день!
Щастя, радості бажаю!
Добрий день!
Ми урок розпочинаєм.
Всім Вам добрий день!
3. Сідають дівчатка, а потім сідають хлопчики.
ІІ Мотивація навчальної діяльності.
(Аудіозапис О. Янушкевич «Веселкова пісня» - фон)
Музика, як казка, музика – жива.
І не треба серцю будь-які слова.
В музиці - найвищі ніжні почуття.
В ній любов і туга, та саме життя.
Музика, як сонце, гріє нам серця,
Їй нема початку, їй нема кінця.
І чого не зможеш словом досягти,
В музиці розкажеш щиру правду ти.
ІІІ Актуалізація опорних знань.
-Розпочнемо ми свою роботу з виконання пісні. Але перед цим треба обов.язково розспіватися.
-Виконання сходинок-гамми до мажор у висхідному і низхідному порядку.
-Виконання гамми каноном на 2 голоси.
- Гра «Живий інструмент». «до» «мі» «соль».
2) Робота з репродукцією картини. Співставлення сюжету картини з текстом пісні «Ой на горі женці жнуть»
(Показ картини М. Дерегуса «Т. Бульба на чолі війська».)
- Які пісню Вам нагадує ця картина?
- Чи можна її назвати історичною?
-Чому?
- Про що ця пісня?
- Які історичні постаті згадуються у цій пісні?
3) Виконання пісні в унісон І куплету.
4) Виконання пісні з елементом канону.
ІV Вивчення нового матеріалу.
- Історична пісня про похід козаків. І виконали ви її як справжні козаки. Завзято дружно, рішуче.
- А як ви думаєте, яка пора року була саме тоді, коли козаки йшли у похід?
(Осінь)
- А які слова підказали вам дізнатись, що це осінь?
(Женці жнуть)
- Хто такі женці?
- Що ви про них знаєте?
(Показ картинок «серп», «коса».)
3.Запис дати і теми у зошит.
4. Перегляд відео «Жниварські пісні»
(4 кл. Урок №3. Крок 4.)
(Вивішую на дошку зображення снопа.)
(Вивішую на дошку термін «Жниварські пісні.»)
6. Виступ команди «етнографів».
- На які види поділяються жниварські пісні нам розкажуть учні-пошуковці, які отримали завдання заздалегідь вивчити різновиди жниварських пісень. Науковці, які займаються вивченням старовинних народних обрядів називаються етнографами.
Вам завдання . Слухати уважно і записати у зошит групи жниварських пісень
(Звучить фоновий аудіо запис української народної пісні «Вийшли в поле косарі»)
(У етнографів інформація записана на макетах колосків.)
Етнограф №1
Зажинкові пісні
Ці пісні пов.язані з процесом зажинання першого снопа.У піснях бажали добрих жнив, здоров,я женцям і багатства господареві.
Етнограф №2
Жнивні пісні
Пісні виконували, коли йшли в поле, повертались з роботи чи перепочивали.В таких піснях часто звучали мотиви важкої праці. Іколи в них висміювали лінивих косарів.
Етнограф №3
Обжинкові пісні
Найчисленніщі та найбагатші за формою і змістом, образами, тематикою. В них висловлювали радість від закінчення тривалої праці, прославляли ниву за щедрий урожай, величали господаря і господиню.
(Під час виступу «етнографів» я вивішую терміни «Зажинкові», «Жнивні», «Обжинкові»
Показ ілюстрації жниварських обрядів)
(Після виступу етнографів колоски, на яких зібрана їхня інформація збираються до загального макету снопа.)
V Відеофізхвилинка
1) Вступна бесіда (Показ портрета М. Лисенка)
2)Перегляд відео про М. Лисенка.
(5 кл. Урок №4. Крок 3)
3)Завдання в парах. (різнокольорові, 3 видів.)
Слухати уважно інформацію і позначити вірні твердження знаком «+»,
а невірні твердження знаком «-«.
4) Перевірка виконання роботи в парах.
(На дошці вивішуються правильні відповіді трьох кольорів)
Картки із завданнями для виконання в парах
1
(жовтогарячий колір картки)
Визначіть, чи всі твердження вірні
2
(зелений колір картки)
Визначіть, чи всі твердження вірні
1.М. Лисенко засновник української класичної музики. «+»
2.М. Лисенко написав оперу «Тарас Бульба» «+»
3.М. Лисенко – піаніст, поет, композитор. «_»
3
(жовтий колір картки)
Визначіть, чи всі твердження вірні
1.М. Лисенко автор пісні «Засвіт встали козаченьки». «_»
2. М. Лисенко видатний український композитор. «+»
3. М. Лисенко використовував мотиви українських
народних пісень у своїх творах. «+»
5) Ознайомлення з поняттям «Кантата»
-Який твір М. Лисенка ви слухали на минулому уроці?
- Сьогодні ми ознайомимось із новою формою вокального твору, який називається «кантата».
(Записуємо в зошит термін «кантата»)
6) Робота з підручником с.
Читання визначення слова «Кантата».
7) Слухання V ч. кантати М. Лисенка «Радуйся, ниво неполитая» «Оживуть степи, озера»
- Ця кантата написана на вірші Т. Шевченка.
(Показ портрета Т.Шевченка)
(Роздаю текст кантати по 1 на парту)
(На дошку вивішую завдання до слухання музики)
Завдання до слухання кантати
1. Прослухати твір.
2. Визначити його характер.
3. Довести, що це саме кантата,
а не просто пісня.
(Допоможе визначення з підручника)
(Відеозапис кантати)
8)Аналіз прослуханого твору за питаннями картки.
VІ Підсумок уроку
Ми з Вами сьогодні плідно попрацювали, а зараз підведемо підсумки і пригадаємо, про що дізнались на уроці.
(Роздаю завдання трьом групам)
(В цей час звучить аудіо запис кантати «Радуйся, ниво неполитая»)
І група
Серед українських народних пісень
знайдіть жниварські пісні
«Засвіт встали козаченьки»
«Ой на горі женці жнуть»
«Ой, снопе, снопе…»
«Несе Галя воду»
«Вийшли в поле косарі»
«Їхав козак на війноньку»
ІІ група
Серед українських народних пісень
знайдіть історичні пісні
«Засвіт встали козаченьки»
«Ой на горі женці жнуть»
«Ой, снопе, снопе…»
«Несе Галя воду»
«Вийшли в поле косарі»
«Їхав козак на війноньку»
ІІІгрупа
Закінчіть речення
1. Жниварські пісні поділяються на …
2. Кантата – концертний твір,який виконується оркестром, …
3. Кантата «Радуйся, ниво неполитая» написана на слова …
( На зворотній стороні завдання утворюється слово «МОЛОДЦІ»)
VІІ Домашнє завдання
Проілюструвати жниварські пісні. Вам допоможе підручник с.
1