Урок музичного мистецтва 5 клас "Народна музика. Давні українські народні обряди

Про матеріал

Конспект відкритого уроку музичного мистецтва, проведений під час конкусу "Вчитель року". Розроблено за підручником Кондратової Л.Г. Пропонується на допомогу вчителям музичного мистецтва загальноосвітніх шкіл.

Перегляд файлу

Мирнопільська

 загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

  Урок

з музичного мистецтва,

проведений у

5 класі

Народна музика

Давні українські народні обряди

 

  Поняття для засвоєння      «Кантата»

 

  Матеріал для музичного

  сприймання                             М. Лисенко.

                                                     Кантата «Радуйся, ниво неполитая»,

                                                     V ч. «Оживуть степи, озера»

 

  Матеріал для виконання     Українська народна пісня

                                                   «Ой на горі женці жнуть»

 

 

 

 

 

Вчитель музичного  мистецтва       

                                                     Зубкова Н.Ю.   

 

 

 

 

2016-2017 н.р.

 

 

  Тема                                         Народна музика

                                                    Давні українські народні обряди

 

  Поняття для засвоєння      «Кантата»

 

  Матеріал для музичного

  сприймання                             М. Лисенко.

                                                     Кантата «Радуйся, ниво неполитая»,

                                                     V ч. «Оживуть степи, озера»

 

  Матеріал для виконання     Українська народна пісня

                                                   «Ой на горі женці жнуть»

 

 Мета  Ознайомити учнів з українськими народними осінніми обрядами та    традиціями; розширити поняття про жниварські пісні; актуалізувати знання сторінок біографії М. Лисенка; ознайомити з V ч. кантати М. Лисенка «Радуйся, ниво неполитая»; розкрити поняття «кантата»; удосконалювати вокальні вміння при виконанні української народної пісні «Ой на горі женці жнуть»; розширювати світогляд дітей;

розвивати образне, логічне мислення, вміння сприймати, розрізняти та аналізувати музичні твори; розвивати творчу уяву, вокально-хорові навички;

виховувати поважне ставлення до людей праці, почуття патріотизму, сприяти виникненню інтересу до історії та культури українського народу.

 

Тип уроку   Комбінований

 

Обладнання    Підручник;

                          ТЗН:                     комп,ютер, проектор,екран, акордеон;

                          Відеоматеріали: відео уроки 1-7 кл., тема «Жниварські пісні»;

                                                      відео уроки 1-7 кл. тема «М. Лисенко»;

                                                       відеозапис з V ч. кантати М. Лисенка

                                                      «Радуйся, ниво неполитая»;

                                                      фізкультхвилинка.

                           Аудіоматеріали: українські народні пісні «Вийшли в поле 

                                                      косарі», «Ой на горі женці жнуть»;

                                                       О. Янушкевич «Веселкова пісня»;

                                                      V ч. кантати М. Лисенка

                                                      «Радуйся, ниво неполитая»;

 

                           Наочність:         портрети М. Лисенка, Т. Шевченка;

                                                       репродукція картини М. Дерегуса «Т. Бульба

                                                       на чолі війська» ;

                                                       ілюстрація обряду зажинків, обжинків, жнив;

                                                       картки із завданням для пар (різнокольорові);

                                                       картки із завданням для груп;

                                                       назви жниварських пісень;  картка із завданням

                                                       перед слуханням

                                                     «колоски» з текстом-поясненням змісту обрядів;

                                               сходинки-гамма, картки з нотами «до», «мі»,  «соль»;

                                                       картки для інтонування музичного вітання;

                                                    зображення снопа, коси, серпа.

 

 

Хід уроку

І Організація класу.

  1. Перевірка готовності до уроку.

  2. Музичне вітання з використанням інтонаційних карток.

   - Добрий день!

      Я Вас щиро всіх вітаю!

      Добрий день!

      Щастя, радості бажаю!

      Добрий день!

      Ми урок розпочинаєм.

      Всім Вам добрий день!

3. Сідають дівчатка, а потім сідають хлопчики.

ІІ Мотивація навчальної діяльності.

  1. Читання вірша Н. Красоткіної під музичний запис.

 

 (Аудіозапис О. Янушкевич «Веселкова пісня» - фон)

 

       Музика, як казка, музика – жива.

       І не треба серцю будь-які слова.

       В музиці -  найвищі ніжні почуття.

       В ній любов і туга, та саме життя.

       Музика, як сонце, гріє нам серця,

       Їй нема початку, їй нема кінця.

       І чого не зможеш словом досягти,

       В музиці розкажеш щиру правду ти.

 

ІІІ Актуалізація опорних знань.

  1. Вступна бесіда.
  • Тож, який у нас урок зараз діти?
  1. Повідомлення теми і задач уроку.
  • На минулому уроці Ви розпочали знайомство з найчарівнішим. Найдавнішим розділом музичного мистецтва – з народною музикою. Цей розділ дуже великий і різноманітний. І почали ви його вивчення з історичних пісень.
  • Сьогодні ми продовжимо роботу над українською народною піснею і вдосконалимо її виконання двоголосним співом. Крім того ми продовжимо вивчення народної музики і ознайомимось з обрядовими піснями українського народу, а саме з осінніми обрядовими піснями.
  • Також ми вивчимо новий жанр вокальної музики і ознайомимось із одним із найвідоміших вокальних творів великої форми українського композитора Миколи Лисенка.

 

  1. Робота над виконанням пісні.

-Розпочнемо ми свою роботу з виконання пісні. Але перед цим треба обов.язково розспіватися.

  1. Розспівування

-Виконання сходинок-гамми до мажор у висхідному і низхідному порядку.

-Виконання гамми каноном на 2 голоси.

- Гра «Живий інструмент». «до» «мі» «соль».

2) Робота з репродукцією картини. Співставлення сюжету картини з текстом пісні «Ой на горі женці жнуть»

 

   (Показ картини М. Дерегуса «Т. Бульба на чолі війська».)

 

 - Які пісню Вам нагадує ця картина?

 - Чи можна її назвати історичною?

 -Чому?

 - Про що ця пісня?

 - Які історичні постаті згадуються у цій пісні?

 3) Виконання пісні в унісон І куплету.

 4) Виконання пісні з елементом канону.

  ІV Вивчення нового матеріалу.

  1. Вступна бесіда.

  - Історична пісня про похід козаків. І виконали ви її як справжні козаки. Завзято дружно, рішуче.

  - А як ви думаєте, яка пора року була саме тоді, коли козаки йшли у похід?

(Осінь)

    -   А які слова підказали вам дізнатись, що це осінь?

  (Женці жнуть)

     -   Хто такі женці?

     - Що ви про них знаєте?

 

 (Показ картинок «серп», «коса».)

 

  1. Оголошення нової теми.
  • Жнива, збір урожаю для українців завжди був важким, але водночас і священним періодом. Від того, який буде врожай, як його зберуть залежало життя людей. Тому з давніх –давен жнива супроводжувались спеціальними обрядами, з виконанням обрядових дій і пісень.
  • Тема сьогоднішнього уроку «Давні українські осінні обряди»

      3.Запис дати і теми у зошит.

      4. Перегляд відео «Жниварські пісні»

 

         (4 кл. Урок №3. Крок 4.)

 

        (Вивішую на дошку зображення снопа.)

 

        (Вивішую на дошку термін «Жниварські пісні.»)

 

  1. Запис у зошит терміна «Жниварські пісні».

6. Виступ команди  «етнографів».

    - На які види поділяються жниварські пісні нам розкажуть учні-пошуковці, які отримали завдання заздалегідь вивчити різновиди жниварських пісень. Науковці, які займаються вивченням старовинних народних обрядів називаються етнографами.

 Вам завдання . Слухати уважно і записати у зошит групи жниварських пісень

 

(Звучить фоновий аудіо запис української народної пісні «Вийшли в поле косарі»)

 

(У етнографів інформація записана на макетах колосків.)

 

Етнограф №1

Зажинкові пісні

Ці пісні пов.язані з процесом зажинання першого снопа.У піснях бажали добрих жнив, здоров,я женцям і багатства господареві.

 

Етнограф №2

Жнивні пісні

Пісні виконували, коли йшли в поле, повертались з роботи чи перепочивали.В таких піснях часто звучали мотиви важкої праці. Іколи в них висміювали лінивих косарів.

 

Етнограф №3

Обжинкові пісні

Найчисленніщі та найбагатші за формою і змістом, образами, тематикою. В них висловлювали радість від закінчення тривалої праці, прославляли ниву за щедрий урожай, величали господаря і господиню.

 

(Під час виступу «етнографів» я вивішую терміни «Зажинкові», «Жнивні», «Обжинкові»

Показ ілюстрації жниварських обрядів)

(Після виступу етнографів колоски, на яких зібрана їхня інформація збираються до загального  макету снопа.)

 

V  Відеофізхвилинка

 

  1. Слухання музики

1) Вступна бесіда    (Показ портрета М. Лисенка)

  • Чий портрет я показую?
  • Що ви знаєте про цього композитора?

2)Перегляд відео про М. Лисенка.

 

 (5 кл. Урок №4. Крок 3)

 

3)Завдання в парах. (різнокольорові, 3 видів.)

Слухати уважно інформацію і позначити вірні твердження знаком «+»,

а невірні твердження знаком «-«.

4) Перевірка виконання роботи в парах.

 

(На дошці вивішуються правильні відповіді трьох кольорів)

 

Картки із завданнями для виконання в  парах

1

 (жовтогарячий колір картки)

      Визначіть, чи всі твердження вірні

  1. М. Лисенко народився на Харківщині.        «-«
  2. М. Лисенко збирав українські народні пісні. «+»
  3. М. Лисенко створив близько 90 творів на слова Т. Шевченка. «+»

2

 (зелений колір картки)

 Визначіть, чи всі твердження вірні

1.М. Лисенко засновник української класичної музики. «+»

2.М. Лисенко написав оперу «Тарас Бульба» «+»

3.М. Лисенко – піаніст, поет, композитор. «_»

 

3

 (жовтий колір картки)

Визначіть, чи всі твердження вірні

1.М. Лисенко автор пісні «Засвіт встали козаченьки». «_»

2. М. Лисенко видатний український композитор. «+»

3. М. Лисенко використовував мотиви українських

        народних пісень у своїх творах. «+»

 

5) Ознайомлення з поняттям «Кантата»

 -Який твір М. Лисенка ви слухали на минулому уроці?

- Сьогодні ми ознайомимось із новою формою вокального твору, який називається «кантата».

(Записуємо в зошит термін «кантата»)

 

6) Робота з підручником  с.

   Читання визначення слова «Кантата».

7) Слухання V ч. кантати М. Лисенка «Радуйся, ниво неполитая» «Оживуть степи, озера»

     - Ця кантата написана на вірші Т. Шевченка.

(Показ портрета Т.Шевченка)

 

(Роздаю текст кантати по 1 на парту)

 

(На дошку вивішую завдання до слухання музики)

 

Завдання до слухання кантати

 

1. Прослухати твір.

2. Визначити його характер.

3.  Довести, що це саме кантата,

      а   не  просто пісня.

      (Допоможе визначення з підручника)

 

 (Відеозапис кантати)

 

8)Аналіз прослуханого твору за питаннями картки.

 

VІ Підсумок уроку

Ми з Вами сьогодні плідно попрацювали, а зараз підведемо підсумки і пригадаємо, про що дізнались на уроці.

  1. Робота в групах

   (Роздаю завдання трьом групам)

 

(В цей час звучить аудіо запис кантати «Радуйся, ниво неполитая»)

 

                             І група

Серед  українських народних пісень

знайдіть жниварські пісні

«Засвіт встали козаченьки»

 «Ой на горі женці жнуть»

 «Ой, снопе, снопе…»

«Несе Галя воду»

«Вийшли в поле косарі»

 «Їхав козак на війноньку»

 

                             ІІ  група

Серед  українських народних пісень

знайдіть історичні пісні

 «Засвіт встали козаченьки»

 «Ой на горі женці жнуть»

 «Ой, снопе, снопе…»

«Несе Галя воду»

«Вийшли в поле косарі»

 «Їхав козак на війноньку»

 

                           ІІІгрупа

Закінчіть речення

1. Жниварські пісні поділяються на …

2. Кантата – концертний твір,який виконується оркестром, …

3. Кантата «Радуйся, ниво неполитая» написана на слова …

 

  1. Презентація роботи групи.

( На зворотній стороні завдання утворюється слово «МОЛОДЦІ»)

 

VІІ Домашнє завдання

Проілюструвати жниварські пісні. Вам допоможе підручник с.

 

 

 

1

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
12 квітня 2018
Переглядів
2402
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку