Розробка уроку з музичного мистецтва у 5 класі.
Тема: Історичні пісні.
Мета:
Обладнання: Фортепіано, ноутбук, інтерактивна дошка, плакат із кросвордом, картки із емоційно-образними характеристиками засобів музичної виразності
Хід уроку.
І. Музичне вітання.
ІІ. Повідомлення теми та типу уроку.
Учитель: У нас сьогодні не звичайний урок - урок-дослідження. Щоб зрозуміти про що ми будемо говорити, я пропоную розв’язати кросворд.
Кросворд: Історичні пісні
1. Яка пісня називається "сиротою". 2. Пісня без слів. 3. Грецький філософ, математик та музикант. 4. Флейта, що носить ім'я "Бога лісів". 5. Елемент музичної мови, співзвуччя. 6. Високий жіночий голос. 7. Пісня яку співає мама дитині. 8. Упорядковане чергування музичних звуків. 9. Високий чоловічій голос. 10. Країна де виникла арфа. 11. Народні пісні які співають під час жнив.
Головне слово кросворду: Історичні пісні. Це тема нашого уроку.
А епіграфом буде українське народне прислів’я: «Герой вмирає, а ім’я його живе».
ІІІ. Основна частина.
Учитель: Під час уроку ми повинні дослідити правильність цього судження. Тож почнемо!
Завдання: Прослухайте фрагмент української народної пісні та впізнайте її.
( Звучить запис пісні «Ой, на горі та й женці жнуть»). Аналіз виконання.
Вокальна робота: 1. Розспівування на мелодії пісні. (Пригадуємо мелодію та текст 1 куплету пісні у супроводі ф-но.)
2. Співаємо всю пісню. (Караоке мінус)
3. Виконання пісні у формі інтерактивної гри.
Інтерактивна гра з піснею «Пісенний пазл».
В класі формуються пари. Під час проведення гри учні отримують картки (одна на пару) із текстом пісні. Обсяг тексту - декілька рядків, розділених на музичні речення ( у такий спосіб увесь текст пісні «розрізається» на окремі фрагменти - пазли ). Картки з розділеною на пазли піснею змішуються, щоб порушити послідовність тексту. Під час виконання пісні учні повинні своєчасно вступити та закінчити свій фрагмент, визначивши його місце в пісні, передати характер пісні, співати емоційно.
Учитель:- Про яку історичну битву йдеться в пісні?
( Перемога війська козацького над польськими шляхтичами)
( Дорошенко, Сагайдачний)
(Бо в пісні збереглися їхні імена).
4. Робота з підручником: стр.48-49
Ознайомлення з текстом пісні М. Чурай «За світ встали козаченьки».
Розучуємо мелодію пісні у супроводі ф-но.
Завдання: Охарактеризуйте засоби музичної виразності. (Робота з картками. Учні отримують картки з характеристиками засобів музичної виразності та описують свій засіб виразності.)
Творче завдання: ритмічний супровід до пісні: діти обирають із запропонованих музичних інструментів ті інструменти, які на їхню думку доречні, та створюють ритмічний супровід, виконуючи пісню змінивши її характер на маршовий.
Бесіда: За переказами автором пісні «За світ встали козаченьки» вважають легендарну піснярку з Полтавщини Марусю Чурай. Створена вона була як лірична, але поступово так полюбилася козакам, що перетворилася на маршову, похідну. Пісня має кілька варіантів.
Мелодії народний пісень у своїх творах використовували багато композиторів. В увертюрі до опери «Тарас Бульба» Миколи Лисенка ви почуєте мелодію цієї пісні.
( Бо композитор вже на початку опери показує чим завершиться сюжет- перемогою козаків, не зважаючи на смерть головного героя).
Учитель: Але не тільки з пісень та творів композиторів ми дізнаємося про історичні події козацької доби, але із творів художників.
Робота в групах.
У класі формуються 6 груп по 4 учня. Обирають спікера. Групи отримують репродукції картин та тексти пісень. (М. Тимченко «За світ встали козаченьки», І. Рєпін «Запорожці пишуть листа турецькому султану», О. Бубнов «Тарас Бульба»)
Завдання: Описати якими козаків зображено у творах мистецтв.
Працюємо 4-5 хвилин.
Перевірка: Робота з інтерактивною дошкою. Сервіс Learning Apps.org
Образ козаків у музичних творах |
Образ козаків у творах художників |
Сильні |
Сильні |
Мужні |
Мужні |
Хоробрі |
Хоробрі |
Патріоти |
Патріоти |
Терплячі |
Кмітливі, з почуттям гумору |
Вправні воїни |
Музично обдаровані |
- Подумайте, що є спільного, а у чому різниця?
Висновки: усі ці твори мистецтв дають нам змогу запам’ятати козаків саме такими та прославляють їхні подвиги.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ «ІСТОРІЯ КОЗАЦТВА»
Слайд 1. Козаки не могли жити без доброї пісні, без музики. Вони грали на бубнах і трубах, але найчастіше – бандурах і кобзах. За часів козаччини на Україні було багато кобзарів - співців-мандрівників, яких осліпили вороги в неволі. Та навіть незрячими вони зберігали свій бойовий дух.
Слайд 2. Мандруючи Україною, кобзарі в думах і піснях оспівували доблесть і славу героїв, красу рідного краю. Нерідко поводирями в них були діти. Підлітки.
Слайд 3. Кобзарі брали активну участь у національно-визвольних рухах. На Запорізькій Січі кобзарі супроводжували козаків у походах, складаючи думи і пісні про події свідками або учасниками яких вони були.
Слайд 4. У більшості своїй бідні й сліпі, вони кочували з бандурою по всій Україні, співали про подвиги героїв, людське горе. Їх переслідували. Забороняли з’являтись у містах, а їхні інструменти нерідко знищували. Але кобзарі в усній формі донесли до наших часів зразки самобутньої української народної творчості - думи та історичні пісні.
Слайд 5. Найвідоміші з них - Остап Вересай ( с. Сокиринці, Чернігівщина), Євген Адамцевич (с. Солониця, Лубенщина).
Слухання: «Дума про козака Голоту»
КОЛЕКТИВНА ТВОРЧА РОБОТА.
С Е Н К А Н
1. Іменник
2. Прикметники – 2
3. Дієслово -3
4. Ставлення до предмета.
5. Синонім до іменника-1, або речення.
Козак
Сміливий, мужній
Воює, захищає, співає.
Пам’ятаю його.
Герой.
Учитель: І на завершення ми вже знаємо, що пісні створюють і в наш час, про сучасних героїв і вони стають народними.
Виконання пісні М. Балема «Козацькому роду нема переводу».
ІV. Підбиття підсумків уроку.: Завершився наш урок-дослідження.
Які докази правильності або неправильності народного прислів’я ми знайшли у творах мистецтв? Обговорення.
V. Виставлення оцінок.