5 кл Урок 23
Тема уроку: Симфонічна музика
Мета уроку: Ознайомити учнів з поняттям оркестр, різновидами оркестрів, ознайомитися з творчістю Г. Свиридова та особливостями вальсу.
Розвивати вміння учнів надавати характеристику музичному образу твору у виконанні оркестру, розрізняти на слух звучання музичних інструментів симфонічного оркестру, створювати вальсовий ритм за допомогою ударних інструментів. Виховувати інтерес до інструментальної оркестрової музики російського композитора, пісень українських композиторів. Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрет Г. Свиридова.
Основні поняття для засвоєння: інструментальний ансамбль, різновиди ансамблів, склад інструментальних ансамблів.
Твори, що вивчаються на уроці:
• Г. Свиридов. Вальс до повісті О. Пушкіна «Заметіль».
• Н. Май «Червона калина» — розучування.
Хід уроку
Учитель. Подивіться на екран.
Учитель. Пориньмо у море симфонічної музики та послухаймо цікаву історію.
Якось тато сказав синові: «Готуйся: завтра підемо слухати оркестр». «А квитки ти купив?» — запитав хлопець. Тато всміхнувся й відповів, що концерт безкоштовний.
Наступного дня він розбудив сина та дружину й усі поспішили на електричку...
Невдовзі вони прийшли до лісу і раптом виразно почули звуки крапання. Це туман осідав на листя, й великі краплі води зривалися вниз та лунко падали додолу. Аж ось пробіг кронами осик вітерець, і гілки застукали одна об одну. Тато сказав, що подібні звуки видає тріскачка — удалий народний музичний інструмент. За мить усі почули, як пискнула синиця, їй відгукнувся щиголь та взяли веселу ноту горобці.
З хащі донісся дріб дятла, заскрекотіла сорока. Знову вітер гойднув крони, від чого крапання стало ще дзвінкішим. .
«Хто ж диригент цього оркестру?»,— пожартувала мама. Несподівано крізь туман пробився тонкий сонячний промінь. «А ось і диригентська паличка», — сказав тато. «Виходить, диригент — сонце!» — підхопив син. Усі дружно розсміялися.
Це звучав оркестр, який створила природа. Та в музиці все по-іншому: для створення оркестру потрібно багато музикантів та диригент.
Учитель. То ж сьогодні на уроці ми познайомимося із оркестром, його різновидами, з російським композитором Г.Свиридовим та особливостями вальсу.
Метод «Очікування»
Учитель. Діти, у вас на парті є квіточки. Візьміть, потримайте її в руці і подумайте, що ви очікуєте від уроку. Наприкінці ви прикріпите їх на нотоносець. Якщо ваші сподівання здійсняться – прикріпіть на кінець нотного стану, якщо не повною мірою, то посередині, якщо ні – то під нотним станом.
Завдання. – Діти, спробуйте дати визначення оркестру.
Давайте запам'ятаємо: (слайд №5)
Музичний словничок. Оркестр — це колектив музикантів, об’єднаних для спільного виконання різних за характером музичних творів.
Існують декілька видів оркестрів.
Завдання: Розгляньте схему симфонічного оркестру. (слайд №7-16)
Поміркуйте, чому назви інструментів симфонічного оркестру на схемі виділені різними кольорами?
(Відповіді учнів)
Музичний словничок
Симфонічний оркестр — великий колектив музикантів, який виконує симфонічні музичні твори.
Камерний оркестр — невеликий за кількістю музикантів колектив, основу якого складають виконавці на струнних смичкових інструментах. Такий оркестр виконує музичні твори у невеликих приміщеннях.
учитель. Зараз ми почуємо звучання цих інструментів.
Отримайте, будь-ласка, завдання для слухання:
1-ша група – який оркестр виконував вальс?
2-га група – звучання яких музичних інструментів вдалося розпізнати?
3-тя група – яка музика вальсу за характером?
4-та група – що таке вальс?
Слухання (слайд №18)
Учитель. А зараз послухайте звучання ще одного симфонічного оркестру. Уявіть, що ви в театрі. Незабаром розпочнеться спектакль. В оркестровій ямі — спеціально обладнаному місці перед сценою — музиканти. Вони налаштовують свої інструменти, і галас стоїть неймовірний... (слайд №21)
Учитель. Щоб керувати цим великим музичним колективом, потрібен диригент (у перекладі з французької — «керувати», «спрямовувати», «управляти»). (слайд №22) Диригент керує колективом виконавців з оркестру, хору, оперної або балетної вистави, передаючи свої задуми за допомогою системи умовних рухів, виразу обличчя, погляду тощо.
Одна з груп у нас не відповіла на своє запитання – що таке вальс? (відповідь групи) (слайд №23)
5. Виконання творчого завдання.
Уявіть себе музикантом і заграйте вальс. Три долі виконайте на шумових інструментах. Перша буде найсильнішою, а дві поряд — трохи слабшими. Ось такий вальс — створений вами. Виконайте цей ритмічний рисунок.
І І І І І І П І І III
Спочатку всі разом проплескаємо. (слайд №24)
1. Поспівка.
1) дихально-ігрові вправи.
2) вправи для розвитку музичного слуху та голосу
2. Показ-виконання пісні Н.Май «Червона калина» (слайд №25)
а) про що співається в пісні?
б) розучування 1-го куплету та приспіву.
в) виконання 1-го куплету та приспіву з танцювальними рухами. (слайд №26)
Учитель. Завершуючи урок, зберемо «рюкзак», щоб узяти з собою отримані знання, уміння і настрій сьогоднішнього уроку
(слайд №27)
• Я знаю…
• Я вмію….
• Мій настрій….
• Я дякую…
Учитель. І я дякую вам за роботу і співпрацю. Сьогодні за урок отримують оцінки… Виходячи, приклейте квіточки на нотний стан. На цьому урок закінчено. До побачення.
1