Урок музичного мистецтва у 5 класі "Симфонічна музика"

Про матеріал
Урок музичного мистецтва у 5 класі з теми "Симфонічна музика" з використанням мультимедійної презентації
Перегляд файлу

5 кл Урок 23 
Тема уроку: Симфонічна музика 
Мета уроку: Ознайомити учнів з поняттям оркестр, різновидами                оркестрів, ознайомитися з творчістю Г. Свиридова та особливостями вальсу. 
Розвивати вміння учнів надавати характеристику музичному образу твору у виконанні оркестру, розрізняти на слух звучання музичних інструментів симфонічного оркестру, створювати вальсовий ритм за допомогою ударних інструментів. Виховувати інтерес до інструментальної оркестрової музики російського композитора, пісень українських композиторів. Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему. 
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрет Г. Свиридова. 
Основні поняття для засвоєння: інструментальний ансамбль, різновиди ансамблів, склад інструментальних ансамблів. 
Твори, що вивчаються на уроці: 
• Г. Свиридов. Вальс до повісті О. Пушкіна «Заметіль». 
Н. Май «Червона калина» — розучування. 

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  1. Музичне вітання;

 

  1.   Актуалізація опорних знань. (слайд №2)

Учитель. Подивіться на екран.

  • Що ви можете сказати дивлячись на зображення?
  • Який склад квартету звучить?

 

  1. Мотивація до навчання. (слайд №3)

Учитель. Пориньмо у море симфонічної музики та послухаймо цікаву історію. 
                 Якось тато сказав синові: «Готуйся: завтра підемо слухати оркестр». «А квитки ти купив?» — запитав хлопець. Тато всміхнувся й відповів, що концерт безкоштовний. 
Наступного дня він розбудив сина та дружину й усі поспішили на електричку... 
                 Невдовзі вони прийшли до лісу і раптом виразно почули звуки крапання. Це туман осідав на листя, й великі краплі води зривалися вниз та лунко падали додолу. Аж ось пробіг кронами осик вітерець, і гілки застукали одна об одну. Тато сказав, що подібні звуки видає тріскачка — удалий народний музичний інструмент. За мить усі почули, як пискнула синиця, їй відгукнувся щиголь та взяли веселу ноту горобці. 
                З хащі донісся дріб дятла, заскрекотіла сорока. Знову вітер гойднув крони, від чого крапання стало ще дзвінкішим. . 
«Хто ж диригент цього оркестру?»,— пожартувала мама. Несподівано крізь туман пробився тонкий сонячний промінь. «А ось і диригентська паличка», — сказав тато. «Виходить, диригент — сонце!» — підхопив син. Усі дружно розсміялися. 
                Це звучав оркестр, який створила природа. Та в музиці все по-іншому: для створення оркестру потрібно багато музикантів та диригент. 

  1. Повідомлення теми уроку. (слайд №4)

Учитель. То ж сьогодні на уроці ми познайомимося із оркестром, його різновидами, з російським композитором Г.Свиридовим та особливостями вальсу.

Метод «Очікування»

Учитель. Діти, у вас на парті є квіточки. Візьміть, потримайте її в руці і подумайте, що ви очікуєте від уроку. Наприкінці ви прикріпите їх на нотоносець. Якщо ваші сподівання здійсняться – прикріпіть на кінець нотного стану, якщо не повною мірою, то посередині, якщо ні – то під нотним станом.

 

  1. Сприйняття нового матеріалу.
  1. Бесіда. Саме слово «оркестр» походить від назви майданчика перед сценою античного театру. 

Завдання. – Діти, спробуйте дати визначення оркестру.

Давайте запам'ятаємо: (слайд №5)

Музичний словничок.  Оркестр — це колектив музикантів, об’єднаних для спільного виконання різних за характером музичних творів. 
Існують декілька видів оркестрів. 
 

  1. Робота зі схемою «Види оркестрів» (Слайд №6)

Завдання: Розгляньте схему симфонічного оркестру. (слайд №7-16)

Поміркуйте, чому  назви інструментів симфонічного оркестру на схемі виділені різними кольорами?

(Відповіді учнів)

Музичний словничок  
Симфонічний оркестр — великий колектив музикантів, який виконує симфонічні музичні твори. 
Камерний оркестр — невеликий за кількістю музикантів колектив, основу якого складають виконавці на струнних смичкових інструментах. Такий оркестр виконує музичні твори у невеликих приміщеннях. 
учитель. Зараз ми почуємо звучання цих інструментів.

  1. Музичне сприймання. (слайд №17)
  1. Учитель. Вальс до повісті О. Пушкіна «Заметіль» написав російський композитор, громадський діяч, автор інструментальної, вокальної музики Георгій Свиридов, яку ми послухаємо.

Отримайте, будь-ласка, завдання для слухання:

1-ша група – який оркестр виконував вальс?

2-га група – звучання яких музичних інструментів вдалося розпізнати?

3-тя група – яка музика вальсу за характером?

4-та група – що таке вальс?

Слухання (слайд №18)

  1. Аналіз музичного твору.  (Відповіді 3-х  груп) (слайд №19)
  2. Фізкультхвилинка для очей. (слайд №20)
  3.  Бесіда про роль диригента оркестру. 

Учитель. А зараз послухайте звучання ще одного симфонічного оркестру. Уявіть, що ви в театрі. Незабаром розпочнеться спектакль. В оркестровій ямі — спеціально обладнаному місці перед сценою — музиканти. Вони налаштовують свої інструменти, і галас стоїть неймовірний... (слайд №21)

  • Що тут не так?Що потрібно, щоб оркестр зазвучав злагоджено?

Учитель. Щоб керувати цим великим музичним колективом, потрібен диригент (у перекладі з французької — «керувати», «спрямовувати», «управляти»). (слайд №22) Диригент керує колективом виконавців з оркестру, хору, оперної або балетної вистави, передаючи свої задуми за допомогою системи умовних рухів, виразу обличчя, погляду тощо. 

 Одна з груп у нас не відповіла на своє запитання – що таке вальс? (відповідь групи) (слайд №23)
5. Виконання творчого завдання.
Уявіть себе музикантом і заграйте вальс. Три долі виконайте на шумових інструментах. Перша буде найсильнішою, а дві поряд — трохи слабшими. Ось такий вальс — створений вами. Виконайте цей ритмічний рисунок. 
І І І І І І П І І III 
Спочатку всі разом проплескаємо. (слайд №24)

  1. Вокально-хорова робота.

1.  Поспівка.

1) дихально-ігрові вправи.

2) вправи для розвитку музичного слуху та голосу 

2.  Показ-виконання пісні Н.Май «Червона калина» (слайд №25)

 а) про що співається в пісні?

 б) розучування 1-го куплету та приспіву.

 в) виконання 1-го куплету та приспіву з танцювальними рухами. (слайд №26)

  1. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія. 

Учитель. Завершуючи урок, зберемо «рюкзак», щоб узяти з собою отримані знання, уміння і настрій сьогоднішнього уроку

(слайд №27)
• Я знаю…
• Я вмію…. 
• Мій настрій…. 
• Я дякую… 

Учитель. І я дякую вам за роботу і співпрацю. Сьогодні за урок отримують оцінки… Виходячи, приклейте квіточки на нотний стан. На цьому урок закінчено. До побачення.

1

 

docx
Додано
17 березня 2019
Переглядів
1927
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку