Урок музичного мистецтва у 5 класі. "Інструментальне соло"

Про матеріал

Мета.

Ознайомити учнів з поняттям сольна, дуетна інструментальна музика, з жанром етюд у мистецтві та жанром концерту, ознайомитися з творчістю Ф. Шопена, Н. Паганіні.

Розвивати вміння учнів надавати характеристику музичному образу інструментального сольного твору, розрізняти на слух звучання музичних інструментів.

Виховувати інтерес до інструментальної сольної музики, народної пісні.

Перегляд файлу

УРОК 21

Тема. Інструментальне соло

Мета.

  • Ознайомити учнів з поняттям сольна, дуетна інструментальна музика, з жанром етюд у мистецтві та жанром концерту, ознайомитися з творчістю Ф. Шопена, Н. Паганіні.
  • Розвивати вміння учнів надавати характеристику музичному образу інструментального сольного твору, розрізняти на слух звучання музичних інструментів.
  • Виховувати інтерес до інструментальної сольної музики зарубіжних композиторів, норвезької народної пісні.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрети Н. Паганіні, Ф. Шопена.

Основні поняття для засвоєння: сольна, дуетна інструментальна музика, жанри етюд, інструментальний концерт.

Твори, що вивчаються на уроці:

    Н. Паганіні. Рондо зі скрипкового концерту № 2. Соната для скрипки і гітари.

    Ф. Шопен. Етюд №2 фа-мінор.

    Норвезька народна пісня «Чарівний смичок»

Хід уроку

Вхід під музику Н. Паганіні. Організаційний момент. Мотивація

Я знову  ЗАПРОШУЮ вас ДО ЄВРОПИ. Наша віртуальна музична мандрівка приведе нас до яскравої і сонячної Італіі, та аристократичної та вишуканої Польщі, де в  концертнох залах  панує урочиста атмосфера. Вишукано прибрана сцена, освітлення, костюми музикантів - усе це налаштовує на святковий лад.

 

 Сьогодні програмі -   інструментальна музика.

 

Давайте пригадаємо, якою вана буває :

 

  1. Актуалізація опорних знань: фронтальне опитування —

Програмна музика – музика створена за певним сюжетом, що відображається у назві

Л ван Бетховен  - Симфонія №3 «Героїчна»

 непрограмна музика – інструментальні твори, які не мають художніх назв, або літературних сюжетів

 Ґ. Гендель – «Музика води»

 Т. Альбіноні  «Адажіо»

 

3. Бесіда про особливості сольної інструментальної музики.

Серед безлічі інструментальних творів є твори у різному виконанні. Залежно від кількості виконавців ця музика може бути сольною, дуетною, ансамблевою чи оркестровою.

Тема. Інструментальне соло.

Музичний словничок

Інструментальну музику, яку виконує один інструмент, називають сольною, а виконавця такої музики — солістом. Соліст-виконавець може виконувати музичний твір із супроводом (оркестру, ансамблю тощо). Виконання музичного твору двома музикантами називають дуетом, а трьома музикантами — тріо

Розповідь про композитора.

Наша перша зупинка – італійське місто Генуя, де народився жив і працював

Ніколо Паганіні — італійський скрипаль-віртуоз, композитор та гітарист. Автор 24 каприсів для скрипки соло, 6 концертів для скрипки та оркестру, 12 сонат для скрипки та гітари, 12 струнних квартетів й інших творів. Одинадцятирічним хлопчиком Паганіні вперше виступив на концерті в рідному місті Генуї. Він добре володів інструментом й невдовзі став найвідомішим виконавцем у всій Італії.  Від 1828 до 1834 років він дав сотні концертів у найбільших містах Європи, заявивши про себе як про найдивнішого віртуоза цілої епохи.  Він мав колекцію скрипок стародавніх майстрів Італії, серед яких були витвори Аматі, Гварнері, Антоніо Страдіварі, Карло Бергонці. Окремо виділяв Паганіні скрипку роботи Гварнері, яку по заповіту отримало рідне місто музиканта — Генуя.

4. Музичне сприймання.

Н. Паганіні. Рондо зі скрипкового концерту № 2.

 

Музичний словничок

Концерт великий віртуозний за характером музичний твір, написаний для одного інструмента в супроводі оркестру або ансамблю.

 

    Соната для скрипки та гітари;

5. Аналіз музичного твору.

  • Які характерні риси цих творів? Чим вони подібні та чим відрізняються?
  • Який з творів прозвучав у сольному виконанні?
  • Який з інструментів виконував соло?
  • Розкажіть про засоби музичної виразності кожного твору.
  • 6. Розповідь про композитора.

Наша мандрівка приведа нас у величну Варшаву. Саме тут розпочав свій творчий шлях

Фридерик Франсуа Шопен — найвидатніший польський композитор та піаніст. Його твори для фортепіано вважають вершиною інструментальної музики. Композитор є автором 2 концертів, 57 мазурок, 16 полонезів, 19 ноктюрнів та вальсів, 27 етюдів та інших творів. Вже дитиною Фридерик проявив яскраві музичні здібності; у семирічному віці він почав навчатися гри на фортепіано, і в тому ж році був виданий складений ним маленький полонез соль мінор.

У 1831 році він виїхав з Польщі до Відня, а згодом оселився у Парижі, де провів значну частину життя. Шопена поховали на паризькому кладовищі Пер-Лашез. Серце Шопена, за його заповітом, перевезли на Батьківщину — воно покоїться в Базиліці Святого Хреста у Варшаві.

Етюд №2 фа-мінор

Етюд №24 «Океан»

 

Аналіз музичного твору.

  • Які характерні риси цих творів?
  •  Який з інструментів виконував соло?
  • Розкажіть про засоби музичної виразності кожного твору.

 

Музичний словничок  

Слово «етюд» може означати:

     твір образотворчого мистецтва допоміжного характеру, виконаний з натури;

     невеликий літературний твір;

     невеликий музичний твір віртуозного характеру або п’єса навчального характеру.

 

7. Виконання творчого завдання.

Завдання для учнів: розгляньте різні етюди. Що спільного, а що відмінного між ними? Який із них, на вашу думку, може бути ілюстрацією до твору Шопена?

 

9. Поспівка. -руханка

10. Розучування пісні.

Усвідомлення змісту пісні, особливостей її характеру та мелодії. Виконання першого куплету пісні з показом руху мелодії. Конкурс на найкраще виконання мелодії куплету пісні.

11. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

  • які музичні інструменти пов’язані з музичними творами двох геніїв. Впиши пропущені літери в порожні клітинки, щоб утворилося слово, яке означає назву музичного інструмента.
  • Пригадай розповіді про двох геніїв. Які міста були пов’язані з творчістю Ф. Шопена та Н. Паганіні? Викресли слова, які є, на твою думку, зайвими.

Прага, Париж, Варшава, Відень, Будапешт, Берлін, Київ, Генуя, Рим, Мадрид

  • Постав І ^ І біля правильного, на твою думку, визначення терміну етюд:
  •  1. Твір образотворчого мистецтва допоміжного характеру, вконаний з натури з метою її вивчення в процесі роботи над картиною, скульптурою і т. ін. 
  • 2. Великий літературний твір, який описує історичні події.
  • 3. Невеликий музичний твір віртуозного характеру або п’єса навчального характеру. ^
  •  4. Тричастинний музичний твір для симфонічного оркестру.

12. Домашнє завдання.

Послухайте інші твори Ф. Шопена та Н. Паганіні.

До одного з них намалюйте ілюстрацію -етюд.

Наша мандрівка завершилась. Але після кожної мандрівки у нас залишаються спогади і емоції. Намалюйте смайлик ваших емоцій і прикріпіть на дошку.

 

 

docx
Додано
25 серпня 2023
Переглядів
233
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку