Тема уроку: Музика навколо нас. Сольфеджування вправ. Українська народна пісня «Ой на горі жита много»
Мета. дослідити поєднання елементів різних типів музики в одному творі; розвивати співацькі навички, творчі здібності; створювати правильний ритмічний рисунок вправ; відтворювати ритмічні вправи; виховувати любов до музики.
Методично-дидактичне забезпечення уроку. програвач СЭ, «Хрестоматія» та «Фонохрестоматія» з музики 3 клас.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Сонце встало — запалало І дітей всіх привітало...
Доброго ранку, сонечко!
Доброго ранку, діточки!
Доброго ранку, квіточки!
Хай цвіте лужочок 1 шумить гайочок...
Хай блищить ставочок...
Хай щебечуть пташечки,
Повзають комашечки...
Хай сміються діточки!
Доброго ранку ВСІМ!
На уроці підсумковім Треба дружно працювати,
Щоб змогли на всі питання Повні відповіді дати.
Музичне привітання.
IV. Повідомлення теми уроку.
1. Робота з підручником, с. 22.
2. Пізнавальна бесіда (з використанням підручника).
3. Музична гра Ігоря Верховинця. Гоп-гоп
Дійові особи. Усі діти. Опис гри
Діти стоять у розірваному колі один за одним. Разом з вигуками «Гоп-гоп-гоп!», якими починається пісня, усі тричі пристукують об підлогу лівою ногою. На слова «Гу-ту-ту!» виконуються пристуки правою ногою. Співаючи «Вари кашку круту», діти ілюструють правою рукою, як треба мішати ложкою кашу. На слова «Підсипай молочка» разом з правою рукою діє також ліва: вона ніби тримає глечик з молоком і ритмічними рухами «підсипає» його в «кашу». Під спів «Нагодуй козачка» діти починають з лівої ноги ходьбу на місці, вільно розмахуючи руками, і разом з наступним «гоп» рушають уперед. Так рівним кроком коло марширує до кінця пісні, а потім зупиняється, і гра без перерви повторюється знову.
Мета гри. Розвивати почуття ритму (пристуки під спів). Тренувати здатність вільного чергування та координації декількох різних рухів протягом коротких відрізків часу (пристуки ногами, «розмішування» правою рукою і «підсипання» лівою, ходьба на місці та марш по колу).
Гоп-гоп-гоп! Гу-ту-ту!
Вари кашку круту.
Підсипай молочка,
Нагодуй козачка!
Гоп-гоп-гоп! Гу-ту-ту!
V. Слухання музики.
Михайло Глинка «Арагонська хота».
1. Загальні відомості про композитора.
Михайло Іванович Глинка народився 1804 р. в Смоленській губернії. Дитячі і юнацькі роки провів у маєтку своїх батьків. Близьке знайомство з народною піснею справило великий вплив на його подальший розвиток. З 11 років Михайло навчався гри на фортепіано, із 13 років вчився в благородному пансіоні при Петербурзькому педагогічному інституті. 1830 року їде за кордон, де проводить майже 4 роки, з них 3 роки — в Італії. Він грунтовно вивчає італійську оперу, особливо мистецтво bel canto (гарного співу). За кордоном написав чимало творів, які були видані в Італії. Незабаром композитор повертається на батьківщину, але наступні роки він проводить у постійних переїздах.
1856-го року маестро виїхав у Берлін, де й помер у 1857 р. Прах М. Глинки перевезли у Петербург.
2. Аналіз прослуханого твору.
а) Розповідь про Іспанію.
б) Хота.
ХОТА (ісп. jota) — іспанський народний парний танець, який виконується в супроводі ансамблю «рондалья» (бандурія, гітари, мандоліни, кастаньєт) та поєднується зі співом. Музичний розмір 3/4 чи 3/8. Темп швидкий, характер танцю — жвавий, темпераментний. Батьківщиною X. є Арагон, хоча в кожній провінції Іспанії існують місцеві різновиди X. (близько 100), які мають музичні та композиційні особливості. Найбільш поширеною є арагонська X., до якої зверталися М. Глинка, М. Римський-Корсаков, М. де Фалья.
3. Музична грамота.
Робота з підручником, с. 23.
VI. Фізкультхвилинка.
Руханка «Кораблик»
Учитель каже: «Уявіть собі, що ми на кораблі. При словах «Тиха, спокійна погода, світить сонечко» ви повинні зображати гарну погоду. При слові «Буря!» ви повинні створювати шум, кораблик гойдається все сильніше (сильно гойдатися). Хтось із дітей, що перебуває на кораблику, повинен перекричати бурю: «Я не боюся бурі, я найсильніший матрос!» Вправа повторюється кілька разів.
VII. Вивчення пісні.
Українська народна пісня в обробці Григорія Верьовки «Ой на горі жита много» — розучування.
1. Слухання пісні у виконанні вчителя чи фонограми +.
2. Робота над піснею.
VIII. Підсумок уроку. Релаксація.