Урок "Музика невід’ємна частина життя людини"

Про матеріал

Учні початкових класів – це надзвичайно активні, рухливі діти,тому у роботі з ними я намагаюся обирати такі форми роботи, методи,щоб зацікавити дітей, захопити творчістю.

Запропонований мною урок - це перший урок теми " Музика виражає та зображує". Тема уроку: Музика – невід'ємна частина життя.

Мета уроку: підвести учнів до висновку, що музика виражає внутрішній світ людини (настрій, почуття, думки), а також зображує різноманітні рухи людини, події у навколишньому світі, картини природи.

Тип уроку: урок введення у тему (елементами гри).

Найважливішим у змісті навчального матеріалу уроку є розуміння учнями виражальності та зображальності у музиці . На цьому зосереджено увагу учнів на уроці.

Для розкриття нового матеріалу ( поняття мажор і мінор) використано поєднання словесних (розповідь), наочних (ілюстрування) та практичних методів.

На цьому уроці діти продовжують учитися працювати у групах,граючись,демонструють прояви своєї поведінки у різних життєвих ситуаціях, виявляють власну творчість у виконанні імпровізованих поспівок, показують вміння виділяти головне та аналізувати, демонструють своє особливо емоційне, щиросердечне сприйняття музичних творів.

Контроль засвоєння матеріалу на різних етапах уроку організований таким чином:

- скільки частин у творі Л.Бетховена" Весела. Сумна" – використання карток настрою;

- вміння розрізняти мажор та мінор – гра " Ліхтарик";

- при підведенні підсумків уроку – ігри " Два з трьох", " Хто більше ", метод " Дерево рішень " .

З метою попередження перевантаження учнів матеріал викладено доступно, чергуються різні форми роботи, використовуються прийоми гри, музично – ритмічна руханка.

Перегляд файлу

Пояснювальна записка

Учні початкових класів – це  надзвичайно активні, рухливі діти,тому у роботі з ними я намагаюся обирати такі форми роботи, методи,щоб зацікавити дітей, захопити творчістю.

Запропонований мною урок - це перший  урок  теми " Музика виражає та зображує". Тема уроку: Музика – невід’ємна частина життя.

 Мета уроку: підвести учнів до висновку, що музика виражає внутрішній світ людини (настрій, почуття, думки), а також зображує різноманітні рухи людини, події у навколишньому світі, картини природи.

 Тип уроку: урок введення у тему (елементами гри).

Найважливішим у змісті навчального матеріалу  уроку є  розуміння учнями виражальності та зображальності у музиці . На цьому  зосереджено увагу учнів на уроці.

Для розкриття нового матеріалу ( поняття мажор і мінор)  використано поєднання словесних (розповідь), наочних (ілюстрування) та практичних методів.

На цьому уроці  діти продовжують   учитися працювати у групах,граючись,демонструють прояви  своєї  поведінки у різних життєвих ситуаціях, виявляють  власну творчість у виконанні імпровізованих  поспівок, показують вміння виділяти головне та аналізувати, демонструють своє особливо емоційне, щиросердечне сприйняття музичних творів.

Контроль засвоєння матеріалу на різних етапах уроку  організований таким чином:

  - скільки частин у творі Л.Бетховена" Весела. Сумна" – використання карток настрою;

 - вміння розрізняти мажор та мінор – гра " Ліхтарик";

 - при підведенні підсумків уроку – ігри " Два з трьох", " Хто більше ", метод " Дерево рішень " .

 З метою попередження перевантаження учнів матеріал викладено доступно, чергуються  різні форми роботи, використовуються  прийоми гри,  музично – ритмічна руханка.

 

Тема  уроку:    Музика невід’ємна частина життя людини

Мета уроку:  підвести учнів до висновку, що музика виражає внутрішній

                      світ людини ( настрої, почуття, думки), а також зображує

                       різноманітні рухи людини, події у навколишньому світі,

                       картини природи                          

Завдання:       

  • вчити учнів розуміти мову музики та формувати уявлення про її величезні можливості у відображенні життя та вираженні різноманітних почуттів людини;
  • вчити визначати виражальне значення та розрізняти  мажор і  мінор  у розкритті змісту музики ;
  • формувати вокально – хорові навички;
  • розвивати творчі здібності, уяву, музично – ритмічний слух;
  • виховувати  турботливість і увагу до своїх рідних, викликати почуття доброти, співчуття

Музичний матеріал:   "Весела. Сумна",Л.Бетховен;

                                       "Дударик",  українська народна пісня;

   " Котилася торба",  поспівка;

   "Марш дерев’яних солдатиків", П. Чайковський;

   "Не хочуть купити ведмедика", В.Косенко;

   "Гопак", укр. нар. танець ;

   "Осінній дощик", М.Парцхаладзе

Обладнання: музичний інструмент,  музичний центр, комп’ютер, диски,

картки   з  характеристиками настрою, портрет композитора Л.Бетховена

Методи: бесіда, розповідь, повернення  до раніше вивченого ,  метод 

порівняння, прийоми гри, робота в групах, використання інтерактивних технологій, метод  емоційного впливу

Тип уроку:    урок уведення в  тему (з елементами гри)

 

 

ХІД  УРОКУ

I.   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

   1. Вхід до класу: "Весела. Сумна", Л.Бетховен (фортепіано)       

     2. Музичне вітання

     Спів по ступенях звукоряду до – мажор (I, III, V) – гра "Живе фортепіано".

     3. Перевірка домашнього завдання (проспівати поспівку про свою нотку)

        Сьогодні, діти, наш урок буде проходити у формі  музичної  гри. Для її проведення ми об’єднаємося у три команди: "До", "Мі", "Соль".  За правильні  відповіді, краще виконання вокальних вправ, пісень  команди отримуватимуть  нотки.  Звання " Найрозумніша нотка " отримає та команда, у якої  при підведенні підсумків буде найбільше ноток.

  Отже, перше творче завдання: проспівати поспівку про свою нотку.

IІ.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

   -  Діти, поспівки, які ви  щойно виконували були переважно якого характеру?

  Подивіться уважно на  монітор   комп’ютера (демонстрація слайдів із зображенням різних почуттів)

  -   Які почуття викликають у вас ці картинки? (Радість, сум)

  Радість і сум – це найпоширеніші почуття дорослих і дітей.

   -  Коли вам весело, ви як себе поводите? Що відчуваєте?

   -  А коли сумно?

  (Ігровий етюд "День народження" -  варіант пластичного рішення знайомої пісні  В.Шаїнського з мультфільму "Чебурашка" )

 Спробуйте уявити таку  життєву ситуацію: у вас день народження і ви  з нетерпінням чекаєте  гостей, які з невідомих причин  запізнюються.      Покажіть, як ви чекаєте, виглядаєте, дивуєтесь і гніваєтесь, що нікого немає.                               

(Можливі  музично – пластичні дії: подивились направо, повернулись прямо; подивились наліво, повернулись прямо; нікого не побачили – підіймають плечі, розводять руки в сторони; на обличчі здивування – брови підняті, губи опущені вниз)

А може, ви погано дивились? Можливо, вам сонячне проміння завадило?

(Повторюють  рухи, кожен раз прикладаючи долоню, ніби захищають очі від сонячного проміння. Знову нікого)

Покажіть, що вам сумно!

( Закривають   обличчя долонями, роблять  вигляд, що плачуть )

         А ми не віримо, що вам сумно, що ви плачете. Зробіть так, щоб ми повірили.

 (Підіймаємо палець правої руки, нахиляємо голову то вправо, то вліво, одночасно показуючи "стежинку сліз", проводячи від краю очей до вуст. Виконуємо ті ж рухи лівою рукою. "Збираємо сльози" спочатку у ліву долоню, потім у праву )

Та ось, нарешті,  гості  на порозі. Як ви виявите свою радість?

Оголошення теми уроку:

Отже, діти, як ви вже, мабуть, здогадалися, сьогодні на уроці ми з вами простежимо, як наші почуття, наше життя знаходять відображення у музиці.

IІІ.СЛУХАННЯ    МУЗИКИ

   - Діти, а хто з вас був уважним і почув, який за характером твір зустрічав вас на початку уроку?

     Цей твір  написав видатний німецький композитор Людвіг ван Бетховен (демонструю портрет композитора).

      -  Відоме вам це ім’я?Який твір цього композитора ви вже слухали?

     (Нагадую твір "Бабак"невеликим уривком) 

      -  Який характер цього твору? Які почуття він викликає? Кого зображує?

     На початку уроку прозвучав лише уривок,а зараз, діти, ви послухаєте твір Людвіга Бетховена повністю.

     Завдання перед слуханням:

     - Чи буде змінюватися ваш настрій під час слухання цього музичного твору? Щоб відповісти на це запитання вам допоможуть картки настрою.

     Слухання: Л.Бетховен." Весела. Сумна" (Використання прийому пластичного інтонування)

      - Чи змінювався ваш настрій, коли ви  слухали цей твір?                                                                                                                                      

      - Скільки у творі частин?  

      -  Спробуйте підібрати назви до цих частин?

     Завдання перед  повторним слуханням:  Чи зміниться характер твору в цілому, якщо виконати  ось так…   звучить  I  і  II  частини.( Відповіді учнів)

    Якщо виконати тільки  I  і  II  частини загальне враження буде сумним. Але композитор засобами музики передав те, що часто зустрічається у нашому житті: після веселощів може настати сум, але після суму знову повертається веселий настрій. Можна сказати,що  почуття і думки людини відображаються  у музиці .

 ІV. МУЗИЧНА  ГРАМОТА

      Діти, пригадайте  випадки свого життя, коли у вас змінювався настрій.

       Розповіді учнів.

      Ми з вами пригадаємо  і виконаємо музично – ритмічну руханку  "Дощик і сонечко":

    Дощик крапає дрібненький –        показують як крапотить дощик на

                                                            долоньку

    вже намокли квіти.                         нахили донизу

    Раптом сонечко з’явилось             підіймають руки через сторони

                                                            догори

    і  зраділи діти.                                плескання в долоні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Olya\Desktop\images.jpg  Є у кожного із нас певний настрій повсякчас.

  Настрій той буває різний: є веселий, а є грізний,

 Є ліричний і сумний, і бадьорий заводний.

Якщо весело на серці, радість, сміх буяє –

 Це в музик  Мажором зветься – кожен пам’ятає.

 Якщо сірий день осінній, якщо сумно на душі,

 То Мінор панує в пісні. Ти собі це запиши.

 То два братики, вони мають прізвище  ЛАДИ  ( малюнок)

   -  Чиє ім’я МАЖОР, а чиє МІНОР?

   -  Яким є МАЖОР ? ( світлий, радісний, бадьорий).   

  Проспіваємо ( мажорний тризвук)

   - Яким є МІНОР ? ( більш сумний, ніжний, м’який).

   Проспіваємо( мінорний тризвук)

Хоч МАЖОР і МІНОР були зовсім різні за характером, але обидва любили гратися в хованки. А  ховалися вони де завгодно: в акордах( виконую декілька), звукорядах (звучать невеликі гамоподібні пасажі) і – що найдивовижніше – в музичних творах.

 - Пограємо  в хованки разом із ними?

    Ми пограємо у гру " Ліхтарик "  і спробуємо визначити у яких музичних творах "заховалися"  наші братики Лади:  якщо ви почуєте, що це МАЖОР  показуєте відкриту долоньку – "вмикаєте" ліхтарик - світло, якщо МІНОР – долоньку закриваєте - " вимикаєте " – тінь, сум.

               Л.Бетховен  "Весела. Сумна";

             П. Чайковський  " Марш дерев’яних солдатиків";

             В.Косенко  " Не хочуть купити ведмедика ";

             укр.нар. танець   " Гопак ";

             М.Парцхаладзе   " Осінній дощик ".

V.ВОКАЛЬНО – ХОРОВА  РОБОТА

 1. Розспівування  

       а) Це дерево – не полінце,

           шість дірочок має, весело співає…

            Сопілка – один з найпоширеніших на Україні  духових  інструментів. Виготовляють її часто самі народні виконавці з бузини, верби, ліщини, липи,клена, смереки, очерету, калини, і, навіть з груші. У нижньому кінці просвердлюють або пропалюють п’ять – шість дірочок.

Спів звуків на одній ноті на   склад " ду":

 

 

 

   ( слідкувати за чистотою інтонування звуків однієї висоти з чіткою атакою та артикуляцією)

     показ рукою; імітація гри на сопілці

2. Розучування: "Дударик ", українська народна пісня

        а)  -А чи знаєте ви,діти,  як називають виконавців на сопілці ?

  Послухайте, що я вам розповім…

C:\Users\Olya\Desktop\Narodnaya_igrushka_-_promisel_russkoj_kulturi_6.jpg  Жив – був дідусь – дударик. Багато доброго зробив він людям, звеселяв їх своєю музикою,а дітям майстрував " пищики " ( саморобні музичні інструменти).

 

 

   Та от його не стало і всі немовби осиротіли. І тоді народилася пісня – вдячність про добру людину – Діда – дударика. ( Читаю текст пісні)

           - На вашу думку,  якою має бути музика на цей текст?

    б)показ пісні         

    завдання перед слуханням:  який характер мелодії пісні? Які почуття передає музика? Яким  музика  зображує дідуся – дударика?  Відповіді дітей.

    в) Розучування:

   - плескання ритмічного малюнку пісні;

   -  робота над текстом ( ритмо - декламація  пісні);

  -  настроювання у тональності;

  -  розучування мелодії пісні на слух за допомогою гри " Луна "

3.  А зараз, діти, для вас ще одне завдання: спробуйте за ритмічним малюнком впізнати пісню, яку ми з вами вже вчили

   а) нагадую ритмічний малюнок  пісні;

 б) – Який характер цієї пісні?

  в) спів мелодії на склад " льо";

  г) кожна група співає з різною інтонацією, жестами, мімікою;

C:\Users\Olya\Desktop\image041.jpg д) Виконання: "Котилася торба ", українська народна пісня

 

 

 

      – Чи можемо ми під час виконання цієї пісні потанцювати?

      -  А ще що можемо зробити?  ( Пограти у гру)

VІ.  ПІДСУМОК УРОКУ

      1. Я називатиму різні групи слів, по три у кожній. Ви повинні знайти два слова, які   мають спільні ознаки:

           1." Бабак "," Весела. Сумна ", " Марш дерев’яних солдатиків ".

           2.  Сопілка, дуда, бубон.

  1. Мажор, мінор, нота.

2.   Гра " Хто більше " ( назви творів, що зображують і виражають радісний настрій

3.  Що може  музика  зображувати і що виражати ?

      "Дерево рішень" ( музика  виражає, зображує)

     4.  Визначення переможців, нагородження.

   VIІ.  ДОМАШНЄ   ЗАВДАННЯ:

       - розповісти про братиків  Ладів  своїм сестричці чи братику, батькам;

       -  скласти свою мелодію  про Дударика.

    VIIІ. ВИХІД:  твір за бажанням учнів

 

Додатки

 

Назви команд ( велика картка на столі):

 

 

 

 

 

 

 

 

                                  

Обєднання  у  команди ( маленькі картки по кількості учнів у класі):

             

 

 

 

 

 

  "Оцінки - нотки"

 

 

 

C:\Users\Olya\Desktop\НУШ\Картинки\Настрій-картинки\Кульки\FB_IMG_1532031079348.jpgC:\Users\Olya\Desktop\НУШ\Картинки\Настрій-картинки\Кульки\FB_IMG_1532031216676.jpgC:\Users\Olya\Desktop\НУШ\Картинки\Настрій-картинки\Кульки\FB_IMG_1532031204921.jpgКартки настрою ( по три різних кожному учню):

doc
Додано
30 жовтня 2018
Переглядів
2373
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку