Урок 1
Тема уроку: Атлантичний океан (особливості географічного положення, історія дослідження , будова та рельєф дна).
Мета уроку: поширювати та поглиблювати поняття фізико-географічне положення океану; розглянути основні етапи дослідження Атлантичного океану ; охарактеризувати геологічну будову та рельєф дна океану; поглиблювати вміння показувати на карті розташування географічних об’єктів.
Предметні географічні компетентності, що мають бути сформовані на уроці.
Знання
Факти: площа океану з морями: 91,7 млн км2 (25 % площі Світового океану); Максимальна глибина : жолоб Пуерто- Ріко, 8 742 м, об’ємом води -330 млн. км3 .
Уявлення: особливості рельєфу дна, кліматичні умови, властивості водних мас, рух води в океані, органічний світ Атлантичного океану.
Поняття:Атлантичний океан, Серединно-Атлантичний хребет, широтне положення океану, довготне положення океану.
Вміння і навички
Інтелектуальні: розпізнавання та порівняння зображень географічних об’єктів; розв’язання проблемного питання.
Навчальні: робота з географічними картами атласами.
Прикладні: фізико-географічна характеристика океану.
Засоби навчання: географічні атласи, підручники, стінна карта «Фізична карта півкуль», «Атлантичний океан» , схеми, рисунки, фотографії, відеофрагмент «Видатні дослідники Атлантичного океану», зошит з практичних робіт, презентація.
Тип уроку: комбінований урок.
ХІД УРОКУ
І. Організація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
1 . Організація уваги і роботи учнів.
Інструктаж щодо організації робочого місця учня та оцінювання навчальної діяльності учнів на уроці.
2. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Розповідь учителя:
З давніх часів європейці плавали водами Атлантичного океану задовго до епохи Великих географічних відкриттів. У наш час Атлантика не втратила свого значення: її просторами пролягають найважливіші шляхи сполучення між континентами, тому рух тут найінтенсивніший. Атлантичний океан найбільш досліджений серед усіх океанів, але й найбільш забруднений через інтенсивну господарську діяльність. Він відіграє значну роль у формуванні клімату Європи, зокрема нашої країни. Протягом двох уроків ми ознайомимося з природою Атлантичного океану, а також з його особливостями.
ІІ. Поточний контроль та коригування предметно – географічних компетентностей.
Пояснення критеріїв та процедури оцінювання навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроці: на уроці діє система накопичення балів - сума балів,зароблених учнями під час поточного контролю навчальних досягнень за минулий урок та домашню роботу оцінюється від 1-12 балів; виконання навчальних завдань у процесі вивчення нового матеріалу оцінюється від 1 до 6-ти балів. Кількість набраних балів фіксується упродовж уроку. Сумарна кількість балів визначить оцінку, яку отримують учні за урок.
Усне фронтальне опитування (1 - 6 бали за відповідь залежно від рівня складності запитання та правильності й повноти відповіді учня)
Фронтальний усний контроль:
Кооперовано-груповий контроль.
Завдання для мікрогруп:
1. Дайте фізико-географічну характеристику Полінезії.
2. Дайте фізико-географічну характеристику Меланезії.
3. Дайте фізико-географічну характеристику Мікронезії.
4. Схарактеризуйте екологічні проблеми Полінезії, Мікронезії та Меланезії.
Інструктаж: завдання поділити на частини відповідно до типового плану фізико-географічної характеристики і розподілити між учнями мікрогрупи.
Оцінювання: 1-12 балів залежно від правильності й повноти відповіді учня від мікрогрупи, а решта учнів доповнює його відповідь, ставить йому запитання , виправляє помилки, бере участь в обговоренні (1-6 балів залежно від рівня складності та правильності доповнення, виправлення, доречні запитання):
Кооперовано-груповий контроль.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Актуалізацічя опорних географічних знань.
Фронтальні запитання:
2.Сприймання та початкове усвідомлення географічних понять.
Розповідь учителя: «Рекорди Атлантичного океану та цікаві факти».
Назва океану походить від імені міфічного континенту - Атлантида, який був розташований, якщо вірити легендам, десь в Атлантичному океані.
Бесіда за запитаннями:
1. Хто був першим європейцем, який перетнув Атлантичний океан та став знаменитим? (Христофор Колумб).
2. Яке місце посідає Атлантичний океан за площею? (другий за величиною після Тихого).
Робота з підручником у парах: з'ясуйте
– яка площа океану (становить 91,7 млн. км², 25 % площі Світового океану);
– який об'єм води океану (він є другим і за об’ємом води. (330 млн. км3 ).
Розповідь учителя:
Океан має найбільшу підводну гірську систему Світового океану (Серединно-Атлантичний хребет, довжина якого 18 тис. км), найбільшу теплу поверхневу течію Гольфстрім, найбільші припливи, що утворюються в фіордових затоках Канади (затоки Фанді, Фробішер, Унгава). В Атлантичному океані є єдине у світі море без берегів – Саргасове море. Його берегами є океанічні течії. Завдяки своїй витягнутій формі, Атлантичний океан проходить через всі наявні на Землі кліматичні пояси, від Арктики до Антарктиди. Саме тут розташований знаменитий Бермудський трикутник, який досі вважається однією з загадок нашого світу. Саме в Атлантичному океані розташована Гренландія, найбільший острів Землі.
Пояснення:
Робота з картою «Фізична карта світу» Практична робота № 3.
Рис. 3. 1. Фізична карта Атлантичного океану
Демонстрування фрагмента відеофільму « Видатні дослідники Атлантичного океану»
Запитання до перегляду відео фрагмента:
Проблемне запитання: «Атлантичний океан омиває материки, але вік земної кори океану і материків неоднаковий. Яка земна кора молодша – океану чи материків?»
Пояснення вчителя:
Геологічний вік Атлантичного океану порівняно невеликий. Його формування вчені пояснюють розходженням літосферних плит .У районах, де відбувається цей процес, розташований Серединноатлантичний хребет. Подекуди він виходить на поверхню, утворюючи острови, наприклад, відомий своїми вулканами й гейзерами острів Ісландія.
Серединноатлантичний хребет поділяє океан на майже рівні частини: східну й західну. Довжину хребта можна порівняти з протяжністю гірської системи північноамериканських Кордильєр, що переходять в Анди Південної Америки (довжина 18 000 км). Відносна висота Серединноатлантичного хребта не настільки велика — 2 км.
Обговорення проблемного запитання у парах (відповідь оцінюється до 10 балів)
Завдання учням: Практична робота № 3.
За Фізичною картою Атлантичного океану простежте простягання серединно-океанічного хребта від острова Ісландія на південь; визначте острови , які утворилися на цьому хребті. Позначити на контурній карті підводні хребти — Північноатлантичний, Південноатлантичний. Підпишіть на контурній карті «Карта океанів» острови — Ісландія, Бермудські, Зеленого Мису;
Пояснення вчителя:
На схід і захід від Серединноатлантичного хребта тягнуться невеликі підняття. Основна частина ложа океану зайнята океанічними рівнинами з переважними глибинами близько 5-6 км. Максимальні глибини пов’язані із глибоководними жолобами, що облямовують гірські системи острівних дуг. Найглибший жолоб – Пуерто-Ріко – розташований на північ від острова Пуерто-Ріко, його глибина – до 8742 м, а довжина – 1070 км. Шельф займає близько 9 % дна океану, найчіткіше виражений біля берегів Європи й Північної Америки.
Контроль практичної роботи (скористатися зошитом для практичних робіт).
ІV. Коментування домашнього завдання.
3. Продовжити виконання практичної роботи .
V. Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу.
Виявлення зворотного зв’язку між учнями та вчителем:
Чи вірите ви в те, що…
VІ. Підбивання підсумку уроку.
Учитель оцінює роботу учнів на уроці, коментує оцінки.
Орієнтовний план конспект 2 уроку, тема «Атлантичний океан» (клімат, водні маси ,органічний світ , природні ресурси та екологічні проблеми) наведений у додатку(див. Додаток Г).