АВСТРАЛІЯ
Мета: дати загальний огляд материка Австралія за типовим планом, виділивши його особливості; розвивати географічне мислення, вміння аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; використовуючи електронний атлас, переглянути карти й фото Австралії та закріпити знання, набуті на уроці, шляхом комп’ютерного тестування.
Обладнання: портрет Дж. Кука, малюнки герба та прапора Австралії, електронний атлас, опорний матеріал до уроку.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу (урок-подорож).
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Учитель. Сьогодні ми з вами познайомимося з Австралією — найменшим материком нашої планети; проведемо наш урок не традиційно, а у формі подорожі, яку нам допоможуть здійснити гіди — ваші однокласники.
II. Мотивація начальної діяльності
Учитель. Отже, Австралія. Як тільки не називали цей материк — «країна кенгуру», «музей живих копалин», «країна-притулок», «п’ятий континент»... Саме про Австралію так неординарно писала Г. Усова.
Вона розміщується десь під нами,
Там, мабуть, ходять догори ногами,
Навиворіт там вивернутий рік,
І квітнуть там у жовтні всі сади,
У січні, а не в червні — літо,
Течуть там ріки без води
(І десь в пустелі пропадають),
А кішкам в їжу достаються лиш гади.
Народжують звіряток із яєць.
Собаки ж гавкать там не вміють
Дерева лізуть із кори,
А з кроликами, що погризли все,
Боротись більше вже не сміють!
А ще Австралію інколи називають «материк навпаки». І дійсно, багато чого на цьому материку прямо протилежне тому, що вважається звичайним для європейців, у тому числі й для нас — українців. Коли в Україні зима — в Австралії літо. Для українців зрозуміло: чим далі рухатись на північ, тим ставатиме холодніше, для австралійців рух на північ — жаркіше.
Материк таємниць і несподіванок. Не всі дерева Австралії дають тінь. Тварини, які мешкають на материку, вирощують своїх дитинчат у сумках, окремі ссавці відкладають яйця, а вигодовують малят молоком. Континент, де «найстрашніший звір» — кролик, а серед птахів — звичайний горобець.
Отож, почнемо мандрівку загадковим «материком навпаки».
Зверніть увагу! На ваших партах лежать аркуші з опорним конспектом уроку, які ви будете заповнювати під час нашої мандрівки. За відповіді ви одержує фішки. Їх кількість відповідає балам, які ви гарантовано можете добавити до результатів комп’ютерного тестування, проведеного в кінці уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Фізико-географічне положення та відкриття материка
1-й гід. Площа Австралії — 7,687 млн. км2. Це найменший материк. Відносно початкового меридіана Австралія лежить у Східній півкулі. Південний тропік проходить через середину материка. Тому це материк тропічних широт зі спекотним літом.
Береги Австралії омивають води: на заході — Індійського океану, на сході — Коралового і Тасманового морів, Тихого океану.
Австралія віддалена від інших материків, а з Євразією її з’єднує тільки «міст» Великих Зондських островів.
Крайніми точками є:
На півночі — мис Йорк;
На півдні — мис Південно-Східний;
На заході — мис Стіп-Пойнт;
На сході — мис Байрон.
Відкриття материка (під час розповіді пересуваємо по карті макетики суден англійця Дж. Кука, голландця А. Тасмана, іспанця Торреса).
Унаслідок своєї віддаленості від Європи Австралія була відкрита європейцями пізніше за всі обжиті материки. Вперше її північні береги побачив іспанський мореплавець Луїс Торрес. У середині XVII ст. голландець А. Тасман описав і склав карту західних берегів Австралії. У 1770 р. Дж. Кук удруге відкрив материк і оголосив Австралію колонією Великої Британії.
Особливості відкриття
1) Материк відкривали двічі.
2) Був відкритий останнім серед населених материків.
2. Рельєф та корисні копалини
Питання. Зверніть увагу на фізичну карту. Які форми рельєфу переважають на материку? Чому?
2-й гід. В основі Австралії лежить Австралійська платформа. Це найнижчий материк, його середня висота над рівнем моря лише 215 м. На заході в межах щита рівнина дещо піднята й утворює невисоке Західноавстралійське плоскогір’я. На сході від плоскогір’я в межах давнього прогину знаходиться Центральна низовина.
Східна частина в межах давнього поясу складчастості зайнята невисокими горами — Великим Вододільним хребтом. Пересічна висота гір не перевищує 1000 м. Лише на Півдні знаходяться Австралійські Альпи, які подекуди долають двохтисячну відмітку. Це єдиний район в Австралії, де протягом усього року в затінених ущелинах подекуди лежить сніг. Найвищою вершиною материка є г. Косцюшко (висота 2228 м), яку відкрив у середині ХІХ ст. польський натураліст, а тому назвав її на честь національного героя Польщі. Австралія багата бокситами, залізними, мідними, урановими рудами, є кам’яне і буре вугілля, нафта, газ та інші корисні копалини.
Особливості
1) На материку немає сучасного зледеніння та діючих вулканів.
2) Це найнижчий із материків, Нсер = 215 м над рівнем моря
3. Клімат
3-й гід. Австралія — найбільш посушливий материк світу. Опадів тут випадає у п’ять разів менше, ніж в Африці, а температура повітря така ж висока. Австралія одержує велику кількість сонячної енергії, оскільки розташована у тропічних широтах. Північна частина материка знаходиться у жаркому тепловому поясі, Південна — у помірному.
Пропоную розглянути кліматичну карту материка й дати відповіді на три важливі запитання тесту стосовно клімату. (Тести лежать на партах.)
1. Австралія — найспекотніший материк, причиною чого є:
а) область низького тиску;
б) область високого тиску;
в) високі температури.
2. Панують повітряні маси:
а) екваторіальні;
б) континентально-тропічні;
в) помірні.
3. Повітряні маси з океану не приносять опадів на більшу частину території материка, тому що заважає:
а) Східно-Австралійська течія;
б) Великий Вододільний Хребет.
Особливість: найсухіший материк.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Учитель. А зараз давайте переглянемо фотографії CD — електронного атласу з теми "Австралія".
Учні переглядають фото CD-диску, називають об’єкти, з якими познайомилися під час уроку.
Учитель. З метою ознайомлення з природою та населенням найменшого материка Землі — Австралією, ми здійснили з вами подорож та виділили особливості за кожним пунктом плану характеристики материка. Під час уроку дехто з вас отримав фішки — бали, які ви маєте повне право приплюсувати до тих результатів, що отримаєте під час тестування на комп’ютері. Отже, приступаємо до виконання тестів CD — електронного атласу.
V. Підсумок уроку
Через 5—7 хв учитель підбиває підсумки тестування, виставляючи бали за тему «Австралія».
VI. Домашнє завдання
✵ Опрацювати матеріали опорного конспекту, що складено під час уроку.
✵ Опрацювати висновки відповідних параграфів підручника.