Розробка уроку з біології для 6 класу на тему:"Бактерії- найменші одноклітинні організми. Їхня роль у природі та житті людини."
В розробці розкриті питання: поняття Прокаріоти та Еукаріоти, відмінності у будові клітин еукаріотів і прокаріотів; будова та форма бактеріальної клітини, процеси життєдіяльності, поширення, значення у природі та житті людини; поняття Ціанобактерії.
Дата__________
Урок ______
Тема: Загальна характеристика та різноманітність бактерій
Мета: Сформувати в учнів знання про бактерії як прокаріотичні організми; з’ясувати особливості будови організації їх клітин, особливості процесів життєдіяльності бактерій..
Розвивати вміння порівнювати будову прокаріотів та еукаріотів, бактерій та ціанобактерій; творчі здібності, пізнавальний інтерес, зацікавленість, активність.
Виховувати екологічну культуру
Тип уроку: Засвоєння нових знань
Хід уроку
I Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка готовності до уроку
II Перевірка домашнього завдання
2.1. Індивідуальна робота учнів з картками (роздавальний матеріал)
2.2. Конкурс сенканів на тему «Одноклітинні організми»
III Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Сьогодні ми з вами вивчати тих, кого не бачимо, не чуємо, але відчуваємо, адже їх біомаса у 150 разів перевищує біомасу усього живого. На 1 га землі вони становлять 5 т живої маси. А розмножуються деякі рекордсмени кожні 5 хв, при цьому за 1 добу їх клітина утворює 1 кг маси!
Запитання до учнів:
-Кого ж ми можемо віднести до таких високопродуктивних організмів?
Відповіді учнів
«Асоціативний кущ»
Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «бактерії». Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці.
Узагальнення результатів.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
IV Засвоєння нового матеріалу
1.Поняття про «Прокаріоти» та «Еукаріоти».
Бесіда
-Чи усі живі організми мають однакову будову клітини?
-Чи у всіх клітинах живих організмів є ядро?
Розповідь вчителя
Наш світ різноманітний - його населяють рослини, тварини, гриби. Але є організми, які суттєво відрізняються від названих груп живих організмів- це бактерії.
Усі живі організми прийнято поділяти на 2 групи - Прокаріоти та Еукаріоти.
Такий розподіл організмів пов’язаний зі структурою їх клітин.
Прокаріоти-це живі організми, які складаються з клітин, але які не мають клітинного ядра і мембранних органел.
Натомість, Еукаріоти- це живі організми, клітини яких містять ядро, а також мембранні органели.
На сьогоднішній день вчені поділяють Прокаріоти на 2 групи: бактерії та археї. Бактерії-це найдавніша група організмів на Землі. Перші бактерії з’явились, вірогідніше всього, 3,5 млрд років тому.
2.Особливості будови бактеріальної клітини. Відмінності клітини прокаріотів від еукаріотів.
Проектування зображення на екран еукаріотичної та прокаріотичної клітини. Або демонстрування таблиці «Будова рослинної (чи тваринної) клітини» та «Будова клітини бактерії»
Запитання до учнів:
1. Як ви гадаєте чи однакову будову мають ці дві клітини?
2.У чому полягають відмінності?
Розповідь вчителя
До Прокаріот відносять такі організми, як Бактерії та Ціанобактерії.
Ця група організмів має суттєві відмінності будови клітини від будови клітини Еукаріот. Це пов’язано зі способом життя організмів.
Клітини бактерій та ціанобактерій дуже прості за будовою. Сама назва Прокаріоти свідчить про простий рівень організації цих організмів- «про» з латинського означає перед, а «каріон»-ядро.
Спадкова інформація прокаріот представлена однією молекулою ДНК. Клітинна стінка бактерії є її поверхневим шаром, завтовшки 0,01-0,04 мкм, розташована ззовні від цитоплазматичної мембрани. Особливістю клітинної стінки бактерій є те, що до її складу входить мурен. Клітинна стінка бактерій визначає їх форму, підтримує осмотичний тиск усередині клітини.
Для тог, щоб зрозуміти основні відмінності в будові прокаріот від еукаріот давайте складемо діаграму Вена.
Вчитель називає ознаку, а учні записують її у те, чи інше коло діаграми.
У лівому колі учні записують ознаки, притаманні Прокаріотам, а в правому — Еукаріотам. У середній частині, яка утворена перекриванням двох кіл, учні записують спільні ознаки Еукаріот і Прокаріот.
Приклади:
Ознаки для порівняння |
Прокаріоти |
Еукаріоти |
1.Оболонка 2.Цитоплазма 3.Спадкова речовина 4.Ядро 5.Ядерна оболонка 6. Пластиди 7.Мітохондрії 8. Жгутики 9.Царства |
+ + + - - - - + Бактерії, Ціанобактерії |
+ + + + + + + - Гриби, Рослини, Тварини |
Розповідь вчителя
Вперше Бактерії відкрив голландський вчений Антоні ван Левенгук.
Наука, що вивчає мікроорганізми. Називається –Мікробіологією.
Переважна більшість бактерій є одноклітинними організмами. Але, інколи, вони можуть утворювати скупчення з кількох клітин, що оточені загальною слизовою капсулою, але це просто колонії.
Запитання до учнів:
1.Знаючи про те, що усі бактерії мають однакову будову, чи мають вони також однакову форму?
Окремим видам бактерій притаманні певні форма і розміри.
Довжина може коливатися від 0,1 мкм до 15 мкм. Середні розміри-2*0,8 мкм.
Виділяють 4 основні форми бактерій.
Проектування зображення або демонстрування таблиці «» Форми бактеріальних клітин»
Складання опорної схеми.
Форма бактеріальної клітини
куляста(коки) паличкоподібна(бацили) спіралеподібна(спірили) вигнута(вібріони)
В свою чергу, коки поділяють на: диплококи(розташовані парами), тетракоки (розташовані по чотири), стрептококи(у вигляді намиста), стафілококи (у вигляді виноградного грона).
Інколи бактерії можуть мати органи руху-війки або джгутики.
3. Поширення бактерій. Процеси життєдіяльності бактерій.
Запитання до учнів:
1.Чи є хоч один куточок на планеті , де не було бактерій? Чому?
Розповідь вчителя
Бактерії були знайдені усюди: в каплі навіть самої чистої джерельної води, у часточках грунту , у повітрі, на скелях, у пісках пустель, на дні океану і навіть в добутій з величезних глибин нафти.
Вони живуть в льодовиках Антарктиди при температурі -83°С і в гарячих джерелах, температура яких досягає +90°С. Мешкають вони на рослинах, плодах, в різних тваринах і у людини в кишечнику, у ротовій порожнині, на кінцівках, на поверхні тіла..
Запитання до учнів:
1.Виходячи з цього, чи є умови, за яких існування бактерій неможливе?
Розповідь вчителя
Бактерії надзвичайно стійкі і пристосовані до різноманітних умов існування. Одним з них необхідне кисень, а інші можуть зовсім без нього обходитися.
Бактерії переносять висушування, сильні холоди, нагрівання, не втрачаючи при цьому життєздатність.
Не дивлячись на все перераховане, клітини бактерій живуть від поділу до поділу-лише кілька десятків хвилин. Проте у стані спори можуть перебувати дуже довго.
Бактерії відсутні лише за умов повної стерильності.
Для бактерій, так як і для всіх живих організмів характерні такі процеси життєдіяльності, як : живлення, дихання та розмноження.
Запитання до учнів:
1.Хто такі симбіонти?
2.Хто такі паразити?
3.Хто такі сапротрофи?
Складання опорних схем
Живлення:
-симбіонти
Гетеротрофи: -сапротрофи
-паразити
Автотрофи : -хемосинтетики
-фотосинтетики
Дихання
Аеробні бактерії Анаеробні бактерії
(обов’язково потребують (одержують кисень з різних
кисню повітря) сполук під час їх розщеплення)
Запитання до учнів:
-Що таке розмноження?
-Які бувають види розмноження?
-Як ви гадаєте, які типи розмноження притаманні бактеріям?
Розмноження
Нестатеве Брунькування Статеве
(поділ клітини навпіл) (від старої клітини (обмін спадковим матеріалом
Відокремлюється нова) між двома клітинами
Спочатку ділиться нуклеоїд, кон’югація
потім цитоплазма
4. Ціанобактерії. Будова та процеси життєдіяльності
Запитання до учнів:
1.Як ви гадаєте, чим відрізняються Ціанобактерії від Бактерій?
Розповідь вчителя
Ціанобактерії від справжніх водоростей відрізняються відсутністю ядра, тому їх відносять до прокаріотів. Клітини ціанобактерій, на відміну від бактерій, містять хлорофіл, каротиноїди, характерні для рослин, але не мають хлоропластів, вакуоль із клітинним соком і ряду інших органел.
Каратиноїди-це біологічно активні жиророзчинні жовті, жовтогарячі або червоні пігменти.
Це автотрофні організми, здатні до фотосинтезу. Розмножуються поділом, спорами й фрагментами ниток.
Ціанобактерії мешкають у воді й на суші, є складниками грунтових співтовариств, планктонів і бентосу, живуть у несприятливих умовах полюсів, високогір’ях й гарячих джерел.
4. Значення бактерій у природі та житті людини
Запитання до учнів:
1.Яке дихання властиве для бактерій бродіння?
2. Чому лікарі рекомендують пити тільки кип’ячену воду?
4.Чи можуть бактерії вбити людину?
5.Чи всі бактерії небезпечні для людини?
6. Чи знаєте ви, які захворювання відносять до бактеріальних (Нп. Ангіна,дифтерія, тиф,чума,холера та ботулізм)?
Розповідь вчителя
Відмирають однорічні травянисті рослини і надземні пагони деяких багаторічних рослин. Падають на землю стовбури великих старих дерев.
Гниють трупи тварин і людини. Причиною гниття є бактерії. Якби не було гнильних бактерій, то уся поверхня Землі була б вкрита трупами тварин і рослин.
Живлячись органічними речовинами мертвих організмів, ці бактерії сприяють перетворенню загиблих рослин і тварин у перегній. Інші, так звані грунтові, бактерії перетворюють перегній у мінеральні солі, які рослини вбирають з грунту.
Бактерії Грунтові
Мертві тіла Перегній Мінеральні речовини Рослини
гниття бактерії
Псування харчових продуктів-це теж результат діяльності бактерій гниття.
Запитання до учнів:
1.Яким чином можна захистити продукти харчування від життєдіяльності бактерій?
Складання опорної схеми
Сушіння
Соління
Захист продуктів харчування Маринування
Зацукровування
Заморожування
Пастеризація
Запитання до учнів:
-Як ви гадаєте, на які групи, за значенням у природі та житті людини, можна поділити бактерії?
Типи бактерій за значенням:
-молочно-кислі(приготування молочних продуктів-сир, кисле молоко, масло, сметана, силосування кормів, закваска капусти, засолювання огірків і помідорів.)
-оцтово-кислого бродіння(окиснення спирту в оцтову кислоту, яку використовують для маринування, консервування плодів і овочів.)
-гниття(санітарна-мінералізація орг.залишків)
-хвороботворні(викликають інфекційні захворювання)
-бульбочкові
-ціанобактерії(цвітіння води)
V. Узагальнення і закріплення знань
5.1. «Біологічні задачі»
(матеріал з робочого зошита Андерсон О.А. 2014 р.)
1.У пробах води, взятих з озера в липні, виявили 50 тис.бактерій в 1 мл води. Скільки бактерій міститься в 1000 л води? (50 млрд.)
2.На шкірі дорослої людини живуть мільйони бактерій. Скількибактерій припадає на поверхні шкіри людини, якщо загальна площа поверхні шкіри дорівнює , а загальна кількість бактерій становить 500 млн?
(500 000 000:16000=31250 бактерій)
5.2. «Цікаві запитання»
1.Прослухайте текст і дайте відповідь на запитання
-Як називається метод про який йдеться у тексті?
Вчені досягли значних успіхів у науці, аби ми з вами якомога рідше ставали об’єктами ураження бактерій.
У 1860 році один видатний вчений запропонував метод, при якому можна було б знешкодити мікроорганізми.
Свого часу, цей експеримент він проводив на вині, яке піддавав нагріванню до 56 °С ( але не до кипіння, оскільки, тоді втрачалися його смакові якості).
Цей метод дає можливість продовжити термін придатності та запобігти передчасному псуванню такого продукту як молоко.
І сьогодні на поличках магазинів можна зустріти надпис цього методу термообробки на тетрапаці з молоком.
(Метод називається Пастеризація, на честь його засновника Луї Пастера)
2. Якось до Луї Пастера прийшов незнайомець і сказав, що він секундант одного графа, якому здалося, начебто вчений образив його. Граф вимагав сатисфакції. Пастер спокійно вислухав секунданта й відповів:» Коли вже мене викликають на дуель, то я маю право вибрати зброю. Ось дві колби: в одній-збудник холери, в іншій-чиста вода. Якщо людина, від якої ви прийшли, погодиться випити вміст однієї з них, я вип’ю з іншої колби».
Як ви думаєте, чи відбулась дуель? Як можна назвати такий вид зброї?
(Дуель не відбулася, зброя- бактеріологічна)
VI. Підведення підсумків уроку
Складання Т-схеми до уроку
Я знав |
Я дізнався |
|
|
VII. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник................................................................................................
Зошит.........................................................................................................
7.2. Індивідуальні та творчі завдання.
Скласти п’ять тестових завдань формату А (з однією правильною відповіддю із запропонованих чотирьох).