Урок, на тему "Чарльз Діккенс "Різдвяна пісня в прозі""6 клас

Про матеріал
Розробка уроку в 6 класі на тему ""Чарльз Діккенс "Різдвяна пісня в прозі""
Перегляд файлу

ТЕМА: Духовне відродження Скруджа у повісті «Різдвяна пісня в прозі».

МЕТА: перевірити усвідомлення учнями змісту повісті, розкрити  роль                                фантастичних образів у духовному відродженні Скруджа; формувати навички аналізу літературного персонажа; розвивати в учнів творчу уяву, вміння аналізувати, логічно міркувати, досліджувати;сприяти формуванню розуміння, що людина може і повинна змінюватись на краще.

ОБЛАДНАННЯ: портрет письменника, ілюстрації до повісті, таблиці, тексти твору, учнівські міні – проекти.

ТИП УРОКУ: урок узагальнення та систематизації знань.

                                          

                                           У кожної людини душа не повинна бути замкнена…

                                                                                                                  Ч.Діккенс

                                                                                    Бог є початок добра.

                                                                                                                   М.Лєсков

                                                                            Людина живе справжнім життям,

                                                                               якщо щаслива чужим щастям.                                                                                                                         Й.Гете

 

ХІД УРОКУ.

І. Організація класу.

Вступне слово вчителя.

І дорослим, і дітям понад усі свята подобаються Різдво й Новий рік. Певно, тому, що всі люблять отримувати подарунки. Мабуть, кожен із вас писав у дитинстві листи Діду Морозу, бажаючи отримати той чи інший подарунок. Або зранку заглядали під ялинку, сподіваючись знайти там якийсь подарунок. Дорослі з цими святами пов’язують зміни в житті, чекають вирішення якихось важливих проблем. У ці дні відбуваються різні дива.

Отже, проблемне запитання: Різдво – марна витрата грошей чи свято душі?

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Інсценізований діалог.

Ранок.

  • З наступаючими вас Святками!
  • Дурниця! Нісенітниця!
  • Бажаю вам гарненько порозважатися на свята!
  • З чого б це!
  • Так Святки! Веселі Святки!
  • Дурниця! Нісенітниця!

Вчитель:

Різдво – велике свято дурницею назвав.

Цим дуже всіх присутніх

Герой наш здивував.

Його вітають – він не розуміє.

Радіють всі, а він не сміє.

Що ж то за людина є,

Яка Різдва не визнає?

Так, це був містер Скрудж - головний герой повісті.

Але з такими, як Скрудж, трапляються дива…

Бесіда.

  • Чи викликає Скрудж співчуття?
  • Хто з героїв найбільше сподобався? Чому?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.

Слово вчителя.

  •                   Урок хочу продовжити  словами Марлі: «Не знати того, що навіть віками каяття не можна надолужити втрачену на землі можливість здійснювати добрі справи!» З цими словами привид Марлі звернувся до Скруджа перед Різдвом, а ми мусимо запам’ятати їх на все життя, щоб із нами не трапилося такої біди, як із Скруджем.

ІV. Узагальнення та систематизація знань.

  1. Бесіда.
  • Де і коли відбуваються події? (У Лондоні, на Різдво)
  • Що люди очікують під час Різдва? (Різдво – велике свято, адже народився син Божий, цього дня люди сподіваються на диво і стають добрішими, кращими)
  • Чому Скрудж вважав Різдво дурницею? (Різдво, як і інші свята, Скрудж не любив, вважав нісенітницею, дурницею, бо потрібно витрачати гроші, а він цього не любив. Скрудж говорив: «Я б кожного дурня, що славить Христа, зварив разом із його різдвяною  стравою»)
  • Як Скрудж ставиться до навколишніх? (Не любить людей, єдине божество - гроші)
  • Як люди ставляться до Скруджа? (По-різному, але ніхто не заподіяв зла)
  • Чому Скрудж не зачиняв дверей у своїй кімнаті в конторі?
  • З якою метою прийшов до контори Скруджа його племінник Фред?
  • Через що Скрудж любив темряву?
  • З якими природними явищами Діккенс порівнює Скруджа?
  • Хто жив разом зі Скруджем?
  • Що зробив Скрудж для  родини Кретчитів після подорожей із духами?
  1. Робота з таблицею.

А зараз ми поговоримо про матеріальне багатство і духовне.

Зверніть увагу на таблицю «Світ достатку й світ гідності».

 

 

 

 

 

 

Світ достатку й світ гідності.

Світ достатку

Світ гідності

Є матеріальне, немає духовного

Немає матеріального, є духовне.

Марлі та Скрудж – бездушні, черстві, навіюють холод, не допомагають людям, скупі й жадібні.

Боб Кретчит – покірний, добрий, любить дітей.

Крихітка Тім – «божа іскра».

Фред – щирість, життєрадісність, повага до дядька.

Фецвіг – дружелюбність.

Фанні – «велике серце».

Белла – вірна дружина, уміє кохати.

 

  • Тож чого у світі більше: духовного чи бездуховного?
  • Давайте прослідкуємо, як Скрудж змальований у першій строфі?

(«Але ж і скнара був, отой Скрудж». «Вмів витискати юшку, витягати жили, заганяти в домовину…». «Це був кремінь, а не чоловік. Потайний, замкнений, самотній». «Душевний холод заморозив зсередини старечі риси його обличчя». «… крижаний голос». )

  • Хто самий перший приходить на допомогу Скруджеві?
  • Що символізують ланцюги на ногах привида Марлі? (Це гріхи, кожне кільце ланцюга – гріх, який людина зробила в земному житті)
  • Чому Марлі прагне допомогти Скруджеві? (Марлі зрозумів свої помилки і тепер дуже страждав, тяжко спокутував гріхи. Він хоче допомогти Скруджеві, щоб той не страждав так, як він)
  • Яким способом допомагає Скруджеві? (Способом дива)
  1. Робота з таблицями «Шлях прозріння Скруджа»
  • Опишіть Духа Минулого Різдва. Поясніть значення слів: «постать дитини», «яскравий стовп світла» (Він був водночас і дитиною, і дідом. Скрудж у минулому був безгрішною дитиною. Світло має алегоричний зміст – це світло добра, блага)
  • Як змальований Дух Теперішнього Різдва? (Веселий, добрий, де він з’являється – там «ставало так весело на душі», допомагав всім у святкуванні Різдва)
  • Яким перед Скруджем постає Дух майбутнього Різдва? (Останній Дух зовсім темним – майбутнє не можна розгледіти, воно «наближається повільно і невблаганно»)
  • Чому Дух не хотів говорити зі Скруджем? (Майбутнього може не бути, тому Дух не розмовляв)
  • Чому дух Майбутнього Різдва справив найбільше враження на головного героя? (показав його смерть)

 

  1. Робота з таблицею «Мета Марлі.»

Дух   Минулого

Різдва

Дух   Теперішнього

Різдва

Дух   Майбутнього

Різдва

Мета: показати  минуле, щоб Скрудж замислився над помилками, подумав про майбутнє

Мета:  показати, щоб робити  добро  для  людей - благо

Мета: показати майбутнє, щоб Скрудж, змінившись сам, змінив майбутнє на краще

Відродження душі Скруджа у велике свято – Різдво Христове

 

  1. Складання схеми «Ланцюжок помилок  Скруджа»

(зрада у коханні, друзів; самотність; жадібність; любов до грошей; скнара; байдужість до оточуючих; жорстокість у стосунках;)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.               Побудова діаграми Венна.

(лагідний, злий, має чимало друзів, скупий, добрий, щедрий, самотній, холодний, веселий, життєрадісний, черствий)

             Колишній Скрудж                      Нинішній Скрудж

  1.               Завдання «розшифруй записку – криптограму».
  1.               31, 16, 41, 11, 25, 12, 37, 15, 16, 31, 11,

15,  26,  32,  18,  31,  22,  28,  21,  31,  11,  35,

12,  32,  18,  16,  12,  27,  11,  14,  32,  35,  27,

32,  13,  16,  31,  31,  48,  25,  32,  14,  32,  27,

47,  12,  32,  13,  23,  27,  11,  35,  26,  11.

Відповідь: нехай буде над кожним з нас боже благословення, його любов і ласка.

 

  1.               28,  16,  31,  23,  33,  34,  22,  17,  28,  31,  32,  31,

11,  14,  11,  15,  37,  13,  11,  36,  22,  13,  35,  23,

28,  34,  23,  21,  15,  13,  32,  36,  32,  14,  32,  41,

36,  32,  34,  32,  12,  22,  13,  26,  11,  27,  23,  26,

41,  32,  15,  48,  43,  22,  28,  22,  11,  35,  27,  23, 

33,  22,  41,  21,  34,  48,  43,  22,  28,  22.

Відповідь: мені приємно нагадувати всім Різдво. Того, хто робив калік ходячими, а сліпих зрячими.

КЛЮЧ.

 

1

2

3

4

5

6

7

8

1

А

Б

В

Г

Д

Е

Є

Ж

2

З

И

І

Ї

Й

К

Л

М

3

Н

О

П

Р

С

Т

У

Ф

4

Х

Ц

Ч

Ш

Щ

Ь

Ю

Я

 

V. Підсумок уроку.

Отже, ми сьогодні на уроці говорили про відродження Скруджа. А що означає «відродитися»? За словником С. Ожегова, відродитися – стати знову живим, активним, радіти життю. Чи дійсно віддбулося відродження головного героя.

Скрудж ніколи не замислювався над тим, як живе, чому ніхто не зустрічає його вдома, чи потрібен він комусь, для чого і для кого складає гроші. Смерть Марлі ніяк не вплинула на Скруджа. Не було ніякої надії на те, що він зміниться самостійно. Потрібно було щось неземне, надреальне, щоб вразило, спонукало замислитися, заглянути в себе, подивитися в майбутнє, обернутись назад у минуле, і цим надреальним були духи і привид Марлі.

Саме вони відкрили Скруджеві істинні цінності життя: любов, щедрість, родина, добро – те, що за гроші не купити.

Діккенс говорить, що Різдво – свято, яке творить дива, а у творі закликає: «Устигайте робити добро. Поки ви ще живі, творіть добро в реальному житті, і врятованою буде душа ваша.»

VІ. Домашнє завдання.

Перечитати опис відродження  душі Скруджа.

docx
Додав(-ла)
Зайчук Алина
Додано
26 березня 2021
Переглядів
1898
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку