Урок на тему: «Циклічні процеси. Алгоритми та проєкти з циклами з лічильником»

Про матеріал
Конспект уроку + презентація + картки до уроку з інформатики для 5 класу на тему: «Циклічні процеси. Алгоритми та проєкти з циклами з лічильником».
Перегляд файлу

КАРТКА 1

 

Ознайомся. Обговори з товаришами. Дай відповіді на запитання.

 

  •                Які дії у зображених ситуаціях люди повторюють багато разів?
  •                І доки вони їх повторюють?

 

Нарис про користь настільного тенісу* » Новини Чернівці: Інформаційний  портал «Молодий буковинець»

 

КАРТКА 2

 

Ознайомся. Обговори з товаришами. Дай відповіді на запитання:

  •                Які дії тут повторюються і коли завершиться цей алгоритм?

 


 

КАРТКА 3

 

Закодуй зображення за допомогою стрілок

 

 


 

КАРТКА 4

 

У дворі стоїть порожня бочка ємністю 50 літрів. Є відро ємністю 10 літрів і колодязь. Складіть алгоритм наповнення діжки водою з колодязя.

 

 

Перегляд файлу

5 клас, НУШ

Розділ. Алгоритми та програми

Тема уроку. Циклічні процеси. Алгоритми та проєкти з циклами з   лічильником

Очікувані результати: учень/учениця розпізнає послідовність повторюваних дій і замінює їх алгоритмічною конструкцією циклу; розрізняє цикли із повторенням заданої кількості разів і до виконання умови; складає циклічний алгоритм для розв’язання задачі; розпізнає типові помилки, що виникають під час запуску програмного проекту, дотримується правил техніки безпеки при роботі в комп’ютерному класі.

Обладнання та дидактичне забезпечення: комп’ютери з підключенням до мережі Інтернет, смартфони, мультимедійний проектор, екран; комп’ютерна презентація, підручники (Ривкінд Й. Я., 2022 р.)

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання, перевірка присутніх і оцінка готовності учнів до уроку.

Інструктаж з БЖД


Ось зайшли ми всі до класу,

Інформатика у нас.

Галасує та стрибає

Наш невихований клас.

 

П’є Миколка зараз «Колу»

І на клаву щедро ллє.

А Іванко у розетці

Щось там гвоздиком довбе.

 

Не сиджу і я без діла –

Викрутку свою узяв

І системний блок швиденько

На частинки розібрав.

Флешку з вірусами хутко

Мій товариш підключив

І програми всі у компі

За хвилину замочив.

 

І тепер у нашім класі

Вчитель інформатики

То словами, то на пальцях

Нам будує графіки.

 

Без компів нам на уроці

Стало дуже сумно.

Виконуйте всі правила,

Поводьтеся розумно.


 

Обговорення вірша:

  • Які основні правила поведінки у комп'ютерному класі порушили учні?
  • Чому важливо дотримуватись цих правил?

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/watch?v=pugpf6j4j24. Інструкція. Знайдіть приховані терміни з розділу «Алгоритми та програми» та поясніть їх зміст.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку

Робота в групах із картками. Інструкція. Ознайомтесь. Обговоріть з товаришами. Дайте відповіді на запитання.

  

В повсякденному житті, природі нам часто доводиться зустрічати з процесами, які повторюються. Наприклад, зміна фаз місяця, зміна пір року, кругообіг води в природі,  з понеділка по п’ятницю повторюється розклад дзвінків, українські орнаменти мають фрагменти, які повторюються тощо. Які ще приклади ви можете навести?

 

Процеси, які повторюються називаються циклічними. Саме про цикли сьогодні піде мова.

ІV. Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу

Циклічний алгоритм - це алгоритм, який передбачає багаторазове виконання команд.

Для реалізації циклічних алгоритмів у програмі Scratch використовують наступні блоки:

Знаходяться вони в групі Керування. Знайдіть їх.

Сьогодні ми познайомимось з циклом із лічильником. Це цикл в якому наперед відома кількість повторень. Прикладом такого циклу може бути задача про діжку, яку ми розглядали.

Кількість повторень можна змінювати. В середину циклу ми вставляємо команди, що повторюються – їх називають тілом циклу.

V. Фізкультхвилинка

Працювати перестали

І тепер всі дружно встали.

Будемо відпочивати,

Нумо, вправу починати!

Нахились уперед, нахились назад.
І направо, і наліво,

Щоб нічого не боліло.

Вище руки підніміть, 
А тепер їх опустіть. 
Плесніть, друзі, кілька раз, 
За роботу, все гаразд. 

VI. Осмислення нового матеріалу, формування навичок роботи

Робота за комп’ютерами

Завдання 1. Обговорення алгоритму:

  • Що буде результатом виконання алгоритму?
  • Чи є тут команди, що повторюються?

Змініть код програми на більш компактний, використавши цикл із лічильником.

Учні виконують завдання на комп’ютерах.

Завдання 2. Складіть проєкт в середовищі Scratch, у якому виконавець намалює сходинки згідно зразка.

Пам’ятаємо, що головне правило складання алгоритмів із повторенням – це виявити елемент, що є однаковим на всіх кроках повторення. Він і буде тілом циклу. 

VII. Підбиття підсумків уроку

Підсумуємо, які основні терміни ми розібрали сьогодні на уроці (цикл, повторення, тіло циклу, циклічний алгоритм, цикл з лічильником, безперервний цикл, цикл з умовою)

Інтерактивна вправа:  https://learningapps.org/watch?v=pf7megti524. Інструкція. Виконай сортування лінійних та циклічних алгоритмів.

Рефлексія «Оціни свої знання».

Учні отримують картки, на яких позначають рівень своїх знань та умінь.

Уміння

Бали від 1 до 12

Я можу розрізняти лінійні та циклічні алгоритми

Я можу навести приклади структури повторення в алгоритмах із повсякденного життя та навчальної діяльності

Я вмію виконувати алгоритми з повторенням із навчальної діяльності та побуту

Я вмію складати та виконувати циклічні алгоритми в середовищі Scratch

Оцінювання знань учнів

VІIІ. Домашнє завдання

Опрацювати § 5.5, виконати завдання 1 с. 275. Додаткове завдання: скласти в Scratch алгоритм малювання прямокутника.

 

 

 

Перегляд файлу

5 клас, НУШ

Розділ. Алгоритми та програми

Тема уроку. Циклічні процеси. Алгоритми та проєкти з циклами з  лічильником.

Очікувані результати: учень/учениця розпізнає послідовність повторюваних дій і замінює їх алгоритмічною конструкцією циклу; розрізняє цикли із повторенням заданої кількості разів і до виконання умови; складає циклічний алгоритм для розв’язання задачі; розпізнає типові помилки, що виникають під час запуску програмного проекту, дотримується правил техніки безпеки при роботі в комп’ютерному класі.

Обладнання та дидактичне забезпечення: комп’ютери з підключенням до мережі Інтернет, смартфони, мультимедійний проектор, екран; комп’ютерна презентація, підручники (Ривкінд Й. Я.,

2022 р.)

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання, перевірка присутніх і оцінка готовності учнів до уроку.

Інструктаж з БЖД

Ось зайшли ми всі до класу,  Інформатика у нас.

Галасує та стрибає 

Наш невихований клас.

 

П’є Миколка зараз «Колу» І на клаву щедро ллє.

А Іванко у розетці

Щось там гвоздиком довбе.

 

Не сиджу і я без діла –  Викрутку свою узяв

І системний блок швиденько На частинки розібрав.

 

Обговорення вірша:

Флешку з вірусами хутко

Мій товариш підключив І програми всі у компі За хвилину замочив.

 

І тепер у нашім класі

Вчитель інформатики То словами, то на пальцях Нам будує графіки.

 

Без компів нам на уроці Стало дуже сумно. Виконуйте всі правила,  Поводьтеся розумно.

Які основні правила поведінки у комп'ютерному класі порушили учні? Чому важливо дотримуватись цих правил?

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Інтерактивна вправа: https://learningapps.org/watch?v=pugpf6j4j24. Інструкція. Знайдіть приховані терміни з розділу «Алгоритми та програми» та поясніть їх зміст. 

image 

  image 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку

Робота в групах із картками. Інструкція. Ознайомтесь. Обговоріть з товаришами. Дайте відповіді на запитання.

image

image

В повсякденному житті, природі нам часто доводиться зустрічати з процесами, які повторюються. Наприклад, зміна фаз місяця, зміна пір року, кругообіг води в природі,  з понеділка по п’ятницю повторюється розклад дзвінків, українські орнаменти мають фрагменти, які повторюються тощо. Які ще приклади ви можете навести?

image

image

Процеси, які повторюються називаються циклічними. Саме про цикли сьогодні піде мова.

ІV. Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу

Циклічний алгоритм - це алгоритм, який передбачає багаторазове виконання команд. 

Для реалізації циклічних алгоритмів у програмі Scratch використовують наступні блоки:

image

Знаходяться вони в групі Керування. Знайдіть їх.

Сьогодні ми познайомимось з циклом із лічильником. Це цикл в якому наперед відома кількість повторень. Прикладом такого циклу може бути задача про діжку, яку ми розглядали.

image

Кількість повторень можна змінювати. В середину циклу ми вставляємо команди, що повторюються – їх називають тілом циклу.

V. Фізкультхвилинка 

Працювати перестали

І тепер всі дружно встали. Будемо відпочивати,

Нумо, вправу починати!

Нахились уперед, нахились назад.

І направо, і наліво, Щоб нічого не боліло. Вище руки підніміть,  А тепер їх опустіть.  Плесніть, друзі, кілька раз,  За роботу, все гаразд. 

VI. Осмислення нового матеріалу, формування навичок роботи

Робота за комп’ютерами

Завдання 1. Обговорення алгоритму:

      Що буде результатом виконання алгоритму? 

      Чи є тут команди, що повторюються?

image 

Давайте змінимо код програми на більш компактний, використавши цикл із лічильником. 

Учні виконують завдання на комп’ютерах.

Завдання 2. Складіть проєкт в середовищі Scratch, у якому виконавець намалює сходинки згідно зразка. 

image 

Пам’ятаємо, що головне правило складання алгоритмів із повторенням – це виявити елемент, що є однаковим на всіх кроках повторення. Він і буде тілом циклу.  

VII. Підбиття підсумків уроку

Підсумуємо, які основні терміни ми розібрали сьогодні на уроці (цикл, повторення, тіло циклу, циклічний алгоритм, цикл з лічильником, безперервний цикл, цикл з умовою)

Інтерактивна вправа:  https://learningapps.org/watch?v=pf7megti524. Інструкція. Виконай сортування лінійних та циклічних алгоритмів.

image 

Рефлексія «Оціни свої знання».

Учні отримують картки, на яких позначають рівень своїх знань та умінь.

Уміння

Бали від 1 до 12

Я можу розрізняти лінійні та циклічні алгоритми

image

Я можу навести приклади структури повторення в алгоритмах із повсякденного життя та навчальної діяльності

image

Я вмію виконувати алгоритми з повторенням із навчальної діяльності та побуту

image

Я вмію складати та виконувати циклічні алгоритми в середовищі Scratch

image

Оцінювання знань учнів VІIІ. Домашнє завдання

Опрацювати § 5.5, виконати завдання 1 с. 275. Додаткове завдання: скласти в Scratch алгоритм малювання прямокутника.

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

https://learningapps.org/watch?v=pugpf6j4j24

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Картка 1 Які дії у зображених ситуаціях люди повторюють багато разів?І доки вони їх повторюють?

Номер слайду 5

Картка 2 Початок. Прийняти душ. Зробити зачіску. Дібрати одяг. Подивитися в дзеркало Тобі подобається як ти виглядаєш?Кінець. Так. НіЯкі дії тут повторюються і коли завершиться цей алгоритм?

Номер слайду 6

Картка 3 Закодуй зображення за допомогою стрілок1 варіант2 варіант4 3 4  2  3 

Номер слайду 7

Картка 4 У дворі стоїть порожня бочка ємністю 50 літрів. Є відро ємністю 10 літрів і колодязь. Складіть алгоритм наповнення діжки водою з колодязя.50 л10 л

Номер слайду 8

Картка 4 Повторити 5 разів: Підійти до колодязя. Набрати воду з колодязя повне відро води. Підійти з повним відром до діжки. Вилити воду з відра в діжку.

Номер слайду 9

У чому особливість процесів, які на них зображені?

Номер слайду 10

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}НОМЕР УРОКУЧАС18.30-9.1529.25-10.10310.25-11.10411.25-12.10512.20-13.05613.15-14.00714.10-14.55

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Процеси, які повторюються називаються циклічними

Номер слайду 13

Тема уроку. Циклічні алгоритми. Цикл з лічильником.

Номер слайду 14

Циклічний алгоритм – це алгоритм, який передбачає багаторазове виконання команд

Номер слайду 15

Види циклів в Скретч. Безумовний цикл. Цикл із лічильником. Цикл з умовою

Номер слайду 16

Цикл із лічильником. Кількість повторень. Тіло циклу

Номер слайду 17

Фізкультхвилинка

Номер слайду 18

Номер слайду 19

30 кроків

Номер слайду 20

https://learningapps.org/watch?v=pf7megti524

Номер слайду 21

«Оціни свої знання»

Номер слайду 22

Домашнє завдання. Опрацювати § 5.5 Виконати завдання 1 с. 275 Додаткове завдання: скласти в Scratch алгоритм малювання прямокутника

zip
Додано
12 липня
Переглядів
184
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку