У конспекті уроку використано методи критичного мислення та інтерактивного навчання, що сприяють не лише якісному засвоєнню програмового матеріалу, а й розвитку творчих здібностей школярів на уроках української літературиґ
Тема: Дитячі мрії та реальність у творі Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки». Пригодницький захоплюючий сюжет І розділу повісті.
Мета:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
Учитель. Доброго дня. Сьогодні я разом з вами помандрую сторінками нашого рідного підручника. Пропоную актуальне інтерв’ю, яке допоможе мені вивчити ваші читацькі інтереси. Прошу дати відповіді на запитання:
Діаграма «Наші інтереси»
За даними соціологічного опитування учнів шостих класів стало відомо, що перевагу вони надають комп’ютеру, так, як і ви, більше читають твори зарубіжних письменників і майже стовідсотково люблять пригодницькі твори.
Учитель. А на мою думку, одним із таких шляхів є створення повноцінного дитячого каналу, який би популяризував твори українських письменників.
Які б назви ви дали цим передачам? («У світі книг», «Цікаві пригоди», «Країна Пізнайка», «Пригоди й романтика»).
Сьогодні ми презентуємо дитячий канал «Пригоди і романтика». Пропоную вашій увазі анонс телепередач. Протягом чотирьох тижнів у зручний для вас час ми будемо зустрічатися в ефірі цього дитячого каналу, де
познайомимося з творчістю письменників ХХ століття: В. Нестайка, В. Близнеця, Я. Стельмаха.
Зараз в ефірі перша передача цього циклу. Протягом трьох програм ми знайомитимемось із творчістю одного з найпопулярніших письменників багатьох поколінь В. Нестайка і фрагменти його повісті «Тореадори з Васюківки».
Отже, тема сьогоднішнього уроку «Дитячі мрії та реальність у творі В. Нестайка «Тореадори з Васюківки». Пригодницький сюжет 1 розділу повісті».
Ви повинні:
Учитель. Український дитячий письменник В. Нестайко переконаний, що у пошуках пригод не обов’язково відправлятися в морські подорожі чи шукати екзотичні острови. Варто лише захотіти, як це роблять герої його творів - ваші ровесники. Пригодами, описаними Нестайком, захоплювалися і ваші батьки, можливо, й бабусі та дідусі, його твори залюбки читають діти, які живуть за межами України. Мабуть, секрет такої широкої популярності і в особистості самого автора, який, на відміну від багатьох дорослих, ніколи не переставав розуміти дітей. Сьогодні дитячий канал приготував для вас сюрприз - зустріч з письменником, він сам розповість вам про себе. Запрошуємо Вас, Всеволоде Зіновійовичу, до розмови.
Рольова гра « Зустріч з письменником»
Учитель. Дякую вам, Всеволоде Зіновійовичу, що знайшли час завітати на наш телеканал. А на згадку про сьогоднішню зустріч вручаємо вам подарунок - 12 балів.
Я лише хочу доповнити. Сьогодні у творчому доробку письменника понад 90 творів, перекладених 20 мовами світу. Він удостоєний премії ім. Л.Українки, М.Трублаїні, О.Копиленка. А гумористична трилогія «Тореадори з Васюківки» внесено Міжнародною радою з дитячої та юнацької літератури до особливо почесного списку Г.К.Андерсена як один з найвидатніших творів сучасної дитячої літератури. Телефільм «Тореадори з Васюківки» одержав Гран-прі на Міжнародному фестивалі у Мюнхені та Головну премію на Міжнародному фестивалі в Австралії. Виразити вдячність автору ми зможемо гарними знаннями змісту твору. Сьогодні ми опрацюємо І розділ «Метро над свинарником. Тореадори з Васюківки. Собакевич».
А от чи були ви уважними читачами, я перевірю за допомогою вікторини.
Вікторина
Учитель. Читаючи твір, ви зустрілися з багатьма незнайомими словами. Словникова робота
У вас на партах лежать картки з поясненням значень цих слів.
Тореадор - головний учасник бою биків в Іспанії та країнах Латинської Америки.
Корида - бій тореадора з биком (масове видовище переважно в Іспанії). Гангстер - учасник бандитської зграї, бандит.
Буцегарня - приміщення для тимчасового ув’язнення.
Калабаня - калюжа.
Гейзер - гаряче джерело, яке періодично викидає воду й пару у вигляді фонтана.
Настав час пригадати зміст твору, ближче познайомитися з героями.
Прочитаємо цей епізод в особах.
(Від слів «А то якось улітку Ява сказав» до слів «Я усміхнувся. Це було класнючо»)
Ми щойно познайомилися з героями твору, а зараз пропоную міні- дискусію «Займи позицію».
То які ж наші герої Павлуша та Ява - позитивні чи негативні?
Якщо позитивні - займіть позицію ТАК, а якщо негативні -НІ.
Як підсумок нашої дискусії пропоную скласти «Гроно». Перед вами лежать стікери, напишіть на них ті риси характеру, які притаманні нашим героям і на їх основі складемо «Гроно».
Дитячий канал буде об’єднувати дітей за інтересами, адже мета його не тільки розважати, а й навчати.
Готуючись до ефіру кожна група готувала певне завдання.
(Цей твір великий за обсягом (більше чотирьохсот сторінок). В ньому зображено багато подій з життя головних героїв. Тому ми дійшли висновку, що це повість.
У словнику ми дізналися, що повість - це епічний жанр літератури, художній твір, у якому досить широко змальовано життя одного чи кількох героїв протягом досить тривалого або важливого за подіями часу. «Тореадори з Васюківки» - пригодницько-гумористична повість, яка складається з трьох самостійних частин: «Незвичайні пригоди Робінзона Крузо», «Незнайомець з тринадцятої квартири», «Таємниця трьох невідомих». Дві перші розповіді від Павлуші Завгороднього, третя - від Яви Реня. Кого зацікавили пригоди друзів, можуть прочитати твір повністю.
Учитель. Пропоную розгадати кросворд. По вертикалі ви прочитаєте прізвище письменника, з творчістю якого ми сьогодні познайомилися.
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІІІ. Рефлексивно - оцінювальний етап
Учитель. Сьогодні у нас був перший вихід в ефір. Висловіть свої думки про те, чи справдилися ваші очікування щодо того, яким повинен бути дитячий канал. Чи був канал пізнавальним, веселим. Висловіть свої побажання, пропозиції каналу.
Продовжіть речення.
Мені запам’яталася… (зустріч з письменником; робота «Займи позицію»)
Я із задоволенням… (зустрівся б з героями твору; брав би участь у витівках)
Мені захотілося… (прочитати цей твір у повному обсязі; познайомитися з іншими творами письменника).
І насамкінець я хочу висловити подяку за підготовку і проведення телепередачі всім присутнім у студії каналу «Пригоди і романтика», а особливо …
ІV. Домашнє завдання
Я зрозуміла, що ви ще хочете зустрітися на телеканалі з Явою та Павлушею, тільки в інших пригодах. А щоб наступний ефір вийшов змістовним і цікавим, я пропоную вам удома попрацювати над 9 розділом І частини.
1