Урок на тему "Дитячі мрії та реальність у творі Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки». Пригодницький захоплюючий сюжет І розділу повісті.""

Про матеріал

У конспекті уроку використано методи критичного мислення та інтерактивного навчання, що сприяють не лише якісному засвоєнню програмового матеріалу, а й розвитку творчих здібностей школярів на уроках української літературиґ

Перегляд файлу

Тема: Дитячі мрії та реальність у творі Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки». Пригодницький захоплюючий сюжет І розділу повісті.

 

Мета:

  • зацікавити учнів творчістю В.Нестайка, ознайомивши з І розділом повісті;
  • поглибити знання про жанри епічного твору;
  • розвивати вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, коментувати прочитане;
  • виховувати інтерес до української книжки, прагнення аргументовано відстоювати власну позицію.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

  1. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань.

 

Учитель. Доброго дня. Сьогодні я разом з вами помандрую сторінками нашого рідного підручника. Пропоную актуальне інтерв’ю, яке допоможе мені вивчити ваші читацькі інтереси. Прошу дати відповіді на запитання:

  • Чому сучасні діти надають перевагу: комп’ютеру чи книжці? А ви?
  • Чи любите ви читати? Яка книжка є вашою улюбленою?
  • Чи достатньо на ваших книжкових полицях українських книжок для дітей? Які саме є у вас?

 

Діаграма «Наші інтереси»

 

За даними соціологічного опитування учнів шостих класів стало відомо, що перевагу вони надають комп’ютеру, так, як і ви, більше читають твори зарубіжних письменників і майже стовідсотково люблять пригодницькі твори.

  • Як на вашу думку, можна підвищити інтерес до української книжки? (більше рекламувати)

 

Учитель. А на мою думку, одним із таких шляхів є створення повноцінного дитячого каналу, який би популяризував твори українських письменників.

  • Висловіть свої міркування щодо того, яким би хотіли бачити дитячий канал? (цікавим, веселим, пізнавальним).

Які б назви ви дали цим передачам? («У світі книг», «Цікаві пригоди», «Країна Пізнайка», «Пригоди й романтика»).

  1.   Опрацювання навчального матеріалу

Сьогодні ми презентуємо дитячий канал «Пригоди і романтика». Пропоную вашій увазі анонс телепередач.  Протягом чотирьох тижнів у зручний для вас час ми будемо зустрічатися в ефірі цього дитячого каналу, де

 

познайомимося з творчістю письменників ХХ століття: В. Нестайка,                              В. Близнеця, Я. Стельмаха.

Зараз в ефірі перша передача цього циклу. Протягом трьох програм ми знайомитимемось із творчістю одного з найпопулярніших письменників багатьох поколінь В. Нестайка і фрагменти його повісті «Тореадори з Васюківки».

Отже, тема сьогоднішнього уроку «Дитячі мрії та реальність у творі                          В. Нестайка «Тореадори з Васюківки». Пригодницький сюжет 1 розділу повісті».

Ви повинні:

  •       знати ...
  •       уміти...
  •       цінувати...

Учитель. Український дитячий письменник В. Нестайко переконаний, що у пошуках пригод не обов’язково відправлятися в морські подорожі чи шукати екзотичні острови. Варто лише захотіти, як це роблять герої його творів - ваші ровесники. Пригодами, описаними Нестайком, захоплювалися і ваші батьки, можливо, й бабусі та дідусі, його твори залюбки читають діти, які живуть за межами України. Мабуть, секрет такої широкої популярності і в особистості самого автора, який, на відміну від багатьох дорослих, ніколи не переставав розуміти дітей. Сьогодні  дитячий канал приготував для вас сюрприз - зустріч з письменником, він сам розповість вам про себе. Запрошуємо Вас, Всеволоде Зіновійовичу, до розмови.

Рольова гра « Зустріч з письменником»

  •   Всеволоде Зіновійовичу, розкажіть, будь ласка, де ви народилися і де пройшло ваше дитинство?
  •   Що вам запам’яталося найбільше зі свого дитинства?
  •   Розкажіть про роки навчання в школі.
  •   Як ви зустріли звістку про початок Великої Вітчизняної війни?
  •   Як ви стали писати твори для дітей?

Учитель. Дякую вам, Всеволоде Зіновійовичу, що знайшли час завітати на наш телеканал. А на згадку про сьогоднішню зустріч вручаємо вам подарунок -     12 балів.

Я лише хочу доповнити. Сьогодні у творчому доробку письменника понад 90 творів, перекладених 20 мовами світу. Він удостоєний премії              ім. Л.Українки, М.Трублаїні, О.Копиленка. А гумористична трилогія «Тореадори з Васюківки» внесено Міжнародною радою з дитячої та юнацької літератури до особливо почесного списку Г.К.Андерсена як один з найвидатніших творів сучасної дитячої літератури. Телефільм «Тореадори з Васюківки» одержав Гран-прі на Міжнародному фестивалі у Мюнхені та Головну премію на Міжнародному фестивалі в Австралії. Виразити вдячність автору ми зможемо гарними знаннями змісту твору. Сьогодні ми опрацюємо           І розділ «Метро над свинарником. Тореадори з Васюківки. Собакевич».

А от чи були ви уважними читачами, я перевірю за допомогою вікторини.

Вікторина

  •    Що будували Ява і Павлуша під свинарником?
  •    Які назви мали б носити станції лінії метро у Васюківці? («Станція Клуня - Станція «Крива Груша»)
  •    Скільки коштував би проїзд у метро? (3 копійки в один кінець)
  •    Хто мав би право їздити безкоштовно? (родичі)
  •    Скільки платила б учителька математики?(5 копійок)
  •    Як звали Явину корову?(Контрибуція)
  •    Яке око примружував дід Варава, коли стріляв на полюванні? (праве)
  •    Хто з героїв казав так: «Опозогив! Маму депутата - на все село опозогив Загаза чогтова!»
  •    Що було зображено на килимку, який Павлуша приготував для кориди?         (З кумедних цуценят - Цюця, Ґава, Рева)
  •     Яку оперу співали тореадори Ява і Павлуша, йдучи на бій з коровою?                      (арію Хосе з опери Бізе «Кармен»)
  •     Де побачив Ява свого друга після того, як Павлуша вдарив Контрибуцію по губі? (десь високо в небі)
  •    Де опинились хлопці, втікаючи від корови? (у ставку)
  •     Скільки часу вони простояли у слизькій багнюці? (півгодини)
  •     Чим частував Ява свою корову після кориди? (цукерками)
  •     Як назвав Павлуша Яву, коли той опустився на цеберку в криницю? (криниценавт)

Учитель. Читаючи твір, ви зустрілися з багатьма незнайомими словами. Словникова робота

У вас на партах лежать картки з поясненням значень цих слів.

Тореадор - головний учасник бою биків в Іспанії та країнах Латинської Америки.

Корида - бій тореадора з биком (масове видовище переважно в Іспанії). Гангстер - учасник бандитської зграї, бандит.

Буцегарня - приміщення для тимчасового ув’язнення.

Калабаня - калюжа.

Гейзер - гаряче джерело, яке періодично викидає воду й пару у вигляді фонтана.

Бесіда за змістом твору

Настав час пригадати зміст твору, ближче познайомитися з героями.

  •    Чому глава твору починається зі знайомства не з хлопцями, а сваркою діда Варави?
  •    Що вам відомо про головних героїв твору, де вони живуть, чим займаються?
  •     Що цікавого ви дізналися про родину Івана (Вані)? Чому ж хлопця таке дивне ім’я - Ява?
  •    Ким вважали себе хлопці і як про них казав дід Салимон?
  •    Для чого Ява вигадує різні штуки-викаблуки? (прославити себе).
  •    Чому хлопці вирішили стати тореадорами?

Прочитаємо цей епізод в особах.

Читання в особах

(Від слів «А то якось улітку Ява сказав»  до слів «Я усміхнувся. Це було класнючо»)

  •                   Чим закінчилося їх тренування з коровою Контрибуцією?

Ми щойно познайомилися з героями твору, а зараз пропоную міні- дискусію «Займи позицію».

То які ж наші герої Павлуша та Ява - позитивні чи негативні?

Якщо позитивні - займіть позицію ТАК, а якщо негативні -НІ.

Як підсумок нашої дискусії пропоную скласти «Гроно». Перед вами лежать стікери, напишіть на них ті риси характеру, які притаманні нашим героям  і на їх основі складемо «Гроно».

Робота в групах

Дитячий канал буде об’єднувати дітей за інтересами, адже мета його не тільки розважати, а й навчати.

Готуючись до ефіру кожна група готувала певне завдання.

  1.    група. Наша група досліджувала, як автор досягає комічного ефекту. (Нам смішно читати, коли розлючений бугай змушує дачника видертися на телеграфний стовп, як обзиває хлопців дід або відповідає на образу Яви Яринка).  Зачитує «Засоби творення комічного».

 

  1.    група. Наша група досліджувала, що таке пригодницький твір і чи можна назвати твір «Тореадори з Васюківки» пригодницьким? (Пригодницький твір - це твір, в якому зображені непередбачені, несподівані події, випадки, що трапляються з героями під час подорожі, мандрівки і часто пов’язані з ризиком).
  2.    група. Наша група досліджувала жанр цього твору.

(Цей твір великий за обсягом (більше чотирьохсот сторінок). В ньому зображено багато подій з життя головних героїв. Тому ми дійшли висновку, що це повість.

У словнику ми дізналися, що повість - це епічний жанр літератури, художній твір, у якому досить широко змальовано життя одного чи кількох героїв протягом досить тривалого або важливого за подіями часу. «Тореадори з Васюківки» - пригодницько-гумористична повість, яка складається з трьох самостійних частин: «Незвичайні пригоди Робінзона Крузо», «Незнайомець з тринадцятої квартири», «Таємниця трьох невідомих». Дві перші розповіді від Павлуші Завгороднього, третя - від Яви Реня. Кого зацікавили пригоди друзів, можуть прочитати твір повністю.

Учитель. Пропоную розгадати кросворд. По вертикалі ви прочитаєте прізвище письменника, з творчістю якого ми сьогодні познайомилися.

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.   Яку кличку мала корова? (Контрибуція)
  2.    Що будували хлопці під свинарником? (Метро)
  3.    На чому грав батько Яви? (Скрипка)
  4.    Як дід Салимон називав хлопців? (Гангстери)
  5.    З якої опери Бізе співали Ява і Павлуша арію Хосе? (Кармен)
  6.    Що здійняли хлопці, влетівши з розгону в ставок? (Гейзер)
  7.    Як назвали цуценя друзі? (Собакевич)
  8.    Що стало порятунком для хлопців, коли корова розлютилася? (Ставок)

ІІІ. Рефлексивно - оцінювальний етап

Учитель. Сьогодні у нас був перший вихід в ефір. Висловіть свої думки про те, чи справдилися ваші очікування щодо того, яким повинен бути дитячий канал. Чи був канал пізнавальним, веселим. Висловіть свої побажання, пропозиції каналу.

Продовжіть речення.

Мені запам’яталася… (зустріч з письменником; робота «Займи позицію»)

Я із задоволенням… (зустрівся б з героями твору; брав би участь у витівках)

Мені захотілося… (прочитати цей твір у повному обсязі; познайомитися з іншими творами письменника).

 

І насамкінець  я хочу висловити подяку за підготовку і проведення телепередачі всім присутнім у студії каналу «Пригоди і романтика», а особливо …

 

  ІV. Домашнє завдання

Я зрозуміла, що ви ще хочете зустрітися на телеканалі з Явою та Павлушею, тільки в інших пригодах. А щоб наступний ефір вийшов змістовним і цікавим, я  пропоную вам удома попрацювати над 9 розділом І частини.

1

 

docx
Додано
21 листопада 2018
Переглядів
3439
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку