20 вересня о 18:00Вебінар: Numicon (Нумікон): проста математика для всіх

Урок на тему:"Дива у Різдвяну ніч"

Про матеріал
Мета уроку:продовжити ознайомлення зі сторінками повісті М.Гоголя; допомогти учням з'ясувати особливості народних традицій та звичаїв; звернути увагу на символічність та значимість фантастичних елементів та образів;розвивати навички виразного читання, переказу, виділення ключових епізодів, уміння висловлювати свої думки, перевтілюватися в героів повісті.
Перегляд файлу

 

 

 

 

ПОКАЗОВИЙ УРОК НА ТЕМУ:

 

«ДИВА У РІЗДВЯНУ НІЧ»

ЗА ПОВІСТЮ М.В.ГОГОЛЯ «НІЧ ПЕРЕД РІЗДВОМ»

 

                                                                       6 КЛАС

 

 

 

 

ПІДГОТУВАЛА : ВЧИТЕЛЬ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

F:\картинки\71178561.jpgСЕСЬ ОЛЕНА ГРИГОРІВНА

 

 

 

 

 

 

 

2018

Мета:

  • навчальна: продовжити  ознайомлення зі сторінками повісті М.Гоголя; допомогти учням з'ясувати особливості народних традицій та звичаїв; звернути увагу на символічність та значимість фантастичних елементів та образів;
  • розвивальна: розвивати навички виразного читання, переказу, виділення ключових епізодів, уміння висловлювати свої думки, аргументувати їх;
  • виховна: виховувати любов до читання, повагу до народних традицій, почуття гумору.

 

Обладнання: портрет письменника,комп’ютер,відеоролик, фотографії героїв повісті, статуетки чорта, відьми, скриня, музичні файли.

 

Перебіг уроку

                                               … «Вечори поблизу Диканьки» здивували мене.

Ось справжня веселість, щира, невимушена,

без манірності. А місцями яка поезія. Все це так

незвичайно в нашій нинішній літературі»...

А.С.Пушкін

І. Організаційний момент

На дошці записана тема уроку, розміщені фото героїв повісті, накреслена схема,над якою працюють учні протягом уроку.

                                                                                                                               ЧОРТ                         ВІДЬМА

 

                                                                                                   ПОЛІТ ВНОЧІ              ЧЕРЕВИЧКИ

 

 

 

                                                                                                               ПАЦЮК                              ГАЛУШКИ          

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 Слово вчителя             

Бувають такі дні протягом року, коли з людьми трапляються неймовірні дива. І один із таких днів — це свято Різдва. Особливо чарівний Святвечір, який починається з першою зірочкою на вечірньому небі,веселими колядками під вікном, смачною кутею на столі.

А ось і колядники, послухайте(кадр із фільму «ніч перед Різдвом» 20-та хв.)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Перевірка випереджувального індивідуального завдання .

            -   А що ви учні знаєте про Святвечір?

  • Для чого співають колядки?
  • Які традиції збереглися у вашій родині?

Відповіді учнів.

2.Слово вчителя             

Про різдвяні дива розповідає повість М. Гоголя «Ніч перед Різдвом». І  сьогодні на уроці ми поговоримо про них. Спробуємо торкнутися  легенд і  переказів про потойбічні сили, поговоримо про здійснення бажань у найчарівнішу ніч року-ніч перед Різдвом.

І починається вона вельми незвичною картиною.

(кадр із фільму про викрадення місяця і зірок 3-тя хв)

-А що ми знаємо про чорта і відьму з давніх легенд?

3.Повідомлення учнів

1.Відьма -  давня назва злих чаклунок. походить від старовинного слова «відати», тобто знати. Відьми, за народними повір’ями,  спроможні літати у повітрі на мітлі, у ступі. Відьом уявляли у вигляді старих баб, з розпатланим сивим волоссям, кістлявими руками. Вирушають вони на свої темні справи вночі і через піч потрапляють в оселі добрих людей. Вмираючи, вони  мучаться, бо мають передати кому-небудь свою науку.

2.Чорта в народі називають бісом. Біс – за народною уявою, маленький, чорненький, з довгим хвостом, копитами та ріжками і обов’язково кульгавий. Ноги він поламав ще до створення світу, коли за гріхи він і вся нечиста сила була скинути з неба на землю. Сорок днів і ночей летіли вони до землі, і де хто впав, там і оселився. Чорти люблять ходити один до одного в гості, галасливо справляють весілля. Вони здатні наслати негоду, хуртовину, можуть «закружляти», «водити», «збивати з шляху» добрих людей.

4.Слово вчителя

Правильно учні. Нечиста сила завжди шкодила людям, збивала зі шляху або ворожила на кохання.(На столі статуетки Чорта і Солохи. Вчитель торкається їх і просить з'явитися у класі)

5.Учень у костюмі Чорта(монолог від 1-ї особи, )

-А ось і я!  Що не чекали ? (іде, покручуючи хвоста) Так. Це я. Той самий Чорт, що украв місяць із неба!

Ой , знову це Різдво! Як же я його не навиджу! 

Всім весело, он подивіться – колядувальники ходять , а он гляньте-куми ідуть дорогою, а он Оксана чепуриться біля дзеркала.

 А це хто? Коваль?  Це ж треба, художник! Намалював картину! Та ще й у церкві повісив!Тьху на тебе! Ну  нічого! Я ще з тобою поквитаюся! Я все зроблю, щоб ти ніколи не одружився з Оксаною.

Всього одна ніч мені залишилася на цьому світі! Але я встигну нашкодити!(киває кулаком),особливо цьому клятому Вакулі.

А зараз навідаюся до гарненької відьмочки у гості, вона давно назбирала зірок з неба і щось задумала!(киває хвостиком і вибігає)

 

 

Учениця  у костюмі Солохи

-Ох, як же я стомилася! Так незручно літати на мітлі, ледве не впала,та ще і цей Чорт причепився! Як він мені обрид зі своїми залицяннями. Та хіба ж  тільки він!

У цій Диканьці всі чоловіки зовсім розум втратили. Пройти вулицею не можна . І голова ,і козак Чуб, і навіть диякон, (прости Господи), всім я до вподоби, А хіба не так?

-Усі жінки –відьми! А я-особлива! (посміхається) Нехай помучаться, поки я оберу собі найкращого! Всім голову задурю!  А так хочеться заміж за козака Чуба, він багатий-а що жінці ще треба. Трошки хитрощів, трошки чарів, трошки смачної їжі-і чоловік у тебе в кишені. На те ми і відьми! Чи не так?(стукає ніжкою по підлозі і  виходить).

6.Слово вчителя

Так , Чорт і Солоха у повісті відіграють певну роль і творять дива. Вони - представники потойбіччя . Але ці дива неможливі без участі людей.

Різдво – дивовижне свято усіх християн. На свою винагороду чекає і  коваль Вакула,він хоче, щоб відповіла на його почуття прекрасна дівчина Оксана. Що чекає Оксана? Щоб її полюбив найпрекрасніший парубок на світі, щоб він обожнював її. Давайте заглянемо у хату до козака Чуба і послухаємо наших героїв.

7.Інсценізація уривку з повісті «Ніч перед Різдвом» («Вакула та Оксана»).

Слово вчителя

Дивні ці дівчата! Бажання бути кращою серед подруг заставляє Оксану поставити Вакулу перед вибором. І коваль не здається, але ж знову треба , щоб сталося диво.

-Куди направляється Вакула?

8.Переказ учнями уривку про зустріч із запорожцем Пацюком.

(Демонстрація кадрів із фільму 35-та хв.)

 

Слово вчителя

На цьому дива не закінчуються. Чорт переносить Вакулу аж до Петербургу, де він разом із запорожцями потрапляє на прийом до цариці. Вакулі страшно, але і тут йому щастить.

-Яке  диво сталося на прийомі у цариці? Відповіді учнів

9.Робота з текстом(зачитати уривок із підручника с.102-103 та прокоментувати).

ІV. Закріплення матеріалу.

1.Складання асоціативного куща до слова Різдво

Різдво – диво, свято, мрія, подарунок, смаколики, здійснення бажань.

2. Проблемне питання

- Чи треба вірити в диво?

-Чи завжди до цього причетні темні сили?

-Чи заслужили Вакула з Оксаною на винагороду?

V. Оцінювання.

VІ.Підсумок уроку.

  Вчитель

 Гоголь у своїй повісті зумів в жартівливій формі розповісти про звичаї українського народу, при цьому він уміло перемішав фантастику і реальність. Дія відбувається і на землі, і в небі. У небі літають чорти і відьми, які замислюють інтриги на шкоду людям. на землі ж з’єднуються закохані, торжествує добро і радість.

 180 років пройшло з часу написання «Вечорів…». Багато що змінилося, дещо втратило свою значимість, щось забулося. Але так хочеться, щоб національні традиції жили і відроджувалися, щоб молоде покоління пам’ятало, щоб не переривався зв'язок часу і поколінь. Ми маємо плекати в своїм серці любов до рідної землі, до нашого талановитого народу, проповідувати добро і красу, як цього вчить нас М.В.Гоголь.

VІІ. Домашнє завдання

1.Намалювати малюнок

2.Скласти ребус або кросворд

3.Вивчити колядку

1

 

docx
Додано
17 серпня
Переглядів
29
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку