Тема: «Добро і зло в казці « Мишка» БОГДАНА ЛЕПКОГО»
Мета. Ознайомити учнів з твором, розкрити трагічну і комічну ситуації, їхню роль у втіленні головної думки. Висловлювати власні роздуми про істинні та фальшиві цінності, про вибір власної життєвої позиції. Виховувати почуття милосердя.
Обладнання: ілюстрації до твору, портрет письменника, текст твору, картки із завданнями для роботи в групах, правила роботи в групах, аркуші із запитаннями для рефлексії.
Очікувані результати.
Учні повинні знати:
- зміст казки;
- особливості характерів персонажів;
- відомості з теорії літератури про казку, головну думку твору, антитезу.
Учні повинні вміти:
- розкривати трагічні та комічні ситуації у творі;
- знаходити найважливіші фрагменти для розуміння основної думки твору, антитезу;
- виявляти своє ставлення до героїв та їхнього вибору;
- висловлювати власні роздуми про щастя людини, проводити аналогії з сучасним життям;
- розуміти істинну вартість життєвих цінностей.
Епіграф: « Який сенс у тому, що людина придбає цілий світ, якщо вона при цьому втратить саму себе?»
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань.
— Підібрати до слова «ціна». спільнокореневі (цінувати, безцінний, цінність, ціновий, цінний).
— Які ви розрізняєте матеріальні та духовні цінності?
— Чому, на вашу думку, Б. Лепкий обрав жанр казки для розкриття ідеї твору?
— Чому ця казка адресована не тільки дітям, а й дорослим?
II. Сприйняття, засвоєння та осмислення нових знань.
1. Робота над змістом твору.
— Підтвердіть цитатами, що події у творі розгортаються під час війни.
— Яким є життя людей у цей складний час?
2. Складання таблиці з використанням антитези.
Добро |
Зло |
1. «Люди не мають що їсти». 2. «… вмивається слізьми». 3. «… великі черевики на деревляних підошвах, а там обшарпана спідниця, а вище полатана сорочка…». 4. «обличчя худе, худе, лиш шкура та кості…». 5. «одні з голоду гинуть…». |
1. «А м'ясо їдять. Добре їдять». 2. «Пахучим милом вмивається». 3. «Які у неї сорочки, які кружева…». 4. «… був товстий, як годований кабан…». 5. «… другі папір у ящик ховають…». |
Війна у людських долях
— Пригадайте, що таке антитеза (художній засіб, що будується на протиставленні та служить для увиразнення основної думки твору).
— З якою метою Б. Лепкий використав прийом антитези у творі? (Акцентувати увагу на трагізмі ситуації, використовуючи ілюстрацію до твору).
3. Характеристика образу мишки. Технологія «Незакінчене речення».
— «Була собі мишка. Така, як і другі…».
— «Мишка боялася…».
— «Бігла на поле. Там..».
— «а на мені шкура терпне…».
— «Мишці жаль…».
— «Як мишка тую розмову почула, то так їй соромно зробилося, не за себе, а за…».
— «І в маленькій мишачій голові зродилася…».
— «Але мишка не чекала, що дальше буде…».
— Чи симпатизуєте ви мишці?
— Як оцінюєте її бажання «потрощити цей папір, що його кривдою людською чути».
— Дайте відповідь на запитання мишки: «Хіба ж папір важніший від життя?».
4. Комічне у творі.
— Які події, вчинки й поведінку персонажів ми вважаємо комічними? (Комічне — те, що здається нам не таким, яким, на нашу думку, має бути).
— Наведіть приклади комічного з твору «Мишка».
— Якими засобами комічного послуговується автор? (Надання предмету зображення невластивих йому рш; прагнення дійової особи показати себе не тим, ким вона є насправді; сполучення в реченні слів, які означають різнорідні поняття — «Я чоловік праці..». парадокс).
III. Узагальнення вивченого.
Інтерактивна технологія «Визначись». Аргументувати вибрану позицію; «На чужому горі щастя не збудуєш». «Гроші не пахнуть».
IV. Підсумок уроку.
Сьогодні на уроці ми переконалися, що у світі поруч існують добро і зло, фальшиві й істині ціності. Явважаю, що описана автором подія ще роз доводить: людина має жити за законом добра.Бідність – велике горе й соціальне зло, але воно не дає права красти, відбирати, брехати, мстити.Зло повертається до того, хто його вчинив. Пам’ятаємо, що існують найсвятіші людські почуття: щирість, любов, прощення, милосердя.
V. Домашнє завдання.
Вивчити біографію Ліни Костенко. Стаття з підручника Зі спогадів Ліни Костенко. Уривок з книжки І.Дзюби « Єпоети для епох».