Математика
6 клас
Тема: Додавання і віднімання дробів з різними знаменниками
Мета:
навчальна: навчати учнів алгоритму додавання і віднімання дробів з різними знаменниками, формувати вміння додавати і віднімати дроби з різними знаменниками, а також практичні вміння застосовувати набуті знання до розв’язування вправ;
розвивальна: розвивати логічне мислення, уміння лаконічно висловлювати свою математичну думку, кмітливість, навички творчої роботи, комунікативні і соціальні компетенції; розвивати навички раціонального використання часу, індивідуальні здібності учнів;
виховна: виховувати старанність, охайність ведення записів, культуру математичної мови, позитивне ставлення до навчання, інтерес до математики.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання: проектор, презентація, картки з завданням.
Хід уроку
І. Організаційний етап
(привітання з учнями, перевірка готовності учнів до уроку, створення робочої атмосфери)
Якщо хочеш досягнути
У житті своїм вершин,
Математику збагнути
Мусиш тонко, до глибин.
Калькулятор і комп’ютер,-
Хто сьогодні їх не зна?
Та за пояс їх запхнути
Може світла голова.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Формулювання мети і завдань уроку
Вправа «Мозковий штурм»
З метою створити проблемну ситуацію вчитель пропонує учням задачу.
За день у магазині продали 5/18 т фруктів. З них 7/54 т становили яблука, а решту — сливи. Скільки тон слив продали в магазині? На скільки яблук було більше ніж слив?
Учні висловлюють свої думки, разом приходять до висновку, що для того, щоб відповісти на перше запитання, потрібно відняти дроби, а для відповіді на друге запитання – від більшого дробу відняти менший.
Проблемне питання: Учитель звертає увагу на те, що ці дроби мають різні знаменники, а учні вміють виконувати додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками. Учитель задає запитання – що пропонуєте зробити в цьому випадку?
У процесі вправи «Мозковий штурм» деякі учні можуть здогадатися, що за аналогією з порівнянням дробів, для виконання додавання і віднімання дробів з різними знаменниками їх потрібно звести до спільного знаменника.
Отже, завдання уроку: навчитися додавати та віднімати дроби з різними знаменниками.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Виконання цікавих вправ у LearningApps https://learningapps.org/21820867
Після чого діти формулюють правило: Щоб звести дроби до найменшого спільного знаменника, треба…
ІV. Засвоєння знань
Викладення нового матеріалу проводимо у формі бесіди. Вчитель пропонує учням згадати з курсу вивчення інформатики поняття алгоритму і результати обговорення проблемної ситуації в ході вправи «Мозковий штурм» сформулювати у вигляді алгоритму:
Алгоритм додавання і віднімання дробів з різними знаменниками
Щоб додати (відняти) два дроби з різними знаменниками, треба :
1) звести їх до найменшого спільного знаменника,
2) виконати додавання (віднімання) дробів з однаковими знаменниками.
Приклад. 1/2 + 1/3 = 3/6 + 2/6 = 5/6
Якщо сума (різниця) – скоротний дріб, то його потрібно скоротити!
5/7−3/14=10/14−3/14=7/14=1/2
Якщо сума(різниця) – неправильний дріб, то потрібно виділити цілу частину. 2/3+5/6=4/6+5/6=9/6=3/2=1 1/2
Фізкультхвилинка (через 20 хв після початку уроку)
https://www.youtube.com/watch?v=Mzhjp_Phf_g
А тепер сідайте і продовжимо вчити математику.
Алгоритм додавання і віднімання мішаних чисел
1.Щоб додати мішані числа, треба:
1) Звести дробові частини цих чисел до НСЗ
2) Окремо додати цілі, окремо дробові частини.
2. Щоб виконати віднімання мішаних чисел, треба:
1) звести дробові частини цих чисел до НСЗ;
Якщо дробова частина зменшуваного менша від дробової частини від’ємника, треба перетворити її на неправильний дріб, зменшивши на 1 цілу частину;
2) Окремо відняти цілі частини, окремо – дробові.
В ході пояснення нового матеріалу учні складають конспект в зошиті. Звертаємо увагу на охайність і правильність записів.
V. Формування вмінь.
Єдиним засобом для формування і відпрацювання навичок додавання і віднімання дробів з різними знаменниками є розв’язання якомога більшої кількості відповідних завдань.
Завдання 1. Знайти значення виразу
Завдання 2. Як зміниться різниця, якщо: зменшуване збільшити на а від’ємник – на
Завдання 3. Гра «Хто швидший» https://learningapps.org/view7967734
VІ. Підсумки уроку
Вправа «Дерево знань».
На дошці намальований стовбур дерева. Учні говорять, що нового вони сьогодні вивчили на уроці й домальовують листочок на «дереві знань». Наприкінці виконання вправи вчитель аналізує записи на «дереві знань».
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати теоретичний матеріал за відповідним параграфом підручника.
Обчисліть: 1) 3/5+1/4 2) 5/8+3/4 3) 3/8−1/6 4) 15/16−5/12
Розв’яжіть рівняння: 1) х+3/11=10/33 2) 3/8−х=1 1/2