Урок на тему:"Докладний усний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису тварини, що містить синоніми й антоніми. 5 клас

Про матеріал

Конспект уроку розвитку звязного мовлення для 5 класу.

Вчитель: Копил Тетяна Олександрівна.

tetiana.kopyl@gmail.com

Перегляд файлу

Українська мова. 5 клас.

Тема. Докладний усний переказ розповідного тексту художнього стилю з  

           елементами опису тварини, що містить синоніми й антоніми

 

Мета: ознайомити з особливостями переказу тексту розповідного характеру з 

            елементами опису тварини;

            розвивати мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й

            основну думку, тип і стиль мовлення, запамятовувати конкретні 

           факти, докладно відтворювати зміст тексту;

           виховувати ціннісне ставлення особистості до природи.

Тип: урок розвитку звязного мовлення

 

Хід уроку

 

І. Мотиваційний етап

1. Емоційна готовність до уроку (діти одержують три смужки)

 

ЗЕЛЕНА  - готовий до уроку

ЖОВТА - невпевнений

ЧЕРВОНА – відчуваю тривогу

 

2. Активізація мотиваційних резервів учнів з теми.

Бесіда:

  • Що таке текст ?
  • Які ознаки тексту ?
  • Які типи мовлення ви знаєте ?
  • Які стилі мовлення вам відомі ?
  • Назвіть особливості художнього стилю та типу – розповіді та опису?

ІІ. Цілевизначення й планування.

  1. Повідомлення теми й мети уроку.
  2. Цілі та завдання уроку.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Слово вчителя. Діти, скажіть,  про кого говориться у загадці ?

Влітку сіренький,
А взимку біленький,
Довгі вуха має,
Швидко стрибає.
(Заєць)

  1. Розповідь учнів про тварину – зайчика.
  • Довідка про зайців (де живуть, спосіб життя, чим харчуються, цікаві факти про зайцеподібних)

Все про зайців Представники ряду Зайцеподібні належать до загону плацентарних ссавців. Яскравими їх представниками є кролики, пищухи і зайці. Вага тварин, в залежності від виду, варіюється від 100 г до 7 кг, а розмір від 10 см до 70 см. У всіх звірків на голові є витягнуті довгі вуха. Тільки у пищух вони круглі і короткі. Зайцеподібні володіють відмінним слухом і чують ворогів з далеких відстаней. Ще одна відмінна риса – маленький хвостик, який через вовняний покрив не завжди видно. Як правило, задні лапи довші, ніж передні. Вони закінчуються прямими кігтями. По землі звірята швидко бігають і стрибають. Очі представників загону відносно великі і розташовані з боків голови. Це дозволяє поліпшити огляд бачення території і заздалегідь побачити ворогів. На верхній щелепі є 2 пари різців, якими тварина розгризають їжу.

Де живуть зайці? Тварин можна зустріти в усіх куточках земної кулі, виняток становить тільки Антарктика. Улюблене місце проживання зайцеподібних – густі зарості лісів, невисока рослинність степів, кам’янистих гір і пустелі.
Зайці: спосіб життя Зайцеподібні ведуть одиночний і нічний. У денний час ховаються. Одні види тварин в якості сховищ риють нори, інші сплять прямо на землі. Період линьки у багатьох настає 2 рази в рік.
Чим харчуються зайцеподібні? Раціон тварин – це різноманітна рослинна їжа: гілки і кора молодих дерев, папороть, трава. Деякі представники вживають ягоди.

Тривалість життя зайців – 5-6 років.

Цікаві факти про зайцеподібних Тварини спілкуються один з одним, відбиваючи барабанний дріб передніми лапками. Праві і ліві задні лапи від народження асиметричні. У зайців зуби ростуть все життя. Щоб їх сточити вони гризуть кору або гілки дерев. Пищухи, побачивши ворога, видають характерний писк, який попереджає родичів про небезпеку.

Фото. Заєць сірий

ЗАЙЦЮ, ТИ МЕНЕ ЧУЄШ?

 

 

 

 

 

  1. Колективна робота з текстом. Завдання: прослухати текст; зясувати

                                                                              тему висловлювання.

Текст. Зустріч

 Зайчик був кумедний такий: перед рудий, а спинка і ноги білі, наче в штанях. Одне вухо сторчма, а друге на спині лежить… Побачив мене і  зупинився. Я теж. Розглядаємо одне одного… Зайчик не тікає, а тільки обачливо відступає на мікроскопічний крок, (сміливий!), крок убік, вухами пряде.

  • Ну бери ж, дурненький !-  припрошую я, ще трохи скорочую відстань

 між нами. Хліб уже майже під самісіньким його носом… Затамовую подих: - не візьме ? І раптом в цю мить під моїми ногами голосно (і як я так  необережно ?!) тріснула суха стеблина. І зайчик… стриб - стриб, вже навпростець погнав. Лише його білі штанці майорять серед білих дерев...

 Я не стримую зітхання. Що ж, буду чекати на другий щасливий випадок. Може, пощастить ще раз зустрітися і заприятелювати. Бо дуже таки славний зайчик…                                                                        ( за В. Оберемок; 144сл.)

 

  1. Робота з текстом переказу.

Бесіда:

  • Яка основна думка тексту ?
  • Визначити тип мовлення ?
  • Яким був зайчик ?

 

  1. Аналіз структури тексту:
  • Чи можна стверджувати, що поданий текст належить до якогось одного типу мовлення ?
  • На які частини можна поділити текст ? Виділіть мікротеми, як вини взаємопов’язані.
  • В якій частині тексту міститься опис. Перекажіть його.

 

  1. Складання простого плану до тексту.
  1. Кумедний зайчик.
  2. Сміливий. Не тікає.
  3. Я пригощаю його хлібом.
  4. Раптом тріснула стеблина.
  5. Втеча зайчика.
  6. Буду чекати на другий щасливий випадок.

 

  1. Фізкультхвилинка.

 

  1. Мовно-стилістичний аналіз тексту.

 

  1.        Лексико-фразеологічна робота.

Завдання: доберіть синоніми до слів:

Сміливий (відважний, хоробрий)

Обачливий (обережний, оглядистий, обачний, бережений)

Зітхання (подих, віддих)

Заприятелювати (здружитися, подружитися, побрататися, потоваришувати)

Завдання: доберіть антоніми до слів: сміливий, щасливий, суха, чекати.

 

  1.        Словниковий диктант(запис під диктовку вчителя слів, визначення орфограм, запамятовування правопису)

Розглядає, не тікає, відступає, убік, припрошую, відстань, самісінький, візьми, навпростець, стриб-стриб, майорять, зітхання, щасливий, ще раз.

 

  1.        Записати речення, розставивши розділові знаки; пояснити їх вживання

Зайчик не тікає, а тільки обачливо відступає на мікроскопічний крок, (сміливий!), крок убік, вухами пряде.

 

  1. Рефлексивно-оцінювальний етап.
  1. Творча робота «Розфарбуй зайчика, про якого ти дізнався з тексту»

Розмальовки личко, Раскраски скачать и распечатать бесплатно.

  1. «Мікрофон»
  • Що сподобалось ?
  • Як змінювався настрій упродовж уроку ?

V. Домашнє завдання. Опишіть свого домашнього улюбленця (можна

                                          намалювати).

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лебедь Іванна Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
31 жовтня 2020
Переглядів
14961
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку