Урок на тему "Електричне поле"

Про матеріал

Мета: ввести поняття електричного поля, силових ліній електричного поля; розповісти про вплив електричного поля на живі організми; розвивати вміння встановлювати головне у матеріалі, що вивчається; виховувати уважність, спостережливість.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Перегляд файлу

Електричне поле

Мета:

  • ввести поняття електричного поля, силових ліній електричного поля; розповісти про вплив електричного поля на живі організми;
  • розвивати вміння встановлювати головне у матеріалі, що вивчається;
  • виховувати уважність, спостережливість.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

I. Організаційний етап

II. Перевірка домашнього завдання

Учні на листочках вибірково відповідають на 2 запитання із списку:

1. Що називають електричним зарядом? 2. Назвіть одиницю електричного заряду. 3. Які роди зарядів існують? 4. Який рід заряду має ебонітова паличка, потерта об вовну? паличка зі скла, потерта об шовк? 5. Як взаємодіють тіла, що мають однойменні заряди? різнойменні заряди? 6. З яких частинок складається атом? 7. Які частинки входять до складу атомного ядра? 8. Яка частинка має найменший негативний заряд? найменший позитивний заряд? 9. Як ви розумієте твердження, що електричний заряд є дискретним?

Відповіді учні здають. Вчитель вибірково переглядає відповіді деяких учнів і просить відповісти на запитання ще раз.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Проблемне питання: під час розчісування сухе чисте волосся «тягнеться» за пластмасовим гребінцем, тому що внаслідок електризації і волосся, і гребінець набувають електричного заряду. Чому волосся навіть на відстані повторює рухи гребінця? Наприкінці уроку учні зможуть знайти відповідь.

IV. Актуалізація опорних знань та вмінь

Запитання до учнів

1. Що ми знаємо про поля з уроків фізики та інших предметів природничого циклу?

2. Які сили діють на тіло, підвішене на підвісі?

V. Вивчення нового матеріалу

Поняття електричного поля

Заряджена паличка притягує незаряджені клаптики паперу. Якщо ви проводили відповідний експеримент, то, напевно, звернули увагу на те, що клаптики паперу «відчували» наближення палички заздалегідь, ще до того, як паличка їх торкалася. Тобто заряджена паличка діє на інші об’єкти на відстані!

Проведення досліду: торкнутися ебонітовою паличкою, наелектризованою тертям об вовну, кульки, підвішеної на нитці, та повільно піднести до пластини з оргскла, натертої папером, спостерігати, як по мірі наближення кульки нитка, на якій її підвішено, почне відхилятися від вертикалі.

Висновок: наелектризована пластина спричиняє певні зміни в просторі навколо себе: простір змінюється таким чином, що на заряджену кульку, внесену в нього, починає діяти деяка сила. В цьому випадку кажуть, що в просторі існує електричне поле — особлива форма матерії, яка існує навколо заряджених тіл або частинок і діє з деякою силою на інші частинки або тіла, що мають електричний заряд. Силу, з якою електричне поле діє на заряджені частинки або тіла, називають електричною силою.

Проблемне запитання. Поясніть, чому пластина при цьому не відхиляється?

Характеристика електричного поля

Учні самостійно ознайомлюються з пунктом на сторінці 108

Характеристики електричного поля

1) Електричне поле є матеріальним.

2) Існує в будь-якій точці простору, що оточує заряд.

3) Із віддаленням від заряду поле стає слабшим.

4) Електричне поле має енергію.

5) У даній точці простору може існувати скільки завгодно електричних полів.

Силові лінії електричного поля

Англійський фізик Майкл Фарадей запропонував зображувати електричні поля графічно за допомогою силових ліній.

Силові лінії електричного поля (або лінії електричного поля) — це умовні лінії, вздовж яких на заряджену частинку діє сила з боку електричного поля. За напрямок силових ліній беруть напрямок, у якому електричне поле діє на позитивно заряджену частинку. Лінії електричного поля домовилися креслити так, щоб їх щільність відбивала інтенсивність електричного поля: чим сильніше електричне поле, тим щільніше розташовані лінії.

Аналіз рисунка на стор. 109 мал 20.4. Обговорення проблемного питання (с. 109 підручника).

(Із віддаленням від заряду поле стає слабшим).

В загальному випадку лінії електричного поля є кривими лініями, але можуть бути й прямими. 

Дізнаємося про вплив електричного поля на організм людини

Учні по черзі читають пункт.

Поверхня Землі заряджена негативно, а верхні шари атмосфери — позитивно.

Між Землею й іоносферою є електричне поле, до існування в якому пристосувалося все живе. Однак через технізацію нашого побуту людина опинилася ізольованою від негативного заряду Землі. Це призводить до накопичення в нашому тілі надміру позитивних зарядів, що спричиняють ослаблення організму та провокують хвороби.

І академік запропонував простий спосіб компенсації дефіциту негативних зарядів: на ніч заземлюватися за допомогою металевого дроту, один кінець якого прикріпити до ноги, а другий – до батареї опалення.

VI.Первинне осмислення нового матеріалу. Закріплення отриманих знань

Метод «Ланцюжок»

Учні дають відповіді на контрольні запитання після § 20 підручника.

Виконання вправ

вправа № 20: завдання № 1 — усно.

VII. Підбиття підсумків уроку

Рефлексія за методом «Закінчи фразу». На уроці меня запам'яталося....

VIII. Домашнє завдання

 § 20, вправа № 20: завдання № 2письмово

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
3 серпня 2018
Переглядів
2571
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку