Урок на тему: Електричний заряд. Закон збереження електричного заряду.

Про матеріал

На своїх уроках використовую методи інтерактивного навчання, які допомагають мені покращити результати учнів у навчальний та позаурочній діяльності, підвищити особистісний розвиток дитини за рахунок зменшення частки репродуктивної діяльності, забезпечуючи зниження навантаження учнів і підвищення якості знання.

Я розробила 14 уроків з розділу «Електричне поле»

В даній роботі розглянула особливості вивчення розділу « Електричне поле», пропоную першу розробку уроку даного розділу.

Перегляд файлу

Електричне поле

(особливості вивчення)

 

Головна ідея теми

Електричне поле – особливий вид матерії, яка має енергію і спроможна виконувати роботу з переміщення заряджених тіл.

Основні змістові лінії

1. Поле;

2. Енергія;

3. Методи пізнання природи;

Основні цілі:

Дидактична: забезпечити засвоєння учнями основних понять з теми; продовжити формування поняття про поле як вид матерії; формування вміння систематизувати дані спостережень за явищами у природі, техніці, побуті та оцінювати використання електричної енергії конденсаторів; Вдосконалювати практичне застосування вмінь у використанні демонстраційного та лабораторного обладнання;

Розвивальна: збагачення та вдосконалення словникового запасу учнів; вчити аналізувати, порівнювати, виокремлювати головне, формувати та розв’язувати проблеми, визначати та пояснювати поняття;

Виховна: формування гуманних відносин під час уроку; формування та розвиток таких якостей, як гордість та скромність, вимогливість до самого себе, дисциплінованість, охайність, відповідальність та сумлінність, бережливе ставлення до навчальних посібників, максимальна працездатність під час уроку.

Основні вимоги до навчальних досягнень

Учні повинні засвоїти такі поняття та терміни:

Електричний заряд, елементарний заряд; два знаки електричного заряду; дискретність електричного заряду;

Електричне поле;

Явище електризації;

Ізольована система;

Напруженість електричного поля; лінії напруженості електричного поля;

Робота електричного поля;

Потенціал електричного поля; різниця потенціалів, напруга;

Електроємність; її залежність від параметрів електричної системи;

Конденсатор; енергія конденсатора;

Провідники та діелектрики;

Електростатичний захист;

Поляризація діелектриків;

Діелектрична проникність речовини;

Закон збереження електричного заряду;

Закон Кулона;

Принцип суперпозиції полів.

Учні повинні мати уявлення про:

Напруженість та потенціал електричного поля як його силову та енергетичну характеристики;

Наявність енергії у зарядженого тіла, яке знаходиться в електричному полі;

Дію електричного поля на заряджене тіло з деякою силою;

Практичне застосування енергії електричного поля;

Вплив електричного поля на живі організми та захист від нього;

Електричне поле як особливу форму матерії.

1 рівень компетентності

Учні повинні знати:

Назви, символи та одиниці вимірювання електричного заряду, елементарного заряду, напруженості та потенціалу електричного поля, роботи електричного поля, енергії зарядженого конденсатора, діелектричної проникності речовини;

Назви видів електричних зарядів;

Назви законів електростатики;

Прізвище Кулона.

Учні повинні вміти:

Розпізнавати та називати лінії напруженості електричних полів додатного та від’ємного електричних зарядів;

Розпізнавати символи фізичних величин, що вивчаються в даній темі;

За допомогою вчителя провести розрахунок сили взаємодії двох точкових зарядів із використанням закону Кулона; обчислити енергію зарядженого конденсатора; роботу електричного поля з переміщенням зарядженого тіла;

Проводити найпростіші демонстрації з електризації тіл.

2 рівень компетентності

 Учні повинні знати:

Значення елементарного заряду;

Явище електризації тіл;

Закони Кулона та збереження електричного заряду;

Основні характеристики електричного поля: напруженість та потенціал;

Діелектричну проникність речовини;

Роботу та енергію електричного поля, електричну ємність провідників.

Учні повинні вміти:

Записувати формули до основних положень теми, вміти їх пояснювати, знати залежність між величинами;

Розв’язувати найпростіші задачі за зразком, пояснювати логічні кроки за допомогою вчителя.

3 рівень компетентності

Учні повинні знати:

Принцип суперпозиції полів, полярні та неполярні діелектрики, нульовий рівень потенціальної енергії, еквіпотенціальні поверхні;

Формули напруженості точкового заряду, види конденсаторів;

Практичне застосування в техніці та медицині явища електростатичної індукції та використання енергії конденсаторів;

Учні повинні вміти:

Розв’язувати задачі з використанням законів динаміки, вміти знаходити проекції векторів напруженості на координатні осі та їх суму, перетворювати стандартні формули для знаходження величини.

4 рівень компетентності

Учні повинні знати:

Значення дослідів Йоффе-Меллікена;

Формулу для розрахунку  напруженості поля рівномірно зарядженої кулі;

Методи оцінки відносної та абсолютної похибок.

Учні повинні вміти:

Проводити аналогію між гравітаційним та електричними полями, складати скорочений схематичний конспект теми;

Володіти методами розрахунку похибок;

Вільно застосовувати знання із математики для розв’язання задач із степенями, тригонометричними функціями тощо;Виконувати синтез теми за тем, які вивчались раніше, розв’язувати комбіновані задачі з використанням законів динаміки та збереження.

Методи роботи

Словесні

Наочні

Практичні

          Евристичні

Дослідницькі

Інформаційно-рецептивні

Самостійна робота

Складання структурно-логічних схем теоретичного матеріалу теми;

Конструювання приладів для демонстрації явищ електризації тіл та взаємодії заряджених тіл, найпростішого конденсатора;

Проведення спостережень на взаємодію заряджених тіл, аналіз дослідженого, формування висновку про залежність сили взаємодії від величини зарядів тіл, відстані між тілами та роду середовища;

Робота з додатковою літературою з приводу питання про використання конденсаторів, впливу електростатичного поля на живі організми;

Складання текстових та графічних задач з теми

Підготовка повідомлень, доповідей, рефератів.

Можливі труднощі при вивченні теми

Усвідомлення того, що під час дотику тіл електричні заряди на них лише перерозподіляються ,а не виникають. Зв'язок попереднього ствердження із законом збереження електричного заряду. Дискретність електричного заряду й неподільність елементарного

 

 

 

Урок на тему: Електричний заряд. Закон збереження електричного заряду.

Мета : дидактична: визначити місце теми в курсі фізики, створити позитивну установку на вивчення розділу, довести практичне значення вивченої теми для людини (створити умови для формування особистісних компетенцій учнів, поглибити уявлення про електричну взаємодію. Сформувати правильні в науковому відношенні уявлення про електричний заряд, означити електричний заряд порівнянням відмінностей заряджених тіл від незаряджених та показом виявів наявності заряду в тілах чи частинках, виявів заряджених тіл до електричних взаємодій з іншими тілами, ознайомити учні з поняттям елементарної частинки та її зарядової характеристики; з'ясувати суть закону збереження електричного заряду. Показати об’єктивний характер законів природи, формувати науковий світогляд учнів. Формувати комунікативні компетентності уході проектування та при застосуванні інтерактивних форм роботи, роботі в малих групах.

Розвиваюча:Формувати діяльні сні компетентності під час розглядання проблемних питань, розв’язання завдань. Розвивати розумові здібності при аналізу та синтезу, розвивати логічне мислення при порівнянні та узагальненні.

Виховна: виховувати уважність, створювати ситуації успіху.

Методи та прийоми навчання:

Лірична хвилинка, прийоми інтелектуальний ярмарок , «я дослідник», «я вважаю, що» мозковий штурм, сократівська бесіда, екскурс у минуле, релаксаційна хвилинка.

обладнання: електроскоп, електрометр з порожнистою кулею, штатив, ебонітові та скляні палички, клаптики шерсті і шовку.

Тип уроку: засвоєння нових знань. 

Хід уроку

 

Все, що ми бачим –видимість одна

Не знаємо ми суті, як океану дна.

Та лише світлом думки незвичне освіти

Як тайну суть речей побачиш ти…

О. Хаям.

1.Етап орієнтації та визначення цілі  :          

Лірична хвилинка Не може бути більшої насолоди , ніж спілкування зі світом природи. На одну лиш мить спілкування уявіть: ви один чи одна, та весь Всесвіт без дна, і він безумовно ваш, дух захоплюється аж! Учитель розповідає про що  вивчений розділ  «Молекулярна фізика» і переходимо до вивчення іншого. Відомий фізик говорив так: «Якби в результаті якоїсь світової катастрофи всі накопичені знання  загинули…, то твердження, що несло найбільшу інформацію, я вважаю – «атомна гіпотеза». Поміркуємо на цю тему                                   

   2.Етап проектування  1.«Мозковий штурм» (Слово вчителя) Розпочинаємо вивчення другої частини курсу фізики 10 класу «Електро­динаміки».Що ми повинні опрацювати при вивченні розділу? Який план вивчення розділу ви пропонуєте?(під час складання пропозицій користуємось підручником) В цьому розділі  ознайомимося з електромагнітними явищами, тобто явищами, зумовленими рухом і взаємодією електричнозаряджених частинок.

Розгорніть підручники Є. В. Коршака на с 292 (с. 317, Гончаренко) і прочитайте назви розділів, що входять до «Електростатики».

(Учні читають назви розділів: «Електричне поле», «Закони постійного струму», «Магнітне поле» й «Електричний струм в різних середовищах».)

Мабуть, нема потреби в роз'ясненні цих термінів, адже вони відомі вам ще з курсу фізики 8 класу.

Вчення про ці явища посідає особливе місце у фізиці, бо воно пов'язане насамперед із широким практичним застосуванням електричної енергії, значення якої для людини в наш час архіважливе. Сподіваюсь, що всі ви це добре усвідомлюєте.

Розділ, з якого ми розпочнемо вивчення електромагнітних явищ, має назву «Електричне поле». А питання, які розглянемо на сьогоднішньому уроці, відомі вам з 8 класу Вчення про ці явища посідає особливе місце у фізиці, бо воно пов'язане насамперед із широким практичним застосуванням електричної енергії, значення якої для людини в наш час архіважливе. Сподіваюсь, що всі ви це добре усвідомлюєте.

Оголошення теми і мети уроку. (Учні записують у зошитах.)

Вивчення нового матеріалу.

 

  Робота з підручником.

Розділ, з якого ми розпочнемо вивчення електромагнітних явищ, має назву «Електричне поле». . Отож пропоную розгорнути підручники на с 89 (с. 141, Гончаренко). Складаємо план розділу (цим добиваємось уміння добирати знанієві опори, проектувати  подальшу діяльність.)

Прочитати §§ 31,32, с 89 (§ 42, Гончаренко).

(У цей час учитель готує необхідне обладнання для демонстрування дослідів і виконує на дошці рисунки моделей атомів.)

3.Етап реалізації запланованої діяльності

Сократівська  бесіда з учнями.

1.Як ви розумієте термін: «тіло наелектризоване» і «тіло не наелектризоване»? Наведіть приклади.

2. Як можна наелектризувати тіло?

3. Чи електризуються при цьому обидва тіла? Продемонструйте.

4.Як переконатися в тому, що бувають два види електричних зарядів?

5.  Як поділити заряди на позитивні і негативні?

6.  Як взаємодіють між собою заряджені тіла?

7.Для чого служить електроскоп і електрометр? Продемонструйте їх дію.

8.Чи утворюються позитивні або негативні заряди у результаті дотику двох різнорідних тіл, наприклад, ебоніту і скла?

         9.   Що відбувається при дотику двох тіл, які ми наелектризовуємо?

10. Поясніть будову найпростіших атомів.

          Прийом «Я- дослідник» Виконання найпростіших дослідів-проблемних експериментів самими учнями. Один із варіантів – проведення короткочасної практичної роботи . Підсумки роботи учні висловлюють у формі «мікрофон» по черзі відповідаючи на питання: Як можна наелектризувати тіло?  Чи електризуються при цьому обидва тіла? Як взаємодіють між собою заряджені тіла? Що відбувається при дотику двох тіл, які ми наелектризовуємо?

 Розповідь учителя. Постановка проблеми: Як можна поділити заряди? Чи ділиться заряд? До якої межі можемо ділити заряд?(демонстрація дослідів)

Учитель ще раз описує механізм електризації тіл; ознайомлює учнів з поняттям елементарних частинок, наголошуючи, що вони мають масу, а деякі містять заряд (електрон, протон), а також що елементарний заряд - найменший можливий заряд і його неможливо зменшити чи збільшити; з'ясовує суть закону збереження електричного заряду для електрично ізольованих систем.

(q1+q2+q3+q4+q5+q6+…= const).

Прийом екскурс у минуле. Чи знаєте ви хто і коли відкрив, що є електричні  заряди? ( фронтальна бесіда)                                                                 Закріплення вивченого матеріалу. Робота з підручником, коментоване  читання. Учні по черзі читають вголос.

Відповідь на фокусуюче питання: Чи може існувати частинка без заряду, а чи може існувати заряд без частинки? чи завжди виконується закон збереження електричного заряду? ( фронтальна бесіда)

4.Етап контрольно – оціночний

Учнів об’єднуємо в пари, кожна група отримує завдання скласти питання для своїх опонентів. За кращі запиння і відповіді одержують бали, визначаємо кращу групу. Приклади питань:

  • Якщо позитивно заряджене тіло довести до зіткнення з негативно зарядженим, то тіло виявиться незарядженим. Чи можна сказати, що електричні заряди на цьому тілі зникли?
  • Чи може існувати частинка без заряду?
  • Чи може існувати заряд без частинки?
  • Як ви розумієте, що таке елементарний заряд? (Заряд елементарної частин­ки - це тільки міра її електромагнітної взаємодії з іншими частинками.)
  • Сформулюйте закон збереження електричного заряду.
  • В яких одиницях вимірюється електричний заряд у системі СІ?
  • Пригадайте, що таке 1 Кл (8 клас)?
  • Який заряд електрона, протона?

Виконання короткочасної лабораторної роботи.

          5.Підбиття підсумків уроку.  У формі «мікрофон»Учні по черзі проводять аналіз роботи на уроці, відповідають на питання:

- Що нового навчились?

- Чи знадобляться вам ці знання в житті?

        6.Домашнє завдання.

Обов’язкове: Вивчити § §31—35, Коршак (опрацювати вступ і вивчити §§ 42,43, Гончаренко Додаткове: Виконати найпростіші досліди з електростатики, виготовити електроскоп, султани

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (академічний рівень, профільний рівень) 11 клас (Бар’яхтар В.Г., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О., Кірюхін М.М.)
Додано
27 липня 2018
Переглядів
4295
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку