ТЕМА. Емма Андієвська. «Казка про Яян»
МЕТА:
навчальна – допомогти учням глибше усвідомити притчовий зміст і художню вартість казки;
розвивальна – розвивати навички визначення головної думки твору, ключових фраз; висловлювати свої думки про прочитане;
виховна –виховувати повагу до морально-етичних цінностей, що допомагають бачити й розуміти красу та приваби світу.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань і вмінь.
МЕТОДИ ТА ПРИЙОМИ: літературний диктант;виразне читання; робота з текстом; творча робота; гра «Вибери потрібні слова»
Урок №
Клас – 6
Дата:
ТЕМА. Емма Андієвська. «Казка про Яян»
МЕТА:
навчальна – допомогти учням глибше усвідомити притчовий зміст і художню вартість казки;
розвивальна – розвивати навички визначення головної думки твору, ключових фраз; висловлювати свої думки про прочитане;
виховна – виховувати повагу до морально-етичних цінностей, що допомагають бачити й розуміти красу та приваби світу.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань і вмінь.
МЕТОДИ ТА ПРИЙОМИ: літературний диктант;виразне читання; робота з текстом; творча робота; гра «Вибери потрібні слова»
ОБЛАДНАННЯ: портрет письменниці,збірки її творів, ілюстрації до казки.
ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ: казка; притча; головна думка.
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА:
1. Українська література. Хрестоматія нововведених творів / Упор. Мовчан Р.— К.: Генеза, 2002.— 496 с.
2. Смерек О. Колорит художнього світу Емми Андієвської // Українська мова і література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах.— 2003.— № 4.— С. 48—57.
3. Короткий тематичний літературознавчий словник. Ч.ІІ: Генезис та генерика літератури: кишенькове видання / Уклала Галина Білик – Полтава: ФОП Гаража М.Ф., 2007. – 92 с.
ЧАСОВА СХЕМА УРОКУ:
1. Організаційний момент (2 хв.).
2. Актуалізація опорних знань і вмінь (6 хв.).
3. Повідомлення теми та мети уроку ( 2 хв.).
4. Формування і вдосконалення умінь та навичок ( 20 хв.).
5. Закріплення знань, умінь та навичок (10 хв.).
6. Підведення підсумків ( 2 хв.).
7. Оцінювання ( 2 хв.).
8. Інструктаж, щодо виконання домашнього завдання ( 1 хв.).
«Я не маю імені, бо все добре безіменне, це тільки зло спішить
оздобити себе ім'ям, щоб його помітили»
Е.Андієвська
ХІД УРОКУ:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ.
1.Перевірка домашнього завдання.
1) Виразне читання (учні зачитують епізоди, які їм найбільше запам’яталися коментують їх, виділяють фантастичні елементи).
2) Огляд ілюстрацій.
3)Літературний диктант.
• Коли народився І. Калинець? (9 липня 1939р.).
• Який ВНЗ закінчив І. Калинець? (Львівський університет)
• У якому році був заарештований? (У 1972 р.).
• За що він був засуджений? (За «антирадянську агітацію й пропаганду»).
• Де відбував покарання? ( На Уралі та в Забайкаллі).
• Ким працював у засланні? (Токарем і кочегаром).
• А чи каявся поет? («Мучився, але не каявся — і радий з того, що лишився людиною»).
• У якому році повернувся поет із заслання? ( 1981 p.).
• Який вірш присвячений мамі? («Писанки»).
• Який цикл віршів присвячено доньці? («Дивосвіт»).
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.
Читання й коментування епіграфа.
ІV. ФОРМУВАННЯ ТА ВДОСКОНАЛЕННЯ УМІНЬ ТА НАВИЧОК
Учитель: Емма Андієвська — митець, обдарований багатогранним талантом: поет, прозаїк, художник. На жаль, її творчість стала відомою в Україні лише близько двадцяти років тому. «Залізна завіса, яка відгороджувала нас од усього цивілізованого світу, поглинала і звуки, й імена, й слова, і книги». Ми гадали, що тільки й того світу, що у нашому вікні, що тільки й літератури української — тієї, яку написали наші «домашні автори».
Народилася пані Емма 19 березня 1931 року в м. Донецьку (тоді він називався Сталіно). Коли дівчинці виповнилося 12 років, родина емігрувала до Німеччини. Андієвські зробили вибір, на який мали право, — відмовилися жити в державі, де панували безправ'я, приниження, зневага, масове знищення людей...Компартійна слухняна преса іменувала емігрантів «зрадниками радянської Батьківщини» й усіляко переслідувала їх родичів — аж до фізичного знищення.Деякий час Е. Андієвська жила у Франції, згодом — у США, а з 1961 року постійно мешкає в Мюнхені (Німеччина).
Творча спадщина пані Андієвської багата й різноманітна: понад десяток поетичних збірок, чимало оповідань, романи «Герострати», «Роман про добру людину», «Роман про людське призначення»; її картини експонуються в багатьох музеях та картинних галереях.
Творче кредо письменниці влучно й образно сформулював М.Ф.Слабошпицький у літературно-критичному нарисі «Магістр алхімії слова»; «Це зовсім не таке легке чтиво, що нагадує десертну страву, якою людина насолоджується після ситного обіду... її поезії змушували читача напружувати уяву й розум, щоб збагнути закладений у них зміст, додумати не висловлене безпосередньо, збагачувати їх досвідом своєї душі».
Емма Андієвська любить писати для дітей. У 2000 році вийшла збірка її творів під назвою «Казки».
Опрацювання теорії літератури
Казка – жанр усної народної творчості, переважно прозовий художній твір про вигадані, а часто й фантастичні події.
Притча – повчальна алегорична оповідь. У сучасній літературі є засобом вираження морально-філософських роздумів.
Бесіда.
• Який народний твір називається казкою? (Казка — фольклорний розповідний твір про вигадані, а часом і фантастичні події).
• Як виник термін « казка»? (Походить від слова «казати» (казки розказуються). За часом виникнення ці твори належать до найдавніших форм народної творчості).
• На які групи поділяються казки? (Про тварин, фантастичні, побутові).
Робота з текстом твору.
1)Виразне читання твору.
2) Визначення теми (Тема: зображення фантастичної події: хлопець-козопас потрапив у місто, де живуть тільки яяни).
3) Визначення ідеї (Ідея: засудження тих, хто чує тільки власне «я», до всього іншого – байдужі, возвеличення доброти, чуйності, прагнення подати безкорисливу допомогу тому, хто її потребує).
4) Визначення основної думки. ( Основна думка: сутність людського життя, призначення людини на землі — не відокремлюватися від суспільства, від оточуючих тебе людей, не занурюватися в особистому «я», а допомагати ближньому, відчувати власну необхідність для іншого).
5) Жанр: казка-притча.
6) Сюжет.
Хлопець, випасаючи кіз, погнався за однією, яка відокремилася від решти, і, «посковзнувшись, упав у глибочезне провалля». Пастушок потрапив у місто Яян. Мешканці цього міста не звертали на нього уваги, бо кожний з них жив своїм внутрішнім «я». Однак козопасу пощастило, він зустрів кволого діда.
Старий розповів йому про мешканців Яян. Від діда хлопець дізнався, що покинути це місто можна через браму, але до неї слід звернутися на «ти». На знак подяки, поваги до старого, пастушок посадив його собі на плечі і вийшов через відчинену браму. Потрапивши додому, замість діда на своїх плечах він побачив мішок, наповнений самоцвітами.
Сюжетні лінії: перебування хлопця у місті Яян, розповідь про цих мешканців; попереднє життя старця (юнги).
7) Композиція. (Події у творі швидко розгортаються. За невеликий час хлопець знайомиться з життям яян, дізнається про можливість потрапити додому, і врештірешт його мрія здійснилася).
Експозиція: випасаючи кіз, пастушок раптово потрапляє до міста, де мешкають яяни.
Зав’язка: через розповіді дідуся хлопець знайомиться з життям яян.
Кульмінація: віднайдена можливість покинути яян через браму, яка на прохання хлопця відчинилася.
Розв’язка: хлопець на рідній землі, на плечах у нього замість діда мішок із самоцвітами.
8) Проблематика:
я — ти — суспільство;
бездушність і доброта;
повага і особиста надмірна гордість.
9) Казкові особливості: (пастушок перечепився, упав і потрапив до іншої місцевості; місто з вузьких довгих веж, що весь час завалювалися; спосіб життя яян; брама у місті відкривається тоді, коли до неї звернешся і скажеш звичайнісіньке «ти»; брама — жива істота (чекала, коли до неї звернуться);
замість дідуся на плечах хлопця — мішок, по гузир наповнений самоцвітами; сім брам; щасливе закінчення твору).
10) Повчальне (притчеве) значення твору:
повага до старших;
уміння боротися з труднощами і долати їх;
відчувати не тільки своє «я», а також «я» оточуючих;
нічого немає кращого за рідну домівку, країни.
Вчитель: Відшуйкате в казці ключові фрази, які б характеризували яян. Визначте головну думку твору і запишіть її в зошит.
Словникова робота.
Вежа — висока й вузька, переважно з каменю, архітектурна споруда, що будується окремо або становить верхню частину будівлі. Синонім до цього слова — башта.)
Кельма — ручний будівельний інструмент у вигляді невеличкої лопатки; застосовується при муруванні стін, настиланні бруківки тощо.
Не глипнув у його бік — не подивився в його бік.
Кволий дідусь — слабкий, безсильний; фізично нерозвинутий; незначний за ступенем вияву.
Немощі — хвороби, безсилля.
Бракує сил — не вистачає сил.
Гузир — місце, де зав'язано мішок.
Творча робота.
Вчитель: Запишіть, якими зв’язками людина пов’язана із зовнішнім світом, з іншими людьми. Знайдіть в казці-притчі про яян і запишіть повчання у вигляді правил.
1. Будь наполегливим, шукай виходу із скрутного становища, не зневіряйся, не падай духом.
2. Прислухайся до думки інших, поважай людей, прагни їм допомогти в разі потреби.
3. Повчитися чомусь хорошому в інших ніколи не соромно.
4. Не будь зарозумілим, пихатим, таким, що поважає лише себе, своє «я», вважає себе і свою роботу найкращими.
5. Будь вдячним, чемним, добрим, шануй старих, допомагай їм, не думаючи про винагороду.
6. Цінуй волю, незалежність.
7. Вмій бачити красу світу, його привабливість і намагайся жити щасливо та гармонійно.
Запитання до учнів.
• Куди потрапив пастушок, розшукуючи козу?
• Яке враження справили на нього й на вас, діти, яяни?
• Чому вони не відповідали на запитання пастушка?
• Про що розповідав хлопчикові дідусь?
• Чому пастушок не захотів стати яянином?
Складання плану до казки (робота в групах).
Обговорення та оцінювання складених планів.
Творчо мислимо
Розглянувши ілюстрацію до «Казки про яян» Е. Андієвської, знайди й прочитай те місце, що їй відповідає. Чи такими під час читання казки у твоїй уяві виникли два світи: світ яян і світ за брамою? Домалюй словесно ці два світи, змінивши за потреби барви, якими скористався художник підручника.
Поміркуй і сформулюй мораль казки-притчі Е. Андієвської.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК.
1. Гра «Вибери потрібні слова».
Вчитель: Я прочитала кілька уривків із віршів, афоризмів і розгубилася: який же з них більше підходить до головної думки нашого уроку. Допоможіть мені.
Блажен, хто гордощів не має,
В кого дух пихи не сидить!
Хто в скринях золота не дбає,
Хто на громаду звик робить.
(О. Кониський.)
«Роби добро — мені казала мати,—
І чисту совість не віддай за шмати!»
(Д. Павличко.)
Щастя хочеш ти зазнати?
Щастя дурно не дається:
Тільки той його придбає,
Хто за його в бої б’ється.
(Б. Грінченко.)
Твоє життя і щастя між людьми,
Бо правда і любов на їхнім боці.
***
Живе лиш той, хто не живе для себе,
Хто для других виборює життя.
(В. Симоненко.)
VI. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ.
Перевіряємо себе
• Я знаю, що таке притча як жанр літератури.
• Я вмію виразно й вдумливо читати «Казку про яян» Е. Андієвської.
• Я розрізняю реальне й фантастичне в казці.
• Я знаю, яка головна думка «Казки про яян», умію визначати в ній ключові фрази.
• Я можу визначити головну думку цієї казки і які висновки випливають із неї.
VII. ОЦІНЮВАННЯ.
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Скласти за «Казкою про яян» кросворди, ребуси, шаради, головоломки; підготувати усний твір «Чи схожий я чимось на яянина?