Тема: Гетьман Іван Мазепа та його діяльнісь
Цілі уроку
Навчальна. створити цілісний образ гетьмана Івана Мазепи, розглянути основні напрямки його внутрішньої і зовнішньої політики; допомогти учням зрозуміти, наскільки складним було становище Української держави наприкінці XVII ст.;
Розвивальна. продовжувати розвивати вміння узагальнювати історичні події, вчити давати моральну оцінку історичній постаті; розвивати вміння учнів працювати з історичною картою;
Виховна : продовжувати виховувати інтерес до історичних постатей та історії України.
Тип уроку: комбінований урок
Обладнання: портрет гетьмана І.Мазепи, Навчальна презентація
ХІД УРОКУ
Організаційний момент
Перевірка домашнього завдання
Фронтальне опитування:
- розкажіть про обрання Д.Многогрішного гетьманом Лівобережної України;
- що таке Глухівські статті?
- як Д.Многогрішний обстоював автономію України?
- розкажіть про гетьмана І.Самойловича;
- яку політику проводив гетьман І.Самойлович?
Повідомлення теми уроку.
На сьогоднішньому уроці розглянемо образ гетьмана Івана Мазепи, розглянемо основні напрямки його внутрішньої і зовнішньої політики, намагаємося зрозуміти, наскільки складним було становище Української держави наприкінці XVII ст.
Розповідь вчителя
Іван Мазепа – політик і людина
Постать Івана Мазепи залишається донині однією з найбільш неоднозначних в українській історії. Одні вважають його зрадником українського народу, інші – видатним борцем за незалежність України.
Виступ учня з повідомленням
Іван Мазепа (1639-1709) народився неподалік Білої Церкви в сімї українського шляхтича. Він здобув блискучу освіту: спочатку у Києво-Могилянській академії, пізніше – в єзуїтській колегії і Варшаві. Там він став придворним польського короля Яна Казимира. Вдосконалював свою освіту в Німеччині, Італії, Франції, Нідерландах. Король посилав його з дипломатичними дорученнями до українських гетьманів І.Виговського, Ю.Хмельницького, П.Тетері.
У 1669р. Мазепа опинився у гетьмана П.Дорошенка і невдовзі став генеральним осавулом. Приєднавшись до гетьмана І.Самойловича, він також посів посаду генерального осавула. Йому доводилося бувати в службових справах у Москві. Там Іван Степанович зумів добитися прихильності впливових царедворців. Це допомогло йому взяти гетьманську булаву після усунення від влади І.Самойловича.
І.Мазепа був досвідченим і спритним політиком, який добре знав закони польського і російського придворного життя.
Мазепа був власником 20 тис. маєтків і 120 тис. селян. За часів його правління державні і власні гетьманські фінанси були об’єднані. Може, саме тому Мазепа мав можливість позичити шведському королю Карлу ХІІ 240 тис. талерів, а після своєї смерті залишити у спадок 160 тис. червонців золотом.
Робота з історичним джерелом.
Документ 2. М. С. Грушевський про обрання гетьманом Івана Мазепи
«Тим часом на першу вість про арешт Самойловича у війську і по полках почалися розрухи против старшини: в таборі під Кодаком прилуцькі козаки вкинули свого полковника і суддю полкового в огонь і засипали землею; в Гадяцькім полку побили декого з старшини, в інших громили старшину... — приятелів гетьмана бувшого. Тому старшина спросила скорше вибрати гетьмана... Очевидно, справа вибору була облажена наперед — Іваном Мазепою. Він пообіцяв Голіцину за своє обрання 10 тис. рублів, і під впливом всесильного тоді Голіцина його кандидатура не стріла ніяких перепон». (Грушевський М. С. Ілюстрована історія України. — К.: Наукова думка, 1992. — С. 335)
Зовнішня та внутрішня політика Івана Мазепи
Робота з таблицею
- розкажіть, як гетьман І.Мазепа прагнув здобути волю України;
- як відбулося об'єднання обох частин України?
- знайдіть відповідні місця в тексті;
- що зробив гетьман Мазепа для розвитку української освіти і культури?
Творче завдання: обґрунтуйте свою думку - чому на вашу думку І.Мазепу називають «вітчимом України»
ІІІ. Заключний етап.
Підведення підсумків та оцінювання.
Домашнє завдання:
Портрет Івана Мазепи