Урок на тему: "Головний засіб живопису - колір. Кольоровий спектр."

Про матеріал

Мета: поглибити знання про колір як головний засіб живопису; познайомити з впливом кольору на людину, кольоровим спектром; продовжити формувати навички роботи з гуашшю; розвивати кольоросприйняття, естетичний смак, уяву, фантазію, самоконтроль; виховувати працелюбність, охайність, взаємодопомогу.

Обладнання: фарби, пензлі, ємність для води, проектор, ноутбук, екран, роздатковий матеріал, репродукції картин Ігоря Бузіни, Ігоря Медвєдєва, аудіозапис, відеоролик, демонстраційний матеріал, презентація до уроку.

Перегляд файлу

         Тема уроку. Монументально-декоративне мистецтво. Імітація вітражу

 розпис, вітраж, рельєф,  мозаїка. Синтез мистецтв. Практична робота «Вітраж стародавнього замку»

Клас: 7

Мета уроку:    продовжити ознайомлювати учнів із живописом як видом образотворчого мистецтва, з монументальним живописом і його видами;

 ознайомлювати з історією виникнення та розвитку вітража та мозаїки;

ознайомлювати з технікою виконання вітража та мозаїки; надавати  навички створення віражної та мозаїчної  композиції; засвоювати правильну побудову композиції на аркуші паперу; 

Тип уроку:  комбінований

Техніка виконання:  імітація вітражу

Обладнання:    альбом, серветка, фломастери; акварельні та гуашеві фарби,  тюбик з контуром, картон,   гелеві ручки,маркер

                           для вчителя – репродукції зі зразками видів монументального мистецтва, комп′ютер.

                                       Хід уроку:

І. Організаційний  момент

Всі почули вже дзвінок?

Він покликав на урок.

Кожен з вас вже постарався

До уроку приготувався

Тож девіз тепер згадаймо

І урок вже починаймо

ІІ Актуалізація опорних знань 

Запитання до учнів:

Що таке живопис?

  Назвіть головний виражальний засіб живопису.

  Чим живопис відрізняється від графіки?

Які види живопису ви знаєте?

Що таке станковий живопис?

Що таке декоративний живопис?

Що таке монументальний живопис?

Які жанри живопису ви знаєте?

Якими матеріалами та інструментами виконуються живописні роботи?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності   

Отже, живопис це один з видів образотворчого мистецтва, твори якого виконуються за допомогою фарб на пласкій поверхні (папір, картон, тканина, метал, дерево, скло, штукатурка тощо).

За практичним призначенням живопис поділяється на станковий, монументальний, декоративний, театрально-декораційний.

Монументальний живопис - це живописне зображення на внутрішніх або зовнішніх поверхнях архітектурних споруд. Зміст і образне вирішення композиції може бути самостійним, але вони не мають суперечити архітектурному стилеві споруди або інтер’єру, де знаходяться.

Монументальний живопис буває кількох видів: мозаїка, фреска, вітражі. В деякий джерелах сюди відносять ще й панно ( Декоративний малярський або скульптурний твір, призначений для оздоблення стіни чи стелі.)

  Демонструю репродукції  із зразками монументального живопису.

Учні записують основні визначення до «Вузлику на пам'ять»

Мозаїка – це картини, які роблять зі шматочків різнокольорових твердих матеріалів (смальти, природного кольорового каміння, кераміки, скла) добре підігнаних одне до одного та закріплених цементом або спеціальною мастикою на стіні.

       Фреска ( у перекладі з італійської мови означає «свіжий», «сирий») наноситься на сиру штукатурку за короткий проміжок часу, коли розчин ще не затвердів і добре всотує фарбу. Розпис, який виконується на стіні, називається панно, на стелі — плафон.

Вітраж – це сюжетна або орнаментальна композиція, виконана з шматочків прозорого кольорового скла, яку скріплювали свинцевим обрамленням.

ІV.   Повідомлення теми уроку

 

  1. Вивчення нового матеріалу.

 СИНТЕЗ МИСТЕЦТВА - органічне з'єднання різних мистецтв або видів мистецтва в художнє ціле. Єдність компонентів синтезу мистецтв визначається єдністю ідейно-художнього задуму. Архітектурно-художній синтез мистецтв утворюють архітектура, образотворче та декоративно-ужиткове мистецтва (архітектурний ансамбль, будівля, інтер'єр).

Історичний огляд вітражного мистецтва

  Історія вітражного мистецтва починається десь з романського періоду. Наприкінці Х ст. виник і розвинувся живопис на склі. Скляна мозаїка продовжувала існувати в поєднанні з живописом на склі, хоч відійшла на другий план як фонове доповнення.
    З ХІ ст. на соборних вітражах, крім орнаментальних прикрас, почали з’являтися зображення святих. Фігурні зображення не займали всього віконного простору, а тільки його середину. Малюнки у вітражах примітивні, фігури святих дуже умовні, обличчя й інші деталі, написані соковитими контурами на локальних кольорових скельцях, трохи схематичні.      В ХІІ ст. з’явилися вікна з медальйонами. Фігури стають за розмірами менші, хоч будуються за канонами старих композицій. Центральні місця відводять зображенню сцен зі Святого Письма, а місце, що залишилося, займає рослинний орнамент. Вітражне мистецтво бере свій початок у далекому минулому. Тоді воно застосовувалось переважно в декоруванні культових споруд.
 З точки зору фізики скло являється собою "перехолоджену рідину" і в зв’язку з цим після виходу з плавленої печі не кристалізується, заливаючись абсолютно однорідною консистенцією. Ця властивість дозволяє всім видам скла - матовому, прозорому, білому і кольоровому - демонструвати унікальні можливості переломлення проходячого скрізь нього променів світла, надаючи ефекту блиску дорогоцінних каменів.
     Шумери давні єгиптяни, Греки розробляли технології виробів із кольорового катаного скла. В Сирії була винайдена техніка гутного скла.

Традиційна технологія виготовлення вітражів кінцево  сформувалась в ХІ ст.

Технологія виконання вітражу

Технологічна частина виконання вітражу включає підготовку картону у двох варіантах, закупка на визначення кольорових можливостей різного скла, нарізка і шліфування скла, розписування, випалювання, спаювання та монтування.

Історичний огляд  мистецтва мозаїки

Мозаїка ж робиться зі шматочків кольорового каменю або особливого непрозорого скла — смальти. Давні римляни виконували в цій техніці скриньки, стільниці. У середні віки основне призначення таких мозаїк зводилося до прикрашання храмів. Мозаїку складають зі шматків мармуру, з майоліки (шматки кераміки, один бік якої вкритий кольоровою глазур’ю). Такі мозаїки прикрашають архітектурні пам’ятники у містах Середньої Азії: Бухарі, Самарканді, Ташкенті та ін.

  1. Практична робота

Завдання: виконати ескіз вітражу на папері.

Послідовність виконання роботи:

  1. Зробити на звичайному папері ескіз майбутнього зображення;
  2. Ескіз виконати олівцем;
  3. Створити кольорове зображення відповідно до ліній, нанесених олівцем (фарби);
  4. Навести лінії чорним фломастером або маркером.

технологічна картка№2

  Завдання: виконати імітацію вітражу в техніці «аплікація».

  Послідовність виконання роботи:

  1. Виконати графічне зображення олівцем;
  2. Створити кольорове зображення, відповідно до ліній, нанесених олівцем;
  3. Взяти за основу картон чорного кольору;
  4. Знизу вгору поступово й послідовно відрізати елементи предметів натюрморту – умовне скло – і наклеїти на картон, залишаючи при цьому однакову відстань між елементами, імітуючи сполучний метал.

 

Проведення інструктажу з техніки безпеки при користуванні ножицями

 

Вітражі

VІІ. Рефлексія

Завдання для уважних: «Знайдіть « зайві слова».

На дошці складена табличка у вигляді кола . В центрі слово живопис, а навколо на липучих карточках прикріплено багато слів з образотворчого мистецтва. Учні по одному з кожної команди виходять та забирають ті слова,  які не стосуються живопису.

Підсумок уроку. Аналіз учнівських робіт.Самоаналіз 

До балів за теоретичний матеріал додаються бали за практичну роботу   і виставляється сумарний (загальний бал) за роботу на уроці. При оцінюванні учнівських практичних робіт звертається увага на: оригінальність, правильність виконання композиції, та закінчений вигляд. Найкращі роботи демонструються.

 

 

docx
Додано
30 жовтня 2018
Переглядів
1415
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку