Тема. ГРАДУСНА СІТКА ЗЕМЛІ. ГЕОГРАФІЧНІ КООРДИНАТИ. 6 КЛАС
УРОК-УЗАГАЛЬНЕННЯ
Мета:
Тип уроку: повторення й узагальнення знань, умінь, навичок.
Обладнання: фізична карта півкуль, глобус, атласи, тенісний м'яч, мультимедійна дошка, магнітна дошка, знаки.
ХІД УРОКУ
Карта — це книга, читати її можуть тільки ті, хто вивчив азбуку цієї книги.
М. Михайлов
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ, ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Учитель
►► Прийом «Мозковий штурм»
Ми візьмемо м'яч для настільного тенісу і за допомогою маркера намалюємо на ньому крапку. Тепер спробуймо описати місце цієї крапки на поверхні м'яча. Чи можна це зробити?
Відповідь. НІ. Тому що без застосування спеціальних методів це завдання розв'язати неможливо, тому що поверхня чиста, на ній відсутні будь-які лінії, до яких можна було б «прив'язати» цю крапку.
Визначити розташування будь-якої точки на Землі можна за допомогою умовних ліній — паралелей і меридіанів, що утворюють градусну сітку.
Отож сьогодні ми з вами узагальнимо, систематизуємо і перевіримо свої знання, навички та вміння роботи на карті з теми «Географічна сітка Землі. Географічні координати точок».
►► Розповідь учителя
Дивовижно, але, щоб визначити положення точки на земній поверхні, достатньо всього двох чисел та чотирьох літер. Ці числа дійсно чарівні. Вони — рятівники, бо, знаючи їх, можна прийти на допомогу, знайти правильний шлях, скласти маршрут подорожі. Та якщо серед цієї інформації буде відсутня хоча б одна цифра або літера, то пошуки потерпілих можуть тривати дні, тижні, а інколи й роки.
III. ВІДТВОРЕННЯ І КОРЕКЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Учитель. Спробуймо разом згадати секрети цих чарівних чисел та літер.
Що це за числа та літери? (Географічні координати)
Учні на листках заповнюють опорно-логічну схему. Потім обмінюються листками і оцінюють один одного (по 1 балу).
IV. ПОВТОРЕННЯ І АНАЛІЗ ОСНОВНИХ ФАКТІВ, ПОДІЙ, ЯВИЩ
Подорож до Мадагаскару
Учитель. Розкажу вам одну історію.
Одного разу в Київському зоопарку сталася подія. Четверо звірят: лев Алекс, жираф Мелман, зебра Мартін та бегемотиха Глорія вирішили повернутись на свою Батьківщину — острів Мадагаскар.
На мультимедійній дошці — картинки звірят.
Так їм набридли холод, сніг, довгі нудні дні неволі, що однієї темної ночі, коли сторожа спала, сміливці втекли і, ніким не помічені, залізли у багажне відділення літака. Так розпочалася сповнена пригод подорож до чарівного острова Мадагаскар.
►► Завдання 1
Визначте географічні координати Києва. 50°пн.ш30,5°сх.д.
Бо ж Київ – це не лише столиця України, а й наш обласний центр.
На мультимедійній дошці — види міста Київ.
►► Завдання 2
Літак приземляється в незнайомому місті, що має такі координати — 52° пн. ш, 0° д. Що це за місто? (м, Лондон)
На мультимедійній дошці — види міста Лондон.
►► Завдання 3. «Географічний диктант»
Учитель читає речення, що характеризують одну з координат. Учні по черзі відповідають, вішаючи на дошку магнітні номери.
Географічна широта |
Географічна довгота |
1,4, 5,6 |
2, 3, 7,8 |
Учитель. Стомлені сміливці так міцно і довго спали, що проснулись від голосних криків командира про те, що корабель заходить у гирло найповноводнішої річки світу — Амазонки.
На мультимедійній дошці — види р. Амазонка.
►► Завдання 4
Визначте географічні координати гирла річки Амазонка.
0°ш.50°зх.д.
За кожну правильну відповідь капітани отримують по 1 балу.
Учитель. Отож наші мандрівники зручно вмостилися у підводному човні, який несе їх до заповітної мрії. Підводний човен почав підніматися з глибини і сплив біля узбережжя. «Де ми?» — запитали звірі. Капітан оголосив географічні координати — 33° пд. ш., 20° сх. д.
► Завдання 5
Визначте географічний об'єкт. (Мис Голковий)
На мультимедійній дошці демонстрація видів мису Голковий.
Учитель. Глянули на карту наші мандрівники, побачили, що острів їхньої мрії вже так близько, і вирішили пливти туди на плотику. Змайстрували його і нумо в дорогу — до Мадагаскару.
Учитель. І ось довгоочікуваний острів Мадаґаскар!
На мультимедійній дошці — пейзажі Мадаґаскару.
►► Завдання 6
Визначте координати острова Мадаґаскар. 20°пд.ш.47°.сх.д
Учитель. На острові Мадаґаскар закінчується весела мандрівка чотирьох сміливців. Вони повернулися на острів свого дитинства. А нам варто повернутися до себе на батьківщину — Ставищенський район. А хто швидше визначить географічні координати Ставищ 49° 30пн.ш29°сх.д
VI. ПІДСУМКИ УРОКУ
VII.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Скласти загадки і ребуси на тему «Географічні координати».
Учитель. Ми візьмемо м'яч для настільного тенісу і за допомогою маркера намалюємо на ньому крапку. Тепер спробуймо описати місце цієї крапки на поверхні м'яча. Чи можна це зробити?
Відповідь. НІ. Тому що без застосування спеціальних методів це завдання розв'язати неможливо, тому що поверхня чиста, на ній відсутні будь-які лінії, до яких можна було б «прив'язати» цю крапку.
Визначити розташування будь-якої точки на Землі можна за допомогою умовних ліній — паралелей і меридіанів, що утворюють градусну сітку.
Що це за числа та літери? (Географічні координати).
Подорож
►► Завдання 1
Визначте географічні координати Києва. 50°пн.ш30,5°сх.д.
►► Завдання 2
Літак приземляється в незнайомому місті, що має такі координати — 52° пн. ш, 0° д. Що це за місто? (м, Лондон)
►► Завдання 3. «Географічний диктант»
Географічна широта |
Географічна довгота |
1,4, 5,6 |
2, 3, 7,8 |
►► Завдання 4
Визначте географічні координати гирла річки Амазонка.
0°ш.50°зх.д.
► Завдання 5 (географічні координати — 33° пд. ш., 20° сх. д.)
Визначте географічний об'єкт. (Мис Голковий)
►► Завдання 6
Визначте координати острова Мадаґаскар. 20°пд.ш.47°.сх.д
Завдання 7.
А хто швидше визначить географічні координати Ставищ 49° 30пн.ш29°сх.д