Тема. Рух води у Світовому океані.
Учитель географії
Великодимерського НВО
Яресько Н.І.
Мета: ознайомити учнів з основними видами руху води в Світовому океані та причинами, що їх викликають; сформувати поняття « вітрові хвилі», « цунамі», « припливи і відпливи» , « морські течії»; розвивати в учнів інтерес до вивчення географії, вводячи в урок елементи цікавої географії та інтерактивні форми роботи ; удосконалювати вміння працювати з навчальною літературою та картами атласу, складати схеми , розвивати вміння визначати причинно – наслідкові зв’язки, робити узагальнення і висновки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу .
Обладнання: підручник, атлас, настінна карта океанів, довідкові видання, комп’ютерна презентація, відеоматеріали.
Очікувані результати: учні зможуть: пояснювати нові поняття теми, види руху води у Світовому океані, наслідки руху води у Світовому океані, показувати на карті основні географічні об’єкти теми.
Хід уроку
І Організаційний момент.
ІІ Актуалізація опорних знань і умінь.
Географічна розминка.
Учитель ставить учням запитання за картою півкуль. Наприклад:
- показати на карті всі океани від найбільшого до найменшого;
- назвати і показати приклади окраїнних і внутрішніх морів;
- показати найбільші затоки і протоки, острови і півострови..
Географічний крос
Закінчіть речення: ( Слайд 2)
Тестові завдання «Світовий океан»
Завдання: знайдіть та підкресліть правильні відповіді
І варіант
1. Найбільшою частиною Світового океану є:
А океани; Б моря; В затоки.
2. Найбільшим за площею поверхні є океан:
А Тихий Б Індійський; В Північний Льодовитий; Г Атлантичний.
3. Частина океану, що відокремлена від нього ділянками суходолу чи підняттям дна, називається:
А затока; Б море; В протока.
4. Порівняно невелика ділянка суходолу, що з усіх боків оточена водою називається:
А материк; Б півострів; В острів.
5. Острови, що виникли в наслідок відокремлення частини суходолу від континентів називаються:
А вулканічні; Б материкові; В коралові.
6. Найбільшим за площею островом на Землі є:
А Нова Гвінея; Б Мадагаскар; В Гренландія.
7. В яких одиницях вимірюють солоність води?
А проценти; Б проміле; В грами.
8. Виберіть чинники, що впливають нарівень солоності поверхневих вод в Океані.
А стік річок; Б виверження вулканів;
В внутрішнє тепло Землі; Г кількість опадів.
9. В океанах і морях зосереджена така частка води на планеті:
А 2 %; Б 50 %; В 97 % ; Г 99%.
10. До складу вод Світового океану входять :
А океани Б річки В льодовики Г протоки Ґ затоки Д озера
ІІ варіант
1. На Землі умовно виділяють океанів:
А 2; Б 3; В 4.
2. Найменшим за площею поверхні є океан:
А Тихий; Б Індійський; В Північний Льодовитий; Г Атлантичний.
3. Частина водойми, що далеко вдається в суходіл , називається:
А затока; Б море; В протока.
4. Ділянка суходолу, що з трьох боків оточена водою, а з четвертої при-
єднана до суходолу називається:
А материк; Б півострів; В острів.
5. Для утворення яких островів необхідною умовами є невеликі глибина та тепла вода?
А вулканічні; Б материкові; В коралові.
6. Група островів, що недалеко розміщені один від одного називається:
А архіпелаг; Б атол; В кораловий риф.
7. Найсолонішим морем світу є:
А Чорне; Б Червоне; В Середземне.
8. Виберіть чинники, що впливають на температуру води на різних глибинах в Океані.
А стік річок; Б сонячне тепло;
В внутрішнє тепло Землі; Г кількість опадів.
9. Прісна вода у гідросфері Землі становить :
А 12 % ; Б 78 %; В 3%
10. До складу вод суходолу відносять :
А океани Б річки В льодовики Г протоки Ґ затоки Д озера
ІІІ Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
Проблемне питання. На що сподівалися моряки, коли кидали до моря пляшку із запискою, запечатаною сургучем? Яка сила мала принести пляшку до берега? ( Слайд 1)
ІV Вивчення нового матеріалу.
План. (Слайд 3)
1. Види руху води в океані.
2. Характеристика видів руху води в океані та з'ясування причин , що спричинюють їх.
1. Рух води в океані – це постійне переміщення води в Океані, що забезпечує перерозподіл тепла , солей, і газів.
(Слайд 4)
2. Конкурс « Пошук інформації ».
Робота в групах.
Клас ділиться на 4 групи ( в кожній групі і сильні , і слабкі учні). Кожна група отримує завдання, відповіді на які можна знайти в різних джерелах географічної інформації. Визначається час на пошук і аналіз інформації. На виконання завдання відводиться 10 хв.
Завдання для 1 групи.
1.Дайте визначення поняття « вітрові хвилі».
2. Поясніть причину утворення вітрових хвиль.
3. Як рухається маса води при утворенні хвилі?
4. Цікава додаткова інформація.
Завдання для 2 групи.
1. Що таке «цунамі»?
2. Поясніть причину утворення цунамі.
3. У яких районах виникають цунамі? Чим небезпечні цунамі?
4. Цікава додаткова інформація.
Завдання для 3 групи.
1.Дайте визначення поняття « припливи і відпливи»?
2. Поясніть причину утворення припливів і відпливів.
3. У яких частинах океану чи моря вони бувають найвищими?
4. Цікава додаткова інформація.
Завдання для 4 групи.
1. Що таке «океанічні течії»?
2. Поясніть головну причину утворення поверхневих океанічних течій.
3. Які течії називаються теплими, а які – холодними? Наведіть приклади.
4. Цікава додаткова інформація.
Кожна група протягом 3-5 хв. дає відповіді на поставлені запитання.
1. Вітрові хвилі ( Слайд 5)– це коливання води, зумовлені вітром. При утворенні таких хвиль маса води рухається не горизонтально, а вертикально. В одному місці вітер наче втискує воду вниз так, що утворюється улоговина. В іншому місці в цей час вода здимається у вигляді гребеня.
(Слайд 6). Елементами хвилі є її підошва ( місце, де пориви вітру ніби вдавлюють хвилю) та гребінь ( місце , де поверхня хвилі підіймається ). Виділяють також висоту ( різницю відміток її гребеня та підошви) та довжину ( відстань між двома сусідніми гребенями або підошвами ).
Для захисту берегів і портових споруд від хвиль будують спеціальні споруди. ( Слайд 7 )
Цікава інформація
(Найвища звичайна хвиля в 34 метра була відзначена на території течії Агульяс (Південна Африка) в 1933 році моряками з борта американського судна «Рамапо». Хвилі такої висоти називають «хвилями-вбивцями»: в провалах між ними може легко загубитися і загинути навіть великий корабель.
Найбільші хвилі спостерігаються в Тихому океані.В 1972 р. під час бурі було зафіксовано більш як 34 – метрову їх висоту і швидкість138 км за годину
2.Цунамі – це сейсмічні хвилі, зумовлені землетрусами і виверженнями вулканів. ( Слайд 8)
Вони переміщуються в океані з надзвичайною швидкістю. (Слайд 9).
У відкритому океані висота цунамі невелика, однак на мілководді вони підіймаються на 30 – 60 м та мають величезну ударну силу, тому завдають страшних руйнувань. В основному зароджуються в Тихому океані.
( Слайди 10-12).
Цікавинки про цунамі
10-річна англійська дівчинка Тіллі Сміт врятувала майже сотню життів під час цунамі в Індійському океані у 2004 році. На уроці географії вона чула про те, що під час цунамі вода миттєво відходить від берега, і попередила батьків, які у свою чергу розповіли про це сусідам. Після цього вона виступила в ООН, і в її честь назвали астероїд “20002 Тіллісміт”.
Насування цунамі важко передбачити. На територіях, де може виникати ця стихія, створюють системи спостереження з метою завчасного оповіщення людей про небезпеку, що насувається.
Цунамі в перекладі з японської означає «портова хвиля» (тсу = порт, заливши + нами = хвиля), що відображає багату цунамі історію Японії. Відомо лише два великих цунамі, що гупали по Європі: одне сталося на Криті і оточуючих Середземноморських берегах в 1530 році до н.е., а друге вдарило по Лісабону в Португалії в 1755 році. Цунамі в Індійському океані 2004 відкрило втрачене місто Мамалапурам, столицю могутнього королівства, що мало торгові зв’язки з Китаєм, Римом, Грецією, Аравією і Єгиптом близько півтори тисячі років тому. Кажуть, столиця була «поглинена морем» у розквіті своєї слави.
За години до цунамі в Індійському океані люди помітили, що слони і фламінго прямують у бік височин. Собаки і звірі в зоопарках відмовлялися залишати свої укриття. Після цунамі було виявлено зовсім небагато загиблих тварин.
Найстрашніші цунамі.
17-ого липня 2006 року морське дно біля Яви стріс землетрус магнітудою 7.7. Цунамі 7 метрів заввишки врізалося в індонезійське побережжя, включаючи 100 миль побережжя Яви, яка була вдало не зачеплена цунамі 2004 року. Хвилі проникли через більш ніж на милю всередину країни, зрівнюючись із землею поселення і морський курорт Пангандаран. 668 чоловік загинули, 65 пропало, і більш ніж 9,000 потребували медичної допомоги.
Землетрус в 7 балів ударив по північному побережжю Папуа-Нової Гвінеї 17-го липня 1998, сам по собі не викликавши сильного цунамі. Проте, землетрус викликав великий підводний зсув, який у свою чергу виробив хвилі в 15 метрів заввишки. Коли цунамі уразив побережжя, він спричинив принаймні 2,183 смертельних випадків, 500 зниклих і зробив приблизно 10,000 жителів бездомними.
Рано вранці, 16-ого серпня 1976, невеликий острів Мінданао на Філіппінах був уражений землетрусом з силою, принаймні 7.9. Землетрус викликав величезний цунамі, який врізався в 433 милі берегової лінії, де жителі не усвідомлювали небезпеки і не встигли сховатися на піднесеність. В цілому, 5,000 чоловік загинули і ще 2,200 пропали без вісті, 9,500 поранених і більш ніж 90,000 жителів лишилися без притулку. Міста і області усюди по Північної області Целебесського моря Філіппін були стерті з лиця землі через цунамі.
У 1960 р. 22-ого травня Великий чилійський Землетрус в 9.5 бали почався біля південних берегів центрального Чилі, викликаючи виверження вулкана і руйнівний цунамі. У деяких районах хвилі досягали 25 метрів заввишки, тоді як цунамі також промайнув через Тихий океан, приблизно через 15 годин після землетрусу ударивши по Гаваях і убивши 61 людину. Через сім годин хвилі уразили побережжя Японії, викликавши загибель 142 людей. В загальній кількості загибло 6000 людей.
Цунамі Тохуку 2011 року, який ударив по Японії, має одні з найсумніших наслідків. 11-ого березня хвилі в 11 метрів були зареєстровані після 9.0 землетрусу, хоча деякі звіти згадують страхітливі висоти з хвилями до 40 метрів, мандрівними на 6 миль всередину країни, так само як колосальну 30-метрову хвилю, яка врізалася в прибережне місто Офунато. Приблизно 125,000 будівель було пошкоджено або зруйновано, транспортна інфраструктура зазнала важких збитків. Приблизно 25,000 чоловік загинуло, цунамі також пошкодили Атомну електростанцію Фукусіма I, викликавши лихо Міжнародного Ядерного Масштабу. Повні наслідки цього ядерного лиха все ще неясні, але радіація була виявлена в 200 милях від станції.
Світ був приголомшений смертельним цунамі, який ударив по країнах, що оточують Індійський океан 26 грудня 2004 року. Цунамі був самим смертельним з тих, що будь-коли відбувалися, з більш ніж 230,000 жертв, зачіпаючи людей в 14 країнах, з найбільшою кількістю пострадавших в Індонезії, Шрі-Ланці, Індії і Таїланді. В сильного підводного землетрусу була величина до 9.3 балів, а смертельні хвилі, які він викликав досягали 30 метрів заввишки. Масивні цунамі затопили деякі берегові лінії вже через 15 хвилин, а деякі через цілих 7 годин після початкового землетрусу. Не дивлячись на наявність часу, щоб підготуватися до дії хвиль в деяких місцях, брак системи запобігання про цунамі в Індійському океані привів до того, що більшість прибережних зон були захоплені зненацька. Проте деякі місця були врятовані завдяки місцевим прикметам і навіть знанням дітей, які дізналися про цунамі в школі.
Відео https://www.youtube.com/watch?v=ISLkO31qV8c
Гігантська хвиля знищує ціле місто в Японії
https://www.youtube.com/watch?v=tvW4c0Vyiso 5 найстрашніших цунамі в історії
3. Припливи і відпливи – це періодичне підняття і падіння рівня води в морях і океанах, що виникає внаслідок притягання водної оболонки Землі Місяцем і Сонцем. (Слайд 13)
З давніх-давен люди, що живуть на океанічному узбережжі помітили, що море періодично стрімко насувається на сушу, а потім відходить, лишаючи за собою смугу до 10 км шириною. А рибалки та моряки навчилися це використовувати на свою користь. Після сходження води рибальські сіті були наповнені рибою. Щоб не сісти на мілину, моряки очікували підняття води для безпечного заходу в бухту або ж виходу у відкрите море.
Ці явища являють собою підйом і зниження води в морі двічі на добу. Під час припливу вода находить на берег, затоплюючи частину суходолу. Це відбувається на всій протяжності того земного меридіана, який направлений в бік Місяця або Сонця, а також з протилежного боку Землі. Під час відпливу вода навпаки відступає далеко назад, частково оголюючи дно. Припливи та відпливи, що викликані Місяцем значно відчутніші за сонячні. Це пояснюється різними відстанями цих небесних тіл від Землі. Найбільша різниця між припливом і відпливом води досягається тоді, коли Сонце, Місяць і Земля знаходяться на одній лінії. Це відбувається кожні два тижні. Високі припливи спостерігаються у вузьких затоках і протоках. Так, найбільшу висоту (до 18 м) мають припливи у затоці Фанді на східному узбережжі Північної Америки. Досить високі припливні хвилі спостерігаються на північному узбережжі Європи. Наприклад, у Білому морі вони сягають 12 м. Нині людина використовує високі припливні хвилі для будівництва припливних електростанцій (ПЕС). ( Слайд 14 ) У внутрішніх морях припливи незначні. Так, у Чорному і Азовському морях, що омивають південні береги України, вони становлять лише 10-20 см.
У відкритому океані припливна хвиля майже непомітна, на узбережжях вона може підніматися на кілька метрів, а у вузьких затоках припливи можуть перевищувати 10 м. У затоці Фанді (Атлантичний океан) висота припливу становить 19 м , тобто «дістає» до 7 поверху, а у Чорному морі він усього 3 см.
Відео Красивий відплив і приплив в затоці Фанді Канада
https://www.youtube.com/watch?v=EGUB2GUyhhw
https://www.youtube.com/watch?v=wGU8JuzIjU8
4. Океанічні течії
У давнину під час загибелі кораблів моряки кидали у воду пляшки з листами, в яких просили про допомогу, вказували свої географічні координати, або залишали прощальні повідомлення. Вони сподівалися, що пляшка, підхоплена бурхливими океанічними потоками, коли-небудь потрапить до людей. Нині жодна морська карта не обходиться без позначення точного місцезнаходження основних течій. А жителі окремих островів в Індійському океані й сьогодні для спілкування між різними островами користуються морської пляшковою поштою, яку вважають досить надійною.
(Слайд 15)
Виникнення течій може бути зумовлене різними причинами. Найважливіше значення мають течії вітрового походження. Течії Світового океану утворюють цілісну систему, яка пов’язана з переміщеннями атмосферного повітря: перш за все з постійними вітрами. Тому назви вітрів і течій, утворених ними, часто збігаються. На картах холодні течії позначаються синіми кольорами, а теплі – червоними.
( Слайд 16 )
Випереджальне завдання учнів.
Течія Західних Вітрів – доповідь.
Найдовшою в світі течією є холодна течія Західних Вітрів. Вона простягається на 30 тис. км у південній півкулі, переносячи воду навколо Антарктиди. ЇЇ ширина досягає 1000 км, а глибина – 2 – 4,5 км.Ця течія переносить у 200 разів більше води, ніж усі річки світу.
Течія Гольфстрім – доповідь.
Найпотужніша тепла течія світу розташована в Атлантичному океані. Її назва – Гольфстрім – з англійської означає “течія з затоки”. Вона рухається з Мексиканської затоки на північ океану в бік берегів Європи понад 3000 км зі швидкістю до 10 км за годину. Кожної секунди Гольфстрім пересуває до 75 млн. тонн води з температурою на 5-10°С вищою за навколишню воду. Цей потужний потік теплої води Атлантичного океану визначає клімат Європи, роблячи його більш м’яким. ЇЇ називають « водяним опаленням Європи»
Усі річки нашої планети несуть у 22 рази менше води, ніж один Гольфстрім.
V. Закріплення нових знань і вмінь учнів.
1 . Гра « Вірю – не вірю».( Слайд 18)
1. Чи вірите ви, що хвилі - це коливні рухи водної поверхні?( Так)
2.Чи вірите ви, що у відкритому океані висота цунамі досягає 30-60 м?(Ні)
3.Чи вірите ви, що припливи і відпливи виникають внаслідок притягання водної оболонки Місяцем і Сонцем? (Так)
4. .Чи вірите ви, що найбільшою і найпотужнішою океанічною течією є течія Гольфстрім?( Ні )
2. Кросворд
Рух води у Світовому океані
|
1 |
З |
Е |
М |
Л |
Е |
Т |
Р |
У |
С |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Ц |
У |
Н |
А |
М |
І |
|
|
|
|
|
|
3 |
В |
И |
С |
О |
Т |
А |
|
Х |
В |
И |
Л |
І |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
В |
І |
Т |
Е |
Р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
П |
І |
Д |
О |
Ш |
В |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
В |
І |
Д |
П |
Л |
И |
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
П |
Р |
И |
П |
Л |
И |
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
Д |
О |
В |
Ж |
И |
Н |
А |
|
Х |
В |
И |
Л |
І |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
Х |
О |
Л |
О |
Д |
Н |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
К |
У |
Р |
О |
С |
І |
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
Г |
Р |
Е |
Б |
І |
Н |
Ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
Т |
Е |
П |
Л |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
М |
У |
С |
О |
Н |
Н |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 |
М |
І |
С |
Я |
Ц |
Ь |
|
|
|
|
|
|
3. Задача . При чілійському землетрусі хвилі пройшли шлях у 15 000 км. За який час вони досягли Курильських островів , якщо в середньому рухалися зі швидкістю близько 600 км/год.?
VI. Підсумок уроку. (Слайд 19)
VII. Домашнє завдання. (Слайд 20)
Опрацювати параграф 46 Позначити на к/к найбільші течії