УРОК НА ТЕМУ: "ГРУПИ КРОВІ"
МЕТА УРОКУ: Ознайомити учнів із будовою та функціями еритроцитів, розкрити поняття групи крові, резус – фактор та переливання крові, розвивати вміння аналізувати, робити висновки; продовжити формувати науковий світогляд учнів, здійснювати профорієнтаціне спрямування.
Біологія 8 клас підручник В.Соболь
вчителя біології
Новоукраїнського НВК № 8
Новоукраїнської міської ради
Кіровоградської області
Соколенко Єлизавети Михайлівни
МЕТА УРОКУ:надати учням знання про будову і функції еритроцитів, розкрити поняття групи крові, резус – фактор та переливання крові, розвивати вміння аналізувати, робити висновки; продовжити формувати науковий світогляд учнів, здійснювати профорієнтаціне спрямування.
ТИП УРОКУ: комбінований.
ОБЛАДНАННЯ: таблиця «Групи крові. Переливання», підручник, робочий зошит.
ХІД УРОКУ:
І ЕТАП: ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ.
ІІ ЕТАП: ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.
фронтальне опитування
а) дихальна; 6) регуляторна; в) захисна; г) живильна.
ІІІ ЕТАП: АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
Пригадайте, будову клітини.
ІV ЕТАП: МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО – ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯІЛЬНОСТІ УЧНІВ.
проблемне питання
Чому військові, автогонщики й люди інших, пов’язаних із ризиком, професій, носять браслети, нашивки на одязі з інформацією про свою групу крові?
V ЕТАП: ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1. ГРУПИ КРОВІ
Розповідь учителя з елементами бесіди
У ситуаціях, коли людина втрачає багато крові, її кількість відновлюють за рахунок донорської. Уже давно лікарі намагалися в такий спосіб допомогти своїм пацієнтам, але результат щоразу був непередбачений: іноді переливання рятувало людині життя, а іноді призводило до смерті.
Питання до учнів: Як ви вважаєте, із чим це могло бути пов'язаної
Цікаво знати, що...У минулому переливання крові здебільшого призводило до смерті хворого, поки не стало відомо, що кров однієї людини не завжди сумісна з кров'ю іншої.
Уперше вдале переливання крові зроблено 1819 р. До 1873 р. було здійснено всього 247 переливань, з них 176 закінчилися смертю. Так тривало доти, доки у 1901 р. австрійський учений К. Ландштейнер не відкрив групи крові.
На початку XX ст. К, Ландштейнер та Я. Янський зробили відкриття, що дозволило проводити безпечне переливання крові. Вони створили вчення про групи крові.
Карл Ландштейнер (1868—1943), австрійський лікар-імунолог, був удостоєний у 1930 році Нобелівської премії в галузі фізіології та медицини за відкриття груп крові в людини.
У 1901 році К. Ландштейнер, вивчаючи еритроцити, виявив у них білки — аглютиногени (що позначаються літерами А і В), а в плазмі крові - аглютиніни (іменовані літерами α і β).
Залежно від наявності чи відсутності в крові конкретної людини аглютиногенів та аглютинінів розрізняють 4 групи крові. Ця система одержала назву АВ0, тому що в ній групи крові позначаються цифрами й буквами аглютиногенів, що містяться в еритроцитах певної групи.
Робота з таблицею
У міру вивчення нового матеріалу учні складають таблиці «Визначення груп крові людини», «Правила переливання крові з урахуванням групи крові», «Правила переливання крові з урахуванням резус-фактора».
Інформаційне поле для складання таблиць
У людей з першою групою крові І (0) в еритроцитах аглютиногенів немає, а в плазмі містяться аглютиніни α і β. У людей із другою групою крові II (А) в еритроцитах міститься аглютиноген А, а в плазмі — аглютинін β. У людей із третьою групою крові ІІІ (В) в еритроцитах міститься аглютиноген В, а в плазмі — аглютинін α . У людей з четвертою групою крові IV (АВ) в еритроцитах містяться аглютиногени А і В, тимчасом як аглютинінів у плазмі немає. Група крові визначається генотипом людини й не змінюється впродовж усього життя.
Таблиця. Визначення груп крові людини
Група крові |
Аглютиніни в мембранах еритроцитів |
Аглютиніни в плазмі |
І(0) |
відсутні |
α і β |
II (А) |
А |
β |
Ш (В) |
В |
α |
IV (АВ) |
АВ |
відсутні |
Найчастіше зустрічаються І і II групи крові, а найрідше — IV.
Якщо при переливанні крові аглютиноген зустрічається з однойменним аглютиніном (наприклад, аглютиноген А з аглютиніном α або аглютиноген В з аглютиніном β), то відбувається аглютинація (склеювання) і руйнування еритроцитів, у результаті чого розвивається шок, що може призвести до смерті.
У правилах переливання крові враховують, які антигени є в еритроцитах донора і які аглютиніни містяться в крові реципієнта. Плазму донора до уваги не беруть, тому що вона істотно розбавляється плазмою реципієнта.
Оскільки кров І групи не містить в еритроцитах аглютиногенів, то її можна переливати людям з будь-якою групою крові. Людей з І групою крові називають універсальними донорами.
Кров четвертої групи IV (АВ) не містить у плазмі аглютинінів, отже людям із цією групою крові можна переливати кров будь-якої групи. Людей із IV групою крові називають універсальними реципієнтами.
Кров II (А) групи можна переливати людям із кров'ю II (А) і ІV (АВ) груп, кров III (В) групи — людям із кров'ю III (В) і IV (АВ) групи, а кров IV (АВ) групи — тільки людям із кров'ю IV (АВ) групи.
Таблиця. Правила переливання крові з урахуванням групи крові
Аглютиніни в плазмі реципієнта |
Аглютиногени в еритроцитах донора |
|||
1(0) відсутні |
II (А) А |
III (В) В |
IV (АВ) АВ |
|
І (0) α і β
|
переливання можливе |
переливати кров не можна! |
переливати кров не можна! |
переливати кров не можна! |
II (А) β |
переливання можливе |
переливання можливе |
переливати кров не можна! |
переливати кров не можна! |
III (В) α |
переливання можливе |
переливати кров не можна! |
переливання можливе |
переливати кров не можна! |
IV (АВ) відсутні |
переливання можливе |
переливання можливе |
переливання можливе |
переливання можливе |
Сьогодні лікарі використовують правило, за яким реципієнтові переливають кров тільки його групи.
2. РЕЗУС-ФАКТОР
Розповідь учителя з елементами бесіди
Питання до учнів: Що ви знаєте про резус-фактор?
У 1940 році К. Ландштейнер і А. Вінер виявили в еритроцитах мавпи макака-резус білок, який вони назвали резус-фактором (Rh). Цей білок міститься й у крові 85 % людей.
Кров, у якій міститься резус-фактор, називається резус-позитивною (Rh +). Кров, у якій резус-фактор відсутній, називається резус-негативною (Rh -). Резус-фактор успадковується.
Система резус, на відміну від системи АБО, не має в нормі відповідних аглютинінів у плазмі. Але якщо кров резус-позитивного донора перелити резус-негативному реципієнтові, то в організмі останнього утворяться специфічні антитіла стосовно резус-фактора. Це призводить до склеювання еритроцитів та їхнього руйнування, що може закінчитися загибеллю реципієнта. Резус-негативним реципієнтам можна переливати тільки резус-негативну кров.
Таблиця. Правила переливання крові з урахуванням резус-фактора
Наявність резус-фактора в крові реципієнта
|
Наявність резус-фактора в крові донора |
|
Rh + |
Rh - |
|
Rh + |
переливання можливе |
переливання можливе |
Rh - |
переливати кров не можна! |
переливання можливе |
Резус-конфлікт також може виникнути при вагітності, якщо кров матері резус-негативна, а кров плода резус-позитивна. У цьому разі материнський організм починає виробляти антитіла, які ушкоджують тканини й еритроцити плода. Резус-негативні жінки в період вагітності, якщо у них резус-позитивций плід, повинні обов'язково одержувати відповідне лікування.
Окрім аглютиногенів системи АБО й резус-фактора, на мембрані еритроцитів були виявлені й інші аглютиногени, які визначають групи крові в даній системі. Таких антигенів налічується понад 400, але найбільше значення для переливання крові мають система АБО й резус-фактор.
VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ
Робота із зошитом Учні виконують у робочому зошиті завдання № 2 на с. 23.
Робота з підручником Питання для повторення та обговорення
1. Як були відкриті групи крові?
2. Чому людей з І групою крові називають універсальними донорами?
3. Чи можна переливати III групу крові людині, котра має І групу крові?
4. Чому людей з IV групою крові називають універсальними реципієнтами?
5. Чим визначається наявність або відсутність тих або інших аглютиногенів у крові людини?
6. Як був виявлений резус-фактор?
7. Чому резус-негативній людині не можна переливати резус-позитивну кров?
VІІ. САМОСТІЙНА РОБОТА УЧНІВ
Робота із зошитом Учні виконують у робочому зошиті завдання № 3 на с. 23.
VIІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
IХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Прочитати відповідний параграф підручника, відповісти на питання наприкінці параграфа. Учні виконують у робочому зошиті завдання № 4 на с. 23, № 5, 6 на с. 24.